Facebook data

1
frigolit!?
#21595 frigolit!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

murkutsk
graphgraph

Hejsan hejsan,

ska starta ett projekt att bygga en bräda och har hört lite olika angående om man kan använda riktigt lätt och finkornig frigolit som blank. någon som har någon erfarenhet eller tips? funkar det ja eller nej? vore grymt med lite hjälp!

Logga in för att svara
#21597 Svar: frigolit!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

tror i alla fall att du ska ha en densitet på 30-40kg/m^3. Smular inte lika mycket när du formar då heller så det är lättare ett få en bra finish.

Logga in för att svara
#21600 Svar: frigolit!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

I USA bygger tex Rusty sina frigolitbrador med frigolit som har smaa smaa kulor som i en saan daer pressad kaffekopp.
Har jag laest nanstans. Fraaga efter S200 saa faar du raett densitet i Sverige. Runt 30kg/m3 blir laetta och starka braedor om du laegger lite mer glasfiber paa dom.

Logga in för att svara
#21601 Svar: frigolit!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Precis som Stoney säjer behöver du lite "tyngre" friggo annars bara smular den sönder. Har just läst ett låååångt reportage i senaste Surfers Path angående just skum&plast. Verkar vara en snårig djungel om man skall tro artikelförfattaren. Personligen skulle jag välja styrofoam, det blåa isolerings skummet och sedan epoxiplast såklart, polyesterplast kan INTE användas på cellplast (friggo) eller styrofoam för då löses skummet upp. Lycka till:kiss:

Logga in för att svara
#21602 Svar: frigolit!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

Byggde några windsurfingbrädor i slutet av 80-talet av frigolit/epoxy. Vi köpte "P30" som det hette då. Misstänker att det är 30kg/m3. Det gick aldeles utmärkt att shapa i.

Logga in för att svara
#21603 Svar: frigolit!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

Å billigt som saatan! Då i alla fall...

Logga in för att svara
#21615 Svar: frigolit!? 17 år, 7 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Jo Cagge har helt rätt.

Efter att ha gjort ett antal i både frigolit och styrofoam, som man lätt "hittar" på byggplatser, kan jag direkt säga att styro är att föredra. Det är väldigt lätt att smula sönder frigolit, även lite tätare. Är du å andra sidan väldigt händig och tycker att det är värt pillandet för ca ett halvt kilo så är det frigolit du ska välja.

Men för guds skulle laminera inte med polyester. Det smälter både Frigolit och styro av.

Logga in för att svara
#21627 Svar: frigolit!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

murkutsk
graphgraph

ok tack tack, men vad ska man laminera med då? och var kan man få tag i det?

Logga in för att svara
#21654 Svar: frigolit!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

berraberra
graphgraph

vill bara lägga in en varning för att använda styrofoam (XPS), det har bättre egenskaper i det mesta men det ger ut gaser väldigt långsamt under lång tid vilket kan göra att man får delamineringar/bubblor (har fått erfara!),.

tror proffsen som bygger i de har nån typ av "hål" i laminatet för att få ut dessa gaser?? Och att detta är anledningen varför dem flesta bygger i eps (frigolit) och inte xps

Logga in för att svara
#21658 Svar: frigolit!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Xps kan delaminera, men det kan aeven vanlig frigolit goera. Med frigolit kan man gardera sig genom att saetta i en ventil.
Se upp aeven naer ni laminerar frigolitblock, goer det med en fallande temperatur annars kan luft pressas ur blocket med hiskeliga konsekvenser och bulor...

Allra smartaste aer att haalla braedorna svala saa brukar baada sorterna klara sig ok.

Logga in för att svara
#21660 Svar: frigolit!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

berraberra
graphgraph

Trodde frigolit var i stort sett avgasfri om man jämnför med xps..

Men det är alltså folk som kör ventil med frigolit också?

Logga in för att svara
#21661 Svar: frigolit!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Frigolit har luft mellan kulorna. Ja man kan ventilera en frigolitbraeda eftersom halrummen kommunicerar med varandra.

Xps gaar inte att ventilera, om du inte raeknar dom daer mikrohaalen som ventiler. Dom hjaelper antagligen annars skulle tillverkarn goera sig besvaeret med dom.

Xps aer fint att bygga braedor med, men man boer passa sig foer att faa braedan varm.

Logga in för att svara
#21663 Svar: frigolit!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

I den där Surfers Path artikeln står det om brädor med ventil. Dom hade satt goretexmembran för att det skulle kunna andas...

