Facebook data

1
Leopard sälen
#22768 Leopard sälen 17 år, 7 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Hittade artiklen om Göran Ehlmé och leopard sälarna (reportaget jag såg var på Animal planet, där han hade filmat hur en +2m hona kommer med levande pengvinger till honom under vattnet)

www7.nationalgeographic.com/ngm/0611/feature2/index.html

www7.nationalgeographic.com/ngm/0611/feature2/index.html

Logga in för att svara
#22774 Svar: Leopard sälen 17 år, 7 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Elaka jävlar dom där!!! Själv har jag faktiskt haft close encounters med säl när jag surfat på Torö ganska ballt när dom kommer upp nära och tittar.

Stay Fresh

Logga in för att svara
#22775 Svar: Leopard sälen 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

När jag var i Baja i mexico med familjen så skulle vi dyka vid en sjölejonkoloni. Syrran var med, hon var typ 13 år och det var hennes första dyk efter sitt testdyk. Det var inte särskilt djupt, så det skulle inte vara nåt problem. Vi fick rådet att hålla oss på lagom avstånd från sjölejonen.

Så vi satt där och kollade på dom, på ca 10m avstånd och dom simmade runt och verkade måttligt intresserade av oss. Och så plötsligt kom en med en fisk i munnen. Det märktes att det blev lite aggresivare stämning bland sjölejonen och dom började fajtas om fisken. Hela tiden så kom en större säl och tog den från den tidigare ägaren.

Kolonins hanne, som tidigare hållit sig mest i bakgrunden, tyckte nu det var dags att visa vem som var störst och starkast i gruppen, kanske för att stävja allt fajtande om fisken. Som motsåndare till sin uppvisning valde han...min syster som satt på knä och kämpade med att hitta rätt boyancy.

Han simmade snabbt fram mot henne, sjölejon är snabba under vattnet, öppnade käften och visade sina huggtänder. Minst 300 kg muskler med sylvassa tänder mot en vettskrämd 13åring - Hon fick panik. Öppnade sin mun och skrek rätt ut, trots att hon var under vattnet. Regulatorn åkte ur munnen och allt täcktes av ett moln av bubblor. Och då... hannen vände blixtsnabbt på sig och simmade allt vad han kunde tillbaka till sin koloni!

Vi avbröt dyket och simmade upp till ytan. Väl uppe förklarade dykguiden att sjölejon visar sig tuffa just genom att blåsa bubblor, så min syrra hade faktiskt vunnit kraftmätningen!

Så tänk på det om ni drabbar samman med ett sjölejon el dylikt: Blås bubblor!

Logga in för att svara
#22797 Svar: Leopard sälen 17 år, 7 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Nu förstår jag vikten av Baddaren Blå moment två.

Dopp-prov: Märkestagaren ska doppa huvudet under vattnet fem gånger.

Bubbelprov: Märkestagaren ska andas in, hålla andan och blåsa ut under vattnet. Detta upprepas fem gånger.

Glidprov: Märkestagaren ska glida i vattnet fem sekunder med framsträckta och raka armar, ansiktet skall vara under vattenytan. Frånskjut får göras och provet kan utföras där märkestagaren bottnar. Handstöd med platta eller simdyna får användas. Momentet upprepas fem gånger.

Logga in för att svara
#22800 Svar: Leopard sälen 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Baddaren.... vilka minnen.
Jag tror fan att den har gjort mej till en bättre surfare. Redan som liten unge sprang man ju runt och tog märken trots att det var kallt och jävligt ute....

Logga in för att svara
#22839 Svar: Leopard sälen 17 år, 7 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Attans alltså. Jag skulle heller inte haft problem att blåsa bubblor. Men de skulle varken kommit från munnen eller gastuber om jag säger så. Frågan är om det skulle vara lika avskrämmande?

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!