|
#18795 |
Planer för Möllepiren tar form 17 år, 10 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Jag brukar inte själv vara där, men kände att jag måste skicka ut ett varningens ord till mina brödrar och systrar. Halvera våghöjder är ju inte så kul.
"Tanken är att piren från den befintliga delen ska förstärkas med en pir vinklad in mot hamnen.
På så vis halverar man våghöjden inne i hamnen under blåst och storm, säger Ulf Molin, som tror att den nya pirutbyggnaden kan vara klar under våren nästa år."
Artikel från HD:
hd.se/hoganas/2007/08/08/planer-foer-moellepiren-tar-form/
|
|
|
|
|
#18797 |
Svar: Planer för Möllepiren tar form 17 år, 10 månader sen |
Stoke: 6 |
|
e fan sjukt tråkigt om det blir av. typ bästa högern i sverige. 
|
|
|
|
|
#18800 |
|
Fan, det suger, det känns som man in i det sista fortfarande inte tror att det kommer hända!!!
|
|
|
|
|
#18802 |
Stoke: 9 |
Jakob
|
Tror inte att det kommer att påverka surfet. Den redan befintliga piren, alltså den man hoppar i från är den som ska byggas ut om jag har förstått det rätt. En förlängning i vinkel av den ska göra att det får plats ett par fler båtar i hamnen och att vågorna som viker in i hamnen blir mindre. Får väll se när ritningarna kommer ut, eller finns de kanske redan någonstans för granskning?
|
|
|
|
|
#18803 |
Stoke: 33 |
|
Jag har emailat kommunen se om man kan fa tag i lite beslt o annat material.
Tror det kommer paverka vagen. Kanske dags att dra igang nanting, vi kan inte bara slanga oss pa ryggen.
Ska vi kora igan in kampanj har eller med save the waves? www.savethewaves.org/
|
|
|
|
|
#18804 |
|
Saderja, nu har man emailat lanstyrslen om det finns ngra beslut.
|
|
|
|
|
#18806 |
Stoke: 6 |
|
bra att du fixar andiss. har bara surfat 3 gånger på mölle. men så sjukt soft ställe!
|
|
|
|
|
#18808 |
Stoke: 3 |
|
Schysst med lite engagemang! Jag var själv och lyssnade på Ulf molin på Grand när han informerade om kommunens planer i Mölle. Tyvärr har dom redan klubbat beslutet att sätta igång till nästa år. Vi får bevaka detaljritningen, som inte är helt klar enligt Ulf, för om man vinklar ut piren något så blir det kört med vågen. Dessutom gissar jag att dom kommer att sätta ut sjömärken för inseglingen till hamnen. Då är det kört. SSA får väl överklaga när detaljerna tar form. Jag har en namnlista på Rädda Mölle, men den kunde vara lite fetare. Redax! Skulle inte du kunna hjälpa till med en digital namnlista? Typ den som dom har på golf.se för friskvårdsersättningen. 
|
|
|
|
|
#18812 |
Stoke: 5 |
|
vi behover en radda molle tavling asap tycker jag... 
|
|
|
|
|
#18813 |
|
Du vill bara tavla freddie!!  Hur gar det i Frankrike?
|
|
|
|
|
#18814 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Alltså det där med att stoppa pirbygget blir nog svårt för att inte säga omöjligt va?
Som jag fattar det skall förlängningen av piren ske i riktning mot den södra delen, de andra ursprungliga planerna med en pir tvärsöver brytet verkar ju som tur var blivit lagda på hyllan.
Om man då tänker sig hur den nya piren kommer påverka surfet negativt så borde den del av vågen som nu går in i hamnen komma att studsa ut mot piren och orsaka nån slags stökig "backwash". Vågor som går upp mot en pir eller klippvägg studsar som bekant ut igen med samma vinkel som de slår in i piren/bergväggen. Lite som en biljardboll studsar på en vall.
