|
#14671 |
Europas Teahupoo 17 år, 12 månader sen |
Stoke: 10 |
|
Aloha,
Du skulle åkt med till Norge istället Daniel, vi blev visade Europas hårigaste (?) våg. Ska bara kolla med han som visade oss den innan den läggs ut på internet...
Vi stod på en klippa 50 meter över havet och den bröt 4-500 meter bort och såg den i fel vinkel, men den såg ändå helt brutal ut. Sög nästan torrt över en stenhäll och såg precis ut som Teahupoo. Är bara ett fåtal surfare där uppe som vågar surfa vågen tydligen.
Men han garanterade sitt livs tub på 30 meter. Missar man take-offen är det grymt turbulent och upp mot minuten under vatten innan man kommer upp.
Där stod man med en ny longboard som man surfat två sessions på och var lite småsvettig. Som tur var tyckte norrmannen själv att det var i största laget den dagen, så man slapp problemet med att fega ur...
Så vi begav oss mot Reve Havn och fick en fin kvällsession där alldeles själva. Nu var det pyttelite norr om själva Reve, men kul att paddla ut på ett helt nytt spot när det är bra size och få känna lite pirr i magen....
Tror hela vår konsumtion av öl på sista resan var mindre än en dagsranson för dig Daniel, men tänkte ta igen det idag på kvällens Mustasch spelning...
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#14672 |
Svar: Europas Teahupoo 17 år, 12 månader sen |
Stoke: 6 |
|
¨grymt! jätte skönt att slippa åka runt halva jorden för att surfa sin dröm våg! bara sätta sig i bilen alltså!
|
|
|
|
|
#14674 |
Stoke: 7 |
GZaa
|
Hej Göran!
Hörde på omvägar att backdoor Göran var i krokarna (du nämns ju i olika sammanhang..). Vi var också i Stavanger och någon hade sprungit på dig. Vi var i Bare och det var ganska platt, nja vi fick några timmar på fredag men sen platt platt platt... till sist fick vi hoppa i plurret sista dagen i Sola. Det var nice, men attans vad kallt..brrrr! bac;)
Som du säger, kul med lite nya spot, även om det tog två timmar för mina tår att tina upp efter det session..
Ha det!
G
|
|
|
|
|
#14686 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Europas hårigaste..upp mot MINUTEN under vatten! Såg precis ut som Teahupoo! Fan Göran låter helt otroligt.
Har dom stått och tagit tiden på de stackare som tumlat runt?
Fram med ett foto, har man sagt a får man säga b.
|
|
|
|
|
#14687 |
Stoke: -234 |
|
Har man ljugit på a får man antingen ljuga även på b eller inte säga b eller krypa till korset...
Fast det är ju klart skillnad på ljug och överdrift

|
|
|
|
|
#14691 |
Stoke: 15 |
|
heh, låter som jag missade något, får bli nästa gång.  hade det själv ganska hårigt och stog å fegade på stranden, men det var mest för att localsen fegade också. Fresten egg;et är grymt fin...Cote de Basque har levererat här nästan varje dag, på väg ner nu och köra faktist. 
|
|
|
|
|
#14702 |
Stoke: 0 |
Yann
|
Ja för fan, upp med bilden nu! Hur ofta funkar den? Vore ju fantastiskt om det vore sant men glöm att jag hade paddlat ut där. En minut under vatten när man har hög puls hade nog fått självaste Laird att skita på sig! Det är 5 vågors holddown om man håller sig på samma ställe med en vågperiod på 15 sec.
|
|
|
|
|
#14704 |
ErikG
|
Nedhållningar uppemot en minut...prova ta en nedhållning på 20sekunder till att börja med. Eller en halv minut.
Låter som värsta skrönan Göran. Beklagar men jag tror inte du vet vad du pratar om riktigt om jag ska vara ärlig.
Brukar du dra upp gäddor på typ 50 kilo också?
Eller så är det en riktig helvetesvåg vi snackar om.
|
|
|
|
|
#14705 |
Stoke: 4 |
|
Norge är ju värdens bästa land så varför inte?
Mustasch, Red Sparrows, Mission, De la Soul och Kidman på samma kväll i Gbg. De har då lyckats få till det! Hmm, mycket att välja mellan. Kanske ses vi på Storan.
|
|
|
|
|
#14706 |
ErikG
|
En annan grej om man surfar vågor som bryter sugigt och kanske torrt.
I min erfarenhet är det inte denna typ av bryt som håller en nere längst, det handlar mer om att man blir rejält mörbultad och nerslagen i botten. All kraft i vågen på en gång men nedhållningarna brukar bli längre på stora vågor som bryter i aningen djupare vatten där man blir nertryckt längre ner i djupet.
