Facebook data

1
S-D concave VS Vee bottom
#16909 S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

Hello dudes/dudettes!

Jag jobbar ju som vissa vet i ett projekt där jag designar en serie surfbrädor med det kvinnliga könet som målgrupp. En modell i serien är givetvis en shortboard och jag är nu intresserad av ERA åsikter om botten-konturer (va fan heter det på svenska?). Jag överväger i dagsläget att sätta antingen en "flat to vee" (något konservativt men ger en loose:are bräda, eventuellt lämpligt för en kvinnlig lättfotad surfare), eller en vanlig single-to-double concave (planar lättare och skär skarpare i svängarna, upplevs dock som något stelare jämf med Vee-bottom).

Ge mig era åsikter- vad kör ni? Vad gillar ni? Varför?
Besos, abrazos, må solen för alltid skina över eder

Logga in för att svara
#16910 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

depends on the board, and the wave and the individual, too many variables. what kind of board 'model' is it meant to be`? other size and specifics?

bottom contours aren't some design you just tack on to the rest of the order, it should compliment the overall shape of the board.

Logga in för att svara
#16911 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

Självklart är det viktigt att alla designparametrar fungerar ihop och givetvis är det omöjligt att isolera EN detalj. Syftet med min fråga var inte heller att "hjälp mig bestämma botten på brädan" utan jag är mer intresserad av vilka varianter folk kör och varför - det vill säga argument för och emot det ena och det andra på olika brädor, conditions med mera.

Men - som ytterligare information så kommer modell Shortboard (troligen - inget är ännu spikat) ha en outline med wide point 2" framför center, en modern rocker med lite flackare entry rocker och något mer uttalad tail kick, en inte alltför bred round pintail och rails: round neutral, 2 ft from nose to center: thick rails for floatation under chest, center and back: thinned out for looser board. Tucked under edge.

Och så botten då...

Motiven till denna design är hela min bakgrundsstudie om "kvinnor och surf". Maila om ni vill veta mer om det

Logga in för att svara
#16916 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

Som storvuxen kille som surfar mest hemma i Sverige så är det flat som gäller, men det hjälper kanske inte direkt dig. Jag har en känsla av att de flesta som surfar här hemma (på östkusten) har flatbottnade brädor pga av våra krabba vindvågor & att vi är lite större och tyngre än genomsnittssurfaren i t.ex. Spanien.(?)

Eftersom det är en ganska stor andel av de som postar här som är just (mer eller mindre storvuxna) killar som surfar huvudsakligen här hemma så kommer du kanske inte få jättemånga (eller värst givande) svar. Men vad vet jag!? Hoppas jag har fel!

Logga in för att svara
#16917 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

Förvisso sant. Dock är ju min förhoppning att även en drös surf-dudettes ska lufta sina tankar/åsikter/erfarenheter i botten-frågan

Logga in för att svara
#16918 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

KOr single till dubbel konkav

Vee's anvands inte sa myckvet langre - mer till guns

Pallar inte redogora varfor, kolla swaylocks eller andra shapeforums

Logga in för att svara
#16919 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Min fru kor mina single till dubbel brador och hon ar nojd.

Logga in för att svara
#16920 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

Då jag redan studerat cirka 10 veckor bräd-design (och plöjt alla Swaylocks-arkiv) så har jag redan en god uppfattning om de olika varianternas egenskaper. Jag lutar i dagsläget mest åt just single-double av olika skäl, men är ändå intresserad av Sursveriges medlemmar's åsikter, som komplement till alla andra forum och åsikter från olika shapers.

Logga in för att svara
#16921 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

alright, single to double concave as it makes a livelier board, vee is boring, ridiculously so on a shortboard that is less than 20" wide.

I like single (clean and good shape) or single to double (everything else) from the nose through the tail. Flat is also boring and dull, not quite as bad as vee.

Logga in för att svara
#16922 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

another pro-double perspective:

www.webbersurfboards.com/

Logga in för att svara
#16925 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

Karolina skrev:
Förvisso sant. Dock är ju min förhoppning att även en drös surf-dudettes ska lufta sina tankar/åsikter/erfarenheter i botten-frågan

Som sagt var: Hoppas jag har fel! Ska också säga att jag missade att det var en shortboard du pratade om - surfar inte så mkt shortboard utan mest newschoolfiskar...

Logga in för att svara
#16930 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

nic skrev:
Karolina skrev:

Som sagt var: Hoppas jag har fel! Ska också säga att jag missade att det var en shortboard du pratade om - surfar inte så mkt shortboard utan mest newschoolfiskar...

Eye, bra där. Självklart ingår även en fish i the lady-series! - i'll get back to you

Logga in för att svara
#16931 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

SharkBoy skrev:
another pro-double perspective:

www.webbersurfboards.com/

Han pratar precis om det jag funderar på, att behålla smooth rail to rail transitions men utan en traditionell vee-bottom. Mycket intressant, tack för tipset!

Logga in för att svara
#16932 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 6

Kman
graphgraph

jag har en bräda med tre fenor som man kan ta av om man vill

Logga in för att svara
#16933 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

Kman skrev:

No kiddin?? Jag vet att det finns löstagbara channels som man kan klistra på sin bräda. Innovativt va.

Logga in för att svara
#16939 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 5

Pelle Blanco
graphgraph

Vad sägs om en dolphin fin?

Logga in för att svara
#16957 Svar: S-D concave VS Vee bottom 17 år, 10 månader sen Stoke: 6

Kman
graphgraph

Karolina skrev:
Kman skrev:

No kiddin?? Jag vet att det finns löstagbara channels som man kan klistra på sin bräda. Innovativt va.

nu tappade jag bort mig igen tror jag. channels, smooth rail to rail transitions, vet inte riktigt vad det innebär. jag gillar när framdelen på brädan inte har stor böj lixom eller som det heter på surfspråk : no nose arch eller little nose arch.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!