|
#16141 |
Surfing på Madagascar? 17 år, 11 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Er det noen som vet om det er bra surfing på Madagascar? 
|
|
|
|
|
#16146 |
Svar: Surfing på Madagascar? 17 år, 11 månader sen |
Stoke: 14 |
|
Ja detta ser ju inte så illa ut, även en smurf med snus kan ta en sådan våg:)
|
|
|
|
|
#16148 |
Stoke: 14 |
|
det var ju själve fan om det inte ska gå.............

|
|
|
|
|
#16243 |
Thor
|
Jag var där för några år sedan, det finns typ 3 'huvud' ställen, men dom ligger långt ifrån varann. På östkusten ligger Fort Dauphin, helt ok, och de flesta bryten kan nås från land. På västkusten runt Tulear ligger bra rev, men man behöver båt. På sydkusten ligger Lavanono, en grym vänster och en rullande peak på större svall. Om ni tar er dit så bered er på minst 24 timmar på lastbil från Fort Dauphin, och närmare 50 tim. från Tulear. Man flyger enklast till både väst och östkust från Antananarivo. Minibuss tar flera dagar.
Väl där uppträd med RESPEKT, jag bodde i två och en halv månad med den krigarstam som heter Antandroy som bor i Lavanono, och dom har haft relativt lite exponering av västerlänningar. Dom har stark tro, och man får inte röra sig hur som helst i naturen. Presentera er för byledaren vid ankomst och uppträd väl, och följ deras regler om "Fady" (tabun).
Min resa dit förändrade mitt liv fundamentalt.
Madagaskar kan vara stenhårt, så se till att ha gott om vatten med er på resor i södern som mer eller mindre består av öken.
Lycka till med sökandet!
Thor
|
|
|
|
|
#16244 |
Thor
|
Vill bara tydliggöra att jag INTE tror, eller förutsätter, att ni skulle uppträda respektlöst, jag ville bara verkligen lägga vikt vid betydelsen av det för/hos dom människorna.
Sorry om den lilla meningen skulle missuppfattats.
|
|
|
|
|
#16275 |
Stoke: 2 |
|
Thor skrev:
Jag var där för några år sedan, det finns typ 3 'huvud' ställen, men dom ligger långt ifrån varann. På östkusten ligger Fort Dauphin, helt ok, och de flesta bryten kan nås från land. På västkusten runt Tulear ligger bra rev, men man behöver båt. På sydkusten ligger Lavanono, en grym vänster och en rullande peak på större svall. Om ni tar er dit så bered er på minst 24 timmar på lastbil från Fort Dauphin, och närmare 50 tim. från Tulear. Man flyger enklast till både väst och östkust från Antananarivo. Minibuss tar flera dagar.
Väl där uppträd med RESPEKT, jag bodde i två och en halv månad med den krigarstam som heter Antandroy som bor i Lavanono, och dom har haft relativt lite exponering av västerlänningar. Dom har stark tro, och man får inte röra sig hur som helst i naturen. Presentera er för byledaren vid ankomst och uppträd väl, och följ deras regler om "Fady" (tabun).
Min resa dit förändrade mitt liv fundamentalt.
Madagaskar kan vara stenhårt, så se till att ha gott om vatten med er på resor i södern som mer eller mindre består av öken.
Lycka till med sökandet!
Thor
Hej Thor, låter som du gjort en kanonresa.
Jag går och smider planer på att åka till just Madagaskar, är helt övertygad om att ön i sig är magnifik. Men om du skulle jämföra surfet med lite mer välkända områden, hur högt skulle du då sätta surfet på madagaskar?
Det ligger ju ganska långt söderut så jag tänkte att det kanske skulle vara lite för nära roaring 40´s så swellen inte hunnit komma ner i period och rätat ut linjerna? T.ex tycker jag det är stor skillnad på karibiska sidan i centralamerkika och Indonesien på samma size på grund av detta.
Skulle vara skönt att få ett kvitto på hur bra vågorna är.
Mvh Calle
|
|
|
|
|
#16652 |
Svar: Surfing på Madagascar? 17 år, 10 månader sen |
Thor
|
Tjena Calle,
Jag var där under låg-sesong, och det funkade fint, ett par dagar utan vågor, men annars bra, typ gubbe, med vindstilla mornar, och termik under e.m. Jag förstår hur du tänker med periodicitet och grouping, men ön ligger ändå ganska högt upp, i jämnhöjd med Mocambique. Allt svall når ju Sydafrika först, och man får väl säga att det är en surf-destination av rang, även om jag inte har varit där. Förhållandena på Mad går inte att jämföra med orkan-svall, eller vind-chop i Mex Gulfen. Men det är ju inte heller lika välrest som när det når Indo. Men om man åker till Madagaskar för både surf och kultur blir man inte besviken, det kan jag lova. Speciellt om du åker under högsesong, Apr-Okt. Cyklonsesongen (under våran vinter) kan vara lurig, Madagaskar har varit hyfsat skonat, men förra året var det ett par som tog oväntade banor och plågade ön ganska rejält.
Hoppas detta klarade ut ett frågetecken eller två.
Hälsningar/
Thor
|
|
|
|
|
#16955 |
|
Hei Thor!
Tusen takk for veldig bra og utfyllende svar.
Jeg skal i utgangspunktet reise rundt og oppleve landet, naturen og kulturen. Og tenkte jeg skulle ta med surfebrettet hvis det var noe bra surf. Og det høres jo bra ut. 
|
|
|
|
|
#17413 |
Thor
|
Hej Surf Smurf,
Det var så lite, hoppas du får en bra resa!!!
Hälsningar/
Thor
|
|
|
|
|
#17419 |
Stoke: 68 |
|
Akta hajarna!! det är väldigt hajigt på madagasgar..men mycket bra surf om du är beredd att utforska. 
|
|
|
|
|