Facebook data

1
Bygga egen Surfbräda!
#14539 Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 4

Nick
graphgraph

Som topic lyder så ska jag och en polare börja med ett litet projekt. Vi har fått för oss att bygga varsin åkbar surfbräda för skojs skull. Vi behöver alla tips vi kan få, svara antingen här eller i Pm.
Har en gammal fish som vi tänkt slipa och forma efter, vi hade tänkt bygga en 6'3 fish.

tackasamma för svar
pz/ Nick & Costas;)

Logga in för att svara
#14541 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

gå in på www.midtide.com å leta i brädbyggar forumet så hittar ni gott om info

Logga in för att svara
#14551 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Med all respekt för dig Nick och alla andra brädbyggare MEN på ett generellt plan undrar jag:

Det känns som att varenda jävla surfare får för sig att bygga sin egna bräda. Var kommer den här fixa idén ifrån? Inte fan skulle alla fotbollspelare i skolan sy sin egna läderkula på syslöjden. Inte fan är det nån som svarvar sin egna frisbee eller får för sig att bygga sitt egna tennisrack eller för att lämna sportens värld:

bygger sin egna kondom eller gör sitt egna smör genom att kärna det eller spinner sitt eget garn!

Det finns dock en likhet till viss del med Snowboardare, de bygger visserligen inte sina egna brädor, men de skulle fan sy sina egna mössor!!!

What the fuck is going on here... back to basic, caveman style. Fan om jag kanske skulle köpa mig en egen ko o mjölka fram min egen mjölk!

Är det bara jag som inte vill eller orkar bygga min egna bräda???

Logga in för att svara
#14554 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 0

costas
graphgraph

HAhaha, antingen är du gammal och trött eller så har du bara inte lika mycket kli i fingrarna som oss. Vi är "unga, kreativa och nyskapande" som de säger.

Logga in för att svara
#14558 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

eller varför inte: torka sina egna russin! knäcka sina egna hasselnöts kärnor, frugan kan inte baka kaka utan att först knäcka fram lite nötter...

tillverka sina egna solglasögon med polaroid film och ståltråd. Så sitt egna träd, hugga sin egen ved, elda sin egna ved i sin egna kamin som man har byggt helt själv i en inhyrd stålverkslokal med sin egna järnmalm som man huggit fram ur sitt eget berg med en hacka, som man dock kanske har tvingats att hyra.

Häj å välkömna tell Hajk, ida ska vi bögga en bräda o int vicken bräda som helst utan en surfbräda!

Fan snart ska man väl tvingas börja bädda sin egen säng o laga sin egen mat o tvätta sin egen skit

vart ska det sluta...

Logga in för att svara
#14562 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

hahahahaha sverre fortsätt skriv inlägg och strunta i de som säger att du försummar dina åtaganden p.g.a. surfsverige. du behövs här!

Logga in för att svara
#14578 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 4

Nick
graphgraph

haha,, ja vartfaan ska det sluta?, jag fasar för den dagen då jag flyttar hemmifrån:(
Egentligen vet jag inte själv varför för jag har redan en underbar bräda, handlar om att slå ihjäl tiden antar jag, vi småpojkar behöver alltid ha nått att göra förstår du, sedan så leker vi tills nått går sönder lr nån slår sig.,
men som sagt, tacksam för alla tips
ps. hllr med, låt inte frugan hindra dej
pz

Logga in för att svara
#14583 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Klart som fan att ni ska bygga en bräda grabbar!!!

Logga in för att svara
#14603 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Sök på forumet grabbar, det finns en del gamla inlägg med bra tips.

Lycka till!

Logga in för att svara
#14604 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 4

Nick
graphgraph

aight letat runt lite å kollat på bilder, men vadfan är det för film dom lägger över polystyrenskivan innanglasfibret, ser ut som silkeväv lr något,, någon som kan förklara den processen lite mer ingående?