Nä på med lite bilder som sagt, om nu vågen är så hårig som du säger kommer ju 99 av 100 här inne ändå inte kunna surfa den.
|
|
|
|
|
#14710 |
ErikG
|
Jimbob skrev:
Norge är ju värdens bästa land så varför inte?
Mustasch, Red Sparrows, Mission, De la Soul och Kidman på samma kväll i Gbg. De har då lyckats få till det! Hmm, mycket att välja mellan. Kanske ses vi på Storan.
Det finns säkert supervågor i Stavangerområdet, jag har tyvärr inte varit där än.
Men potentialen för att hitta nån typ av Teahupooliknande historia till våg är nog troligen större på andra ställen med betydligt större djupskillnader än i Stavanger.
Troligen behöver man båt och förmodligen en hel del tid, pengar och gärna flygspaning.
Jag vet var jag gärna skulle ut och leta, kanske framtida projekt haha.
|
|
|
|
|
#14711 |
Stoke: 30 |
|
ErikG skrev:
Nä på med lite bilder som sagt, om nu vågen är så hårig som du säger kommer ju 99 av 100 här inne ändå inte kunna surfa den.
So you're saying there's still a chance
|
|
|
|
|
#14712 |
|
Kunde inte sagt det bättre än Erik G (kan det va så att g står för ditt efternamn o att du heter gädda?)
Sensmoral: lita aldrig på en norrman!
jag brukar dock dra gäddor på uppemot nära 50 kilos!

|
|
|
|
|
#14713 |
|
Glömde en sak till: Jag skulle nog inte paddlat ut på en longboard i Teaphoo (fan hur det stavas, dysläckticker som man är) liknande förhållanden.
Nä en NORGEHISTORIA är vad det är!
|
|
|
|
|
#14715 |
|
Nä på med lite bilder som sagt, om nu vågen är så hårig som du säger kommer ju 99 av 100 här inne ändå inte kunna surfa den.[/quote]
Vem är nummer 100? Eller är det kanske tio stycken, vi är ju tusen snart här.
|
|
|
|
|
#14721 |
|
en sak till:
Var ni ett gäng där uppe på berget?
Var det tjejer med i the crew?
Norrmannen kanske ville verka cool för att bättra på sin chans till att eventuellt få pule senere?
Vad vet jag...

|
|
|
|
|
#14722 |
ErikG
|
sverre skrev:
Vem är nummer 100? Eller är det kanske tio stycken, vi är ju tusen snart här.[/quote]
Hur många här inne har blivit nerhållna mer än en halv minut av en våg? 1 av 100? 9 av 100? Hälften?
|
|
|
|
|
#14729 |
|
nä just det.
Därför undrar jag vilka dessa 1 procenten skulle vara som skulle surfa där, tyckte det lät som många! 10 st svenska surfare..
|
|
|
|
|
#14732 |
|
en sak till:
Det kan hända att allt är ett missförstånd! Norskan innehåller många ord som är lika svenskan men som betyder nått helt annat!
Kanske 60 svenska sekunder är 15 norska?
De pratar ju ofta väldigt fort, de kanske räknar fort också?
|
|
|
|
|
#14734 |
Stoke: 68 |
|
Här är 2 stycken bilder från grannlandet..8-10ft and crackin'..no takers!!?? 
|
|
|
|
|
#14735 |
|
|
|
|
|
#14736 |
|
It looks good, splendid, perfect...
doesnt mean its anything near like Teahuoppo
men det sa du inte heller
det var jag som sa
så sant som det sades och var sagt.
|
|
|
|
|
#14739 |
ErikG
|
You know what Rat, that is a pretty good wave that one. I surfed it on my last trip, didn't get it as clean as in the pics but It's well worth the trip.
Can imagine it holds as big as it gets if its a clean swell, scary black water, big kelp. Have fun!
|
|
|
|
|
#14741 |
ErikG
|
Den där typen av våg är nog mer en sån som trycker ner en länge om det är stort. Den på bilden börjar inte bryta innan det är över 2,5m+ på fejset.
Jag har bara surfat den ett par gånger, fin våg. Kommer in med fart och kraft, ta med en bräda som paddlar väl.
Ligger en bra bit N om Stavanger. Det finns en del intressanta vågor som håller rätt stora vågor uppöver, men nån Teahpouu eller Mavericks har väl ingen mig veterligt hittat än???
|
|
|
|
|
#14742 |
|
ErikG skrev:
Teahpouu
felstavat... Taehphuoou heter det!

