fick svar från komunalfullmäktige Per Staffan Johansson idag. kanske har de protester som gjorts gett resultat. nu ska båtarna i hamnen skyddas och alltså inte infarten till hamnen.
här är mailet jag fick och mailet jag skickade.
Hej
Tack för Ditt mail angående hamninloppet och vågen i Mölle. Först vill jag med anledning av den oro som spritts bland er surfare, göra klart att det vågskydd som planeras INTE är tänkt att störa möjligheterna till surfning.
En tidigare version av vågskydd var tänkt att placeras längre ut i hamninloppet. Däremot kommer det nu aktuella vågskyddet endast byggas i vinkel in mot hamnen som en förlängning av piren. Detta för att båtarna inne i hamnen ska skyddas. Därför är vårt mål att surfningen även framöver ska kunna vara en attraktion i Mölle.
Vänliga hälsningar
Per Staffan Johansson
Kommunfullmäktiges ordförande
Mölle
Fredrik Andersson <
freddandson@yahoo.se> Skriver:
Käre Per Staffan
jag läste just artikeln i lokaltidningen(
pola.dk/pageview/pdf/AOHO-0912-A-012-A.pdf) och måste säga att det är med sorg i hjärtat jag ser att ni tänkt förstöra en av sverigest absolut bästa vågor. Ännu mera sorg känner jag av den okunskap som råder. du säger att "kanske bör vågorna värnas som en del turistnäringen, men självklart inte i hamninloppet" vore väldigt intressant att höra hur just detta kommer gå till? För att en våg sak bildas kräv vissa bottenförhållanden, dessa ställen finns det allt för få av i Sverige.
Ser man på fakta och uppsamlad våg/vind data från SMHI och andra väderobservatorier så ser man att de allra flesta stormar och oväder sker under den kallare delen av året, sept-april. jag skulle med detta som bakgrund vilja påstå att en ombygnad av piren inte kommer skapa alls så mycket mera inkomster i form av turist näring. Majoriteten av allt båtfolk är ute på sommaren, maj-augusti då det just är finare väder och mindre vågor/vind.
Jag tror att bristen på en aktuell detaljplan är en större bov än vågen i mölle. Finns en sådan så skulle kanske någon våga bygga sin näring i hamnen på ett annat sätt än det är idag. Jag förstår att de som driver verksamhet känner oro men knappast mot vågen som bryter allt för sällan i Mölle.
Ett annat sätt som säkert hade varit mycket bättre ifall man vill få bygden att leva året om hade kanske vart att satsa på bostäder och jobb? det är normalt det man brukar börja med.
jag tror och hoppas att vågen i Mölle kommer vara kvar och att ett stycke svensk surf historia bevaras.
MVH Fredrik Andersson