Localism:
Detta har inget med surfing att göra. Det ligger på samma nivå som olika gängbildningar bland raggare i sveriges skogslandskap som samlas vid olika korvmojjor.
Enligt min antropologiska förklaringsmodell så uppstår localism inte pga crowd utan pga olika gängtillhörighet vid olika ständer. Ta Sydney exempelvis, det finns en hel radda med stränder, olika gäng har sin hemma strand. Det handlar om gäng, revir, attityd och inget om crowd och surfing. Var o en har ju sin strand där de surfar, så det är inte ont om vågor de har. Nej, precis som raggargäng o fotbollshuliganer etc gillar att slåss gillar vissa surfargäng att slåss.
Localism är bara en ursäkt för någon att vara ett ashole! Det finns surfregler, en local kan sin strand och har därför enorm fördel jämfört med utbölingar. En local som kan surfa behöver därför inte något extra handikapp genom att få droppa in på andra eller snejka etc.
Localism är för loosers och dickheads.
Respect locals: Vad i helvete är det för jävla trams! Dra åt helvete för fan innan jag smäller in trynet på dig ditt jävla ashole (som är synonymen till local). Surfing handlar om att respektera alla i vattnet och att ha respekt för surfreglerna. Det är den respekten som localsen försöker undgå genom att hänvisa till localism som borde heta asholeism. Varför i helvete ska jag låta ett sånt dickhead få snejka eller droppa in på mig, och med motiveringen att den jäveln bor där och kan surfa varje dag?
Om puckon kommer till en strand och börjar droppa in o snejka etc så gör de sig inte skyldiga till orespekt mot locals! De gör sig skyldiga till orespekt mot surfreglerna, oavsett om det är en local eller en gubbe från öknen som blir indroppad.
Nej för fan localismen ska bekämpas till varje pris.