|
#18852 |
Indonesien/Lombok 17 år, 10 månader sen |
Stoke: 84 |
|
Hej
Vilket bolag bör man flyga med ner t Indonesien? Och hur? Via Bangkok eller?

|
|
|
|
|
#18856 |
Svar: Insonesien/Lombok 17 år, 10 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Under 26år eller student: www.statravel.se
Då flyger du med thai airways som förutom billigt låter dig ta med surfutrustning utan problem. Oftast Har du även öppen ombokningsbart hemflyg och ett gratis stopp i Thailand (Bangkok) på vägen hem. Åkt 2 gånger på detta viset ner till Bali och det har funkat kanon! Kan ju alltid ta dÃg till Lombok när du väl är på plats där nere.
Billigare allternativ någon?
|
|
|
|
|
#18861 |
Stoke: 0 |
Axil
|
Kolla även med cathay pacific det flög jag med sist, tror jag betalade runt 8 för sthlm->lodon->hongkong->denpasar & retur.
|
|
|
|
|
#18863 |
|
Thai har en snabb och bekväm tripp dit via Bangkok men glöm att det är ett kul och bra alternativ om brädan ska med. Dom har gjort om reglerna och det kostar nu 1.800 spänn ENKEL resa...
|
|
|
|
|
#18864 |
|
Thai har en snabb och bekväm tripp dit via Bangkok men glöm att det är ett kul och bra alternativ om brädan ska med. Dom har gjort om reglerna och det kostar nu 1.800 spänn ENKEL resa...
|
|
|
|
|
#18867 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Axil skrev:
Kolla även med cathay pacific det flög jag med sist, tror jag betalade runt 8 för sthlm->lodon->hongkong->denpasar & retur.
Jag flög Cathay Pacific till Bali nu i somras, brädfrakten var gratis men på vägen hem vägrade personalen i Denpasar att checka in brädan längre än till London gratis...Så det blev till att stå och köa en timme på Heathrow för att checka in brädan sista anslutningsbiten som går med Bristh Airways.
CP är helt ok flygbolag trots initialerna, lite lång väntetid på den rutten bara.
|
|
|
|
|
#18885 |
|
pelle skrev:
va????!?!!!? va i helvette. Det sa dom inget om på STA trotts att jag frågade. FAN va illa. Är du helt säker?. För förra året när jag va nere va det snack om attt det skulle kosta en massa men det va inga som helst problem, hade trots allt bara en enkelboardbag för en 6.4. inte överdrivet stor platts endå.
Shit får ringa Thaiairways o höra efter. ush. opepp man kan bli då. För mycket utgifter inför den här resan!
|
|
|
|
|
#18886 |
ErikG
|
RING inte, skicka epost och spara breven. Annars har du noll att komma med när ord står mot ord vid incheckningsdisken...
Thai är skumma som fan med det där...
|
|
|
|
|
#18887 |
|
ErikG skrev:
RING inte, skicka epost och spara breven. Annars har du noll att komma med när ord står mot ord vid incheckningsdisken...
Haft tidigare erfarenhet av det eller?
|
|
|
|
|
#18888 |
Stoke: 5 |
hman
|
Prova sökfunktionen. Vi är många som har bittra erfarenheter av duster m thai
|
|
|
|
|
#18889 |
ErikG
|
paddie skrev:
ErikG skrev:
Haft tidigare erfarenhet av det eller?
Thai och många andra flygbolag är skitstövlar och helt oberäkneliga när man dyker upp med sina brädor.
Jag råkade en gång ut för att jag ringt och sen givetvis inte hade nåt namn på personen jag ringt och pratat med.
Sen råkade jag sitta bredvid en annan svensk som också hade brädor med på planet men han slapp betala då han hade epostkorrespondens som bevisning.
Incheckningspersonalen hade SAS brickor. Hursomhelst flyger jag helst aldrig mer Thai.
Jag ringer heller inte till företag längre utan jag epostar ELLER ber att få skriftlig bekräftelse på överenskommelser.
|
|
|
|
|
#18892 |
|
Skickade iväg ett mail till Thai, får hoppas att dom svarar snabbt så man slipper köra "lotto" varianten och hålla tummarna på gratis incheckning på plats. Jobbigt att behöva springa bort till Ankommande och försöka kränga brädan till någon fattig student som precis kommit hem från en veckas dödssupande på aya napa.
Lägger upp eventuellt svar på mailet så fort jag fått det. Så folk vet vad som gäller. cheers!
|
|
|
|
|
#18893 |
|
toppen, ska bli spännande att höra vad du får för svar. jag pratade med dom i eftermiddags då jag har prellade biljetter den 26/12 och ville föräkra mig om vad som gäller. fick då svaret 1.800 spänn enkel. Tyvärr andra gången jag hör den siffran på en månad så jag börjar tro att det är så jävla illa.
det sjuka är ju att om man inte ens frågar och träffar nån trevlig människa vid incheckningen så kan det plötsligt vara gratis...
|
|
|
|
|
#18894 |
Stoke: -6 |
|
Jag flög med thai förra sommarn till bali och då va det gratis, dom gnällde lite när jag skulle flyga tillbaka men fick ta med min dubbelbag gratis även då eftersom jag föranmält den.
Iår flög jag med malaysian och då är det gratis bara bagen väger under 20kg (vet dock inte hur det är om man kommer med en longboard bag) och när jag flög hem så vägde bagen mer än 20kg men det va endå inga problem.
Ena polarn flög med thai även iår och det va gratis sålänge man skulle till bali (även fast han mellanlanda i bangkok) men skulle han köpt en plåt endast till bangkok skulle det tydligen kostat pengar???.
Låter som att det e lite från fall till fall med thai.