En bra grej vore om man kunde påverka pirkonstruktionen på ett sånt sätt att den så mycket som möljigt sväljer eller släcker ut vågen istället för att skjutsa tillbaka den ut mot surfbrytet på sidan motsatt den nya piren.
Alltså arbeta med och kanske kunna påverka bygget i en för surfarna bättre riktning är nog det vettigaste.
|
|
|
|
|
#18816 |
Stoke: 1 |
|
alltså jag kan inte riktigt acceptera om mölle skulle förstöras, inte för att jag surfar den så ofta men när man är hemma på besök i hbg är det ju en ren fröjd att få surfa en smaskig höger. FAN!
jag tänker mig att om man förlänger piren kanske det i bästa fall är ajöss med vågor när det är sydväst, och då kanske det ff kan komma in på väst och vnv. men i västa fall är det ju helt kört med studsande vågor och skit. dessutom är det ju sv rätt ofta och det ser nog mörkt ut för vågor på sv om man bygger ut piren ens bara yttepyttelite skulle jag gissa.
|
|
|
|
|
#18817 |
ErikG
|
Nu är jag inte riktigt med på hur du tänker där Nick, som jag fattat det kommer piren byggas i rak N-S riktning vilket väl inte skulle kunna stoppa vågorna från att komma in till själva brytet.
Problemet är väl mer hur vågkvalitén kommer förändras och ev bli stökigare.
Finns det några ritningar man kan titta på nånstans på nätet? Nån som kan fixa fram?
|
|
|
|
|
#18818 |
Stoke: 30 |
|
I haven't yet surfed the place so I know nothing but is there any possibility for the new construction to block some of the wind on the surf?
|
|
|
|
|
#18819 |
ErikG
|
SharkBoy skrev:
I haven't yet surfed the place so I know nothing but is there any possibility for the new construction to block some of the wind on the surf?
Yeah could block the W-winds a bit if its built in a N-S direction. Never struck me before, might do that a bit if it gets built high enough.
|
|
|
|
|
#18826 |
|
Jag känner en person som var med och klubbade igenom beslutet och detta är vad jag hört. Man kommer ej bygga en normal pir i samma stil som de nuvaande (för kostsamt) istället har man kommit fram till en billig lösning där man slår ned ett par pålar i botten med jämna mellanrum som kommer täcka halva inloppet. Då blir det inte så mycket plats kvar för båtar å surfare att samsas om. Vatten kommer alltså kunna flöda fritt mellan pålarna och det blir ingen total vågbrytare. Men antagligen tillräckligt mycket för att fucka upp vågorna - det är ju iallafall meningen!
|
|
|
|
|
#18840 |
|
nej andiss din idiot! hehe just one of my favourite waves har nere! love it!
|
|
|
|
|
#18847 |
|
Freddie, you pommie bastard, i thought your favorite wave was that standing wave back in the UK?
How did the wqs comp go in france? When are you coming over to a proper country and i can teach u some manners...
om nan missade:
Respons fran lansstyrelsen:
Hej Anders!
Mitt namn är Magnus Ydmark och jag är planhandläggare på Länsstyrelsen och har hand om planer från Höganäs kommun. Vad jag har kunnat hitta så finns det enbart ett planprogram från 2004, vilket var i samrådsskedet och där det alltså inte har tagits något slutgiltigt beslut. För tillfället så vet jag inte mer än så men du får gärna slå en signal så skall jag se vad mer jag kan göra. I övrigt så är alla våra yttranden och beslut offentliga handlingar och det går därför bra att få utlämnat.
med vänlig hälsning
Magnus Ydmark
Länsstyrelsen i Skåne län
Kungsgatan 13, 205 15 MALMÖ
Växel 040/044-25 20 00
Fax 040/044-25 23 25
Besök gärna vår webbplats www.m.lst.se
|
|
|
|
|
#18857 |
|
vad jag menar erik är att vinkeln blir ju snävare och snävare för sv vågor att komma in för varje liten cm man bygger ut piren i nordlig riktning. om de inte orkar vrida runt dvs. men om det blir som adam skriver så spelar det väl iofs ingen roll.
|
|
|
|
|
#18859 |
ErikG
|
crazynick skrev:
vad jag menar erik är att vinkeln blir ju snävare och snävare för sv vågor att komma in för varje liten cm man bygger ut piren i nordlig riktning. om de inte orkar vrida runt dvs. men om det blir som adam skriver så spelar det väl iofs ingen roll.
