Facebook data

1
Trist men sant
#20792 Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: 3

Svullo
graphgraph

pola.dk/pageview/pdf/AOHO-0912-A-012-A.pdf
Det här står i lokalreklamtidningen

Logga in för att svara
#20794 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Få puckot att fatta! Bygg en ny jävla hamn en bit ifrån istället för fan o mura in den jävla kristdemokraten levande i betongen!!!

Logga in för att svara
#20798 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Typiskt politiker att satsa på något som snart är helt passe´. Dom tänker inte längre än sin egen mandatperiod. Vad ska dom med piren till när soppan kostar 30:- litern och motorbåtar är förbjudna ? Sabbar dom vågen kommer det inga surfare heller. Kämpa på med Skåneklubben och överklaga alla beslut. Klart att det behövs en vattendom. Jag tyckte mig skymta en mycket sällsynt och utrotningshotad tångruska runt leashen när jag var på besök.

Logga in för att svara
#20799 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

om man vill få orten att leva året om kanske man ska satsa pengar på fler bostäder o jobb?
det är väl ingen som kommer köra båten dit i vinter?

Logga in för att svara
#20802 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

sverre skrev:
Få puckot att fatta! Bygg en ny jävla hamn en bit ifrån istället för fan o mura in den jävla kristdemokraten levande i betongen!!!

Sen kan han sitta fastgjuten där o skrika sig hes för abortförbud och böggifte på tungomålssåpråk!!!

Logga in för att svara
#20810 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Gerrie dags att vi i Nerd Crew att agerar. Du är ju född rättshaverist på dom bara med jag backar upp och kan vid behov konsultera eventuella juridiska frågor:P

Logga in för att svara
#20822 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

trist... idiot citat: "vagorna ska varnas men inte i hamninloppet.."

Logga in för att svara
#20825 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: 11

Miche
graphgraph

Logga in för att svara
#20829 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

drog just iväg ett mail.

Käre Per Staffan

jag läste just artikeln i lokaltidningen(pola.dk/pageview/pdf/AOHO-0912-A-012-A.pdf) och måste säga att det är med sorg i hjärtat jag ser att ni tänkt förstöra en av sverigest absolut bästa vågor. Ännu mera sorg känner jag av den okunskap som råder. du säger att "kanske bör vågorna värnas som en del turistnäringen, men självklart inte i hamninloppet" vore väldigt intressant att höra hur just detta kommer gå till? För att en våg sak bildas kräv vissa bottenförhållanden, dessa ställen finns det allt för få av i Sverige.

Ser man på fakta och uppsamlad våg/vind data från SMHI och andra väderobservatorier så ser man att de allra flesta stormar och oväder sker under den kallare delen av året, sept-april. jag skulle med detta som bakgrund vilja påstå att en ombygnad av piren inte kommer skapa alls så mycket mera inkomster i form av turist näring. Majoriteten av allt båtfolk är ute på sommaren, maj-augusti då det just är finare väder och mindre vågor/vind.

Jag tror att bristen på en aktuell detaljplan är en större bov än vågen i mölle. Finns en sådan så skulle kanske någon våga bygga sin näring i hamnen på ett annat sätt än det är idag. Jag förstår att de som driver verksamhet känner oro men knappast mot vågen som bryter allt för sällan i Mölle.

Ett annat sätt som säkert hade varit mycket bättre ifall man vill få bygden att leva året om hade kanske vart att satsa på bostäder och jobb? det är normalt det man brukar börja med.

jag tror och hoppas att vågen i Mölle kommer vara kvar och att ett stycke svensk surf historia bevaras.

MVH Fredrik Andersson

Logga in för att svara
#20830 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Harkel, host....!

Nu är det så här att politiker är ena enkelspåriga typer. De tar bara beslut som ger dem själa ryggdunkningar, och det är uteslutande beslut som ger näringsidkare i orten mer pengar.

Så kommer en följdfråga. Ger en handfull surfare mer pengar till dessa butiker, hotell mm?

Det är väldigt lätt att se att det inte är så. Endast flertalet arrangemang där större kända varumärken sponsrar och som dessutom involverar de lokala näringsidkarna kan ovan nämnd politiker få in i sin lilla hjärna att surfing faktist är något nyttigt för sin lilla pluttiga kommun.

- Varberg har ju kusthotellet (som får igenom typ allt de vill). Se till att de är med och tar del av den positiva stämningen. Kanske de vill vara med och ge segraren en heldag i hälsosam lerinpackning
- Mölle har en hel drös restauranger i toppklass, konst och keramik. Be någon skapa möllevågen i lera som ges till segraren.

Skapa publicitet runt detta och vågorna kommer inte påverkas lika lättvindigt som nu.

Logga in för att svara
#20845 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: 3

Svullo
graphgraph

Bra skrivet Fredrik! Vi behöver fler brev. Påminn honom om att den största turistnäringen kommer med bil, förbättra strandvägen med gång/cykelväg vid sidan så blir det trevligare och färre trafikstockningar. Ta bort båtkärrorna och skrotet på båtuppläggningsplatsen och ta betalt för parkering. Sälj el och parkering till husbilarna som kommer fler och fler. etc.etc. Politikerna behöver bättre ideer. Hjälp till!