|
|
|
|
|
#14744 |
ErikG
|
På Kurrekurredutt-ön, sund att man inte kan ta surfbussen ditB)
|
|
|
|
|
#14745 |
|
Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha hna host cghfh host host!!! Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha , ho ho ho ho ja fy fan , jag säger då det...
|
|
|
|
|
#14751 |
ErikG
|
Provar med ännu en bild på Norgeböljer, inte jag som tagit bilden men den är fra Norge.
|
|
|
|
|
#14752 |
ErikG
|
|
|
|
|
#14753 |
ErikG
|
|
|
|
|
#14755 |
|
Annars går det bra eller?
|
|
|
|
|
#14756 |
ErikG
|
|
|
|
|
#14758 |
ErikG
|
Lägg märke till stenen, nåt för Sverre att sätta tänderna i?
|
|
|
|
|
#14759 |
|
Nejdå, stenen är ju inte i takeoff zonen, nemas problemas.
|
|
|
|
|
#14762 |
ErikG
|
Du får la ta och masa dit husvagen och frugan då? Byta matvanor från gädda till rutten torsk och kongekrabba!
|
|
|
|
|
#14763 |
|
Ja det är ingen dum idé. Är det mer consistent norröver från Stavanger? Ska dock lämna europa framöver mot hösten o har ej råd att slösa pengar i Nörge nu.
Jag kan inte ta med husvagnen overseas men jag vet redan var jag ska göra av den.
Vill du veta var?
Jag ska gräva ner den!
Det man inte ser kan man inte ta!
|
|
|
|
|
#14764 |
ErikG
|
Jag surfade ihop med en del snubbar från Bergen, dom har lika långt till Stadt där jag träffade på dem som till Stavanger.
Dom sa att det är mer svall norröver men Stavanger är riktigt bra när det väl går av.
Sen är det meckigt att ta sig runt mellan de olika spotsen i mittnorge, långa snirkliga vägar att köra och inte så många surfspots.
För den som verkligen letar finns det en del godis dock, ännu mer om man har båt eller hikar.
|
|
|
|
|
#14765 |
|
Vågerna jag skickade var inte ifrån stavanger området!! Den var från mitt område..undrar vart den kan vara??hahaha;) 
|
|
|
|
|
#14770 |
ErikG
|
Hej Rat! Fick den där vågen beskriven för mig en norrman för länge sen. Han sa att den var som Lakey peak när den var som bäst.
Den som jag länkade till är inte heller från Stavanger, den är från ett område känt för många skeppsbrott, allt jag säger om det..haha:whistle:
|
|
|
|
|
#14776 |
Stoke: 33 |
|
lite riktiga vagor

|
|
|
|
|
#14777 |
|
what the most insane fuck is that?
Mavericks?
|
|
|
|
|
#14780 |
ErikG
|
Nej det är Knolls grund norr om Öland! 
|
|
|
|
|
#14783 |
|
o fan, jag trodde inte att det kunde bli så stort i Sverige. Kul!
|
|
|
|
|
#14784 |
Stoke: 2 |
|
keep it real göran:lol: jag hoppas att du var ironisk och mera beskrev känslan av hur epic det var....Teahupoo och en minuts nerhållningar?! Men vad vet man, dina eventuella bilder kanske talar för sig själv mot all rimlig förmodan. Hoppas att du inte kommer att ge någon antydning till vägbeskrivning även om han som visade dig spottet godkänner det.
Bara för att EN "local" visar ett ställe och säger att det är okej att outa det så tycker i allafall inte jag att det gör det ok att berätta om det på internet forums. Internet har sån otroligt stor spridningspotential eller vad man ska kalla det. Den "localsnubben" kanske inte är så jävla local som han utger sig för att vara. Alla secrets är dömda att till slut upphöra att vara secrets. Någon berättar för sin nära kompis osv, och efter x antal år har det spridits sig så långt att det är allmänt känt. Det är en fullständigt normal och enligt mig förståerlig utveckling. Men det är ju onödigt att snabba på den utvecklingen med 1000
% eller så.
Visst är det grymt när man scorat epic och känner shit detta måste jag dela med mig av. Ibland kanske man gör något oigenomtänkt. Men det finns redan en hel del agg mot svenskar som surfar semisecret/secret spåtts där. Sabba inte mer för de svenskar som bor där. Pushar du Stavanger så hårt för att du har surfkurser där eller? chilla ner lite tycker jag...Men jag är nog en såndäringa loser enligt ants också iofs. Som en mer eller mindre "upptäckare" av ett spot som man kan surfa med bara sina polare och ha vad som för mig är den bästa känslan av surf, inte nödvändigtvis det bästa vågorna dock, så skulle jag utan tvivel ha en enorm missnöjeskänsla inför de människor som berättat om stället på orespektfullt sätt på internetforums och som kommer dit och håller surfkurser. Speceillt om stället har en närhet till stora folkmassor och därmed stor risk för att bli överbefolkat. Det kanske av vissa anses som egoistiskt, men å andra sidan är väldigt mycket vi gör här i livet egoistiskt. Det kan enligt mig omöjligtvis vara en slump att de som outar spots hårdast och de som tycker att folk som ogillar crowd är losers, oftast är de som har ett ekonomiskt intresse i att mer människor börjar surfa.
