|
#14388 |
Plugga utomlands+surf? 17 år, 11 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Har planer på att plugga utomlands och tänkte kolla om det är någon som sitter inne med lite bra tips på ställen där man kan plugga OCH har nära till surfing??
Har bland annat funderat på england, new zeeland...
Varje tips är kanoners,
//Camilla
|
|
|
|
|
#14389 |
Svar: Plugga utomlands+surf? 17 år, 11 månader sen |
Stoke: 4 |
Nick
|
det finns någon skola utanför sidney som inriktar sig på hotel and management eller vad fan det heter, väldigt nära till surfingen iaf, min bror pluggade där:)
|
|
|
|
|
#14390 |
Stoke: 11 |
Miche
|
Jag pluggade i Australien i 2.5 år, bodde bla i Byron Bay och pluggade i Lismore. Southern Cross University heter skolan. Hit skulle jag absolut åka.
Bodde också 1 år i Surfers P, fast du måste nästan ha bil där. Annat alternativ är att plugga på UCSB och bo i Isla Vista i Santa Barbara (USA). Tar ca 5 min att gå ner till The Sand el Campus Point. Grymt bra där med. Jag tog 3 kvällskurser i veckan. Surf och skate hela dagarna.
|
|
|
|
|
#14391 |
Miche
|
|
|
|
|
#14392 |
Stoke: 9 |
perry
|
San Diego, USA. Många skolor att välja bland, och det är hyfsat lätt (åtminstone för ett par år sedan när jag var där) att bosätta sig nära surfen.
|
|
|
|
|
#14393 |
Stoke: 12 |
Hea
|
Hej Camilla!
Jag bor i Dunedin pa Nya Zeelands sydo sedan nastan 2 ar tillbaka. Jag gor min phd har och jag bara alskar Dunedin. Vi har jag vet inte hur manga surfspots inom 30 minuters bilfard, det ar inte manga dagar utan surf. Och sa har vi st Clair och st Kilda som ligger "i stan" . Jag bor pa st Clair, vilket jag tycker ar det absolut basta stallet att bo pa, och jag har ungefar 2 minuters gangvag ner till brytet, dessutom kan jag se det fran mitt sovrums fonster sa jag behover inte ens ga ner och kolla....
Det som ar bra med Dunedin (och hela nya Zeeland forresten) ar att det ar sa nara till allt. Jag har som sagt 2 minuters gangvag till hemmabrytet och 25 minuters cykelvag till universitetet. 20 minuters cykel in till centrum.
Jag vet inte vilka kurser de har vid Otago universitet, men jag tror att universitetet har ett bra rykte.
Forresten, det som manga finner en nackdel med Nya Zeeland, och framfor allt Dunedin, ar att det ar lite kyligt har nere. Men kommer man fran Sverige sa lider man inte mycket av det, och dessutom haller det den varsta crowden borta under storsta delen av aret.
Hor av dig om du vill veta mer! Jag svarar garna
/Helena
|
|
|
|
|
#14397 |
Stoke: 2 |
|
Hej,
San Sebastian och Bilbao är annars sköna städer med fina vågor, dessutom närmare.
// Calle
|
|
|
|
|
#14401 |
Stoke: 1 |
|
Hejsan!
Trevligt med en tråd som behandlar detta ämne. Själv kommer jag tillbringa hösten -07 på Universidad de Deusto i San Sebastian. Är det någon fler som har vägarna förbi där så får ni gärna höra av er!
Vänliga hälsningar
Skidåkarn
|
|
|
|
|
#14417 |
|
San Sebastian är bra fint 
|
|
|
|
|
#14445 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Nick skrev:
det finns någon skola utanför sidney som inriktar sig på hotel and management eller vad fan det heter, väldigt nära till surfingen iaf, min bror pluggade där:)
Det är "Hogwarts". Ligger i Manly och är ett gammalt kloster. Otrolig mäktig byggnad och sjukt fin utsikt över högerpointen Fairy Bower och Sydney's Northern Beaches.
|
|
|
|
|
#14459 |
Stoke: 8 |
|
Jag pluggar pa Southern Cross Uni i Lismore Australien just nu. Bor i Byron sa jag har ju en bit (45 km) till skolan, men har o andra sidan gang avstand till 4 bra bryt. Jag har ju bil och här finns det tokigt mycket uncrowded bra bryt innom en halvtimmes bilfärd.
Vill du ha mer info sa maila mig via min profil.
Piz, Kapten.
|
|
|
|
|
#14486 |
Miche
|
kapten skrev:
