|
#18793 |
vilse i våtdräktsdjungeln... 17 år, 9 månader sen |
Stoke: 0 |
|
jag behöver en tjockare våtdräkt nu till hösten och undrar om det är nån som har koll på storlekar å bra hemsidor eller liknande som man kan beställa ifrån... jag är 166 cm å väger 50 kg. frågan gäller även skor där man blir helt yr, vilken amerikansk storlek motsvaras av 38?
glad för alla tips då jag redan nu fryser i vattnet...
|
|
|
|
|
#18794 |
Svar: vilse i våtdräktsdjungeln... 17 år, 9 månader sen |
Stoke: 4 |
Lee
|
Shoe conversion chart:
www.i18nguy.com/l10n/shoes.html
Your wetsuit choice will depend on where in sweden you are gonna surf and when, but as a general rule a 4/3 will be good from May/June till October/November and then you are gonna need a 6/5 with a hood for the rest of the year and those in between cold times. As for size you will probably need a small but it is impossible to tell without trying suits on. Different brands have different styles and fits. And with a wetsuit it is important to get a good fit otherwise your surfing will suffer and you will get cold easier. Same goes for gloves and booties. Although I would recommend 3mm 5 fingered gloves and at least 5mm booties, I like to get booties 1 size to small to get a snug fit. Best bet would be to try different wetsuits on there are a few places in sweden that have wetties now. Nord, Backdoor, surfers paradise, hollywood, bromma skid sport to name just a few. Depends on where you live. As for ordering from america you really need to now exact sizes and what you want otherwise you end up with stuff that doesn't fit. Also american sizes can be weird for example I always take a m,edium in quiksilver wetsuits but the one 1 got from america on the net is too big but the 2 I got from europe fit. americans must be fatter!? Hope this helps aloha.
|
|
|
|
|
#18815 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Jag håller inte helt med Lee.. Jag har själv inte haft några större problem med beställa dräkter från USA.
Kolla mått tabellerna som finns på nätet, mät noggrant alla mått och beställ sen den dräkt som är närmast. Visst kan det bli fel om du har en udda kroppsform.
Visst, idealet är ju att testa dräkten på kroppen, men....
Grejen är ju den att det är så otroligt mycket billigare med dräkter från USA, speciellt med US$ som nu står i 6 kr och 72 öre.
|
|
|
|
|
#18823 |
Stoke: 15 |
|
Utan att ha läst vad Lee skrev, så kan jag bara kommentera en sak, en av de bästa dräkterna, får inte levereras från USA utanför Americas, och det är O'Neill, det är väl enda nedturen med det, förutom risken att åka på tull, moms, lite jobbigare med garantiärenden samt att inte kunna prova den i förväg då.
Så frågan är, hur mycket är det värt? Sitter själv och letar efter en bra 4/3:a och har övervägt USA själv, men åkt på två smällar med moms och tull nu det sista, och då skiljer det inte många hundralappar till svenska priser...beroende på vad man skall ha då, det värsta är, O'Neill 4/3 är svårt att få tag i Europa via nätet också....
|
|
|
|
|
#18824 |
|
|
|
|
|
#18836 |
|
Jag har haft 2 Oneill drakter som gick sonder jakligt snabbt. Rip Curl och Quiksilver har funkat battre for mig. Angaende passform sa haller jag med Lee: du bor prova drakten, eller kopa en drakt som du har haft forrut. Om du koper nytt marke eller ny typ av drakt sa kan det kanske vara vart att kopa drakten i sverige sa att du kan prova den aven om det kostar lite mer.
|
|
|
|
|
#18850 |
Stoke: 7 |
GZaa
|
hej Åsalill!
Vi har ungefär samma mått. Jag har en Rip Curl fireskin storlek 10 och den sitter asbra, det är en 5/4 för när jag köpte fanns inga tjockare i mina mått. Jag köpte den på Freakfish surfshop i england. Då slipper du tulla det iaf. bra priser dessutom. De finns på www.freakfish.co.uk/ Tydligen håller de på och uppdaterar sidan, så man kunde inte gå in där och titta, men förhoppningsvis kan man göra det snart.
Såg att du bor i Lund. Säg gärna till om du är sugen på att dra ut nån gång. Vi är ett gäng från Malmö som brukar snoka rätt på vågor längs med sydkanten ibland finns några oupptäckta pärlor.....
Hörs! GZ
|
|
|
|
|
#18854 |
|
Adam på Freakfish har nog fattat att han skall tala om att han faktiskt lagerför 4/3:or också, själv köpte en dräkt av honom....men nackdelen att inte kunna prova är sådär. En för stor dräkt håller inte värmen lika bra, en för liten säger väl sig självt, jobbigt att paddla, skavsår, för att inte tala om sltiaget när man skall ha den av och på.
|
|
|
|
|
#18862 |
Stoke: 1 |
nirre
|
Vi har fått in ett stort gäng våtdräkter till nord. Hyperflexdräkterna är mycket prisvärda och är grymt sköna! Själv har jag slagit till på en AMP 4/3a. Har du vägarna förbi Stockholm kan du komma in å prova annars kan du ringa så kan vi vägleda dig till rätt dräkt.
