|
#20739 |
RIP CURL SURF SEARCH OPEN i helgen! 17 år, 8 månader sen |
Stoke: 4 |
Ants
|
Första varning är utfärdat för att RIP CURL SURF SEARCH OPEN i helgen, antagligen på lördag. Plats är någonstans på västkusten kring Varberg. Se www.surfforbundet.se eller direktlänk för tävlingen swedishsurfingassociation.blogspot.com/2007/08/rip-curl-surf-search.html
Vi söker locals som vill arrangera och hjälpa till, så hör av er till oss snarast! 1 arrangör, 2 funktionärer och 3 domare sökes. SSA står för ersättning till alla, vi har huvuddomare och allt material som domarna behöver (flaggor, jerseys, tuta, system, pennor, block osv).
|
|
|
|
|
#20740 |
Svar: RIP CURL SURF SEARCH OPEN i helgen! 17 år, 8 månader sen |
Ants
|
|
|
|
|
#20741 |
Stoke: 33 |
|
Hmm, var ar alla som klagade pa SSA inte gor nagot?
Kan inte de hjalpa till o arra nu?
|
|
|
|
|
#20742 |
Ants
|
SSA styrelsen har inga problem att arrangera detta, precis som vi gjorde i Mölle förrförra helgen, men vi önskar lokalt engagemang och vi hjälper gärna er på Västkusten att komma igång med en förening som är ansluten till SSA. Precis så gjorde vi för föreningen Skånes Vågsurfare och de kom igång med 11 medlemmar som var med i tävlingen. Det är inte meningen att förbundet står för lokala arrangemang. Finns det någon som vill starta föreningen "West Coast Ultra Gnarly Surfers"? Förslag är 100 kr i medlemsavgift varav hälften går till SSA i anslutningsavgift. Någon intresserad? Stadgar och byråkratiska formalia är mindre viktigt än entusiasm, detaljer kan man jobba på senare! Kick ass för fan!
|
|
|
|
|
#20743 |
Stoke: 12 |
Per
|
Varför just Varberg?
Kör någon annastanns!
|
|
|
|
|
#20744 |
Per
|
Eller kör här. Så åker vi dit det blir bra på lördag:P
|
|
|
|
|
#20746 |
Per
|
Vad gäller lokal förening så känner vi surfare i Varberg varandra gratis!
|
|
|
|
|
#20747 |
Ants
|
Tack för din positiva inställning, kul att lära känna dig inte!
|
|
|
|
|
#20748 |
Per
|
Varsågod!
Sedan betyder det inte att man har en negativ inställning bara för att man tycker att det räcker med 50 peroner i vattnet en bra dag. Med tanke på hur sällan det finns vågor och hur crowded det blivit här tycker inte jag att man behöver en tävling som trycker in än mer folk i lineupen. Sedan vet jag inte hur det rent praktiskts skall kunna köras tävling bland så mycket folk. Eller menar du att alla vi andra 40-50 personerna som inte vill tävla skall sitta på stranden och titta på en lördag med vågor?
|
|
|
|
|
#20749 |
Ants
|
Ren looser och bakåtsträvarattityd, jävla vänstervåganhängare!
|
|
|
|
|
#20750 |
Per
|
Ja efter att ha varit Folkpartist och gillat högrar hela mitt surfliv har jag efter att ha upptäckt att antal sköna vänstrar här på västkusten gått över till att rösta på vänsterblocket! Hur visste du det? Sedan är(djävla och looser) ord som vi inte säger till varandra här i västsverige.
|
|
|
|
|
#20751 |
|
Fan Ants, klrt du skall kora dar det ar bast sa kan ju Per stall upp dar! 
|
|
|
|
|
#20752 |
Ants
|
Själv är jag moderat, anarkist och miljömedveten utedass bajsare med Volvo 245 utan katalysator.
