|
#13675 |
Riks Idrotts Förbundet 18 år, 1 månad sen |
Stoke: 4 |
Nick
|
Jag tycker att det är väldigt synd att Surfing inte finns med i Riksidrottsförbundet eftersom det endå är en rättså stor sport jämfört med många andra småsporter som finns med där, samma sak gäller kitesurfing som också växer med en väldig fart. Att Surfing inte finns med där leder till att man heller inte kan ha det som specialidrott på gymnasiet. Eftersom skolan anser det mer som en hobbie än en seriös sport.
Jag tycker vi borde skaffa en Surfingklubb som är medlem där. Då växer även möjligheterna för sporten att bli större. Den enda surfing man kan utöva på skoltid i sverige idag vad jag vet är vindsurfing på seglargymnasiet i varberg.
Någon annan som har samma tankar som mej?
|
|
|
|
|
#13681 |
Svar: Riks Idrotts Förbundet 18 år, 1 månad sen |
Stoke: -234 |
|
som att införa skidåkning på schemat i Kenya. 
|
|
|
|
|
#13684 |
Nick
|
lol,, jag menar en förening för all sorts surfing:P ,, lr anser du att det skulle vara något negativt??
det finns ju sporter som issegling och boul så varför skulle inte det kunna finnas en surfingförening där också? lr anser du att det skulle vara något negativt??
|
|
|
|
|
#13685 |
Stoke: 0 |
Remo
|
alla surfares innersta önskan är ju att dom skall vara den enda surfaren, så jag tycker att det enda ett förbund, om man nu ens skall ha nåt, skall verka för är att MINIMERA möjligheterna för surfing att växa...
|
|
|
|
|
#13687 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Remo skrev:
alla surfares innersta önskan är ju att dom skall vara den enda surfaren, så jag tycker att det enda ett förbund, om man nu ens skall ha nåt, skall verka för är att MINIMERA möjligheterna för surfing att växa...
Kan man rösta fram dig som ordförande i SSA?
|
|
|
|
|
#13689 |
|
Right Nick, "surfsport" borde ju kunna va en idé men det kanske inte går att registrera en typ av sport utan bara en enstaka sport, dont know
undra om säckhoppning finns med?

|
|
|
|
|
#13690 |
Nick
|
visst, jag håller med om att det är jobbigt att trängas i vågorna ibland vilket man sällan gör här, men för att inte tänka egoistiskt kanske det hade varit trevligt att låta andra finna samma glädje. Enda skillnaden är att det ger fler en chans utbildas och satsa på det på ett annat plan än hobbie.. ärligt talat vet jag inte en enda sport som inte vill växa, men det är bra med nytänkare:P
|
|
|
|
|
#13691 |
ErikG
|
Det är ingen som skadas av att inte surfa...Vågorna i Sverige är definitivt en ändlig resurs.
|
|
|
|
|
#13692 |
Remo
|
Det handlar inte bara om att slippa trängas i vågorna. Jag tycker att det är jävligt skönt att slippa bry sig om medlemsavgifter, träningsläger, resultatlistor osv. osv. Det behövs inget förbund för att uppskatta surfing. Och sidor som denna sköter sammanhållning och diskussioner osv. Gör man nåt fel får man veta det direkt.
Total demokrati/anarki när det är som bäst...
|
|
|
|
|
#13693 |
Stoke: 30 |
|
ErikG skrev:
Remo skrev:
Kan man rösta fram dig som ordförande i SSA?
Haha, he has my vote
|
|
|
|
|
#13694 |
Nick
|
Självklart är det en ändlös resurs med vågorna,, håller med, jag tror endå att en sådan förening skulle öppna dörren för många, säväl utövare som blivande utövare,.
men Remi, om du vill peya något eller engagera dej i nått så är det ju helt och hållet upp till dej..
se möjligheterna istället för nackdelarna
|
|
|
|
|
#13695 |
Stoke: 30 |
|
Remo skrev:
[quote]Det handlar inte bara om att slippa trängas i vågorna. Jag tycker att det är jävligt skönt att slippa bry sig om medlemsavgifter, träningsläger, resultatlistor osv. osv. Det behövs inget förbund för att uppskatta surfing. Och sidor som denna sköter sammanhållning och diskussioner osv. Gör man nåt fel får man veta det direkt.