Lycka till!
|
|
|
|
|
#18865 |
Stoke: 21 |
JFL
|
Jag skulle kolla på Darkblue i Helsingör. Där köpte jag min vinterdräkt för en drös med år sedan och det är liiite närmare än Stockholm. Annars finns det ju Redsnapper och Robbans i Malmö som kan ta hem grejjer om dom inte redan har det i butiken. Har haft Rip Curl dräkter i 12 år med blandad men övervägande god erfarenhet, Billabong dräkter i 8 och en O'Neill i 2 år. O'Neill dräkten är helt klart annorlunda i storleken jämfört med allt annat jag nånsin haft i vådräktsväg (ca 20 st under 25 år).
|
|
|
|
|
#18877 |
Stoke: -234 |
|
CLAES OHLSON har en jävligt bra dräkt!

|
|
|
|
|
#18891 |
|
Annars skall Jula har ruskigt fina dräkter, fråga Lars!  Utan att ha provat, ser Hyperflex AMP:en fin ut, men satsa på en dräkt skuren för ditt kön, Nirre har ni dam-modeller hemma?
Vet att Backdoor brukade ha en del dam modeller hemma, inte otroligt att han sitter på en 10 eller 8 i Xcel.
Finns många bra märken, hört gott och ont om både Rip Curl och O'Neill, men bara gott om Xcel, å andra sidan, kanske Hyperflex is da new shit. Tänk på att dräkten töjer sig i vattnet, så även om den känns ombekväm torr, så blir den mer flexibel i vattnet.
|
|
|
|
|
#18905 |
|
räcker det med en 5/4 på den svenska vintern? eller fryser man litegranna då?
GZaa skrev:
hej Åsalill!
Vi har ungefär samma mått. Jag har en Rip Curl fireskin storlek 10 och den sitter asbra, det är en 5/4 för när jag köpte fanns inga tjockare i mina mått. Jag köpte den på Freakfish surfshop i england. Då slipper du tulla det iaf. bra priser dessutom. De finns på www.freakfish.co.uk/ Tydligen håller de på och uppdaterar sidan, så man kunde inte gå in där och titta, men förhoppningsvis kan man göra det snart.
Såg att du bor i Lund. Säg gärna till om du är sugen på att dra ut nån gång. Vi är ett gäng från Malmö som brukar snoka rätt på vågor längs med sydkanten ibland finns några oupptäckta pärlor.....
Hörs! GZ
|
|
|
|
|
#18906 |
nirre
|
Vi har ett gäng damdräkter inne, vi har inte hunnit lägga upp de på shoppen än bara.
Det är ett gäng här i stockholm som körde 5/4'or i vintras. Det verkar inte ha varit några problem. För den extra frusna har vi en typ av fleece underdräkt som ger extra värme också.
|
|
|
|
|
#18993 |
|
Är det någon som vet nått om bodygloves dräkter
Funderar på en Stormtrooper 5/4/3 utan dragkedja, undrar om den
skulle funka hela året, håller till på sydost kusten skåne.
|
|
|
|
|
#19012 |
|
Hannah skrev:
[quote]räcker det med en 5/4 på den svenska vintern? eller fryser man litegranna då?
quote]
Skulle frysa kulorna av mig om jag hade en 5/4 under en vinter session hemma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ska du ändå handla ny dräkt så köp för fasiken en 6mm! Om du nu planerar att hoppa i under ett par goa stormar i Februari, så är det inte mycket att be för.
Sverige är KALLT som faaaaaaan...höst, vinter och vår!!!!! Den där extra mm värmer gott efter nån timma i plurret...trust me! 
|
|
|
|
|
#19016 |
Stoke: 7 |
GZaa
|
Hannah skrev:
räcker det med en 5/4 på den svenska vintern? eller fryser man litegranna då?
GZaa skrev:
hej Åsalill!
Hörs! GZ
Måste erkänna Hannah att jag bangar oftast februaristormarna...därför tyckte jag att 5/4 räckte när det begav sig. Efter att ha varit i Norge och plurrat runt där och insett att det är inte så farligt med kallt vatten trots att mina tår förfrös nästan och var blåa i två timmar  vill jag nu också investera i en tjockare dräkt.
Tyvärr är det (rätta mig om jag har fel) svårare att få tag i många våtdräkter för tjejer, eller rättare sagt. Finns mer att välja om man är kille. folk har tom. tipsat om att köpa barnstorlek, men d´som du vet får man inte in sina "kurvor" i en barndräkt och den klämmer helt fel på vissa ställenB)
Summan summarium är att jag också velat ha tips på dräkter. Har som sagt nu en fireskinn och är helt nöjd med den, finns det andra att välja på? O neill ska va bra? har hört folk likna Oneall med oxbow, men jag vet inte.....tipsa inte mig om att gå till Robban i Malmö, skorna jag köpte där sist gick sönder ab´ndra gången jag hade dem....
Ha det gött!
GZ
ps. förresten, har man bara bra skor och handskar så brukar man klara sig ganska bra, så satsa på ordentliga såna också slipper du blåa tår...ds
|
|
|
|
|