Facebook data

1
brädköp här eller i Portugal
#17624 brädköp här eller i Portugal 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

popup_pete
graphgraph

Hade en skön session i lördags, är nu stokead över framstående Portugal äventyr i augusti. Behöver en ny bräda när jag är där. Ska jag köpa en här och ta med den eller e d lika bra att inhandla en där nere? Hur är priser och sånt därnere, ses man som en bankomat med ben för att man är turist?

Logga in för att svara
#17632 Svar: brädköp här eller i Portugal 17 år, 11 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

popup, kolla gästboken...

/G

Logga in för att svara
#17668 Svar: brädköp här eller i Portugal 17 år, 11 månader sen Stoke: 0

Snowbrigade
graphgraph

Halloo!

Portugal är lungt och skönt! runt lissabon kan det va stökigare men från lissabon ner till Sydvästliga spetsen så är är det sjukt mycket bra ställen. inte allt för crowded heller.

Brädorna är billigare där än hemma! iallfall generellt sen hur mycket det är beror nog på butik.
men flyger du så är det ju alltid en färd mindre med dingar om du köper där nere...

Arrifana ligger vid Aljezur... är en sjukt grym beach om du ska neråt nånting!!

lycka till!

/ Crille [img]

Logga in för att svara
#17792 Svar: brädköp här eller i Portugal 17 år, 11 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Jag bor utanför Lissabon och tillverkar själv brädor så jag är ju inte direkt opartiskt, men jag ser många fördelar med att köpa i Portugal. Utbudet är större, priserna är bättre, och så slipper du som sagt problem med flyget ner.

Besök gärna vår verkstad när du är här nere. Försäljningen har egentligen inte öppnat för allmänheten ännu, men vi har en gäng brädor som du kan titta på och som vi säljer till ett bra pris.

Hör gärna av dig oavsett om du är intresserad av att köpa en bräda eller inte.

/Jonas

Logga in för att svara
#17794 Svar: brädköp här eller i Portugal 17 år, 11 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Tjena

Precis hemkommen efter ett par veckor i norra spanien. Jäkligt gött och slutkörd i paddelmusklerna. Jag hade beställt en bräda innan resan med den blev helt fel. Tänkte köpa mig en bräda där nere... Det var inte lätt. Allt är gjort för små spanjacker. Är du runt 70 kg har du inga problem men om du som jag väger run 90 så skulle jag nog beställa bräda hem. Men hinner du innan avresa? Det tar väl runt 2 mån nu under sommaren?

Logga in för att svara
#17804 Svar: brädköp här eller i Portugal 17 år, 11 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

alex el gordo skrev:
Tjena

Precis hemkommen efter ett par veckor i norra spanien. Jäkligt gött och slutkörd i paddelmusklerna. Jag hade beställt en bräda innan resan med den blev helt fel. Tänkte köpa mig en bräda där nere... Det var inte lätt. Allt är gjort för små spanjacker. Är du runt 70 kg har du inga problem men om du som jag väger run 90 så skulle jag nog beställa bräda hem. Men hinner du innan avresa? Det tar väl runt 2 mån nu under sommaren?

Jag har tyvärr hört flera fall där folk beställt custombrädor som sedan inte blivit som de har tänkt sig. Dels kan det bero på att shapern varit dålig på att förstå kundens önskemål, dels på att shapern har dålig koll på sin tillverkningsprocess och helt enkelt råkar göra en tunnare bräda än det var tänkt. Det hade varit intressant att höra vad som gick fel i ditt fall.

