|
#21716 |
Kallt vatten - dåligt för hörseln? 17 år, 7 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Kom hem med lite ont i öronen efter tisdagmorgonens session. Inte ngn infektion, som jag haft från varmare och mer bakterifyllda vatten. Men jag kommer ihåg att jag ngn gång hört att riktigt kallt vatten och långvarigt surfande ska va negativt för hörseln. Ngn som känner igen detta?
|
|
|
|
|
#21717 |
Svar: Kallt vatten - dåligt för hörseln? 17 år, 7 månader sen |
Stoke: 33 |
|
yup surfers ear - typ med for mycket kall vatten exponering sa vaxer ett ben igen din orongang och du far svarare att hora..
Inga fara i sverige dock.... inte tillrakligt med surf....om du ente surfar utan huva i februari 
|
|
|
|
|
#21718 |
Stoke: 33 |
|
|
|
|
|
#21720 |
Stoke: -10 |
|
För att inte tala om all torsk!
En gång när jag låg och sprattlade efter värsta faceplantet kom det liksom två toskar simmande från var sitt håll i hög fart. -Tjång! De smaskade in i mitt huvud med rejäl kraft. Tänkte inte så mycket på det mer än att jag knappt hörde nått. Det var inte förns jag kom hem och titta mig i spegeln som jag såg att jag hade typ ett par 5kg torskarna utstickande ur öronen. Jisses vad förvånad jag blev. Kan fortfarande hitta fiskfjäll när jag trycker in topps i öronen.
Jorå'. Dagens sanning.
|
|
|
|
|
#21728 |
Stoke: 3 |
|
Sitter med en hörselgångsinflammation i vänster öra från sista sessionen.
Regn och kall vind = SHIT!
Dra fram huvan gubbar...
|
|
|
|
|
#21730 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Samma haer var och fick ena oerat spolat paa en vaxpropp och det andra var naat annat skabb i som doktorn drog ut mha okaend anordning.. nu aer det antibiotikasalva och huvudvaerk som gaeller..
Tror inte det aer omoejligt att faa surfers ear i Sverige om man koer utan pluggar och huva.
|
|
|
|
|
#21762 |
Stoke: 2 |
|
Under en period förra året kunde jag blåsa ut luft genom ena örat, gick till herr doktor och bad dem kolla om min trumhinna hade pajat. Det visade sig dock att de hade svårt att komma åt att se för jag hade fått lite utväxter som han kallade swimmers/surfers ear. Så inte verkar det omöjligt att dra på sig sånt här hemma inte.
|
|
|
|
|
#21829 |
Stoke: 68 |
|
jorgenl skrev:
Kom hem med lite ont i öronen efter tisdagmorgonens session. Inte ngn infektion, som jag haft från varmare och mer bakterifyllda vatten. Men jag kommer ihåg att jag ngn gång hört att riktigt kallt vatten och långvarigt surfande ska va negativt för hörseln. Ngn som känner igen detta?
VAD SA DU???? 
|
|
|
|
|
#21834 |
Remo
|
Det som händer om man fått dom där benutväxterna är att det blir en ficka mellan dem och trumhinnan där vatten kan fastna. Det gör att man får en ökad risk för öroninflammationer. Men vissa får exotoser utan att ofta få vatten i örat, så det kanske är så att vissa är känsligare eller nåt...
|
|
|
|
|
#21835 |
Stoke: 2 |
|
Går det att göra något åt de där utväxterna? Jag får skitlätt vatten i öronen, har jag iofs alltid fått men det har blivit värre med åren.
|
|
|
|
|
#21839 |
Remo
|
Operationer e tyvärr inge bra vad jag förstått, dom kommer tebax etter värre... Prova silikonpluggar som finns på apoteket så att inte vatten kommer in i örat....
|
|
|
|
|
#21840 |
Stoke: -10 |
|
I Spanien i somras såg jag en kille med något konstigt blått i öronen. Det visade sig att han hade rejäla probelm med surföra och helt sonika tagit sån där kletig massa som man sätter upp papper på väggen med och totalfyllt öronen med det. Det var lätt att forma efter örat sa han, och det satt kvar, men gick att ta bort också naturligtvis.
