Facebook data

1
kolla jag fick svar ang mölle...
#21554 kolla jag fick svar ang mölle... 17 år, 7 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

fick svar från komunalfullmäktige Per Staffan Johansson idag. kanske har de protester som gjorts gett resultat. nu ska båtarna i hamnen skyddas och alltså inte infarten till hamnen.

här är mailet jag fick och mailet jag skickade.

Hej

Tack för Ditt mail angående hamninloppet och vågen i Mölle. Först vill jag med anledning av den oro som spritts bland er surfare, göra klart att det vågskydd som planeras INTE är tänkt att störa möjligheterna till surfning.

En tidigare version av vågskydd var tänkt att placeras längre ut i hamninloppet. Däremot kommer det nu aktuella vågskyddet endast byggas i vinkel in mot hamnen som en förlängning av piren. Detta för att båtarna inne i hamnen ska skyddas. Därför är vårt mål att surfningen även framöver ska kunna vara en attraktion i Mölle.

Vänliga hälsningar

Per Staffan Johansson
Kommunfullmäktiges ordförande
Mölle

Fredrik Andersson <freddandson@yahoo.se> Skriver:
Käre Per Staffan

jag läste just artikeln i lokaltidningen(pola.dk/pageview/pdf/AOHO-0912-A-012-A.pdf) och måste säga att det är med sorg i hjärtat jag ser att ni tänkt förstöra en av sverigest absolut bästa vågor. Ännu mera sorg känner jag av den okunskap som råder. du säger att "kanske bör vågorna värnas som en del turistnäringen, men självklart inte i hamninloppet" vore väldigt intressant att höra hur just detta kommer gå till? För att en våg sak bildas kräv vissa bottenförhållanden, dessa ställen finns det allt för få av i Sverige.

Ser man på fakta och uppsamlad våg/vind data från SMHI och andra väderobservatorier så ser man att de allra flesta stormar och oväder sker under den kallare delen av året, sept-april. jag skulle med detta som bakgrund vilja påstå att en ombygnad av piren inte kommer skapa alls så mycket mera inkomster i form av turist näring. Majoriteten av allt båtfolk är ute på sommaren, maj-augusti då det just är finare väder och mindre vågor/vind.

Jag tror att bristen på en aktuell detaljplan är en större bov än vågen i mölle. Finns en sådan så skulle kanske någon våga bygga sin näring i hamnen på ett annat sätt än det är idag. Jag förstår att de som driver verksamhet känner oro men knappast mot vågen som bryter allt för sällan i Mölle.

Ett annat sätt som säkert hade varit mycket bättre ifall man vill få bygden att leva året om hade kanske vart att satsa på bostäder och jobb? det är normalt det man brukar börja med.

jag tror och hoppas att vågen i Mölle kommer vara kvar och att ett stycke svensk surf historia bevaras.

MVH Fredrik Andersson

Logga in för att svara
#21565 Svar: kolla jag fick svar ang mölle... 17 år, 7 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Fick samma svar!

Hej

Tack för Ditt mail angående hamninloppet och vågen i Mölle. Först vill jag med anledning av den oro som spritts bland er surfare, göra klart att det vågskydd som planeras INTE är tänkt att störa möjligheterna till surfning.

En tidigare version av vågskydd var tänkt att placeras längre ut i hamninloppet. Däremot kommer det nu aktuella vågskyddet endast byggas i vinkel in mot hamnen som en förlängning av piren. Detta för att båtarna inne i hamnen ska skyddas. Därför är vårt mål att surfningen även framöver ska kunna vara en attraktion i Mölle.

Vänliga hälsningar

Per Staffan Johansson
Kommunfullmäktiges ordförande
Mölle

Logga in för att svara
#21566 Svar: kolla jag fick svar ang mölle... 17 år, 7 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Grattis, bra jobbat!

/Swedish "Surfning" Association

Logga in för att svara
#21567 Svar: kolla jag fick svar ang mölle... 17 år, 7 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

kan iofs va en sjukt bra finnt....

