|
#13703 |
Uruguay! 18 år sen |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#13824 |
Svar: Uruguay! 18 år sen |
Stoke: 2 |
|
Mjasså... kollade la paloma o bikini i punta del E, visst såg det ut som om något skulle kunna hända men de va stökigt... Pratade med lite surfande landsmän och de sa att visst funkar det ibland, ganska ok, mest nu under deras höst, men fan... Tänk på att sydamerika är större än man tror, kan bli många timmar i buss, fast bussarna är bra. Mitt råd: Åk inte ända dit bara för surfen vännen. Åk för att njuta av:
1. dulce de leche
2. asado
3. mate
4. candombe
5. kvinnorna
Oriental es la patria y la tumba, libertad o con gloria morir!
|
|
|
|
|
#13825 |
Stoke: 30 |
|
my 5 Surfing uraguay was quite possibly the best 5 weeks of my life, the waves weren't consistently great but was fun when it was on. Warm water, great partying, defninitely recommend La Paloma
|
|
|
|
|
#13830 |
|
[c]
|
helt off topic, men pikles: går det att hitta dulce de leche i sverige? var? har hört att man kan göra det själv genom att koka en burk kondenserad mjölk, men skulle bli jobbigt kletigt om burken exploderade... så mottar gärna tips om märken att leta efter och var
|
|
|
|
|
#13841 |
Stoke: 7 |
GZaa
|
Hej!
(c), burkarna exploderar inte. Har testat många gånger. Finns att handla färdig dulce de leche om du bor i malmö, på Palmyra på möllan. bor du inte i närherten av malmö får kanske en annan vänlig själ tipsa dig. de flesta arabaffärer säljer kondenserad mjölk som du kokar till Dulce de Leche sen.
testa!
Paz! G
|
|
|
|
|
#13855 |
Stoke: 2 |
|
SharkBoy skrev:
my 5 Surfing uraguay was quite possibly the best 5 weeks of my life, the waves weren't consistently great but was fun when it was on. Warm water, great partying, defninitely recommend La Paloma
Is that "the best 5 SURF weeks"...? well guess it's all about timing then, have never experienced great waves and "warm" water in the 6 times I've been there... but hey, stranger things have happened, and of course punta del E is fun!!
[c]
Tar alltid med mig hem så vet inte om/var det finns att köpa, men vi gjorde alltid det hemma när jag var liten, provat några gånger på äldre dar men de e lite meck, this is how it goes...
2 liter standarmjölk (ev en del grädde)
1/2 kilo socker
lite vaniljsocker
lite bikarbonat (typ pytte)
Dra ner allt i en kastrull med tjock botten, kör på rejält med värme och rör om som 17 så att det inte bränner fast till des blir "dulce de leche" färgat. Dra sen ner på värmen till svagaste och rör om kontinuerligt så att det inte fastnar och tills det nästan har en "dulche de leche" konsistens. Sen drar man ner kastrullen i ett vattenbad och fortsätter röra tills det svalnar o sen e de klart!!!
|
|
|
|
|
#13857 |
Stoke: 0 |
Yann
|
För oss som aldrig har varit i krokarna. Vad gör man med det sen? Har det på mackan, brädan, i kaffet eller i håret? 
|
|
|
|
|
#13859 |
|
[c]
|
hehe, vad helst du går igång på antar jag.... men tror mackan är att föredra över håret. funkar överallt där du vill ha lite sötma. en sked i cheese cake, muffins, fruktpaj, crepes... you name it
tack både GZaa och pikles! Tror jag testar pikles autentiska metod först, låter mer safe
|
|
|
|
|
#13872 |
|
NO WAVES alltså, ok tack för uppdate.
|
|
|
|
|
#13875 |
Stoke: 0 |
|
Yann du har antagligen smakat det. Milk fudge är oftast samma sak fast med extra pudersocker i. Dulce de leche är som kola, eller bredbar kola.
C, jag har aldrig varit med om att en burk läckt. Koka burken längre ju segare du vill ha den. Ca +3 timmar har jag för mig för seg, och 2-2,5 timmar för lite mer bredbar. Brukar finnas i de flesta asiatiska och arabiska affärer, ibland även på Ica.
|
|
|
|
|
#13879 |
|
Är det nån som har fler exempel på hemmagjort julgodis?

|
|
|
|
|
#13883 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
|