Logga in för att svara
#14605 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Skriv begripligt eller låt bli...Film??? Vilka bilder pratar du om?

Logga in för att svara
#14606 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Har inte själv byggt en egen bräda men det vore helkul. Som att få första öringen på en egenbunden fluga.

Logga in för att svara
#14609 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

eller som att gå på kalas efter att ha knutit slipsen själv.

... som att dricka hemmabryggt öl.

som att... nån... ?

Logga in för att svara
#14635 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 20

Elis
graphgraph

Som sagts. Gå in på Midtide.com och kolla under brädbygge så hittar ni lite av varje.
Lycka till. Kul projekt och roligt att så många går i samma tankar (utom sverre

Var himla kul o surfa hemmabyggt. Körde dock av en fena sist som mister oldschool sponsrat med från Hawaii. o nu har han tänkt bosätta sig där. Nästa gång blir det hederliga FCS, de finns ju o få tag på iaf!!!

Logga in för att svara
#14640 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 0

costas
graphgraph

Nick undrar vade det är för "väv" man lägger över den shapeade brädan innan man laminerar den, dvs glasfiberväv. Vad kan den kosta, var kan man få tag på den osv. Har själv letat runt på ett antal ställen men hittar ingen riktigt bra förklaring. Förstår självklart att inte vem som helst pallar skriva en lång jävla beskrivning, men som sagt, vi vill bara ha grunderna så fixar vi resten själv.

Vi är bosatta i Båstad och Torekov(nära varandra) om det nu hjälper(hörde om genevads cellplast nämligen)

/Costas

Logga in för att svara
#14653 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ring Behåpe i skånska Klågerup. Säg til gubben att ni behöver plast och väv till brädbygge. Han har bra epoxy till ok pris.
Köp väv i vikt mellan ungefär 140-220 gram/m2

Logga in för att svara
#14654 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

costas skrev:
Nick undrar vade det är för "väv" man lägger över den shapeade brädan innan man laminerar den, dvs glasfiberväv. Vad kan den kosta, var kan man få tag på den osv. Har själv letat runt på ett antal ställen men hittar ingen riktigt bra förklaring. Förstår självklart att inte vem som helst pallar skriva en lång jävla beskrivning, men som sagt, vi vill bara ha grunderna så fixar vi resten själv.

Vi är bosatta i Båstad och Torekov(nära varandra) om det nu hjälper(hörde om genevads cellplast nämligen)

/Costas

kolla runt lite på You Tube osv, det finns nog en del filmer som visar hur man plastar en bräda för hand.

Logga in för att svara
#14655 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Tex denna, gillar dock inte hur han klippt hack i väven som överlappar ner på botten. Det gör brädan svagare.
Ska räcka med urklipp runt nos och tailens hörn

Logga in för att svara
#14657 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 0

costas
graphgraph

Tackar och bugar ErikG!

Vi lär bygga på nu om allt går som planerat och så slänger vi självklart upp en "dagbok" alt eftersom.

Thanks!

/costas

Logga in för att svara
#14754 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 4

Nick
graphgraph

Dum fråga kanske, men kan man smälta ihop två stycken block på 120x60cm? limma dem är väl inget alternativ?
lr är det någon som har ett block över villig att sälja?
inga byggvarohandlar säljer större storlekar iaf, och vad jag förstår så säljer genevads endast kubikmeter,,
knivigt värre det här:S

Logga in för att svara
#14760 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 12 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Limma med byggskum eller nåt annat polyurethanklet är ok att slipa igenom.

Logga in för att svara
#14800 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

costas
graphgraph

Nick, varför inte bara köpa några tuber med byggskum och så sprutar vi ut det i en form osh sen låter vi det torka, vad jag har förstått så är det ju ändå samma konsistens och det är ju säkerligen billigare.. Skämt o sido.
Nej men som alla har sagt så får de ju ganska mycket Polysteren över när de köper. Lättast hade ju då varit om någon här i skåne hade kunnat sälja lite.