Som jag fattat det skall det byggas INNE i hamnen alltså inte i nordlig riktning från nuvarande piren.
Möjligt att jag har fel.
|
|
|
|
|
#18871 |
|
du behover manners irish wannabe! okej gumman vi ses i irland nan dag! puss
|
|
|
|
|
#18876 |
Stoke: -234 |
|
ÄAH Va fan, Mölle, skogsmölle... DAMMA UPP HELA JÄVLA GYTTJEPÖLEN O BYGG EN PARKERINGSPLATS I FET GRÅ BETONG MED EXTRA TJOCKT ARMERINGSJÄRN !!!
Åsa rules!

|
|
|
|
|
#18903 |
|
freddie, jag ska packa din...
Sverre - hall kaft!
|
|
|
|
|
#18909 |
gson
|
Jag vet att jag kommer låta som alla andra när jag säger så här men: NÅGOT MÅSTE GÖRAS!!
Sitter själv i Australien så är lite svårt härifrån men nåt kan jag kanske göra, för gör min praktik på Surfrider Foundation Australia och kanske kan snacka med Surfrider Europe o se om vikan få internationell publicitet! Under tiden kanske ni där hemma kan kontakta tv, radio allt möjligt som kan hjälpa till? Kämpa på! Kommer hem om 1 år o vill gärna surfa Mölle så mycket jag kan! Piiiiiis
|
|
|
|
|
#18910 |
Stoke: 12 |
Fader
|
Gson, jag pratar med Surfrider nu ang. ny "chapter" stöd. Har även förklarat de akuta situationer i Mölle & Kåsa. Detaljer kommer snart.
|
|
|
|
|
#18913 |
|
ja får 10000 mail om dagen om att starta upp en förening i skåne som delvis kommer att gå under SSA
finns det något intresse av de (ni i skåne) kanske finns de nån som känner nån som har en bar å köra nån kväll där eller ha nån filmvisning eller nåt?
eftersom jag nu står som "boss" för ett projekt att starta upp förening så om ni har intresse maila mig på:
fredde@bjare-locals.se
vill ni skicka spam eller addera mig på msn: d_e_l_i_g_h_t@hotmail.com
vill ni hota mig via telefon så gör det via 0733174787
finns även på skype under samma msn
förslaget är att dom som går med även går med i SSA (nu vill jag bara kolla intresset)
men som sagt har nån kontakter så vi kan ha nån filmkväll/krök på nån bar eller nåt så är det nice eller nån danslokal...
//Fredde auf skåne
|
|
|
|
|
#18920 |
|
Får du 10000 mail om dagen torde det finnas intresse 
|
|
|
|
|
#18921 |
|
Ja det är inget annat än lögn och förbannad dikt !!!

|
|
|
|
|
#19004 |
|
sverre skrev:
Ja det är inget annat än lögn och förbannad dikt !!!
Haha. Här finns några luttrade samhällsdebatörer ser jag.
Nu gäller det fäen att vässa pennan för att komma upp i rätt debattnivå för denna tråd.
- Hur man än vrider och vänder på det kommer surfingen att påverkas i någon utsträckning, antingen mer eller mindre. Ska man ta ställning till projektet krävs kanske lite mer detaljerad info?!
