|
#19144 |
Köpa en fish 6,4 (nord)??? 17 år, 9 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Hej gott folk. Har en fråga angående bräda. Jag har surfat en del och så. Inte så världsbäst på att svänga men håller på lära mig det. Nu har jag tänkt att köpa en fish från nord, Det blir nog en 6,4 .Nån som vet om det är ett bra val?? eller kommer den vara alldeles för svårsurfad i dessa svenska vatten??
Mvh
Slader
|
|
|
|
|
#19152 |
Svar: Köpa en fish 6,4 (nord)??? 17 år, 9 månader sen |
Stoke: -234 |
|
Ett jättebra val! Speciellt är NORD bräda ett mycket bra köp!
P.S. Nord kan kontakta gudfadern eller någon i familjen för att göra upp våra affärer föresten, peace and hang loose!
|
|
|
|
|
#19160 |
Stoke: 30 |
|
fish aren't that great for turning
|
|
|
|
|
#19161 |
|
sorry hit skicka before I finished, a fish if you get it too big isn't that great for turning if you don't know how to lay it on the rail or surf off your front foot. a normal shortboard with more width and fuller rails is a forgiving and easy to paddle board that will help you turn better. But that Nord fish has enough curve in the back half so it might work out good for you anyways, I say go for it
|
|
|
|
|
#19166 |
Stoke: 1 |
|
Hur lång och tung är du? Vad har du surfat förut, var och hur länge?
|
|
|
|
|
#19167 |
|
Det beror som sagt helt och hållet på din vikt/längd/teknik. Kom ihåg att 6´4:an är den största nordfishen och alltså framtagen för stora pojkar - som mig själv och El Gordo (som betyder fet)! Det kan mycket väl vara så att du ska ha en kortare!
|
|
|
|
|
#19169 |
Stoke: 2 |
nic
|
SharkBoy skrev:
sorry hit skicka before I finished, a fish if you get it too big isn't that great for turning if you don't know how to lay it on the rail or surf off your front foot. a normal shortboard with more width and fuller rails is a forgiving and easy to paddle board that will help you turn better.
But then aren't most/ a lot of Swedish surfers very front footed? I heard somebody claim that snowboarders are more front footed don't know if that's the reason...sounds likely though.
|
|
|
|
|
#19171 |
|
Allt handlar om hur snabb du e i armarna och vilka dagar du ger dig ut.
|
|
|
|
|
#19178 |
|
freddas skrev:
är 174cm lång och väger 75. har surfat bla på bali,biarritz mm. Fast har just lärt mig svänga.
Fan svårt och veta vad man ska ha för br'äda. Inge kul att slänga ut 4500 på en fish som är omöjlg att surfa på här i sverige.
|
|
|
|
|
#19179 |
|
adisgladis skrev:
Det beror som sagt helt och hållet på din vikt/längd/teknik. Kom ihåg att 6´4:an är den största nordfishen och alltså framtagen för stora pojkar - som mig själv och El Gordo (som betyder fet)! Det kan mycket väl vara så att du ska ha en kortare!
Och då kanske jag ska ta en 6,4 iatället då. mina mått är 174/75
Tex en vanlig torödag, sydvind 13 meter/s.. Tror du brädan funkar bra då??
|
|
|
|
|
#19182 |
|
Har aldrig surfat torö, men i är säker på att det inte är ngr problem. Det är ju oftast inte längden som spelar ngn roll. Körde Mölle för ett tag sedan på min 6'1''. Gick hur bra som helst. Fast, det var ju en bra dag.
Vill man surfa massa kassa bryt för att man helt enkelt måste i vattnet, då ska man ju ha en longboard, men jag gissar att det inte är den surfingen du är ute efter?
|
|
|
|
|
#19184 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Kollade precis på brädorna på nordsidan...det står ju inga mått förutom längden...en 6'4" kan ju vara helt olik en annan beroende på bredd, tjocklek, kanter och inte minst rockern.
|
|
|
|
|
#19186 |
|
Om du är 174/75 så kommer en 6'4" fish garanterat vara en pråm för dej. Jag är 172/72 och hade en 5'6" Lost RNF förut, om jag tjackar en ny kommer det att bli en 5'4". Nu surfar jag bara min 5'10" sd2 (shortboard) vilken funkar mycket bra här i sverige även i midjehöga vågor. En torödag som har mättat swell på 13 m/s brukar vara rätt bra och då krävs absolut inte en så stor bräda.
