|
#22017 |
Surfsverige Infekterad av Trojanska hästar? 17 år, 8 månader sen |
Stoke: 0 |
Aisha
|
Med anledning av den här tråden:
surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&catid=2&id=22014#22014
undrar jag om surfsverige blivit infekterat av trojanska hästar eller dylikt.
Bakgrunden är den att många som handlat på Cleanline fått sina kort länsade. Kontaktade Cleanline som beklagade, och sa att de kontaktat sin webbansvarig. Cleanline sa att de blivit kontaktade av flera kunder i detta ärende, och att alla kom från Sverige. Det märkliga är att det endast hänt Svenska kunder, så vad är kopplingen. Varför bara svenska kunder? Låter märkligt. Vore intressant att veta om de som drabbats använt webläsaren Firefox.
|
|
|
|
|
#22030 |
Svar: Surfsverige Infekterad av Trojanska hästar? 17 år, 8 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Jag är förvisso svensk men handlade med Norskt bank/visakort, har Norsk adress och blev också försökt scamad..
|
|
|
|
|
#22031 |
Aisha
|
Så gemensamma nämnaren är alltså surfsverige? (Inte geografisk position eller bankens nationalitet.)
|
|
|
|
|
#22032 |
Aisha
|
Gemensamma nämnaren kan förvisso även vara Nord?
|
|
|
|
|
#22035 |
Svar: Surfsverige Infekterad av Trojanska häs 17 år, 8 månader sen |
Stoke: 20 |
|
Aisha skrev:
Gemensamma nämnaren kan förvisso även vara Nord?
Aha, DU är en trojansk häst! 
|
|
|
|
|
#22037 |
Aisha
|
|
|
|
|
#22038 |
Remo
|
man skriver väl inte in sitt kreditkortnummer här på surfsverige nånstans?!
|
|
|
|
|
#22040 |
|
Aisha skrev:
?
Jag är övertygad om att det är du som är den trojanska hästen! Smyger omkring som en lömsk och rabiesmittad gammal ödla... Nej, samtliga tecken tyder på att det är du som är runt och galloperar i våra datorer. Indicier:
1)Du har en länk till den smittade tråden.
2) Känns som en perfekt teckmantel, anklaga Nord och äta kakan under själva anklagelsen
3) I´m fuck´n around
Allvarligt, vad snackar du om? Drabbar hästjäveln bara de som handlar på en viss sida??? Förklara gärna mer....
|
|
|
|
|
#22042 |
Aisha
|
Nej, du skriver inte dem här.
De flesta hemsidor du besöker lägger in cookies på din dator (en del hemsidor är tom programmerade så att du inte kan se dem on du inte tillåter den att spara cookies på din dator)
Frågan är vad som kan dölja sig i cookies. Även trojanska hästar eller liknande som vid senare tillfälle kan fiska upp kortnummer vid överföring? Ingen aning. Kanske kan hemsidor även lägga in andra saker än cookies? Nån som vet?
|
|
|
|
|
#22043 |
|
|
|
|
|
#22044 |
Remo
|
men då skulle ju viruset eller vad det var inte behöva att man handlade på just cleanline. då skulle väl adlibris eller megastore eller tom NORD vara lika farligt... verkar mer troligt att felet ligger hos cleanline.
|
|
|
|
|
#22045 |
Aisha
|
sure... minst 6 pers i Sverige drabbade... och ingen i USA
Varför har inte deras Amerikanska, Canadian och Europeiska kunder drabbats då?
|
|
|
|
|
#22046 |
Aisha
|
Kanske någon med lite mer kunskap om dataöverföring kan berätta vad som kan ha hänt och var i förloppet? Faktiskt ganska många här inne som kan programmera i olika utsträckning, så de borde kunna spekulera lite bättre än oss två i alla fall
|
|
|
|
|
#22047 |
Stoke: -1 |
|
Nästan omöjligt och totalt ologiskt. Det går säkerligen att hitta gemensamma nämnare här då det är en butik som säljer surfprylar, och då vi som handlar där är surfare.
Jag skulle vilja veta hur du kopplar ihop allt rent tekniskt till surfsverige eller nordsurf. Jag kan med all säkerhet säga att det inte har med varken surfsverige eller nordsurf att göra. Så surfa på bara.
Att det skulle vara något över huvud taget på klientsidan har jag svårt att tro, då folk idag använder sig av olika webbläsare, olika operativsystem och antivirusprogram. När senast hörde du om en trjojansk häst under OSX som snappar upp kortnummer? Mellan klient och server kan det inte heller vara något då trafiken är krypterad. Den enklaste förklaringen och mest logiska är att det är på cleanlines sida det sitter. Vem vet vad cleanline har för rutiner och betalningssystem.
För er som är oroliga finns det nått som heter e-kort, där man får ett nytt kortnummer för varje affär, och där man kan specifiera innan hur mycket som får dras från kontot, detta temporära kortnummer går sedan att avaktivera efter genomförd affär.
