Facebook data

1
Olympus 770SW tips tack
#16102 Olympus 770SW tips tack 17 år, 12 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Har skaffat mig en Olympus precis. Den är ju vattentät till 10m och verkar riktigt grym. Jag har hört att folk lyckats pajja sina vattentäta kameror lite då och då så jag tänkte höra hur de gjort så jag kan undvika det. Pallar de en riktigt wipeout? Svårt att veta vilket motsvarande tryck det blir om man t.ex får lippen över sig.

Nu hoppas jag på lite feta bilder. Tänker låna ett par boogieboardfenor och fota utan bräda. Om det är någon som har andra tips angående detta så är jag tacksam!

Logga in för att svara
#16110 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 12 månader sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

Jag har en sån mer, skit bra

Logga in för att svara
#16149 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 12 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Sweet, maybe we can swap photos next time we share a session

Bougt a neoprene case with an arm-belt today at Stadium XXL for 249kr. It's made for the 720sw but fits the 770 just as good. Comes with a curly safety cord and a hand strap. I'll look like a hight tech geek but it will make it easier and safer to use than having it in the board short leg pocket I think. It will probably stay out of way better as well.

Logga in för att svara
#16151 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 12 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Använd en boogieboard som stöd e ett bra tips

Logga in för att svara
#16157 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 12 månader sen Stoke: 0

jörgen
graphgraph

Jag köpte samma "action kit" för nån vecka sen, och den krulliga sladden har redan gått av! Killen som sålde det till mig sa att han hade samma grejjer själv och surfade/bodyboardade med sin kamera hela tiden och den hade överlevt ordentliga wipeouts. Skitsnack med andra ord, eller så fick jag tag på ett måndags-exemplar... Fast jag kan tänka mig att fickan runt armen kan vara bra att ha när man snorklar eller kanske på sommaren när man inte har våtdräkt.

Skaffa ett starkt nylon-snöre eller liknande istället, fäst i kameran och häng runt halsen. Sen stoppar du in den innanför våtdräkten, funkar kanon både på ryggen eller frampå axeln/bröstet. Lättåtkomligt, inte i vägen när man paddlar och snabbt att stoppa undan när det kommer ett freakset!

Logga in för att svara
#16158 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 12 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Ok, får göra ett test och se hur mycket den pallar. Bättre att den går av på land än i vattnet. Ska använda kameran i Indo så kommer inte att ha någon våtdräkt förren jag kommer hem i Augusti.

Logga in för att svara
#16191 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 12 månader sen Stoke: 0

Ekläpp
graphgraph

Man kan ta velcron från en kasserad leash, ta en lämplig tamp(flätad nylonlina kanske) och fästa mellan den och kameran. Åsså runt handleden. Hade själv en boggieboardleash till mitt hus men det vägde massor. Håller med Cederholm om b.boarden. Bra att sitta på så man kommer upp lite oxå./ J

Logga in för att svara
#16192 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 12 månader sen Stoke: 0

Staffan
graphgraph

Kanner inte till just den kameran som du har, men ett hett tips ar att vara grym pedant nar du oppnar och stanger vattenhuset. Lite lort pa en O-ring kan stalla till det...

Logga in för att svara
#16194 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 12 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Det behövs inget vattenhus men det sitter ju o-ringar i luckan för batteriet och för USB-ingången så där bör man nog vara försiktig ja. Ett sandkorn ju kan sabba till det!

Logga in för att svara
#16216 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 12 månader sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

You saw that there is a water housing for it. Then you can got deep as. There was some info on the box or in the instructions

Logga in för att svara
#16221 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 12 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Yes, I saw it but I have generally bad experiences with water housings in Indo . They fog up very easy in the water when it's sunny and hot with relatively cold water. What appealed me was the small dimensions without a water house so I can take it with me when I surf. I think a normal plastic bag around the camera when I'm not using it will protect it from a direct hit from the lip or turbulent white water. Just to keep the the water from pushing through the O-rings.