Total demokrati/anarki när det är som bäst...[/quote
I agree.
|
|
|
|
|
#13696 |
|
Jag håller med alla föregående talare!
|
|
|
|
|
#13698 |
Nick
|
det finns ju i en jävla massa andra länder så jag fattar inte hindret för att det skulle funka här också, och som sagt så är det ju upp till var och en om man vill, likaså gäller fotbollsföreningar också osv,. det var bara en tanke att ta svenska surfingen ett steg längre för dem som vill.. men det kanske bara är jag här som fortfarande drygar i gymnasiet och ville ha surfing som specialidrott...
|
|
|
|
|
#13699 |
|
Problemet är vad du ska göra när det står surfing på ditt schema??????????????????????????????
Teori?
|
|
|
|
|
#13700 |
Nick
|
haha som sagt ville ja ha ett förbund för all typ av surfing (ja det går),, tex kitesurfing funkar ja betydligt oftare... och dom dagarna det inte blåser får man helt enkelt träna förebyggande,, kolla på friidrottare tex, stavhoppare hoppar inte bara stav, dem tränar sprint, gymnastik, gym, häck, och en jävla mycket mer, jag tror inte att man blir en jävligt duktig surfare av endast surfa, min teori är att det krävs mycket mycket mer om man vill komma längre.
|
|
|
|
|
#13701 |
Nick
|
men som sagt vare bara en vision jag hade, ja kanske borde kommit med förslaget på steffo lr nått med tanke på att kitesurfing kan köras oftare,.. pz
|
|
|
|
|
#13702 |
Remo
|
Självklart får du fixa ett jätteförbund med alla brädsporter och söka föreningsbidrag och hålla årsmöten och söka sponsorer osv hur mycket du vill, men jag tror inte du får det roligare och surfa mer för det, svarare tvärt om. Tänk på alla viljor som drar åt olika håll. Vindsurfarna vill si och kitarna så osv och surfarna sitter och surar för sig själva  . All den mysiga gosiga stämning man har på parkeringen utanför favvospotet e som bortblåst i en beige konfererenssal. Det e inte värt det.
Min tips är att läsa språk lr nåt i skolan så du kan snacka med folk på dina framtida resor och ha surfen som en flyktväg ut i naturen istället
Peace 
|
|
|
|
|
#13705 |
ErikG
|
|
|
|
|
#13707 |
Nick
|
det gör jag redan;) men hade varit gött att få betyg i det
|
|
|
|
|
#13708 |
Stoke: 1 |
|
Ett hett tips är å plugga klart å stick utomlands när du är färdig!!!!!!!!!! Shit grabben...du har ju sommar lov vinterlov, höst lov, påsklov å gud vet vad!!! Ta å knega lite extra å stick iväg när du är ledig istället!
|
|
|
|
|
#13709 |
Nick
|
word, enda problemet är att det är inte så jävla kul att dra utomlands ensam då man är 17 plus att det är sällan folk är med på att dra pga ingen har cash i min ålder.. men vadfan gör man,, ere nån som ska iväg i sommar så säg till för jag hakar lätt påB) pz
|
|
|
|
|
#13710 |
Stoke: 15 |
|
remo for president! ungefär vad alla känner men ingen säger...!
|
|
|
|
|
#13715 |
Stoke: 2 |
nic
|
Remo skrev:
Det handlar inte bara om att slippa trängas i vågorna. Jag tycker att det är jävligt skönt att slippa bry sig om medlemsavgifter, träningsläger, resultatlistor osv. osv. Det behövs inget förbund för att uppskatta surfing. Och sidor som denna sköter sammanhållning och diskussioner osv. Gör man nåt fel får man veta det direkt.
Total demokrati/anarki när det är som bäst...
hear, hear!
& nä, jag & Nick är INTE samma person om ngn nu trodde det...
|
|
|
|
|
#13717 |
|
|
|
|
|
#13720 |
Stoke: 68 |
|
sverre skrev:
vem är bruden på fotot?
haha fan vad du är rolig sverre !!!!
Grejen är Nick att slutligen blir din dröm verklig ...tyvärr för oss som surfa..
Det har redan blevit verklig i Australien och du kan t.o.m. utbilda i till universitets nivå i surfing på något slag från promotion sidan tills t.o.m. proffs surfare..