Jag personligen kommer inte sluta handla med kort på nätet, och jag kommer inte heller sluta handla av cleanline.
|
|
|
|
|
#22048 |
|
Nu föll allt på plats, äntligen. Så på surfsverige springer det runt hästar och handlar med olika typer av kort. Men om man lägger ut halm eller dyl på ett specificerat ställe så kanske vi tillsammans kan fånga dem? Så kan alla handla precis vart de vill sen! End of discussion så att säga. Skönt att det hela blev uppklarat och en plan är framlagd. Godnatt
|
|
|
|
|
#22050 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
De borde ju ligga i cleanlines intresse att fixa de här så fort som möjligt. Även om Fredriks känner sej säker, så är de säkert fler än mej som drar öronen åt sej. Känns mest naturligt att de ligger på deras servrar. Varför de som tömmer kontona föredrat nordiska kort går ju spekulera i, kan vara hål i banksystem, eller kanse bara känns bättre att ta från folk långt borta i länder man inte kommer besöka. Eller så så säger cleanline bara att de bara är svenska kunder för att skydda sitt rykte.
|
|
|
|
|
#22051 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Fan, ni är mig på spåren! Dags att gå under jorden...
|
|
|
|
|
#22053 |
Stoke: 2 |
|
Kommer inte heller varken sluta med e-handel eller handel från cleanline, nästa gång kommer det dock att bli med e-kort. Det var jag för lat för att använda den här gången. Ytterst övertygad om att det inte är någon annan sida eller site än cleanline som är infekterad. Kan ju till och med vara så att det är någon anställd hos cleanline som har gett sig in på kortbedrägeribranchen.
|
|
|
|
|
#22098 |
Stoke: 143 |
|
Vem snor pengarna?? Svensk!! Amerikan!!Fan jag som tänkt tjakka ny vinter dräkt och skor.Får nog ringa.Då dom ändå inte svarat på mitt E-mail.Bara nu inte hästarna är på telefon linjen;)
|
|
|
|
|
#22104 |
Aisha
|
Stoney skrev:
Kan ju till och med vara så att det är någon anställd hos cleanline som har gett sig in på kortbedrägeribranchen.
Hmm ... vet inte. Väldigt litet företag faktiskt i en håla på nordvästra kusten. De har en tjej i butiken mot gatan och en tjej på lagret mot internet. Och så Josh då. Eventuellt har de en internettekniker/konsult på deltid då och då. Skulle det vara han då? Som passade på när Kate tog över efter Lynn på lagret eller när har dessa bedrägerier hänt? Jag tror Lynn slutade sent i våras.
Kan inte alla skriva datum för bedrägerierna? Och vilken pokersite det var. Samla all info här ! Så kan vi göra en samlad anmälan och kanske hitta scammarna!
|
|
|
|
|
#22237 |
|
Är du säker på att det inte är Jason han heter? Har ett gammalt kvitto här där det står Jason and staff...
|
|
|
|
|
#22242 |
Aisha
|
Ingen aning, men de har säkert en 'rota', jag menar att tre stycken jobbar i taget. Men de har väl någon dag ledigt och kanske semestervikarier... inte vet jag... Jag har iaf haft kontakt med Josh.
Men lista gärna era datum för scammingen - så när vi har en sammanställning kan ni skicka den till Cleanline och VISA/Banker. Vore kanske inte helt fel om det blev en utredning på det här trots allt.
|
|
|
|
|
#22258 |
|
Jag ringde till min bank och skulle fylla på med info och sa att det var flera stycken som hade blivit blåsta. Kan väl milt sagt säga att infon togs emot utan någon större upphetsning av SEBs kortavdelning. Jag fick typ säga
-Vill du inte ha adressen till sidan?
-Ja, kanske då....
-Vet du vilket ärende det här ska kopplas till eller det spelar ingen roll, har du mitt telenr?
-Det spelar inte så stor roll, vi har ju vilken sida det är nu...
-Så ni tänker inte utreda mitt ärende vidare då?
-Vad var ditt personnummer då?
osv...
|
|
|
|
|
#22259 |
Aisha
|
Trist
Vilket datum och vilken site vard et då ? Börja listan nu:
|
|
|
|
|
#22318 |
|
Gemensamma nämnaren är ju www.cleanlinesurf.com
och det var 070901
Sa ju till banken att jag inte trodde att det var CL själva som krånglade då jag har handlat från dem flera ggr tidigare osv. bla bla...
|
|
|
|
|
#22320 |
|
Okidoki har nu tjackat våtdräkt och skor från cleanline.Ska bli kul och se om mitt konto nu blir tömt:) Som den mycket misstänktsamme Norrlänning jag är tömde jag det på allt överflöd som skogsaverkning ,ständiga 12timars arbetsdagar vecka som helg (ikke då det är surf)och lyckade skoter affärer som har berikat mitt lönekonto .Sparade dock en liten slatt som räcker till köp och frakt av våtdräkt samt två par hotline skor.(djävligt bra skor asså) Då jag läst denna tråd så ringde jag såklart.(Som Norrlänning så villeman nog allt ta i hand också när man gör affär.
|
|
|
|
|
#22325 |
|
Försökte förklara för tjejen som svarade på cleanline vad Trojanska hästar är..Men,,,,,  Min svengelska kanske ine är så bra.Tror inte hon har så bra koll på Greklands hisoria/mytologi.Kanske Macdonalls kan köra en drive på papperet runt hamburgarna för att höja den kulturella nivån.
|
|
|
|
|
#24759 |
Svar: Surfsverige Infekterad av Trojanska hästar? 17 år, 6 månader sen |
|
OK, nu har både jag och polarn fått länsade kort efter att handlat på Cleanline. Dom spelade lite nätpoker och lite annan betting för 650 US. Verkar som om varenda jävel som handlar på cleanline blir bestulen. Skall bli intressant att se vad banken säger imorgon.
|
|
|
|
|
#24765 |
Svar: Surfsverige Infekterad av Trojanska hästar? 17 år, 6 månader sen |
Stoke: -1 |
|
Använd e-kort så slipper ni bry er. Bara att sätta exakt summa och plocka bort kortnummret när köpet gått igenom. Bombsäkert är det.
|
|
|
|
|