Jag pluggar pa Southern Cross Uni i Lismore Australien just nu. Bor i Byron sa jag har ju en bit (45 km) till skolan, men har o andra sidan gang avstand till 4 bra bryt. Jag har ju bil och här finns det tokigt mycket uncrowded bra bryt innom en halvtimmes bilfärd.
Vill du ha mer info sa maila mig via min profil.
Piz, Kapten.
Tyckte väl jag kännde igen The wreck.. vart bor du? Jag bodde uppe vid vattentornet med Tallow som utsikt! Saknar det som fan..
|
|
|
|
|
#14493 |
|
Oahu är ju inte helt fel heller om du frågar mig! Kom hit 98 och är fortfarande här  Börjar bli tufft å lämna ön. Får se om det går överhuvudtaget!
Men nu är kaffet avslutat å det är gubbe å glassy....å 26 grader i vattnet!!! Dags att dra
|
|
|
|
|
#14516 |
Jake
|
Sick Oldschool, jag har varit där och jag förstår att du har svårt att dra...
|
|
|
|
|
#14518 |
Stoke: -234 |
|
Vilka bryt är det ni surfade på Oahu?
|
|
|
|
|
#14522 |
jojo
|
Bodde där i ett par år och gick på HPU. Skolan är sådär men surfet är grymt. För nybörjare är det syd sidan som gäller typ Waikiki, Kaisers och Diamond Head. På North Shore är det nog bäst att börja vid Chuns reef, Marijuanas och Left overs.
|
|
|
|
|
#14528 |
|
Det var några klassiska bryt du nämde där jojo! Har ju hunnit med å testa en del under årens lopp men favoriten på sydsidan är nog Cromwell's, 4's å bamoras..på norra så är ju leftovers en klockren klassiker, annars så blir det en del gaschambers å rockypoint.
Angående skolan (HPU) så tycker jag nog min MBA var betydligt bättre än min bachelor...men om man åker hit så beror det ju knappast ¨på kvaliten på skolan....
Nu återstår ju bara att se hur man trivs med att jobba här...om man nu hittar något 
|
|
|
|
|
#14572 |
jojo
|
Mina rekommendationer gällde främst nybörjare. Om man kan hantera snabba vågor och mycket folk finns det hur mycket bra som helst. Log cabins, pupukea och rocky point är oerhört bra men mycket folk och det är bäst att man vet vad man håller på med. Många av mina kompisar har tagit sina masters utbildningar där och varit nöjda. När jag läste där var man alltid bäst i klassen och det var inte för att man var skitbegåvad utan för att det var mycket asiater som inte kunde språket. Men det är ju inte därför man är där eller hur?!!!!
|
|
|
|
|
#14623 |
|
Snabb fråga. Hur finansierar man sina studier på HPU som fattig norrlänning? ?
|
|
|
|
|
#14624 |
|
Tala för dig själv jojo.....jag är enormt begåvad!!! Don't burst my bubble!!!!!
Kan väl inte påstå att amerikanarna brukar vara några snillen heller direkt i klasserna.......... men det är väl inte däför de är här heller 
|
|
|
|
|
#14629 |
jojo
|
CSN. Nu tror jag att man måste betala första året själv eller något liknande. Nya systemet är visst så. Räkna inte med att fixa jobb under skoltiden, ganska svårt.
|
|
|
|
|
#14790 |
|
Redax skrev:
Nick skrev:
Det är "Hogwarts". Ligger i Manly och är ett gammalt kloster. Otrolig mäktig byggnad och sjukt fin utsikt över högerpointen Fairy Bower och Sydney's Northern Beaches.
lyssna inte pa redax.... manly e inget att ha
|
|
|
|
|
#14823 |
Stoke: 15 |
|
Pluggade 2,5 år på Griffith Uni sent nittital, innan universitet blev main campus och utbyggt till tusen. Bodde i Surfers och surfade ofta nere i Greenmount innan skolan. Hur bra som helst. Kan hända att det blivit lite mer skandinaviskt där nere nu och inte lika kul, men studielånen på +300 tkr var det lätt värt!
|
|
|
|
|
#15112 |
|
Tack för alla svar, jättekul med så många!
Nu vet jag vad jag ska göra så fort tentaperioden är slut.... 
//Camilla
|
|
|
|
|
#15116 |
|
jaha, vadå?

|
|
|
|
|
#15190 |
|
|
|
|
|
#15263 |
|
sverre skrev:
jaha, vadå?
Kolla upp tipsen såklart! 
|
|
|
|
|
#15278 |
|
Jaha, tipsen ja.

|
|
|
|
|
#15279 |
|
Vet du vad jag trodde att du skulle göra?
Jag trodde att du skulle åka iväg bara till nått ställe på måfå, Ha ha ha ha ha! Sjukt va!!!

|
|
|
|
|