|
#18283 |
Vilken bräda funkar bra i svenska vatten? 17 år, 9 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Tjenare!
Jag är ny här och hoppas man kunde få hjälp med lite nybörjarfrågor. Jag har ganska stor vågvana, men är nybörjade på just vågsurfing. (Har kört bodyboard och vindsurfing innan). Jag tänkte köpa en bräda och använda kring stockholm, mest Torö och omnejd antar jag. Så jag undrar:
1) Vilken bräda, längd och modell, funkar bra i svenska vatten? Kan man köpa en bräda och lära sig på den, för att sen även använda den som standardbräda, eller måste man lära sig på en fet stabil, som man sen inte vill använda? Dvs går det att klara första 2 åren på en och samma bräda?
2) Jag har en riktigt varm våtdräkter från min fridykningen, men den har öppet neopren på utsidan och går antagligen sönder om man surfar i den. Då återstår min 5mm Mares med 3 mm boots, 5 mm huva och vantar. Hur långt på året klarar man sig på det? Vad kör ni som surfar vintertid?
3) Några andra tips kring brädköp? Ryker det många fenor t ex? Ska man köpa billigast möjliga?
Mvh Marcus
|
|
|
|
|
#18288 |
Svar: Vilken bräda funkar bra i svenska vatte 17 år, 9 månader sen |
Stoke: 15 |
|
Lite beroende på längd och vikt, bör du välja en bräda som har relativt lite rocker, dvs. böjningen på den, som är ganska bred, säg +20" och sen längden är svårt att säga, t ex en fish, där du surfar mycket med framfoten kanske runt 6'0" eller 6'3" däremot är nog en mini-mal ett bättre val, runt 7ft eller mer om du är "tung".
Du skall ha en våtdräkt som sitter tight, vågsurf dräkter har dubbelneopren i ben, armar och endast enkelneopren (det blanka gummit) på bröst och rygg, mot vind. Det bästa valet är att köpa en "bra" 4/3:a, då kan du köra juni till okt. en mild säsong. För vintern speciellt efter nyår till april, krävs åtminstone en 5/4 gärna med hålfiber för bröst och rygg. Handskar, skor och huva är ett måste då, gärna huva i dräkten. Ex. på bra dräkter är O'Neill, Xcel och Rip Curl. Titta gärna förbi budget modellerna, och lägg +3000 på en vinterdräkt om du tänkt att satsa på vågsurfingen.
Ang. fenor etc. jag har inte kört av en enda fena, medans många jag känner kör av dem hela tiden, det beror på din surfing, jag är nog för feg och satsar för lite. Snacka med butiken där du köper, de bör veta..
Lycka till!
|
|
|
|
|
#18294 |
Svar: Vilken bräda funkar bra i svenska vatten? 17 år, 9 månader sen |
toski
|
Bla bla bla bla bla.... En två tum fyra duger rätt bra i svenskt piss surf!!!
|
|
|
|
|
#18401 |
Stoke: 7 |
GZaa
|
hej!
Har fyra brädor i olika storlekar till salu om du är intresserad av att handla. Hör av dig isf. gå in på mitt eller min pojkväns profil och lämna meddelande. Han heter Emil Naef. Min profil klickar du bara på.
GZ
|
|
|
|
|
#18452 |
Stoke: 7 |
GZaa
|
GZaa skrev:
hej!
Har fyra brädor i olika storlekar till salu om du är intresserad av att handla. Hör av dig isf. gå in på mitt eller min pojkväns profil och lämna meddelande. Han heter Emil Naef. Min profil klickar du bara på.
GZ
Även ni andra som är intresserade av att köpa kan höra av sig. Ska lägga dem här på säljes men kommer aldrig loss, man måste ju fota och så...gäsp...Men skriv gärna och ställ frågor superfina brädor i olika storlekar o priser....
Lev väl! GZ
|
|
|
|
|
#18458 |
Kat
|
tja macce! jag köpte min första bräda för typ några månader sen, då tog jag en 7'2, dock ganska nätt och inte så bred, och jag e asnöjd! vet ju inte va du väger och hur lång du är men jag väger iaf. ca. 60 och är kankse 165 cm lång. har testat andras brädor, en större (7'8) som va väldigt stabil och skön att åka på, men jag är fett nöjd med min ialla fall, -inte jättesvår men ändå lite att bita i, perfect!
good luck and have fun!
|
|
|
|
|
#18460 |
|
Jag hittade en fin beggad minimal 7'3 som jag köpte. Den verkar stabil och bra, har testat paddla lite med den och den känns bättre än hyrbrädan jag testade, så nu är det bra hoppas på lite vind  Jag väger 72kg och är 174 lång.
|
|
|
|
|