För att minimera risken för tråkiga överraskningar skapar jag alltid en CAD-modell av brädan så att kunden kan få en god förståelse för hur den kommer att se ut redan innan den tillverkas. Dessutom kan jag i förväg ge information om viktiga parametrar som brädans volym, vilket många tillverkare inte ens kan ge efter det att den tillverkats. För att garantera att brädorna blir precis som de har designats kommer jag att skära ut dessa i en egenutvecklad shapemaskin. Tyvärr saknas det fortfarande några delar till maskinen så för tillfället preshapas brädorna i en annan fabrik och slutjusteringarna görs för hand vilket gör det svårt att garantera full överrensstämmelse med CAD-modellen. Detta är anledningen till att vi i nuläget inte tar upp några beställningar. Förhoppningsvis får jag delarna i slutet av månaden.

För att inte hamna helt off-topic kan jag nämna att Portugal ligger på tredjeplats i fettligan (efter USA och Danmark), så det borde gå att hitta en bräda även till en kille på 90 kg.

/Jonas

Logga in för att svara
#17823 Svar: brädköp här eller i Portugal 17 år, 11 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

satans va du säljsnackar kring ditt surfcad. Nog för att jag fått två brädor felshapade redan, bara surfat i två år, men jag litar mer på en limsniffande proshaper än ett program gjort av en svensk ( dvs väldigt lite erfarenhet av surf . Men jag har förstått att det är VÄLDIGT viktigt att se till att få rätt shaper, inte som de blivit när det gått fel för mig - att en snubbe som i vanliga fall bara gör slutfinishen får göra brädan från början.

Logga in för att svara
#17843 Svar: brädköp här eller i Portugal 17 år, 11 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

alex el gordo skrev:
satans va du säljsnackar kring ditt surfcad. Nog för att jag fått två brädor felshapade redan, bara surfat i två år, men jag litar mer på en limsniffande proshaper än ett program gjort av en svensk ( dvs väldigt lite erfarenhet av surf . Men jag har förstått att det är VÄLDIGT viktigt att se till att få rätt shaper, inte som de blivit när det gått fel för mig - att en snubbe som i vanliga fall bara gör slutfinishen får göra brädan från början.

Ojdå, mitt inlägg var varken riktat som kritik mot dig eller som säljsnack för surfcad. Surfcad är för övrigt ett brasilianskt program skrivet av Luciano Leão, d.v.s. inget som har med mig att göra över huvud taget...

Faktum kvarstår, det blir ofta fel om man inte specificerar brädan ordentligt när man beställer en custom, och det är inte bara jag som föredrar datorverktyg framför lim. Flera proshapers har redan laddat ner mitt program (som heter BoardCAD för er som inte visste det), och det finns även flera andra liknande program som surfcad, aps3000, dat-designer, shape3d på marknaden.

Visst har jag inte samma erfarenhet som många andra shapers, men jag har i alla fall surfat 10 år längre än dig Alex och varit bosatt i Portugal under hela ditt surfliv ...

/Jonas

Logga in för att svara
#17907 Svar: brädköp här eller i Portugal 17 år, 11 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Surfline:
Jag såg det inte som kritik och mitt inlägg var inte heller menat att kritisera dig, ville bara lustifiera mig lite (som vanligt). Ursäkta om jag trampade dig på tårna.
Men om du har surfat 10 år mer så är det i alla fall lite för lite om du inte har gjort dessa jobbandes under en proshaper. Om man inte är en total naturbegåvning vill säga Om man läser bakgrundshistoria till riktiga shapare ser man att de till 99% har jobbat mååånga år under en proshaper innan de tagit steget upp till bli egen. Efter att själv gjort ett antal brädor (dock vindsurfing) så har jag märkt att det lätt blir slumpen som avgör om brädan blir bra eller totalt kass, även om man läser allt som finns att läsa och kan den tekniska biten. Man måste få lite "finger-spits-gefuhl" innan man börjar kränga brädor. Lite taskigt för köparen annars. Å andra sidan kan det ju i alla fall bli som för mig. De två brädor som blivit fel har beställt av Al Merrik (Euroglass) i Hossegor och Pukas i Olatu. Det är ju de mest meriterade i Europa. Men så har jag köpt ett par riktiga kanonbrädor därifrån också.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!