|
#16033 |
surf fenomenet 18 år sen |
Stoke: -234 |
|
Varför har surfing blivit så stort som det ändå är i ett land som Sverige där det egentligen inte finns vare sig vågor eller surfkultur?
Min teori är att surfare har sitt ursprung i 4 olika bakgrunder. Alla dessa bakgrunder har samtidigt upplevt en renässans!
Windsurfingen var en fluga på 80 talet. Varje tapp (mack) hade en vindsurfingutrustning bestående av en pråm och en rigg som var ett helvete att få stabil. Man fick knyta ihop skiten med tampar etc.
På nittio talet kom en renässans med modernare lättare utrustning, allt blev mycket roligare och windsurfing i vågor växte!
Skateboard kan jag inte så mycket om men tveklöst är att skate är populärt igen. Lite grann beror dock det på att surfare börjar skejta också.
Snowboard-en relativt ny brädsport som har inspirerat flera till surfing
Resa- Nästan obligatoriskt idag att resa utomlands, fokus på upplevelser.
Jag tror att windsurfarna är pionjärerna för surfing i Sverige. De var de som hade koll på stränderna och vågorna. När skejtarna och snowboardåkarna fick veta att det gick att surfa i Sverige blev de intresserade. Resandet ligger som en förstärkande slöja över alltihop!
Gudfadern har talat
|
|
|
|
|
#16034 |
Svar: surf fenomenet 18 år sen |
Stoke: 1 |
Johan
|
väl talat o gudfader!
Själv så testade jag första gången när jag bodde i Israel slutet av 80, början av nittio. Mest på grund av att jag upptäckte att surfarna fick alla tjejer. Som hormonstinn 13 åring kändes det som ett naturligt steg. För att få ligga.
Sen tog det fart rejält 94 när vi flyttade till sydafrika.

|
|
|
|
|
#16042 |
Stoke: 15 |
|
Bra teorier,
plus att det är kul att plaska i vatten
|
|
|
|
|
#16044 |
Stoke: -1 |
ådén
|
samr en ursäkt att handskas me sexwax och tajta gummidräkter!
|
|
|
|
|
#16060 |
Svar: surf fenomenet 17 år, 12 månader sen |
Stoke: 10 |
|
Aloha, vet inte om jag håller med om att det inte finns vågor, i såna fall hade ju ingen surfat alls...
Men när man kollar på kartan så ser det ju verkligen ut som att det inte skulle bli några vågor och det är väl känslan att det inte borde finnas vågor som är surfbara som gör det desto mäktigare att surfa i Sverige.
Ibland har man varit i Oz eller Indo och surfat riktigt fina vågor, men så ser man att det är surf hemma och saknar det grymt mycket. Bra polare att tjata med när man surfar är roligare än att surfa perfekta vågor ensam...
Att surfing blivit på slutet beror nog också till stor del på att det finna både våtdräkter och brädor som är gjorda för våra förhållanden. Surfa en bräda gjord för Indovågor och ha en kall våtdräkt i slutet på november som många hade för 5-6 år sen var ingen hit. Nu är man varm i 2 gradigt vatten och det finns massor av brädor med mer volym.
Tror också att många har en ganska stressig tillvaro och då är surfing grymt för att varva ner och släppa alla tankar för ett par timmar.
Sist men inte minst - surfing är originalet och överlägset alla andra brädsporter....
Ha det gott
//Göran
PS. 2,2 meter swell på väg in mot Biarritz/Anglet, så det blir en fin start på EM som det ser ut...
|
|
|
|
|
#16064 |
|
sant, sant...
Men personligen surfar jag hellre perfekta vågor ensam i Indo än med polare i Sverige. Men det kanske har att göra med att jag är eremit också.
En ytterligare tanke i surffenomenet kanske dock är detta, dvs att hänga i gäng och utvidga sin bekantskapskrets.
|
|
|
|
|
#16072 |
Stoke: 0 |
|
Naturupplevelsen (man är ju för fan inne i naturen, tuben för de som är duktiga, vitvattnet för de som är mindre duktiga) kombinerat med en otrolig adrenalinkick. För mig var det också att surfing var en sån otrolig utmaning av klara av - jag har åkt skidor sen jag var typ 3 år och det krävs i dag rätt så branta berg och puder för att jag ska tycka det är skoj, men surf är fan kul om det är 2 fots vågor och pålandsvind. Upptäckarglädje finns det också, resa, hitta nya spots och sen att man faktiskt, otroligt nog, kan surfa i sverige i typ januari.
|
|
|
|
|
#16096 |
Stoke: 33 |
|
Det ar mer surf pa irland, men inte fan sa saljer den lokal sport butiken, hemma snickarade boardies (warp) utan har ar det fotboll o nike som galler...
Surf ar mode o svenskar gillar mode.. Sag mer boardshorts och surfrelaterade marken i jonkoping an vad jag ser I en kust stad pa irland..
Har galler det fortfarande med fotbollsroja, mjukisbrallor och fulfrilla