Logga in för att svara
#20849 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Bravo Fredrick, I'll be writing one in English, and the rest of you can godkänna it before I send it...cool?

Logga in för att svara
#20852 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: 0

caroliina
graphgraph

Ja alla får skicka in ideer och sin åsikt, detta är mitt brev jag fick skickat iväg precis nu:

Hej Per Staffan Johansson

Jag skriver till dig för att utrycka min åsikt, samt för att försöka lufta förslag med dig.

Åsikten gäller det planerade utbygget av Mölle hamns vågbrytare. Jag vill utrycka mig att jag tror att det är en dålig idé. Innan jag förklarar mig vill jag att du skall veta att jag förstår din tanke med att det kan finnas en möjlighet att öka turistnäringen om hamnen blir säkrare men att jag tror att det finns ett annat och bättre alternativ.

Under de månader om året då turister med båt besöker Mölle, är hamnen säker. Under perioden mellan maj till september är det väldigt lite stormar och vattnet är lugnt, som du säkert förstår själv. Det är under denna tiden som hamnen får turistbesök. Sommargäster.

Däremot står Mölle Hamn, och by, tom restrerande halvår. Jag tror inte att det kommer att komma flera besökare dit under vinterhalvåret bara för att det är ett lugnare hamninlopp. Vi svenskar åker hellre på solsemster under dessa månader och jag tvivlar starkt på att turistnäringen kommer att öka enbart för att vågbrytaren byggs ut.

Men det finns en ljus sida på detta annars hopplösa semesterorts problem:
I Mölle finns mycket bra förutsättningar för att en våg kan produceras, denna våg är surfbar. Och i samband med hösten och vintern når många stormar Sveriges kust. Där det finns surfbara vågor finns det surfare.

Jag vill poängtera att det finns ett flertal tusen surfare i Sverige och antalet ökar stadigt. Det är många surfare som reser över land och rike för att få surfa bra vågor.

Om vågbrytaren byggs ut kommer denna vågen att försvinna.
Det jag försöker få fram är att det inte kommer vara en tillfällighet att Mölle blir mycket mera välbesökt då byn behöver turister som mest, då det vanligtvis är folktomt- på en blåsig dag mitt i vintern.
Under perioden september/oktober till april/maj kan det vara fungerande surf flera gånger i veckan. Det brukar handla om allt i från 5 surfare upp till 45-50 surfare då det funkar.

Fakta är att Mölle kommer ständigt besökas av surfare under den tid då det behövs som mest. Dessa personer kommer att tillföra otroligt mycket till Mölles turism. Caféer, butiker och hotell kommer bli mer besökta. Ett föslag vore att bygga en parkeringsplats med betalautomater nere i närhet till vågen. Om en livsmedelsaffär skulle öppnas skulle det med största sannolikhet hjälpa till enormt om byn besöks mera regelbundet under vintern.

Det finns fler sätt att dra nytta av denna vågen. Surf är en idrott som inspirerar unga och gamla att vara aktiva och välja ett mera hälsosamt liv. För det är så det är, surf är inte enbart en sport utan en livsstil. Det är ett bra sätt att ge ungdomar en ny aktivitet och kanske till och med kan hjälpa ungdomar med problem. Man träffar folk. Varför inte bygga en cykel/gång väg längs med vattnet och sätta upp parkbänkar, bord och informationsplank om just en av Sveriges bästa vågor? Någon egenföretagare kanske vill öppna en kiosk eller liknande. Det finns möjlighet för skolor att besöka hamnen under gymnastik klasser och få utbildning i till exempel livräddning och lära sig simma i havet, inte bara i simbassäng. Det finns surfinstruktörer som kan komma och hålla föredrag och kanske till och med hålla en surflektion.

Försök att se möjligheterna med denna vågen. Förhållandena i Mölle hamn är perfekta under stormiga tider. Det är då den behövs! Släng inte bort en av de saker som gör just Mölle unikt.

Tack.
MVH
Carolina Bodin

Logga in för att svara
#20853 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

fan va bra att folk tar tag i detta!, hoppas på att politikerna tar sig i kragen bara....

Logga in för att svara
#20862 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Jag har skrivit detta mail: ( ska jag skicka det?)

Bäste herr Betlehem! Ja, eller Per-Staffan som du så trevligt heter på bäste frikyrkobygdsfantasi.

Nu är det så här att det förefaller sig på det viset att det ligger till så att det i den här frågan som jag nu ämnar skriva några rader i, som handlar om Mölle och surfing, så är det på det här viset att det finns många fler personer vars intresse i den här frågan ännu inte har så att säga lyfts upp till ytan ännu. Dessa fler har fler synpunkter i den här frågan och det handlar kort och gott om att du ska komma ut ur frikyrkotältet och se vågorna rulla vackert fram.

På tungomålsdialekt: Bratum xir irdus stret vom polik to garanse!!!

Logga in för att svara
#20890 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: 1

Janosch
graphgraph

bra brev karolina!

Logga in för att svara
#20897 Svar: Trist men sant 17 år, 8 månader sen Stoke: 0

caroliina
graphgraph

Janosch skrev:
bra brev karolina!

Carolina med C tack...