|
#17910 |
ta bort wax för ny greppbräda? 17 år, 10 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Hepp
Tänkte kolla om det är någon som vet vilket lösningsmedel som är bäst för att göra rent brädan innan man sätter på en ny greppbräda där bak.
|
|
|
|
|
#17911 |
Svar: ta bort wax för ny greppbräda? 17 år, 10 månader sen |
Stoke: 15 |
|
Aceton brukar jag göra rent innan dinglagningar etc. Däremot kan det bleka och matta lite, speciellt om brädan är annat än vit. Löser det mesta också.
|
|
|
|
|
#17931 |
|
Jag brukar köra med stickybumps wax remover vilket är en grön påse fylld med nått som liknar glasfiber. Fungerar perfekt för att få bort allt wax. Har också hört att det ska gå rätt bra att bara fylla en strumpa med sand.
lycka till
|
|
|
|
|
#17951 |
Stoke: 1 |
|
|
|
|
|
#17959 |
Stoke: 68 |
|
Använder INTE aceton !!!! ...Om din bräda är finish coated med pro finish (klar lack) ska det smälter direkt och förstör din bräda..om du har fullglosscoat kan du däremot använder aceton men jag rekomenderar att du inte använder aceton alls faktiskt..man använder aceton för att rensa bort resin från penslorna och händerna när man tillverka brädor...det betyder att aceton är en lösningsmedel för resin..not good...
gör så här..... först tar en hår tork och värmar upp vaxet tills det är mjuk och sedan skrapar bort så mycket du kan med en wax comb..sedan kan du använda Citron olja..(köper det i en hälsåkosts affär)..den är en ren olja från citron.Efteråt tvätta brädan med diskmedel och varmt vatten......
Eller du kan använder Sticky bumps wax remover,(den är bara puder'n ifrån styren skumet som är bort slipad från en 'blank ' när man bygger själva skum delen av brädan) den är super effektiv...sedan tvätta med diskmedel och varmt vatten..
Om du inte kan hitta dem grejerna bara värmar upp vaxet som är kvar på brädan (efter du skrapar bort med vax kammen) och sedan torkar bort det smältad vax med en ren trasa tills den är heeelt borta.varje fläck alltså.(obs..smälter inte brädan med hårtorkaren..bara värmar upp vaxet..sedan diskmedel och osv..lycka till
|
|
|
|
|
#17965 |
Stoke: 15 |
|
Aceton löser det mesta som jag sa, men om man skall ersätta en befintlig deckgrip, så är det inte vax som skall bort, skulle aldrig få för mig att använda aceton till det, utan limrester.
Självklart har du rätt, men på min fullgloss coat bräda samt surftech brädor har det funkat fint, det löser ohärdat resin, knappast när det är härdat, eftersom acetonen hinner dunsta innan. Use with caution.
|
|
|
|
|
#17967 |
magge
|
vad med kemiskt ren bensin? funkar bättre än aceton för att ta bort klisterresterna på cdfodralen, blir inte matt som dete blir av aceton, men som sagt på surfbrädor?
|
|
|
|
|
#18075 |
|
Jag har också funderat på bensin, någon som har testat?
|
|
|
|
|
#18108 |
Stoke: 68 |
|
har aldrig provat bensin men kommer ihåg att besin är en oljebaserad produkt så om det funkar måste du endå tvätta av brädan med diskmedel för att ta bort rester från bensinen..annars fastnar inte greppet..
|
|
|
|
|