Oki, sorry för hårda ord då, men fan var är glädjen när vi har möjlighet att genomföra ett bra event och samla sköna lirare. Rädda Mölle Surf Open som deltävling 1 i Swedish Surf Tour var en skön grej med softa skånesurfare och andra från hela landet. Den skånska rasism och egoismen som jag alltid trott finns där var nu helt borta. Jag fick många nya surfvänner och alla fick hur mycket frisurf som helst både före och efter och under tävlingen i brytet längre upp. Har inte haft så roligt på länge.
|
|
|
|
|
#20753 |
Stoke: 2 |
|
|
|
|
|
#20754 |
Stoke: 0 |
Tony
|
Tävlingar och evenemang attraherar en hel del surfare men inte alla såklart. Det är ju bara en fråga om vad man tycker är roligt och vill få ut av surfing. Själv är jag liksom Per lokal surfare i Varberg och lockas inte ett dugg av tävlingar. Det samma gäller vad jag vet även för flera av de andra lokala surfare som vi regelbundet surfar tillsammans med. Vi träffas i vattnet och har nästan alltid roligt i vågorna tillsammans. Sedan tillkommer hela tiden en ström av surfare från Göteborg, Kungsbacka, Halmstad, Falkenberg, Ängelholm, så den rent sociala biten fungerar enligt mig utmärkt utan arrangerade träffar.
Det klart att alla tävlingssugna och de som vill träffas mer organiserat ska göra det. Jag förstår att det är roligt för många och tycker absolut inte illa om det på något sätt. Det är väl bara bra att det finns lite olika sätt att tycka och tänka kring surfing och vad man vill ha ut av det. Tävlingar kan ju t ex hjälpa många att motivera sig att bli tekniskt bättre.
När det gäller plats för tävlingar så är det väl lämpligt att arrangera på någon plats där många är intresserade. Att stänga ute de som inte inte vill tävla från sitt hemmabryt en bra dag är inte så populärt så det kan nog vara bra att tänka på vid val av plats. Hoppas det blir en bra surfhelg för alla, med eller utan tävling!
|
|
|
|
|
#20756 |
|
Jag forstar valdigt lite..
1. Tony o Per har aldrig klagat pa Svingen arrar av tavling i Kasa.
2. Tony jobbar som surf instruktor i vbg - ar inte detta ett ypperligt tillfalle att gora reklam.
3. Med tanke pa att ett gang andra bryt kommer funka samma dag ar det val inte sa farligt.

|
|
|
|
|
#20757 |
Per
|
Tiderna förändras Anders! Jag håller med Tony i att det är väl inte fel med tävling om många på orten vill det. Men jag vill inte det, och då måste man ju säga sin mening. Det är väl inte så att behovet och önskan att arrangera tävlinge här kommit från några lokala surfare som i fallet Mölle. Här är det SSA och ett antal komeriella intressen vad jag förstår som vill genomföra tävlingen. Veterligen så är det bara Johan som arrat tävlingar här i Varberg så intresset är inte överväldigande lokalt.
|
|
|
|
|
#20758 |
|
Per,
Jag tycker det ar en ratt intressant utveckling maste fraga:
Fragade t.ex Backdoor Goran lov av dig o tony att ha en surftraff for nagra veckor sedan I KAsa eller var det ok eftersom det var "spontant"?
Eller finns det andra bakomliggande orsaker till det hela?
Sag ett harligt citat i SA
"The beach belongs to nobody, the waves belong to nobody."
|
|
|
|
|
#20759 |
Per
|
Klart Anders att man skall ha en träff på Kåsa om man vill. Görans träff var riktigt rolig! Ingen äger havet (jo närmast kusten äger staten det faktiskt) men det ändrar inte det att jag inte vill ha en tävling en lördag som stänger ute lokala och hitresta surfare från vågorna. Måste man gilla tävligar?
|
|
|
|
|
#20760 |
Tony
|
Har aldrig klagat på att det arrangeras tävlingar. Bara påpekar att det finns olika intressen och vill verka för förståelse av det. Hoppas jag inte var för otydlig där. Tycker om att se människor lära sig saker och ha roligt men instruktörsjobbet inget ekonomiskt projekt för egen del och marknadsför det inte på det viset.
Tävla på och arrangera vad ni vill, det har jag absolut inget emot.
|
|
|
|
|
#20761 |
|
Jag tror SSA inte tanker stanga ute nagon for att tavla. Kanner inte till manga som brukar ligga i vattnet i 12 timmar i strack  .
