Facebook data

1
Försäkringar?
#20399 Försäkringar? 17 år, 8 månader sen Stoke: 0

jonnelarsson
graphgraph

Är det nån som har koll på vad det finns för bra/billiga reseförsäkringar man kan ta som tillåter surf? nån som har några erfarenheter. Jag ska vara borta 4 månader.

Logga in för att svara
#20400 Svar: Försäkringar? 17 år, 8 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

resedagboken.se från 9kr/dagen, din hemförsäkring täcker första 45 dagarna.

Logga in för att svara
#20404 Svar: Försäkringar? 17 år, 8 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Sthlm Sub Surfers har försäkring för sina surfande medlemmar. Det är utförsåkareförsäkringen som bla SLAO säljer från Folksam, men omgjord till att täcka surfing i Sverige. Idag täcker denna olycksfallsförsäkring inte dina kostnader utomlands, men dock vård i Sverige, som invaliditetsersättning, dödsfall mm. När vi blir fler medlemmar så ska vi kika på att uppgradera försäkringen till att täcka tex helikoptertransporter från otäcka rev i Asien. Vi kan då också kika på om försäkringen kan täcka skador/stöld på utrustning..

Idag är vi ca 50 surfande medlemmar.

Joina Sveriges första surfförening, bildad 1984!
www.subsurfers.se

Logga in för att svara
#20405 Svar: Försäkringar? 17 år, 8 månader sen Stoke: 0

jonnelarsson
graphgraph

tack för svaren! Jag kollade in resedagboken och de har helt klart den billigaste försäkringen, det enda med dom är att den inte täcker för klättring vilket jag tänkt pyssla en del med under resan då det inte är surf.

Jag kikade lite på hur det är på svenska klätterförbundet(SKF). Där fungerar det så att om man är medlem i en klubb som är ansluten till SKF så är man försäkrad via folksam för sin aktivitet i Sverige och för 200 kr kan man teckna en reseförsäkring som täcker olycksfall vid all typ av klättring. Jag vet att det diskuterats en del om det här på forumet innan men det borde väl inte vara så himla svårt att skrapa fram ett sådant avtal för SSA eftersom alla andra "idrotter" verkar ha det.

Logga in för att svara
#20408 Svar: Försäkringar? 17 år, 8 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Vafan har du borjat klattra i trad Jonnelarsson?

Logga in för att svara
#20410 Svar: Försäkringar? 17 år, 8 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

jonnelarsson skrev:
Jag kikade lite på hur det är på svenska klätterförbundet(SKF). Där fungerar det så att om man är medlem i en klubb som är ansluten till SKF så är man försäkrad via folksam för sin aktivitet i Sverige och för 200 kr kan man teckna en reseförsäkring som täcker olycksfall vid all typ av klättring. Jag vet att det diskuterats en del om det här på forumet innan men det borde väl inte vara så himla svårt att skrapa fram ett sådant avtal för SSA eftersom alla andra "idrotter" verkar ha det.

Det var det jag typ försökte förklara.. Jag har kontakt med Folksam och de berättade om vad just Klättrarförbundet erbjuder sin medlemmar. Precis som du säger så kostar den försäkringen mer än det Sthlm Sub Surfers bakat in i sin medlemsavgift på 200 kr för tex surfing, samtidigt som man också får en SSS-tee, stickers och det ska täcka föreningens administration med web, PG, porto, tele osv.. (allt ideelt). Klättrarförbundet har flera tusen medlemmar och de betalar 40.000 kr/år för den bättre försäkringen som gäller utomlands och för prylar. Jag tog upp detta på Swedish Surfing Association årsmöte i samband med att medlemsavgiften fastställdes, men då förbundet förut brottats med stora problem/bråk så blev kanske inte denna fråga så viktig. Många skiljer heller inte på försäkring och olycksfallsförsäkring som är två skilda saker. Olycksfallsförsäkring har inte alla inbakat i sin hemförsäkring och även om de har det så kan man alltså räkna in flera olycksfallsförsäkringar ifall olyckan skulle vara framme. På nästa årsmöte så tar jag gärna tag i försäkringsfrågan för förbundets medlemsföreningar då jag ändå sköter det för SSS just nu.

Logga in för att svara
#20429 Svar: Försäkringar? 17 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Redax skrev:
Vafan har du borjat klattra i trad Jonnelarsson?

Precis !? Har du blivit apekatt ???

Logga in för att svara
#20432 Svar: Försäkringar? 17 år, 8 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

SKF är bra om man betalar tilläggsförsäkringen. Utan den täcker den inte mycket mer än hemförsäkringen. Skydd för sjukvård och transport utomlands är ju det som gäller. Hemförsäkringen borde gälla surf då detta klassas som bad och lek i Sverige. Eller? Men klättring vetefan.

Kul Jonne att du är enKlätter Apa. Det är vi som har klippet i armarna och plockar dagens våg...

www.klatterforbundet.se/contentidx?cat=10

Logga in för att svara
#20435 Svar: Försäkringar? 17 år, 8 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Jimbob skrev:
Hemförsäkringen borde gälla surf då detta klassas som bad och lek i Sverige. Eller?

Folksams surf-olycksfallsförsäkring gäller när man tävlar i Swedish Surf Tour!

Logga in för att svara
#20438 Svar: Försäkringar? 17 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

bättre surfa än illa klättra...

Logga in för att svara
#20447 Svar: Försäkringar? 17 år, 8 månader sen Stoke: 0

caroliina
graphgraph

Kolla worldnomads.com.au riktigt bra.

Logga in för att svara
#20481 Svar: Försäkringar? 17 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Kolla noga med ditt försäkrningsbolag. Vet själv att jag fått svaret att de inte försäkrar surf eller vindsurfing alls eftersom så många utnyttjat möjligheten att få nya prylar... Vem kan komma på en sån tanke?... I alla fall. Kolla! Jag tror inte det går att försäkra surfprylar. Längre.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!