Jag vet att den ENDA drömm en surfare har är att paddla ut i perfekta vågor ensam eller med ens polare och surfa i ensamhet och tar vilken våg man vill .....Om man uppmuntrar surfing som sport och bygger upp kurser osv precis som har hänt i OZ..(SOM HAR SURFING I ALLA SKOLOR SOM LIGGER VID KUSTEN som daglig idrott)..då blir det att surfarnas 'drömmen' blir FÖRSTÖRD..det finns inte så många ställen kvar i australien som är inte så utsurfad med flera hundra surfare i vattnet att det är inte ens roligt att surfar längre..det blir bara bråk och frustration och stress..det tar bort allt nöja man få från surfing..så du måste förstå varför alla andra surfare i forumet vill inte att surfing vill utväkla så fort...
Nick..tar mitt råd.......Tar ett extra jobb efter skolan..spara pengar..jobbar 2 eller 3 jobb..sparar pengar och fara bort och resa och hitta vågorna själv..surfar varje dag...det gjorde vi...lycka till..peace yngling.. 
|
|
|
|
|
#13728 |
Nick
|
Har inte sätt det från den vinkeln förrut, bara upplevt gemenskapen på stranden,. det där var fan deep shit, ligger jävlit mkt i det,.. thanks ratman
lol, tjejen på picsen är min flickvänn, tänk inte ens på det haha
|
|
|
|
|
#13732 |
|
Din flickvän är jätte snygg ..tar hand om henne..enjoy life..surfing är fantastisk..tar det lungt..life is good..peace dudeB) 
|
|
|
|
|
#13734 |
Stoke: 8 |
Craig
|
And if anyone wonder how was it, Sharks Sharks and reef, and moisties or what every I´m pissed you know what i mean!
|
|
|
|
|
#13735 |
Stoke: 29 |
Esta
|
|
|
|
|
#13736 |
|
hello esta!! ganska sent vad? men det är teahupoo....som sagt 
|
|
|
|
|
#13737 |
Stoke: 8 |
Craig
|
Fark Esta that was me secert spot!
|
|
|
|
|
#13738 |
ErikG
|
Esta skrev:
ErikG skrev:
Vågorna i Sverige är definitivt en ändlig resurs.
Vem vet?... Kanske kommer detta ge vågor om de byggs på konstgjorda öar...
www.gd.se/Article.jsp?article=104037
Tyvärr är det nog tvärtom, vågbildningen hämmas av sånt där. Det är som om vågtågen skulle passera genom ett rivjärn.
Fast det är nog rätt marginellt iom att de byggs på grundområden, men lite vågkraft snor de nog eventuellt från er.
De som är på bilden från Kalmarsund sitter N om surfställena så det spelar ingen roll..
Trist tävling, måste vart surt för han hemmasnubben...
|
|
|
|
|
#13740 |
Remo
|
fan Ratman, man försöker förmedla lite surfkänsla man tycker man snappat upp genom alla de underbara stunder man upplevt tack vare vågorna, men det går inte att få fram lika bra som med din härliga svenska  Man låter bara som en sur gubbe men det e ju fan inte det man vill.
Surfa och lev livet!
Remo, full och sentimental...
|
|
|
|
|
#13742 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Brukade dra och surfa ibland på idrottsdagar i skolan som av nån anledning ofta sammanföll med kulingar. När jag sen talade om för jumpaläraren vad jag gjort så garvade den jäveln bara och anmälde mig för skolk. Han var övertygad om att jag ljög för det gick ju inte att surfa i Sverige!
|
|
|
|
|
#13743 |
Nick
|
Det där sista känner jag igen redax,, alltid så..
men jag brukar ha det så att vissa dagar vet man att alla i ens omgivning är ute och surfar å sedan efter skolan då man kommer ner till stranden så är alla påvväg hem för att det lagt sig:side:
|
|
|
|
|
#13749 |
Stoke: 1 |
|
Håller med "de äldre" boysen här inne, men jag tänkte ge dig lite mer fakta om riksidrottsgrejen...
Skejtarna ville ju gå med i riksidrottsförbundet men jag tror det sket sig dels på att dom var för få medlemmar(och dom är ändå MÄNGDER mer än vad surfarna o kitetomtarna är tillsammans) och att RF bara "släpper in" ett visst antal idrotter per gång/år.
Men sen vet jag inte om det verkligen, rent praktiskt, lönar sig att vara med i RF. Visst, klubbarna får vissa bidrag etc, men det ställs en hel del krav oxå. Som att man måste expandera i landet, få in mer klubbar på en viss tidsperiod m.m.