Nepp nu ska jag jobba pa unnan jag far sparken!
|
|
|
|
|
#20762 |
Tony
|
Det kommer säkert att bli bra för alla i helgen, riktigt lovande prognos.
|
|
|
|
|
#20764 |
Ants
|
Jag tycker det är fel att vara sur på SSA för att idrottsrörelsen misslyckats med att göra sport roligt för er när ni var små. Att det snabbt blev alldeles för allvarligt och inriktat på att tävla och medtävlande vars föräldrar var ledare och mobbing därigenom förekom. Att fotboll, hockey och friidrott mm inte innehöll de roliga element som gör att man kan utöva sporten utan att behöva tävla. Lägg inte den skiten på SSA och surfingsporten i Sverige. Surfing behöver man inte tävla i för att ha kul eller ett mål, men se Swedish Surf Tour deltävlingar som en kul grej, ett bonus för er surfing, en chans att utveckla sig, lära sig nytt, dela med sig erfarenheter, träffa nya vänner. Om det tävlas nu planerade 4 ggr i Sverige i år, utspritt på Halland, Svealand och Norrland på 4 olika ställen, då är det fler gånger frisurf än uttagen plats för tävling. SSA klagar inte på att ni fri-surfar, då borde ni inte klaga på att vi tillför utveckling till svensk surf i ert område en endaste gång per år. Vad det gäller de kommersiella intressena så är det faktiskt beundransvärt av företagen att sponsra svensk surfing när det idag handlar om 30-50 tävlande där exponeringsmöjligheterna är knappa och hela scenen tycks bråka mest hela tiden. Jag vet att de överser problemen och ser ljusbitarna för de som jobbar i branschen gör det för det mesta för de är surfare själva. Tack till personerna bakom Rip Curl i Sverige, DVS i Sverige och Surfers Paradise som gör tävlingen ekonomisk möjlig till helgen. Det kommer bli kul precis som i Mölle. Ni som var där håller säkerligen med. Tack / Ants
|
|
|
|
|
#20767 |
Stoke: 1 |
|
Hahahaha. its on again. Vad jag förstår så e väl stranden i varberg ganska lång. kan inte frisurfarna surfa lite vid sidan om. Det brukar alltid finnas en del anarkister som ska surfa och störa heats i världscupen så det är väl kul om nån kommer till varbeg och leker cool "i dont give a fuck" frisurfare. En dag Tycker jag att ni kan avvara. Det är väl inte hela världen. Dessutom tror jag att det finns ett visst stöd för tävling även i varberg.
|
|
|
|
|
#20768 |
Ants
|
Jag har nu uppdaterat uppdateringen på www.surfforbundet.se om tävlingen och skickat pressrelease till alla media vi har adresser till. Nu skulle vi behöver få hjälp med email adresser och gärna mobilnummer till lokala tidningar och reportar på Västkusten och även i Göteborg. Jag sitter i Stockholm och har ingen koll på vad tidningarna på Västkusten heter..
|
|
|
|
|
#20769 |
Stoke: -10 |
|
jag fattar inget (igen)
Först gapar och skriker ni om hjälp när de planerar att bygga ut bryggan i Kosa (lilla Apleviken). Sen blir ni helt uppåt väggarna när det samlas surfare där...?... Inget kommer få beslutfattarna att ändra sig än att de ser att en hel del folk faktiskt är ut i vågorna och utstrålar en gemensam glädje som komunen Varberg har nytta av på ett eller annat sätt.
Sä här är det - Behåller ni vågorna för er själva så förlorar ni dom troligtvis permanent. Dela med er så får vi behålla dom tillsammans. Det handlar inte om att alla i sverige ska surfa just "ditt" bryt varje gång det går av utan att det samlas folk där vågorna är som bäst (eller hotas av bebyggelse) någon gång om året. Först då får kommunpamparna upp ögonen för surfing och börjar ta våra behov på allvar.
|
|
|
|
|
#20771 |
Stoke: 6 |
|
strunta i per. han förstorar ett litet problem. det kommer finnas tid för dig att surfa per... jag va själv orolig när sm kördes på mats för några år sen. då jag själv inte tävlar. vart lite pauser i tävlandet ibland. och då var det extra lite folk i vattnet mot vad det hadde varit annars....
|
|
|
|
|
#20773 |
Per
|
Ja nog finns det tid att surfa. Kom precis tillbaks från ett 3 timmarssurf på nämnda strand. Sol, vågor och en handfull surfkompisar. Mycket trevligt. Det var värst vad upphetsde ni blev bara för att vi är några stycken som inte vill att man kör en tävling på hemmabrytet en lördag. Det är inte så att jag planerar (tror jag i alla fall) några stora sabotage om nu tävlingen skulle genomföras. Vad gäller kommunens beslutsfattare så är jag övertygad om att 40-50 personer på helgerna i vattnet är fullt tillräckligt för att även dom skall förstå att det är ett stort intresse för surfing i Varberg. Det behöver vi ingen stockholmsarrangerad tävling för. Men om det är många som vill tävla så skall ni givetvis göra det men man får väl säga sin åsikt, eller hur.
