Facebook data

1
FCS plugg i Tuflite?
#16576 FCS plugg i Tuflite? 17 år, 11 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Avslutade midsommarsurfet med att köra sönder fenorna totalt.
Krossade sönder ena bakre sidpluggen helt samt spräckte "skruvhålet" på två andra.
Pluggarna med krossat skruvhål har jag tänkte att bara borra från andra sidan.

Problemet är den krossade pluggen som även har ganska stor skada bakom pluggen. Har tänkt att borra ur pluggen först därför min fråga: Sitter det vanliga pluggar i i Tuflitebrädorna? Pluggen är ju täckt med färg så det är lite svårt att se var man ska borra?
När väl pluggen är ute så hade jag tänkt sätta dit en ny plug på en fena, sätta fast den i hållet och sidan bygga upp skadorna runt om. Men på en ny plug så är det ju en högplastkant som hamnar "ovanför" när man sätter i den i ett vanligt hål och sedan sandar man ner den. Jag kommer alltså få svårt att sätta pluggen på fenan om jag inte skär ner kanten i förhand.

Hur löser jag det här enklast?
Bästa vore kanske att lämna in men jag vill ju surfa brädan i veckan..

Tacksam för svar

Lars

Logga in för att svara
#16578 Svar: FCS plugg i Tuflite? 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Jag krossade oxå en fenplugg i lördags...

Var får du tag på nya? Kommer nog behöva borra ut hela nämligen för den e rätt spräckt....

Har aldrig gjort det själv, men i alla guider jag läst står det bara att man skall sätta i en fena ochsätta dit den och sen slipa, precis som du säger.

Kan man inte stoppa i fenan ändå. Plupparna på fenan e ju ca 1 cm höga.Kommer dom inte förbi plastkanten?

Logga in för att svara
#16579 Svar: FCS plugg i Tuflite? 17 år, 11 månader sen Stoke: 2

pikles
graphgraph

Kan du hjälpa mig sen...
Spräckte oxo skruvhålet i min tuflite, bräddoktorn i cr sa "sorry honey, you're on your own.."
Dock bara på ett ställe så ja har klarat att surfat den med en spräckt plugg ett tag nu... men känns inte hållbart...

Logga in för att svara
#16580 Svar: FCS plugg i Tuflite? 17 år, 11 månader sen Stoke: 2

$hades
graphgraph

Se det som en 'hint' att gå över till futurefins, tror fan det är bäst för tuflite brädorna. De är så styva att de behöver lite mer bas att sitta fast i. Fast det vet ni väl redan om.

Logga in för att svara
#16584 Svar: FCS plugg i Tuflite? 17 år, 11 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Hittade den här bra guiden:

magicseaweed.com/surftalk/viewtopic.php?t=8726&start=90&sid=22001608a8e6e22d341506c949c72ed8

Remo: Plasttagarna på pluggarna är ju bara 2mm så visst får du i fenan men inte i botten av pluggen eftersom dgarna hamnar under fenan. Dvs fenan kommer inte sitta längs med glaset/botten om du sätter på en ny plug med taggar och sätter i den i den gamla hela pluggen i brädan. Har du en fcs template så ser du att de är mellanrum vid fentaggarna. Eller taggarna är 2cm höga. Men de funkar även att fixa det med fenan. Kolla änken så ser du vad jag snackar om..

Pikles: Jag har spräckt sjukt många skruvhål eller att gängorna försvinner på min tuflite bräda oxå det man kan göra är att fylla hållet med epoxyresin och sedan borra nytt hål i samma storlek, sedan försöka skruva in skruven igen och få nya gänger. Det går oxå att borra från andra sidan om skruvhålet är helt knäckt.
Jag ska dra bort min trasiga plug ikväll faksitk för att j
mföra den med vanliga pluggar. När jag kollar på det nu så ser det faktiskt ut som att pluggarna i tuflitebrädan har mindre avstånd från fenhållet än en vanlig plugg. Men de kan ju vara en synfälla.

Shades: Jag tror Future fins eller glass-ons är det bästa för alla sorters brädor. En stor och stabil plugg istället för två små dåliga pluggar som hela tiden går sönder. Men det är inte optimalt att byta till Future pluggar på en bräda som redan har fcs installerat även om de går.

Lars

Logga in för att svara
#16664 Svar: FCS plugg i Tuflite? 17 år, 10 månader sen Stoke: 2

$hades
graphgraph

Det har du nog rätt i Lars. Vill minnas att du satt på en massa fcs fenor oxå.

Logga in för att svara
#16748 Svar: FCS plugg i Tuflite? 17 år, 10 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Remo: Jag har fixat min plugg nu, eller temp iaf, tillräckligt för att kunna surfa med brädan 10h idag..

Använd 29mm hålsågsborr för å få ut pluggen. Men provborra i en iskrapa till bilen först, sen kollar du med nya pluggen i iskrapan. Är det bra, så sätt iskrapan över pluggen du ska borra så du får stöd.
Pluggar köper du på Hollywood, Backdoor eller WSV.
Lycka till

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!