Som topic lyder så ska jag och en polare börja med ett litet projekt. Vi har fått för oss att bygga varsin åkbar surfbräda för skojs skull. Vi behöver alla tips vi kan få, svara antingen här eller i Pm.
Har en gammal fish som vi tänkt slipa och forma efter, vi hade tänkt bygga en 6'3 fish.
Med all respekt för dig Nick och alla andra brädbyggare MEN på ett generellt plan undrar jag:
Det känns som att varenda jävla surfare får för sig att bygga sin egna bräda. Var kommer den här fixa idén ifrån? Inte fan skulle alla fotbollspelare i skolan sy sin egna läderkula på syslöjden. Inte fan är det nån som svarvar sin egna frisbee eller får för sig att bygga sitt egna tennisrack eller för att lämna sportens värld:
bygger sin egna kondom eller gör sitt egna smör genom att kärna det eller spinner sitt eget garn!
Det finns dock en likhet till viss del med Snowboardare, de bygger visserligen inte sina egna brädor, men de skulle fan sy sina egna mössor!!!
What the fuck is going on here... back to basic, caveman style. Fan om jag kanske skulle köpa mig en egen ko o mjölka fram min egen mjölk!
Är det bara jag som inte vill eller orkar bygga min egna bräda???
HAhaha, antingen är du gammal och trött eller så har du bara inte lika mycket kli i fingrarna som oss. Vi är "unga, kreativa och nyskapande" som de säger.
eller varför inte: torka sina egna russin! knäcka sina egna hasselnöts kärnor, frugan kan inte baka kaka utan att först knäcka fram lite nötter...
tillverka sina egna solglasögon med polaroid film och ståltråd. Så sitt egna träd, hugga sin egen ved, elda sin egna ved i sin egna kamin som man har byggt helt själv i en inhyrd stålverkslokal med sin egna järnmalm som man huggit fram ur sitt eget berg med en hacka, som man dock kanske har tvingats att hyra.
Häj å välkömna tell Hajk, ida ska vi bögga en bräda o int vicken bräda som helst utan en surfbräda!
Fan snart ska man väl tvingas börja bädda sin egen säng o laga sin egen mat o tvätta sin egen skit
haha,, ja vartfaan ska det sluta?, jag fasar för den dagen då jag flyttar hemmifrån:(
Egentligen vet jag inte själv varför för jag har redan en underbar bräda, handlar om att slå ihjäl tiden antar jag, vi småpojkar behöver alltid ha nått att göra förstår du, sedan så leker vi tills nått går sönder lr nån slår sig.,
men som sagt, tacksam för alla tips
ps. hllr med, låt inte frugan hindra dej
pz
aight letat runt lite å kollat på bilder, men vadfan är det för film dom lägger över polystyrenskivan innanglasfibret, ser ut som silkeväv lr något,, någon som kan förklara den processen lite mer ingående?
Som sagts. Gå in på Midtide.com och kolla under brädbygge så hittar ni lite av varje.
Lycka till. Kul projekt och roligt att så många går i samma tankar (utom sverre
Var himla kul o surfa hemmabyggt. Körde dock av en fena sist som mister oldschool sponsrat med från Hawaii. o nu har han tänkt bosätta sig där. Nästa gång blir det hederliga FCS, de finns ju o få tag på iaf!!!
Nick undrar vade det är för "väv" man lägger över den shapeade brädan innan man laminerar den, dvs glasfiberväv. Vad kan den kosta, var kan man få tag på den osv. Har själv letat runt på ett antal ställen men hittar ingen riktigt bra förklaring. Förstår självklart att inte vem som helst pallar skriva en lång jävla beskrivning, men som sagt, vi vill bara ha grunderna så fixar vi resten själv.
Vi är bosatta i Båstad och Torekov(nära varandra) om det nu hjälper(hörde om genevads cellplast nämligen)
Ring Behåpe i skånska Klågerup. Säg til gubben att ni behöver plast och väv till brädbygge. Han har bra epoxy till ok pris.
Köp väv i vikt mellan ungefär 140-220 gram/m2
costas skrev: Nick undrar vade det är för "väv" man lägger över den shapeade brädan innan man laminerar den, dvs glasfiberväv. Vad kan den kosta, var kan man få tag på den osv. Har själv letat runt på ett antal ställen men hittar ingen riktigt bra förklaring. Förstår självklart att inte vem som helst pallar skriva en lång jävla beskrivning, men som sagt, vi vill bara ha grunderna så fixar vi resten själv.
Vi är bosatta i Båstad och Torekov(nära varandra) om det nu hjälper(hörde om genevads cellplast nämligen)
/Costas
kolla runt lite på You Tube osv, det finns nog en del filmer som visar hur man plastar en bräda för hand.
Tex denna, gillar dock inte hur han klippt hack i väven som överlappar ner på botten. Det gör brädan svagare.
Ska räcka med urklipp runt nos och tailens hörn
Dum fråga kanske, men kan man smälta ihop två stycken block på 120x60cm? limma dem är väl inget alternativ?
lr är det någon som har ett block över villig att sälja?
inga byggvarohandlar säljer större storlekar iaf, och vad jag förstår så säljer genevads endast kubikmeter,,
knivigt värre det här:S
Nick, varför inte bara köpa några tuber med byggskum och så sprutar vi ut det i en form osh sen låter vi det torka, vad jag har förstått så är det ju ändå samma konsistens och det är ju säkerligen billigare.. Skämt o sido.
Nej men som alla har sagt så får de ju ganska mycket Polysteren över när de köper. Lättast hade ju då varit om någon här i skåne hade kunnat sälja lite.
Kka på den här sidan så får du all info du behöver. www.surfersteve.com/design.htm sedan kan alltid Erik tipsa lite om det skulle behövas han har knåpat ihop en hel del samt besitter kunskaper om att bygga bräda.
Kka på den här sidan så får du all info du behöver. www.surfersteve.com/design.htm sedan kan alltid Erik tipsa lite om det skulle behövas han har knåpat ihop en hel del samt besitter kunskaper om att bygga bräda.