/costas

Logga in för att svara
#32315 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Borde man inte kunna bygga en tät ihålig bräda i metall!? Hållbar, lätt och seg och ja

Plåtis!!?? Kan du göra en sån i zink eller galvplåt tror du??

Coolt om man har en järnkedja till leach så rasslar det lite gött när man ska till o hoppa upp på brädan.

Logga in för att svara
#32316 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Kka på den här sidan så får du all info du behöver. www.surfersteve.com/design.htm sedan kan alltid Erik tipsa lite om det skulle behövas han har knåpat ihop en hel del samt besitter kunskaper om att bygga bräda.

Lycka till:-)

Logga in för att svara
#32317 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

fiberglas, va e de för skit! Det ska ju va metall, dock inte bly.

Logga in för att svara
#32322 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Kka på den här sidan så får du all info du behöver. www.surfersteve.com/design.htm sedan kan alltid Erik tipsa lite om det skulle behövas han har knåpat ihop en hel del samt besitter kunskaper om att bygga bräda.

Lycka till:-)

Logga in för att svara
#32331 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Jamen va fan jag har kollat o jag hittar ingen i metall!

Logga in för att svara
#32342 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

lilu
graphgraph

nick! snacka med pontus. han har byggt egen som projektarbete! har nr och grejer till företag som har epoxy-lim och grejjer!

Logga in för att svara
#32345 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

NU känner jag att jag måste tillrättavisa föregående talare!!!

Denna tråden är nästan ett år gammal och jag hoppas att Nick är färdig med sin bräda snart.

För att inte skapa ytterligare en ny tråd med brädbygge letade jag upp en gammal som jag KAPADE för att lansera min nya idé!

Nu har ni kapat tillbaka tråden, problemet är bara att ni talar i tomma rymden där ingen kan höra er skrika...

Svara på metallen nu istället!

Logga in för att svara
#32348 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: 4

Nick
graphgraph

hahaha tack för tipset lilu men precis som sverre säger är jag färdig med min bräda.
ha'd bra =)

Logga in för att svara
#32349 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Nick skrev:
hahaha tack för tipset lilu men precis som sverre säger är jag färdig med min bräda.
ha'd bra =)

Och att du vill bygga en till i ihålig metall är inte att tänka på eller?

Logga in för att svara
#32358 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: 4

Nick
graphgraph

Efter traumatiska barndomsupplevelser i plåtkanoter, och med hajpade hajkledare i gröna träningsoveraller så skippar jag nog indianstilen:(

Logga in för att svara
#32360 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Pontus
graphgraph

sverre, jag byggde en surfbräda i metall på träslöjden i skolan får några årsen!

bankade till två aluminiumplattor o svettsade ihop dem i skarven runt brädan.

blev riktigt snyggt, dock blev den bara 3 dm lång...

har gjort en lika dan i keramik med.. men den skulle nog sjunka som en.. ja en sten...

Logga in för att svara
#32363 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

costas
graphgraph

´Niklas minns väl när vi letade masonitskivor och frigolit för vi trodde att vi kunde limma ihop skiten och börja forma - rakt ner i graven gick det.

Logga in för att svara
#32373 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

Jag ska bygga min i papier marchier!!

Logga in för att svara
#32380 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Pontus skrev:
sverre, jag byggde en surfbräda i metall på träslöjden i skolan får några årsen!

bankade till två aluminiumplattor o svettsade ihop dem i skarven runt brädan.

blev riktigt snyggt, dock blev den bara 3 dm lång...

har gjort en lika dan i keramik med.. men den skulle nog sjunka som en.. ja en sten...

Du borde göra en i naturlig storlek!!! Banka ihop skiten bara o surfa loss som faaan på grejerna!

Logga in för att svara
#32393 Svar: Bygga egen Surfbräda! 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

costas
graphgraph

Ja det skulle se ut! Haahaha

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!