Borrowed a pair of boogie board flippers yesterday but I'm not sure I can be bothered to carry them around. Might be better to just buy a pair of flippers at Biltema for 150kr and leave them to the locals when I go back to Sweden. I don't think I'll be out that many times with the flippers anyway.

Logga in för att svara
#16230 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 12 månader sen Stoke: 0

Ekläpp
graphgraph

Kan meddela att det är lätt att bli av med fenorna bland vågorna så det är bra att
skaffa något som håller dom på plats.
Mina erfarenheter angående UV-hus:Silica-påse och antifogmedel på insidan, fårullsfett på O-ringen(allvarligt) åsså något vattenavstötande på frontlinsen(inte fett!). / J

Logga in för att svara
#16238 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 12 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Ok, tackar! Fenorna jag har lånat har leash så det får kanske bli dom ändå. UV-hus bryr jag mig inte om så det får räcka med vattentäthet till 10 meter och en plastpåse som extra skydd för vatten i rörelse.

Logga in för att svara
#16353 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 11 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

såg denna nyhet!

Ser inte så dum ut!

www.dpreview.com/news/0706/07062001fujibigjob.asp

Logga in för att svara
#16380 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

sist men inte minst: Glöm inte att trycka på knappen + att ta av linsskyddet.

Logga in för att svara
#16453 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 11 månader sen Stoke: 5

freddan
graphgraph

hade me en olympus av annan modell i central amerika, funka bra ett tag men sen av nån anledning då ja dök under en våg me den va nere max 1meter under så hinka den in vatten
sen rök de mesta i den efter de tyvärr....
e dock sugen på å pröva en canon s1 me vattenhus fast fårse om man köper skiten eller inte

Logga in för att svara
#17406 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 11 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Är med lite sugen på att köpa samma actionkit som yann och ni andra. Ni som har kameran, hur nöjda är ni med bildkvaliteten på en skala från 1-10 där 1 är dålig mobilakamera och 10 digital systemkamera ala eos 400d e. dyl.

Har ni haft era ute i vågorna ordentligt än eller?

Logga in för att svara
#17407 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 11 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Yanns profilbild är tagen med 770:n, såg lite foton han tog från midsommar, ser jättebra ut måste jag säga, bättre än Pentax:en.

Logga in för att svara
#17725 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 11 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Beslutsångest, åsikterna på dpreview var väldigt varierande, en del tyckte att det var den bästa lilla manick de någonsin sett och andra gruvligt besvikna. Största störigheten verkar vara att den har jäkligt lång slutartid och det kan ju vara förbannat irriterande.

Logga in för att svara
#17726 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

jörgen
graphgraph

Vet inte om det här hjälper, men här är en bild från i helgen. Har haft kameran i ett par månader nu, och jag tycker den funkar bra när solen är framme, men det blir brusigt när ljuset tryter.
Vad menar de med lång slutartid egentligen? Att den kortaste tiden är för lång eller vad då? Den har ett burst läge för snabba motiv i rörelse, med det kan man ta ett par+tre bilder i sekunden i upp till 10-15 bilder tror jag. Nackdelen är att de inte är högsta upplösning i det läget, blir lite pixligt om man zoomar in.

Logga in för att svara
#17728 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

jörgen
graphgraph

Och här är samma bild i 100%. Lite oskarp kankse, men det kan ha berott på att det var ett höftskott så jag hade inte riktigt tid att fokusera ordentligt. Lite brus i vattnet och allmänt dålig definition, det är ju knappast nån systemkamera-kvalitet direkt.

Logga in för att svara
#17731 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 11 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Lång slutartid var kanske lite fel, men de menar i alla fall att det tar lång tid från att man trycker på avtryckaren tills att bilden tas och att objektet kan försvinna ur bild, särskilt om kameran ska fokusera med. Dina bilder såg ju helt ok ut.

Logga in för att svara
#17734 Svar: Olympus 770SW tips tack 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

jörgen
graphgraph

aha. Det har jag inte haft några problem med. Det som tar längst tid är att få upp kameran ur våtdräkten när det vankas ett kodak moment...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!