|
#15584 |
Börja surfa kring Gbg 17 år, 10 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Har länge tänkt att jag ska åtminstone prova på surfing, och i september hänger jag med några jobbkompisar till Newquay. Men det vore schysst att komma igång lite redan innan dess, så man får lite känsla för det. Hittade en våtdräkt billigt idag (fullängds ripcurl classic, 3.2mm, hoppas det duger) och slog till. Men man ska ju ha bräda, polare att åka med och någonstans att utöva det hela på också... Så, om någon har några bra tips gällande ovanstående vore det kanon =)
|
|
|
|
|
#15625 |
Svar: Börja surfa kring Gbg 17 år, 10 månader sen |
Stoke: 15 |
|
Tjena, det bästa är nog att kontakta Surfakademin och se om de har några kurser i Sverige eller Surfers Paradise i Varberg. Det finns få bra ställen att öva upp sig som nybörjare, du behöver nästan en sandstrand och vittvatten som nybörjare, åtminstone de första timmarna du kör.
Helt rätt, en 3/2:a bör räcka, däremot finns den som "sealed" och "flatlock" det senare gör att det kommer inte vatten i sömmarna, vilket gör att den blir lite svalare, så kan bli lite kallt nu, men så fort temp är +17 så skall du nog klara dig fint.
|
|
|
|
|
#15626 |
Stoke: 15 |
|
jag saknar en edit.-funktion, alltså "sealed" eller ibland GB då är sömmarna täta och dräkten blir varmare, flatlock, är utan limmade sömmar, vilket gör dräkten svalare...
|
|
|
|
|
#15644 |
Stoke: 0 |
|
400 spänn för 4 timmar inklusive utrustning på Surfers Paradise verkar inte dödligt farligt. Borde det vara tillräckligt för att komma igång?
Min är inte sealed, utan flatlocked, men jag har svårt att se mig själv ute i <17-gradigt vatten ändå så =) Och om jag väl får för mig att det är en bra idé så har jag nog råd att inhandla en bättre lämpad våtdräkt också...
Gällande bräda, vad bör man börja med och hur tidigt bör man byta upp sig och till vad? Antar att det finns ett antal nivåer där... Är 174 cm lång och väger väl 70 kg tror jag. Åkt skate i ramp och pool och så, vet inte om det hjälper nåt men ett visst mått av balans finns där iaf =)
Gissar att dom här basicfrågorna har besvarats miljontals gånger redan, hoppas det är ok ändå...
|
|
|
|
|
#15645 |
Stoke: 14 |
|
Att du har skatat förr hjälper väldigt mycket. Det finns massor med olika bräder för olika typ av surfing. Kontakta Göran på Backdoor eller Sharkboy här på forumet, lycka till:)
|
|
|
|
|