Logga in för att svara
#21568 Svar: kolla jag fick svar ang mölle... 17 år, 7 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Grymt bra jobbat... MEN!!!

Kom ihåg att det är en politiker ni talat med.
Han skriver bla - Vågskyddet är inte tänkt att störa... Alltså, han vet inte hur resultatet blir.

Se till att hålla kontakten med honom, påminn honom om det han "lovat". Politiker glömmer så lätt . Kanske rekommendera att någon utanifrån som är insatt i oceanografi kan ge sin syn på hur vågskyddet bör se ut eller komma med kommentarer till de ritningar som redan finns.

Logga in för att svara
#21569 Svar: kolla jag fick svar ang mölle... 17 år, 7 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

La upp notis om det på www.surfforbundet.se

Logga in för att svara
#21570 Svar: kolla jag fick svar ang mölle... 17 år, 7 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Sprid nyheten om svaret från kommunen till lokala media!

Logga in för att svara
#21574 Svar: kolla jag fick svar ang mölle... 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

El pistolero
graphgraph

jag fick exakt samma svar på mitt mail......copy and paste....fungerade bra tydligen

Logga in för att svara
#21576 Svar: kolla jag fick svar ang mölle... 17 år, 7 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Precis som Alex säger så vet inte Per Staffan hur pirförslaget kommer att påverka vågen och hittills har Höganäs kommun inte gjort särskilt mycket för surfarna. Skånes Vågsurfare anser inte att det här mailet betyder att vågen är räddad. Vi har förgäves försökt få kontakt med Per Staffan under dom senaste veckorna för att diskutera vad vi kan göra tillsammans för att säkerställa surfingen i Mölle.

Logga in för att svara
#21579 Svar: kolla jag fick svar ang mölle... 17 år, 7 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Jag menar inte heller att vågen är räddad. utan vad jag vill visa är att han faktiskt svarade och att han vet att surfarna inte gillar förslaget. han vet alltså att vi finns och vad vi tycker. Intressant också att han ändrat inriktning, nu ska båtarna i hamnen skyddas tidigare skulle det vara lättare att ta sig in i hamnen.

nu borde skånes vågsurfare vara på hugget och, som det skrevs tidigare, gå ut i lokaltidningen och säga att han "lovat" att vågsurfarnas intresse också skall tas tillvara. ta med lokaltidningen ner till hamnen, förklara vad som krävs för en våg ska bildas, hur speciellt och unikt Mölle är, prata med de lokala i hamnen som kan tänkas ha intresse av att ha vågsurfarna kvar(krukmakeriet?). dra på om att surfarna är där när det är oväder och ser först om något skulle hända i hamnen, båt som ligger illa till eller om någon försöker sno en båt osv. visa lite glad attityd och skaffa lite plus poäng.

lycka till.

Logga in för att svara
#21584 Svar: kolla jag fick svar ang mölle... 17 år, 7 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Det ska nog inte vara några problem...
I gave him an offer he couldnt resist...

Don Sverre

Logga in för att svara
#21808 Svar: kolla jag fick svar ang mölle... 17 år, 7 månader sen Stoke: 5

freddan
graphgraph

mölle de eviga tjatet om piren
snacket har hållt på i 50år nu typ å kommer nog fortsätta i 50år till
copy n paste e fint svar me då de känns som han svarar på spam eller inte pallar skriva ihop nåt till alla.

bara dom inte muddrar så kan dom nog sätta upp nåt skydd, de e de som e själva problemet
de förslag jag fått visat av en polare så rörs inte vågen i princip, men muddrar dom samtidigt hamninloppet så kommer vågen att dö, tex de som hände i Vik (?)

Logga in för att svara
#21811 Svar: kolla jag fick svar ang mölle... 17 år, 7 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Förändringar av kaj och pirar kräver vattendom och samråd skall hållas med Länsstyrelsens vattensektion inför en sådan ansökan. Kommunen har, till dags dato, inte tagit kontakt med Länsstyrelsen i denna fråga.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!