Facebook data

1
Ecuador
#15471 Ecuador 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

slab
graphgraph

Hei

Hadde vel egentlig tenkt meg til Indo som vanlig ,men var litt treig med å bestille ,og nå var det fryktelig dyrt gitt!
Lurer på om det er noen her som har erfaring med Ecuador? Det jeg lurer mest på er hvordan det lønner seg å fly ,har vel tenkt meg til områdene rundt Montanita, og noen steder leste jeg at det er lettest/billigst å fly til Lima og ta buss derifra. Men det var billigere å fly til Quito pluss at det er en kortere busstur ,men kanskje det er noen andre probelemer involvert i den løsningen.
Kult om noen har noen tips

Logga in för att svara
#15476 Svar: Ecuador 17 år, 11 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Ni som var där på VM för några år sen borde veta en del va.. Har ni nåra tips?

Logga in för att svara
#15484 Svar: Ecuador 17 år, 11 månader sen Stoke: 1

mrlau
graphgraph
Donerat Silver

för det första skulle jag inte rekommendera montanita. det är en dålig dålig version av kuta. vill man ha fest, en massa uppumpade locals med blonderat hår och turister med hennatatueringar så är det ju kul. visserligen kan pointen producera bra rides men inte värt med tanke på crowden. då finns det bra surf både söderut och norrut. playas söderut ska tydligen vara schysst. själv utforskade jag norra delen. puerto lopez lite söder om manta har några gems bland annat rio chico. ännu mer norrut har du canoa. mycket bra våg. funkar på high tide. grymduktiga locals.

det här med flyg beror hur länge du tänkte stanna och vilken del du tänkte utforska. ska du börja i norr så rekommenderar jag att du flyger till quito och sen tar en buss till kusten. ska du börja i södra delen så kan det vara värt att flyga till guayaquil. där till kusten och montanita är det bara 3-5 timmar. buss från quito till puerto lopez tar väl 12-13 timmar och sen ytterligare 1,5-2 timmar till montanita. det här med busstider är verkligen ungefär. bussarna stannar här och var för att plocka upp eller släppa av folk så en resa kan ta en hel dag.

annars rekommenderar jag verkligen ecuador även om det inte är lika billig som de andra sydamerikanska länderna. skriv om du har fler frågor.

Logga in för att svara
#15491 Svar: Ecuador 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

slab
graphgraph

Takk for svar.Det var nesten det jeg regnet med etter å ha lest litt mer selv ,er vel ikke på utikk etter hverken hippier ,party eller masse folk.
Leste meg også frem til at desverre er mye vind ,om enn svak ,med feil retning-S-SW -i Juli/August,men går vel alltids å finne beskyttede steder eller steder som funker på den vind retningen?Hvilken tid på året var du der?
ja det der med busstider pleier å være et hellre løst konsept. Hvordan er det å komme seg rundt med buss forresten ,jeg har i utgangspuktet ikke tenkt å leie en bil. Ønskelig er jo gjerne å finne boende med gangavstand til noen bra bryt og bli der en stund hvis det er mulig?

-S-

Logga in för att svara
#15507 Svar: Ecuador 17 år, 11 månader sen Stoke: 1

mrlau
graphgraph
Donerat Silver

jag var där i mars. så som jag förstod det så är nov till apr den bästa tiden. kan inte på rak arm säga vilka platser som funkar på olika vindriktningar. kolla på wannasurf.com.

det går bra att resa runt med buss. jag tyckte det. jag hade till och med brädan med mig en bit när jag åkte upp till bergen. visserligen tittade folk lite konstigt. bara att stoppa in brädan i bagageutrymmet. sen finns det olika alternativ. billigare bussar med mindre komfort som de lokala tar. dyrare bussar med skönare stolar för dem som vill.

jag skulle inte hyra bil om man inte är flera. man tjänar inte på det. om du vill stanna någonstans en stund och med gångavstånd skulle jag verkligen rekommendera canoa. finns mycket bra boende. lugn men kan bli fest vissa kvällar. jag var där i 6 dagar. hade 2 sesh med bra surf varje dag. fungerar det inte så är det 6-7 timmar till manta söderut. där omkring finns det en massa spots. säg till om du vill lite tips om bussbolag och budgethotell.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!