- Locals och andra (mängden danskar som besöker Mölle ska ju inte förglömmas) saknar ett naturligt forum att samlas kring. En förening är skulle helt klart fylla det tomrummet, och alla ansträngningar i den riktningen ger klart cred!
Men innan vi är där med en föreningen och hela kittet; kanske kan Redax bakom surfsverige hjälpa oss med en namninsamlingsfunktion?! "Skriv under för Mölle-surfingens bevarande" eller något annan helt generell rubrik räcker ju i nuläget. Jag har i nuläget svårt att änka mig något bättre forum för detta än just surfsverige.se?!
|
|
|
|
|
#19008 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Jobbar pa det. 
|
|
|
|
|
#19020 |
Stoke: -1 |
ådén
|
man borde väl kunna sabotera oxå, som en sista utväg.... typ underminera betongen i piren.

|
|
|
|
|
#19022 |
|
Sabotage ar mer en utvag nar det finns ett storre stod an nagra dussin surfare.
Jag skulle foresla att nagon lokal medlem/medlemsgrupp fran SSA skulle dra igang nat. SSA har ju varit en forening lange nu och bor ha ett hyfsat bra medlemsantal. Ett samarbete med danska surfforbundet ar givetvis en viktig kugge.
- Arra happenings
- Skicka ut pressmeddelanden
- Web kampanj med stod fran SAS o save the waves.
- Namnlistor
Sa kom igen nu - vem kommer dra lasset?
(hade jag varit kvar i svedala hade jag inte bangat)
Mvh
Anders
|
|
|
|
|
#19023 |
|
Innan Radda Molle 2004 gick av, pratade jag o Jonas Lilja med kommunens representanter.
Lilja kan aven vara en bra front figur, i synnerhet nar han har surfat skane sa lange.
Go Lilja! 
|
|
|
|
|
#19024 |
Stoke: 30 |
|
I'll be glad to help out anyway I can, even though I have never surfed the wave. For the most part, I don't think most swedes (the non-surfing ones) think that there are any waves here (of which I am very glad for) but if the mainstream media gets the angle that Mölle is probably one of the only spots in Sweden where one can surf on a regular basis, then I am sure that support will be gained in the form of that it is something unique and exclusive and is on the verge of non-existance. Just like animal species on the brink of extinction get protected, so should our only wave in sweden. 
|
|
|
|
|
#19033 |
Stoke: -2 |
|
Hej, undrar om det finns någon färdig ritning på pirbygget?
I HD står det: "Piren i Mölle förlängs med cirka 28 meter" och "Tanken är att piren från den befintliga delen ska förstärkas med en pir vinklad in mot hamnen."
NV swell/vind borde inte ta stryk av detta bygge men vid rak väst kanske det blir problem. Själv tycker jag att mölle e bäst vid NV eftersom det blir avsevärt mycket längre rides då. Vem vet, vi kanske får en liten ny vänster efter ett eventuellt bygge.
Det kan finnas en sida som man kan använda mot pirbygget; flödet in i hamnen och den lilla viken längst in kommer att förändras och innebära stilla stående vatten =ökade bakterier, ej badvänligt osv. Finns det ingen marinbiolog på forumet som kan uttala sig om ett sådant förhållande?
...hoppas vågorna kommer snart...
|
|
|
|
|
#19034 |
Stoke: -2 |
|
Hej, undrar om det finns någon färdig ritning på pirbygget?
I HD står det: "Piren i Mölle förlängs med cirka 28 meter" och "Tanken är att piren från den befintliga delen ska förstärkas med en pir vinklad in mot hamnen."
NV swell/vind borde inte ta stryk av detta bygge men vid rak väst kanske det blir problem. Själv tycker jag att mölle e bäst vid NV eftersom det blir avsevärt mycket längre rides då. Vem vet, vi kanske får en liten ny vänster efter ett eventuellt bygge.