Det blir säkert trevligt för de få som vill tävla och ett antal sponsorer som vill synas. 
|
|
|
|
|
#20775 |
Stoke: -234 |
|
soulsurfing vs showoff-surfing
Västkusten vs stockholm
MUHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Två tankar:
tanke 1: Per kanske är lite av Varbergs cooling som alla ser upp till och så, tänk om han är för dålig för att tävla och skulle hamna långt ned då skulle han kanske mista lite pondus?
Kanske Per är lördagskvällens cooling vid brasan på stranden och han är därför rädd att det ska komma fler surfare o festa efter en tävling som imponerar på hans tjejer. Detta är ett typiskt beteende i bonnhålor och Varberg är faktiskt nästan en bonnhåla...
tanke 2: En tävling ger visserligen mindre tid i vattnet men detta jämnar ju ut sig genom no crowd när det surfas!!!

|
|
|
|
|
#20776 |
Ants
|
Per skrev:
Det behöver vi ingen stockholmsarrangerad tävling för
Oj vilka komplex du verkar ha för storstaden.. Trots att förbundet gör allt vi kan för att det inte ska vara en "stockholmsarrangerad tävling" så kan du inte låta bli att gnälla och gnälla innan det ens är arrangerat. Du är inte född i Örebro egentligen va?
|
|
|
|
|
#20782 |
Per
|
Ants skrev:
Du är inte född i Örebro egentligen va?
Nej men i Karlstad.
Värst vad ni bryr er om vad jag tycker. Jag uttrycker bara min åsikt. Det är väl det som ett forum är till för.
Det är ju en massa västkustsurfare och varbergare som vill tävla och som tjoar för detta här också:woohoo:
|
|
|
|
|
#20786 |
Stoke: 30 |
|
Andiss, El Gordo and the rest of you have misunderstood Per and Tony the whole time, they haven't said that they have anything against gathering surfers, visiting surfers or anything like that, just a competition that wouldn't allow others to surf at the same time.
What the hell?
|
|
|
|
|
#20788 |
|
Vad är prissumman hur som helst?
En ripcurl dekal från Surfers Paradise??? Eller ännu bättre en pokal i renaste KOPPAR !!!
|
|
|
|
|
#20790 |
Per
|
Oj vilka komplex du verkar ha för storstaden..
Inte alls Ants. Jag supergillar Stockholm. Måste säga att du bor i Sveriges coolaste stad. Mitt uttalande hade inget med stockholmkomplex att göra. Gällde bara tävlingen i allmänhet.
Sedan säger jag som Chris. What the hell? Jag kom på att mamma kommer på besök så kanske hinner man inte att surfa så mycket. Så mycket för coolingen Sverre!
Jag och mamma kanske kommer och tittar:blush:
|
|
|
|
|
#20795 |
Stoke: 3 |
|
Kan ni inte köra tävlingen i Mölle en gång till! Det kan väl heta västkusten för det. Som mitt tidigare inlägg förverkligas planerna med pir bygget nu så ännu mer surfingreklam här skulle verkligen hjälpa. Speciellt med sponsorer så att alla ser surfing som en turistnäring här i lilla byn. Jag är ledig i helgen Ants! Kör så det ryker! Heja skånes vågsurfare och huvudstaden! 
|
|
|
|
|
#20796 |
Stoke: 24 |
|
shit vilket liv, haha......
Tony o Per är två sköna locals på Kåsa och jag förstår deras tankesätt väl......
Det räcker med en GOT vart 5 år
Varför inte lägga tävlingen på Ankaret eller utanför Falkenberg??
Hoppas ni får grymt väder o bra surf!!!!
Här smäller det på söndag....!!
|
|
|
|
|
#20797 |
|
Angående Mölle kanske man borde gå högre upp i maktkedjan än till komunen o klaga?!
Varför inte gå direkt till Danska regeringen!!! ??? Eller floketinget eller va fan det heter...
|
|
|
|
|
#20800 |
Stoke: 26 |
Mat
|
Ants skrev:
Woa! är det Kåsa på bild? 
|
|
|
|
|
#20801 |
|
Swingkid skrev:
shit vilket liv, haha......
Tony o Per är två sköna locals på Kåsa och jag förstår deras tankesätt väl....!!
Jaha ok, kan inte då du försöka förklara det de själva har misslyckats med?