Logga in för att svara
#70606 Svar: frigolit!? 15 år, 7 månader sen Stoke: 6

Ralle
graphgraph

Tja ! funderar oxå på att bygga en bräda! någon som vet vart man kan få tag i frigolit??

Ha d gött

Logga in för att svara
#70608 Svar: frigolit!? 15 år, 7 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Ralle skrev:
Tja ! funderar oxå på att bygga en bräda! någon som vet vart man kan få tag i frigolit??

Ha d gött

Kolla din gästbok!

Logga in för att svara
#70646 Svar: frigolit!? 15 år, 7 månader sen Stoke: 7

Mr.Green
graphgraph

Jag har gjort brädor i extruderad skumplast typ eps med problemlösa resultat. Eps som är en sluten cell konstruktion som inte suger vatten, oavsett hur mycket man dingar. Jag har inte haft några delamineringar, och det har varit mycket hållbara bädor. Köpte mina på Mark och Dräneringsteknik (MDT) i skogås industriområde, söder om Stockholm. Ecoprim heter det hos dem,och är rosa, men du kan hitta eps på flertalet byggvaruhus. Kör med det som har högst densitet. Epoxy måste användas till eps då det inte tål lösningsmedel.

Ett råd är att läsa mycket innan du börjar och gärna ha en färdig bräda som du i princip kan göra en kopia av om det är första gången.

Här är länk till min senast färdiga, kanske kan vara till hjälp.

surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=67116&catid=2&limit=25&limitstart=0

Lycka till och ha kul!

Logga in för att svara
#70676 Svar: frigolit!? 15 år, 7 månader sen Stoke: 6

Ralle
graphgraph

hej! tack för svaren!

Logga in för att svara
#70679 Svar: frigolit!? 15 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Eps är fan inte extruderad. Extruderad betyder att den skulle vara pressad som ut ur en tandkrämstub. EPS är EXPANDERADe kulor som pressas under ångtryck.

Logga in för att svara
#70962 Svar: frigolit!? 15 år, 7 månader sen Stoke: 7

Mr.Green
graphgraph

ErikG skrev:
Eps är fan inte extruderad. Extruderad betyder att den skulle vara pressad som ut ur en tandkrämstub. EPS är EXPANDERADe kulor som pressas under ångtryck.

Ok, för när jag läste om eps/xps skum så är eps förkortning för Extruded PolyStyrene och jag trodde det var extruderad på svenska också? Xps däremot var förkortning för Expanded PolyStyrene om jag kommer ihåg rätt, alltså expanderad.

Kanske har jag bara blandat ihop något? Blev osäker nu.

Logga in för att svara
#70964 Svar: frigolit!? 15 år, 7 månader sen Stoke: 7

Mr.Green
graphgraph

Logga in för att svara
#70967 Svar: frigolit!? 15 år, 7 månader sen Stoke: 2

Schoug
graphgraph

sorry jag stör erat diskuterande men jag hittar inte svaret på trådskaparens fråga.
var kan man köpa frigolit och vad heter den? vad 'är normal pris?

Logga in för att svara
#70968 Svar: frigolit!? 15 år, 7 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Schoug skrev:
sorry jag stör erat diskuterande men jag hittar inte svaret på trådskaparens fråga.

Ralle har redan tagit till sig mitt tips och funnit det han sökte efter.

Logga in för att svara
#70972 Svar: frigolit!? 15 år, 7 månader sen Stoke: 2

Schoug
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:
Schoug skrev:

okej elin. men i och med jag skrev ett citat så var det liten pik på att jag med ville ha info=)

Logga in för att svara
#70975 Svar: frigolit!? 15 år, 7 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Schoug skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
Schoug skrev:

okej elin. men i och med jag skrev ett citat så var det liten pik på att jag med ville ha info=)

Gå in till Ralles gästbok så blir det bra!

Logga in för att svara
#71204 Svar: frigolit!? 15 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Mr.Green skrev:
ErikG skrev:

Ok, för när jag läste om eps/xps skum så är eps förkortning för Extruded PolyStyrene och jag trodde det var extruderad på svenska också? Xps däremot var förkortning för Expanded PolyStyrene om jag kommer ihåg rätt, alltså expanderad.

Kanske har jag bara blandat ihop något? Blev osäker nu.

JA det är precis tvärtom...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!