Facebook data

1
newbie vågfrågor
#17216 newbie vågfrågor 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

saqle
graphgraph

Jag har två frågor som jag tänkt på
1. När ni ger er ut på nya ställen som ni inte vet hur botten ser ut, kör ni bara och hoppas att det inte kommer stora stenar ivägen?... är det bara jag som mesar över sånt?
2. Hur räknar man egentligen våghöjd? Om någon säger midjehöga-vågor vad menas med detta? Jag menar om man står till anklarna i vattnet och vågorna slår upp till midjan eller om man står till höfterna är ganska stor skillnad . Hur fungerar det?

Logga in för att svara
#17217 Svar: newbie vågfrågor 17 år, 10 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

fråga 1: Det är nog som du insuinerar att du är en mes. Precis som när man ska tex dyka i vattnet på ett nytt ställe från exempelvis en klippa, man bara dyker helt enkelt. Töntigt att reka innan! Inga surfare gör det.

fråga 2: våghöjd= (där man står i vattnet+ dit vågen stänker) / 2

Logga in för att svara
#17220 Svar: newbie vågfrågor 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

saqle
graphgraph

Vad bra att även du är försiktig Sverre.

Men det är kanske lite svårt att kolla av hela stranden för stenar.......men ärligt......finns inte stenar precis under ytan utmärkta på sjökartor, kan ju vara bra att veta redan innan om man ska kolla nåt nytt ställe.

Jaha är våghöjd så enkelt!...hade förväntat mig en meterologisk-formel för vågenergi eller nåt. OK!

Logga in för att svara
#17223 Svar: newbie vågfrågor 17 år, 10 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Andra frågor?

Logga in för att svara
#17230 Svar: newbie vågfrågor 17 år, 10 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Nybörjare ska helst inte surfa okända bryt där det kan finnas dolda stenar om det inte är några andra som redan är ute och surfar som man kan fråga.

Vågstorlek är mer en känsla om storlek. Tycker man att det är huvudhögt då säger man det. Tycker man det är knähögt så säger man det. Har man fel får man reda på det relativt snabbt...

Logga in för att svara
#17231 Svar: newbie vågfrågor 17 år, 10 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Det finns inga dumma svar, bara dumma frågor...

Logga in för att svara
#17251 Svar: newbie vågfrågor 17 år, 10 månader sen Stoke: 0

saqle
graphgraph

hmmm.....om man inget frågar får man inget veta.

tack Willy.

Logga in för att svara
#17255 Svar: newbie vågfrågor 17 år, 10 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

saqle skrev:
Jag har två frågor som jag tänkt på
1. När ni ger er ut på nya ställen som ni inte vet hur botten ser ut, kör ni bara och hoppas att det inte kommer stora stenar ivägen?... är det bara jag som mesar över sånt?
2. Hur räknar man egentligen våghöjd? Om någon säger midjehöga-vågor vad menas med detta? Jag menar om man står till anklarna i vattnet och vågorna slår upp till midjan eller om man står till höfterna är ganska stor skillnad . Hur fungerar det?

1) Finns det inga locals att fråga försöker man ju paddla runt & reka av området man kommer täcka...(lättare på långsamma svenska bryt än håriga utländska rev =).

2) Det finns nog nästan lika många sätt att mäta våghöjd på som det finns surfare. Här i Sverige verkar dock alla mäta framsidan av vågen och midjehögt är således att vågen når en till midjan när man står "med fötterna på vattenytan".

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!