Kan kanske vara nått att prova?
|
|
|
|
|
#21841 |
Stoke: 20 |
|
Testa med leverpastej eller lättas smör. Sitter som en smäck i örongångarna! 
|
|
|
|
|
#21842 |
Stoke: -1 |
|
den blåa häftmassan funkar. vill man vara lite seriösare finns orginalet i silocon på apoteket
|
|
|
|
|
#21843 |
Aisha
|
Min erfarenhet är att
- Docs läcker
- Silicon pluggar trillar ut
- Vaxpluggar sitter bättre än silicon om de sätts i väl värmda
- Bäst av alla är dock helt vanlig häftmassa! Sitter som berget, spolas aldrig bort, lätt att forma, lätt att sätta dit och ta bort. Billigt och hygieniskt. Överlägset bäst helt enkelt. (Vit och grå är väl mer diskret, men namnet utomlands är fortfarande ''blutac'')
|
|
|
|
|
#21845 |
Aisha
|
Läste just att 75% av aktiva surfare som surfar mycket har surfers ear i någon utsträckning, dvs benet i örat börjat växa. Så god ide att skydda öronen från vatten och vind.
Finns förresten speciella vattenaktivitetsproppar på Apoteket. De är helt värdelösa. Häftmassa är bäst.
|
|
|
|
|
#21846 |
Aisha
|
Finns i olika kvalitet. Om det finns flera olika märken, välj den som verkar mjukast klibbigast.
|
|
|
|
|
#21865 |
Stoke: 68 |
|
|
|
|
|
#21866 |
Aisha
|
You should have thought of that loooong ago. Vanity ey ? Or what stopped you? 
|
|
|
|
|
#21871 |
Aisha
|
|
|
|
|
#21929 |
Kat
|
 God give me häftmassa..
|
|
|
|
|
#21969 |
Yann
|
Aisha skrev:
Here's photos of surfers ear. Rats ear? Hear?
www.surfmuff.com/index.php?option=com_content&task=view&id=10&Itemid=17
Klippte till på en sån där surf-muff. Har provat vanligt pannband i neopren innan och funkade en halv session innan det trillade av. Gött att ha på vår och höst och det är ju inte i vägen på sommaren heller om man vill undvika surfers ear. Hatar att ha luva när det inte riktigt behövs..
|
|
|
|
|
#22033 |
Aisha
|
Ge oss gärna en recension Yann. Den har jag faktiskt inte provat.
Vore spännande att veta om den funkar. Berätta sen ! 
|
|
|
|
|
#22089 |
Stoke: -234 |
|
ErikG skrev:
Samma haer var och fick ena oerat spolat paa en vaxpropp
Tror inte det aer omoejligt att faa surfers ear i Sverige om man koer utan pluggar och huva.
Men om man kör utan huva kanske man får öronen spolade i wipeouter och slipper vaxpropp ! MOUhahaha
eller hade du tagit sexwax och använt som öronpropp o inte fått ut o där av vaxproppen eller var kommer vaxproppen in i bilden angående surfers ear? Muhahaha
 skojeri skojera skoj skoj skojigt ha ha
|
|
|
|
|
#22167 |
|
Har precis investerat i ett par custom-öronproppar. $100 för ett par, men sitter grymt bra. Si-bollarna funkar också rätt bra. Docs är värdelösa.
|
|
|
|
|
#22202 |
Aisha
|
Vad är Si-bollar? Skicka gärna url så jag kan kolla 
|
|
|
|
|
#22323 |
Stoke: 143 |
|
Orkar inte läsa hela tråden.Men det är dravell att kallt vatten påverkar hörseln.Dra ned på ljudnivån i bilen när ni spelar Gangstahip/hop efter surfet eller byt till dansmusik.Så enkelt ere.
|
|
|
|
|