Som en yngling i skolbänken kan det verka som en lätt grej, "man bara går med i RF", men tro mig, det skulle ta 4-5 år innan det skulle bli verkligehet även om man gjorde precis allt det man ska göra. Byråkrati kallas det visst.....hehe!
Lyd Ratman, spara ihop deg,ta körkort, lasta bilen full och dra iväg på surf!!!! Och glöm inte tjejen;) Finns mycket surf att upptäcka för dig, så lev o njut mannen!!!
|
|
|
|
|
#13876 |
Ants
|
Jag har registrerat www.bradsportforbundet.se, www.snowboardforbundet.se och www.surfforbundet.se. Svenska Snowboardförbundet håller jag på att bygga upp.
Swedish Surfing Association styrelse har kontroll på www.surfforbundet.se nu.
Svenska Skateboardförbundets har sin sida www.skateboardforbundet.se som kommer byggas upp.
Brädsportförbundet är under uppbyggnad och min vision är att dess första två uppgifter ska vara att föra in skate, snowboard och surf under Riksidrottsförbundet samt ordna bra och så billig olycksfallsförsäkring som möjligt till sina medlemsföreningar. Sporterna ska ha separata styrelser och ekonomi.
Vad tror ni?
Antar jag inte ska fråga, utan punka på istället!
Hatar att andra icke brädåkare ska ta makten ifrån oss brädåkare (läs hur Skidförbundet gjort mot snowboard).
Do or die!
|
|
|
|
|
#13878 |
|
skulle aldrig teckna en försäkring ihop med skatare. Varför ska jag betala för alla deras olyckor när de envisas med att åka utan skydd dessutom. Tar hellre lite korallsår ibland utan pröjs.
|
|
|
|
|
#13881 |
Ants
|
Skatare reser och slår sig
Snowboardåkare reser till kanske mer svårtillgängliga ställen ibland och slår sig
Surfare reser till kanske ännu mer svårttinggängliga ställen och skadar sig.
Alla kan bli bestulna på brädor, tillbehör och kameror mm
Nu generaliserar jag, men det finns olika behov och olika försäkringar skräddarsy. Varför du skulle betala för skatare eller tvärtom förstår jag inte. Det är försäkringsbolaget som svarar vad det kostar att försäkra de OLIKA sporterna.
Olycksfallsförsäkring är en sak, men vi skulle också kunna köpa försäkring för prylar/resor..
|
|
|
|
|
#13890 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Craig skrev:
Fark Esta that was me secert spot!
Det lär vara ngr meter som grundast... Ojojoj, tänk att dra dit direkt efter en nordlig storm!
Det e trots allt 3 år kvar tills bygget sätter i gång. Så om nån e sugen på Expedition Finngrunden vid lämpligt tillfälle...
Sen finns det ju fler såna där grund i Bottenhavet:
www.greenpeace.se/skyddasverigeshav/pages/finngrunden.htm
Nja EricG, jag menade bättre(?) vågor där på plats, inte vid fastlandet.
|
|
|
|
|
#13903 |
Stoke: 5 |
hman
|
Ja remo for prez!
För övrigt träffade jag två glada ynglingar på Torö en kall höstdag för nåt år sen. De stod i varsin tunn 3/2 på parkeringen med en bräda som nog var tunn till och med för Kelly och undrade vilket håll stranden låg åt. Det visade sig att de gick typ wakegymnasiet och kunde tillgodoräkna sig kvällens kommande session (deras premiärsurf) som lektionstid.
|
|
|
|
|
#14039 |
Svar: Riks Idrotts Förbundet 18 år sen |
Nick
|
haha fan vad gött det låter:)
|
|
|
|
|
#14061 |
|
Är snubben en klasskamrat till dig eller?
|
|
|
|
|
#14064 |
Nick
|
nejfan, jag har ingen aning om vem det är,,
|
|
|
|
|
#14070 |
|
han på din bild menar jag...
|
|
|
|
|
#14332 |
Nick
|
ahaaa,, ja självklart, paul jr och jag är värsta polare  hehe
|
|
|
|
|
#14333 |
|
Nick skrev:
ahaaa,, ja självklart, paul jr och jag är värsta polare hehe
så skrev du så sant som det var sagt! Tänkte bara testa citatfunktionen! Har inte hittat den förrän nu och det med hjälp dessutom från Redde!
Paul ser lite äldre ut än dig, han måste gått om nått år... 
|
|
|
|
|