Hur menar du med att du börjat lära dej svänga, menar du svänga ut på vågen eller svänga på vågen?
|
|
|
|
|
#19191 |
|
freddas skrev:
Om du är 174/75 så kommer en 6'4" fish garanterat vara en pråm för dej. Jag är 172/72 och hade en 5'6" Lost RNF förut, om jag tjackar en ny kommer det att bli en 5'4". Nu surfar jag bara min 5'10" sd2 (shortboard) vilken funkar mycket bra här i sverige även i midjehöga vågor. En torödag som har mättat swell på 13 m/s brukar vara rätt bra och då krävs absolut inte en så stor bräda.
Hur menar du med att du börjat lära dej svänga, menar du svänga ut på vågen eller svänga på vågen?
Ok intressant läsning! Tacksam för ditt svar. Nja jag menar mer att jag börjat lära mig att följa med vågen åt sidan istället för att bara åka rakt framB) Bästa är nog att jag åker ner till nordbutiken och väljer en bräda där och lyssnar på vad dom har att säga. Har aldrig provat en fish men folk säger att dom är mycket mer lättpaddlade???. Och det passar mig ganska bra som har så satans dålig kondition:whistle: Gillar inte stora brädor,utan små så jag vill inte köpa en större än vad jag behöver.
Mvh Slader
|
|
|
|
|
#19210 |
|
Jag har nords gamla fish 6'6 och den funkar fint i allt från midjehögt till över huvudet. Jag är 194 cm och väger 90 pannor. Tycker den går fint att svänga med och så. Men ska du bara ha en bräda tycker jag du ska satsa på en 7'0 minimal som kan funka på abstinensdagarna med...
|
|
|
|
|
#19407 |
|
Tror osså 6´4:an blir lite stor så kanske en 6´2:a eller en 6´0:a passar bättre. Men kan du är det ju alltid bäst och komma och klämma på brädorna först. Vi har inga 6´4:or idag men nästa vecka kanske de kommit. Det är ju semstertider för många surfare och det gäller så våra shapers osså.
Just nu har vi bara 5´10:or på lager!!!!!
|
|
|
|
|
#19410 |
|
Slader skrev:
freddas skrev:
är 174cm lång och väger 75. har surfat bla på bali,biarritz mm. Fast har just lärt mig svänga.
Fan svårt och veta vad man ska ha för br'äda. Inge kul att slänga ut 4500 på en fish som är omöjlg att surfa på här i sverige.
I am the same size as you and ride a 5'4" x 19 1/4" x 2 3/16", floats me fine but a fish isn't a beginner board, it's a quiver board for a good surfer, if you want to catch more waves get an oversized shortboard or if all you care about is catching waves and easy paddling then get a funboard, a fish that is too long will hurt your ability to turn
|
|
|
|
|
#19418 |
Stoke: -1 |
ådén
|
retro fishen då? den ser fin ut men är den ehhhh... bra!?

|
|
|
|
|
#19419 |
Stoke: -1 |
ådén
|
adisgladis skrev:
Tror osså 6´4:an blir lite stor så kanske en 6´2:a eller en 6´0:a passar bättre. Men kan du är det ju alltid bäst och komma och klämma på brädorna först. Vi har inga 6´4:or idag men nästa vecka kanske de kommit. Det är ju semstertider för många surfare och det gäller så våra shapers osså.
Just nu har vi bara 5´10:or på lager!!!!!
5.10 e ju typ som en skateboard.....  provade lillbrorsans som vi köpte av ingen mindre än just NORD
(58 surf brädan) om du kommer ihåg adis..
|
|
|
|
|