Inte så att jag överhuvudtaget skulle känna minsta sug efter att surfa vågen i fråga om den är som du beskriver, även om jag råkade känna till den...För att citera ett av sverres första inlägg som jag minns det...saknas så otroligt mycket skills! 
|
|
|
|
|
#14882 |
|
Så kan de gå...
Stackars Backdoor_Goran som bara var lite överstooked efter att precis ha sett vågen. Sen kom drevet igång och grabben har inte ens vågat svara.
Så han körde strategien att låta tråden falla i glömska...
MEN då kom SVERRE o la ett nytt inlägg så tråden hamnade överst igen också är den åter igen på tapeten!
MOHAHAHAHAHAhahaha !!!! 
|
|
|
|
|
#14899 |
Stoke: 15 |
|
Fåntrattar, vad försöker jag sälja för att jag pratar om Frankrike? Eller vad pushar Erik G när han lägger inlägg om monster swell på Bali, eller Yann för den delen med sina grymma bilder från förra sommaren. Eller sist när jag själv var i norge.... Lägg av nu! Man upplever saker och blir stoked och vill dela med sig, sen att det finns saker som är mer känsliga än andra...detta respekterades väl, genom att inte säga var spottet finns eller var det ligger?
Antingen så njuter ni av att andra delar med sig eller så föreslår jag att ni byter fourm. Är det inte därför man läser här, för att få uppleva och se vad andra gjort, när man själv knegar hemma eller missade den där surfen när man var tvungen att jobba?
Mer aloha och mindre agg! 
|
|
|
|
|
#14901 |
|
Heja Danne:-) Så rätt du har i dina tankar:-)
|
|
|
|
|
#14903 |
|
Aloha, var värst vad mycket reaktioner det blev...
Det är inget secret spot bland Norrmännen, fast är bara ett par stycken som vågar surfa spotet en stor dag. Han som visade oss det ville gärna ha sällskap, men oftast fick han ingen med sig ut där. Den dagen vi var där var det 4-5 meter och ingen som vågade gå ut. Sa inte att det var Teahupoo utan "Europas" Teahupoo, det är en viss skillnad. Men kan garantera att det är den hårigaste våg jag sett live och det var på 500 meter håll...
Vågen bryter precis som Teahupoo den suger upp allt vatten framför sig och har i princip ingen baksida, sen tubar den direkt och det blir 30-40 meter tub...
Hur länge man blir nedtryckt vill man väl helst inte få reda på, fast det var så mycket luft i vattnet att det inte var någon bärkraft och det området var 100-150 meter långt efter vågen...
Den som inte tror på det måste ju inte göra det, mig gör det ingen skillnad...
Mahalo
//Göran
----------------------------------
www.backdoor.se
www.surfakademin.se
|
|
|
|
|
#14905 |
Stoke: 2 |
|
Fåntratt kan du vara själv Daniel;) Inte vet jag vad du försöker sälja daniel....baguetter kanske eller bouleklot?! Erik vet jag inte vad han pushar. Missat Yanns bilder men han säljer väl kites och surfbrädor tror jag. Sist du var i Norge misstänker jag att du hade någon hemlig lusekofteimport på gång! Ja det kan vara vad som helst när som helst. Mammon finns överallt omkring oss!
Om du läser BG´s inlägg noga ser du att det är en ganska exakt och en ganska vag beskrivning till två spots som inte är så kända. Onödigt enligt mig. Går lika bra att förmedla känslan och dela med sig av sin stoke utan att ge geografiska angivelser om var man surfat. Speciellt om det rör sig om mindre kända spots som dessutom har mycket stor potential för överbefolkning. Men alla har ju olika syn på var gränsen ska dras och det är fritt att göra som man vill. För övrigt tycker jag det är askul att läsa reportage och se bilder från surfäventyr så jag tror jag stannar här ändå om inte redax bannar mig d.v.s.. alåha påre!
Hört annat om hemlighetsgraden på stället i fråga men men... Sen fattade jag givetvis att du inte menade att det ÄR Teahupoo. Det skulle ju omöjligtvis gå ihop rent fysiskt och geografiskt  mahalå påre!
Vart lite nyfiken på det där mahalo som man ses skrivas ofta och fick upp detta. Är inte så bevandrad i det hawaiianska språket.
"Say them often as they can be life-transforming and -enhancing. Be careful to use them ONLY if you truly feel mahalo or aloha within. Do not exploit these words for personal gain, and neither cheapen, nor trivialize their use by verbalizing them carelessly or without sincerity."
|
|
|
|
|
#14907 |
Stoke: 33 |
|
Sicken psuedo debatt..
Ge oss bilder..

|