Det kan finnas en sida som man kan använda mot pirbygget; flödet in i hamnen och den lilla viken längst in kommer att förändras och innebära stilla stående vatten =ökade bakterier, ej badvänligt osv. Finns det ingen marinbiolog på forumet som kan uttala sig om ett sådant förhållande?
...hoppas vågorna kommer snart...
|
|
|
|
|
#19035 |
ErikG
|
Jag tror inte riktigt dom som planerar för piren har tänkt på vattenkvalitén, den är ju redan nu ganska dålig.
Sen en annan sak som dom kanske inte räknar med kan vara att mer sediment ev kommer lägga sig inne i hamnen vid minskad vattencirkulation. Kanske kommer det att krävas muddringar av hamnen i framtiden???
|
|
|
|
|
#19046 |
Stoke: 4 |
Ants
|
Hur går det får ni ihop några medlemmar? Vad kommer föreningen heta? Kör hårt!
|
|
|
|
|
#19078 |
|
Molle uppdatering:
Hej Anders!
Jag ber om ursäkt för att jag har dröjt med mitt svar på din fråga. Jag håller på att ta fram befintliga planer för området men skulle även behöva höra med vår vattensektion om vad som krävs för förändringarna i hamnen. Jag ber därför att få återkomma med svar i nästa vecka då jag kommer att ha fått in även deras synpunkter.
med vänlig hälsning
Magnus Ydmark
Länsstyrelsen i Skåne län
Kungsgatan 13, 205 15 MALMÖ
Växel 040/044-25 20 00
Fax 040/044-25 23 25
Besök gärna vår webbplats www.m.lst.se
Forts foljer
Hur gar det med forening o dyl?
|
|
|
|
|
#19101 |
|
Ants skrev:
Hur går det får ni ihop några medlemmar? Vad kommer föreningen heta? Kör hårt!
namnförslag: " Mölles beskyddare, "Mölle-matadorerna", "Mölle fighters", "wavesavers"
Ta kontakt med MOM! En internationell förening för att rädda stränder o vågor!!!
|
|
|
|
|
#19117 |
|
Redax skrev:
Jobbar pa det.
Redax regerar!
Sharkboy snackar om PR för vår de svenska surfarnas sida av hela affären. Bra poäng - PR för "vår" sak kan bli lika viktig som många andra inlägg i debatten. Någon här med några som helst media kontakter?!
|
|
|
|
|
#19118 |
gson
|
Har nästan glömt en helviktig sak i det hela: Förutom att vi måste ta oss o kragen o bilda en förening NU! så borde vi prata med lokalsen i Möle. För när Rädda Mölle Session 2003 fick publicitet i tidningen så hade om även intervjuvat boende vid vattnet o dom var riktigt mycket emot en vågbrytare! Dom tyckte det skulle förstöra den fina havs vyen dom har från sina hus! Så borde få med deras röster oxå..
|
|
|
|
|
#19135 |
Stoke: 21 |
JFL
|
Ok, I'm going, snackade med Freddan igår om en förening och jag jobbar på det. Mer info kommer inom kort. Har ni frågor, idéer eller synpunkter så går det bra att maila til mig genom Surfsverige, annars finns jag på 0709-313486. Det har redan kommit en rad bra grejjer här.
/Jonas L
|
|
|
|
|
#19720 |
Svar: Planer för Möllepiren tar form 17 år, 9 månader sen |
|
Hmmm enligt rykten från min vän så ska piren inte störa vågen längre, kommunen fick tydligen bara en miljon att bygga för och kommer ligga som hamnen i Ales stenar
|
|
|
|
|
#19721 |
Stoke: 25 |
lars
|
Svårt å veta vad som kommer störa och inte innan de är byggt. Pytteliten förlängning av hamnen och de kanske blir världens backwash mitt i brytet. Vågen blir en antingen slö longboardvåg eller en sucky barrel.. 
|
|
|
|
|
#19740 |
Stoke: 2 |
|
sucky barrel? det är den ju redan! 
|
|