Jag kommer garanterat välja malaysian nästa gång oxå om det e möjligt, extra plus för att man får egen tvskärm och movie-on-demand, det dödar man många tråkiga flygtimmar med.
|
|
|
|
|
#18895 |
|
ConfuseD skrev:
Jag flög med thai förra sommarn till bali och då va det gratis, dom gnällde lite när jag skulle flyga tillbaka men fick ta med min dubbelbag gratis även då eftersom jag föranmält den.
Iår flög jag med malaysian och då är det gratis bara bagen väger under 20kg (vet dock inte hur det är om man kommer med en longboard bag) och när jag flög hem så vägde bagen mer än 20kg men det va endå inga problem.
Ena polarn flög med thai även iår och det va gratis sålänge man skulle till bali (även fast han mellanlanda i bangkok) men skulle han köpt en plåt endast till bangkok skulle det tydligen kostat pengar???.
Låter som att det e lite från fall till fall med thai.
Jag kommer garanterat välja malaysian nästa gång oxå om det e möjligt, extra plus för att man får egen tvskärm och movie-on-demand, det dödar man många tråkiga flygtimmar med.
Va nog något sånt för mig med, att så länge man flög till bali/denpasar så tog dom det som en given grejj eftersom det är en "surfdestination"
Hur ligger MalaysianAir till prismässigt i förhållande till Thai!?
Min biljett till går på 8560:- (har för mig det) pluss 500 i avbeställningsskydd då.
|
|
|
|
|
#18896 |
|
Jag pröjsade 9300 för min plåt allt som allt, när jag köpte den så va den billigare än thaibiljetterna så det beror nog lite på vilka datum man flyger, men jag tror att malaysian har rätt bra priser.
|
|
|
|
|
#18897 |
|
Malaysians problem är att man kan få jäkligt jobbiga mellanlandningar i kuala, jag satt 16 timmar på hemvägen
|
|
|
|
|
#18898 |
|
Men det är klart. Kanske blir billigare om man beställer via STA och det finns väll en del gammla rävar här som kommit över åldersgränsen för ett tag sen.  Bra är ju endå att man har ett gratis stopp i Thailand, frågan är hur länge man pallar att bära runt på brädan där om man nu får för sig att stanna. Finns väll inte så mycket vettiga bryt i Thai, eller är jag helt ute och cyklar?
|
|
|
|
|
#18899 |
|
ja STA biljetterna brukar ligga bra prismässigt, jag har flugit så 2 ggr förut och då har det varit överlägset billigast, tyvärr så har jag passerat den åldersgränsen nu.
Nej jag har spenderat 7månader i thailand under vinterhalvåret och då va det inte många fungerande surfdagar, kanske nån vecka sammanlagt. Jag va visserligen mest på koh phangang, men även phuket-sidan e platt såvitt jag vet åtminstånde under vinterhalvåret.
|
|
|
|
|
#18901 |
Stoke: 2 |
dana
|
har flygit olika varianter till indo och bali. malaysian sthlm-kl direkt 18 timmar är överlägset bäst, checka in brädorna hela vägen chilla en natt i kuala alt. lämna dom på flygplatsen left luggage counter. flugit sträckan 4 grr senaste året och har haft 3 och 4 brädor varje trip utan att betala en spänn, senast för 2 v sen. plus att malaysian air är grymma på service. lite dyrare än thai kanske, men värt det. att boka flighten sthlm-KL tor och lösa resten med connectinos flights till indo på plats är det bäst, då kan man juu planera på plats, sorttaspeak.
peace dana
|
|
|
|
|
#18902 |
|
Fick svar på mailet till Thai:
Hej!
Vi tar betalt för brädorna numera. En bräda som inte är längre än 277 cm kostar 2015 sek.
Med vänlig hälsning
Louise
Helt sanslöst. sjukt irriterande att behöva köpa ny utrustning på plats, speciellt när resekassan inte är så djävla bra! ><
|
|
|
|
|
#18914 |
flip
|
Kanske ska köpa/sälja där nere då? Åker själv ner snart, har beställt en från Diverse som är klar att plockas när jag kommer dit =) Flyger med Cathay till Honh Kong, London sedan BA.. Skönt att höra att det ska vara gratis med Cathay, har mailat men inte fått svar.
Hur är det med Brittish?
|
|
|
|
|
#19072 |
Svar: Indonesien/Lombok 17 år, 10 månader sen |
|
ok nu har jag bombat thaiairways med telefonsamtal för att få nån klarhet i vad som gäller med surfbrädor!
1x Surfbräda får tas med om man ringer till dom och checkar in den i förväg. Så länge man vet vikt och dimensioner så ska det inte vara några som helst problem!
Tror den måste väga under 10kg och vara under 233cm.
Så är ni osäkra ring Thai på 08-598 836 00 och checka in brädan i god tid!
cheers! hoppas det hjälpte fler än mig! 
|
|
|
|
|
#19081 |
Stoke: 25 |
lars
|
Thai har ändrat sina rgeler så att de är gratis med bräda till och från Sydostasien dvs Indo men ingen annanstans. Jag flög ner i maj och hem i juni i år utan problem. Ringa/maila och fråga, även din egna resebyrå.
|
|
|
|
|
#19108 |
Stoke: -234 |
|
Liinus skrev:
Hej
Vilket bolag bör man flyga med ner t Indonesien? Och hur? Via Bangkok eller?
Svar på både bolag och hur: Alt 1: Det billigaste man kan hitta om man vill spara pengar. Alt 2: Om man e rik och vill ha det skönt kanske 1.a klass på Thai och varför inte en shoppingrunda i Beijing också?

|
|
|
|
|
#19190 |
Stoke: 84 |
|
|
|
|