Jag kan förklara vad det handlar om. En löjlig wannabe attityd hämtad från RIKTIG surfing på RIKTIGA surfstränder i världen och i surfmags. Där locals inte vill ha tävlingar vid sitt hemmabryt. Det ni missade när ni läste er till er attityd i dessa surftidningar etc är att det då handlar om ställen där det är en jävla massa tävlingar hela JÄVLA tiden!
Men jag kan säga att hade det förlagts en tävling till en liknande bondhåla i Australien exempelvis en gång om året ocj inga fler tävlingar skulle alla locals förmodligen vara stoked.
De har ju dessutom sagt själva att de inte var så mycket emot det ändå när allt kom omkring utan att de bara ville uttrycka sin åsikt. Ja WANNABE LOCALS ÅSIKT! MU HA HA HA
|
|
|
|
|
#20815 |
Stoke: -7 |
|
Kör tävlingen för fan det låter skit bra. MEN GLÖM EJ FÖR GUDS SKULL ATT BJUDA ALLA HUNGRIGA SURFARE MED SPRIT O LITE WAKO TOBACCO OK OK OK!!!!!!  SÅ KOMMER ALLT ATT GÅ LUNGT TILL
|
|
|
|
|
#20823 |
Stoke: 11 |
Miche
|
Trist att man missar det hela, kommer säkert bli grymt för er som ska ner så nu får nån ta på sig ansvaret och filma tävligen 
|
|
|
|
|
#20826 |
Stoke: -44 |
|
Fan va kul det låter med lite tävling i hemtrakterna.....riktigt besviken över att jag inte är hemma nu. Respect till SSA som faktiskt håller vad dom lovar i år, det har ju varit lite si och så med det tidigare men det kan ju bero på en massa saker så jag vill inte smutskasta någon tidigare ledning. Ni vet säkert vad ni gör! Som sagt....västkusten har ju ett par surfspot så ni behöver ju inte satsa hela matkassan på Kåsa, fast det är ju ett jäkligt mysigt ställe.... Ha det så kul grabbar och hoppas ni får shredda ordentligt där hemma!
|
|
|
|
|
#20827 |
Ants
|
Prognosen håller i sig och jag har uppdaterat www.surfforbundet.se med senaste uppdatering om tävlingen. Mail och SMS kommer gå ut till alla medlemmar och andra under dagen.
|
|
|
|
|
#20855 |
|
Det kommer bli askul till helgen! !! I´ll be there! Det finns fler bryt på w-coast som funkar tillåmed bättre än kåsa på NV för de som vill surfa med mindre crowd. Nu kör vi!
TeeDee:woohoo:
Fråga till Ants: Kan man gå med i ssa på plats? See ya there
|
|
|
|
|
#20857 |
|
va hænde med surf search. ni verkar ha stirrat er blinda på kåsa. enligt mig så ær Kåsa bara ett bryt i mængden på væstkusten och inte mycket att hurra før...
|
|
|
|
|
#20858 |
Ants
|
Tommy Dee skrev:
Fråga till Ants: Kan man gå med i ssa på plats? See ya there
Bäst om du kan betala över internet och skicka skärmdump/printscreen till min mail ants.neo<->surfforbundet.se om inte det går så fixar vi det på morgonen.
|
|
|
|
|
#20859 |
|
Det går också bra att betala direkt till mig + 100 kr för beskydd. Jag levererar sedan direkt till SSA. Alternativt köp en COMBO av SSA dvs +100 kr för beskydd också. Var god märk kuvetet "gudfadern"
|
|
|
|
|
#20860 |
Ants
|
Kan styrelsen köpa beskydd av dig mot arga locals?
|
|
|
|
|
#20861 |
Jake
|
Tycker inte man ska sura allt för mkt för att de fixar en tävling. Det är ju inte varje helg direkt och det finns ju x-antal ställen som kommer funka i helgen som ligger nära. Det borde ju alla ni från varberg ha koll på oxå. Jag är inte mkt för tävlingar heller men så länge de körs på välkända ställen och inte allt för ofta så tycker jag att man får acceptera att andra vill tävla.
Hoppas ni får bra vågor och en kul tävling på lördag. Jag kommer iaf ligga på ett helt annat bryt.
|
|
|
|
|
#20863 |
|
Ants skrev:
Kan styrelsen köpa beskydd av dig mot arga locals?
Ja självklart, taget, men om det skolle hända nån arg local något det inte vara jag, kanske det vara en liten olycka bara va...
|
|
|
|
|