|
|
|
|
|
#16097 |
ådén
|
gäller samma sak på irland oxå? ju mer surfkläder desto mindre surfar man? fast då me fotboll
|
|
|
|
|
#16098 |
Stoke: 0 |
Thor
|
Kommer själv från windsurfing, som blev våg-vindsurfing, som blev till våg-surfing. En del i det var väl även ekonomin... minst 3 riggar, som kördes sönder stup i kvarten, och att ha en val att släpa runt på sög.
Men ju mer jag vågsurfar ju bättre blir det, och ju mindre saknar jag vindsurfingen. Dom ligger egentligen ganska långt ifrån varann...
Hur som helst är det grymt med stoket som vågsurfing i sverige framkallar. Det är väldigt få andra surf-nationer där folk släpper ALLT för att det blåser kuling 238 grader...
|
|
|
|
|
#16113 |
|
Thor skrev:
Men ju mer jag vågsurfar ju bättre blir det, och ju mindre saknar jag vindsurfingen. Dom ligger egentligen ganska långt ifrån varann...
Skulle nog vilja påstå att det finns stora likheter mellan vindsurfing å surfing...å då tänker jag givetvis på vågsegling! Ligga å pressa i en go bottomturn å se en fet läpp som man kan smacka är en underbar känsla vare sig det är surf eller vindsurf vi snackar om
Kan inte annat än å hålla med sverra i att vindsurfarna har varit drivande bakom surfvågen i sverige. När jag började surfa så var alla surfarna i trakten vågseglare.,... föutom Erik G kanske, men tror nog han är en ex windwanker i grund å botten
Så i sverres ära ska jag ta å rigga upp vindsurf prylarna å dra ut på Diamond Head å rida lite vågor.....kanska till och med skrämma iväg några av surfarna 
|
|
|
|
|
#16115 |
ådén
|
häng upp nånting dött eller h&m katalogen i masten så ska du se att många blir oroliga
|
|
|
|
|
#16118 |
Stoke: 68 |
|
Johan skrev:
väl talat o gudfader!
Själv så testade jag första gången när jag bodde i Israel slutet av 80, början av nittio. Mest på grund av att jag upptäckte att surfarna fick alla tjejer. Som hormonstinn 13 åring kändes det som ett naturligt steg. För att få ligga.
Sen tog det fart rejält 94 när vi flyttade till sydafrika.
Kojak when are you gunna get it right????!!!!n he's NOT the godfather ..he's tha fucken king mate!!! I am the godfather,.peace..RAT:P
|
|
|
|
|
#16203 |
|
ha ha ha good joke Ratman, Son.
For everyone else: Its a good family joke we use to kid around with around the table when the family is gathered.
Everyone laugh, and then when I say a joke everyone laugh even stronger. Ha ha ha ha ha.
|
|
|
|
|
#16205 |
|
Ha ha ha ha ha ha 
|
|
|
|
|
#16207 |
Johan
|
HAHAHAHAHAHAHAHAHA:woohoo:
|
|
|
|
|
#16211 |
|
I feel like the Karate Kid now....
The old man standing there saying...wax on wax off..wax on wax off.. 
|
|
|
|
|
#16212 |
|
du får känna hur du vill my son, men du glömde skratta!
ha ha ha ha ha !!!
|
|
|
|
|
#16218 |
Stoke: 33 |
|
Aden, jo det stammer, ju mer fotbollstrojor o dyl, vanligt vis sa spelar man desto mindre...
|
|
|
|
|
#16227 |
Stoke: 20 |
|
De fyra elementen:
Surf
Skate (FAN INTE LONGBOARD!!!!!!!!!!!!!!)
Vatten
Porr

|
|
|
|
|
#16228 |
Stoke: 20 |
|
Gudfadern har dock allid rätt.... 
|
|
|
|
|
#16272 |
|
sverre skrev:
Varför har surfing blivit så stort som det ändå är i ett land som Sverige där det egentligen inte finns vare sig vågor eller surfkultur?
Min teori är endast 2 ord lång: KEANU REEVES
Han fick mig att släppa bommen och börja drömma!!!
|
|
|
|
|
#16284 |
Stoke: 4 |
Ants
|
Kanske ska jag plocka fram Sveriges kanske första hemmabygge?
Ältasjön, mitten av 70-talet (plyfa, frigolit, gummiduk, häftpistol, bamboo mast, plywood bom, och sydd presenning till segel..) Den var lite svår att få upp i planing dock..

|
|
|
|
|
#16304 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
|
|
|
|
#16373 |
Svar: surf fenomenet 17 år, 11 månader sen |
|
Ants bästa inlägg alla kategorier
|
|
|
|
|
#16391 |
Stoke: 4 |
Ants
|
sverre skrev:
Ants bästa inlägg alla kategorier
Ähh vad fan, jag som trodde mitt bästa var den med frustrationskuken, jag menar kurvan 
|
|
|
|
|
#16395 |
|
Ants skrev:
Kanske ska jag plocka fram Sveriges kanske första hemmabygge?
Ältasjön, mitten av 70-talet (plyfa, frigolit, gummiduk, häftpistol, bamboo mast, plywood bom, och sydd presenning till segel..) Den var lite svår att få upp i planing dock..
HAHAHA fucken classic ants,,,,respect.... 
|
|
|
|
|