|
#22959 |
Brittish Airways tar inte längre surfbrädor 17 år, 7 månader sen |
Stoke: 0 |
Yann
|
|
|
|
|
#22964 |
Svar: Brittish Airways tar inte längre surfbrädor 17 år, 7 månader sen |
Remo
|
Vi får gå ihop med spjutkastarna och stavhopparna och hängglidarna med en namnlista.... Dom andra asen e bara skönt att slippa i lineup 
|
|
|
|
|
#22965 |
Stoke: 33 |
|
Det dar ar absolut bull. Speciillt att ga fran allting tillatet till inget...feck
|
|
|
|
|
#22969 |
Svar: Brittish Airways tar inte längre surfbr 17 år, 7 månader sen |
Stoke: 25 |
lars
|
Var de inte gratis med BA förrut?
Måste ha varit för mkt longboards då tom jämför oss med vindsurfing och kajaker. En shortboard är ju som en snowboard annars. ASP Live sammanfattade precis att de suger och uppmanade nyss till en fin mailbombning. Kanske nån kan styra upp ett fint mail som vi alla kan skicka.
www.britishairways.com/travel/custrelform/public/en_gb
|
|
|
|
|
#22971 |
Stoke: 15 |
|
tss Lars, snarare massa shortboardare som bagage claimar sina trasiga brädor stup i kvarten... 
|
|
|
|
|
#22977 |
Stoke: 25 |
lars
|
Nja.
"Due to the large size and handling complexities, some sporting equipment cannot be accommodated through the airport baggage system or within the aircraft hold."
Får man inte signa en waiver som frånsäger BA allt ansvar när man åkt innan, så tror inte de har varit claimande av cash.
När man säger surfbräda till flygpersonalen över telefon tänker dom fy fan, en 4m lång vindsurfingpråm som jag hade när jag var liten, Sen säger man: Nej de är ingen vindsurfing, det är en liten surfingbräda, då tänker dom: Å Fy fan en sån där 3m lång bräda..
En shortboard är inte mkt mer än en snowbaord en longboard är inte mkt mindre än en vindsurfingbräda?
|
|
|
|
|
#23006 |
|
hmmmmm jag checkqde in i forrgar med tva brqdor oche n masa skit i en 8 fotare i london och det vqr inga problem: De kqnske beror pa att jag kopt biljetterna innan de nya reglerna:: annars lar det bli en dyr hemresa:sick:
|
|
|
|
|
#23007 |
|
Thompa skrev:
hmmmmm jag checkqde in i forrgar med tva brqdor oche n masa skit i en 8 fotare i london och det vqr inga problem: De kqnske beror pa att jag kopt biljetterna innan de nya reglerna:: annars lar det bli en dyr hemresa:sick:
okej jag hade inte last lanken nar jag skrevdet dar. Men fortfarande maste ju reglerna vid avtalets dvs biljettkopets tidpunkt galla. vad tror ni?
|
|
|
|
|
#23014 |
Stoke: 28 |
|
Har för mig att det gällde fr.o.m 4 nov samt att vid återresa på samma biljett få du ta med brädan för sista gången s.a.s ...
|
|
|
|
|
#23045 |
Tore
|
Det här är fan droppen! Vilka jävla fittor alltså. Här har man stått ut med att betala skithöga avgifter för brädor i alla år bara för att få dem förstörda av bagagepersonalen, men det räcker tydligen inte, nu ska bolagen börja totaldiskriminera surfare. Jag tror inte det finns några jag hatar så jävla mycket som flygbolag. Vadhelst för aktion man kan hitta på för att hämnas (inom lagens ramar), count me in!
|
|
|
|
|
#23050 |
|
Man får helt enkelt säga att det är något annat i väskan. När jag flög med KLM så sa jag i incheckningen att jag hade en snowboard i boardbagen. Det gick bra ända till personalen kollade på min biljett och undrade med en lustig min om det gick att åka snowboard i Costa rica. Min lilla bluff blev avslöjad och jag fick betala...80 dollars eller var det var 
|
|
|
|
|
#23055 |
|
If your surfboard is shorter than 153 cm(I think it was) then you might try saying it's golf clubs - which is apperantlywhere they got the measursrments from.
|
|
|
|
|
#23073 |
Stoke: 6 |
Nicko
|
Jag prata med deras kundservice och kollade, då sa han till mig att det gällde ifrån den 6 nov, och åker man innan så får man ta hem brädan på hemresan. Jag fråga ochså vad det kosta och han sa att det var grattis, så ska försöka ringa ditt igen och försöka få dom att maila över det så att man har nåt att visa vid check-in. skulle vara guld att få den grattis:whistle:
|
|
|
|
|
#23080 |
HST
|
Köpte biljetter till LA i mars nästa år för 7000 spänn via British enkomst för att dom hade bra deal på att ta brädan med sig. Ringde deras kundservice för att kolla om de nya reglerna gäller biljetter köpta före 6 november, och det gör det. Så nu är man blåst på stålarna iom att biljetterna inte kan återbetalas. Enda möjligheten är att köpa ny bräda eller hyra. Fittish Airways.
|
|
|
|
|
#23108 |
Stoke: 2 |
|
Rätt så säker på att du kan häva köpet om förutsättningarna ändras, även om din biljett tidigare var icke avbokningsbar. Kolla med ARN eller din lokala konsumentvägledare.
|
|
|
|
|
#23126 |
HST
|
Snackade med kundservice igen och nu menar dom att eftersom biljetterna är köpta före de nya reglerna börjat gälla så ska det gå bra att få brädorna med sig. Ska bli intressant vid incheckningen om 4 månader... 
|
|
|
|
|
#23162 |
|
HST, du kanske skulle försöka att få det skriftligt, annars kan det bli väl "intressant" vid incheckningen... 
|
|
|
|
|
#23166 |
Stoke: -1 |
ådén
|
HST skrev:
Köpte biljetter till LA i mars nästa år för 7000 spänn via British enkomst för att dom hade bra deal på att ta brädan med sig. Ringde deras kundservice för att kolla om de nya reglerna gäller biljetter köpta före 6 november, och det gör det. Så nu är man blåst på stålarna iom att biljetterna inte kan återbetalas. Enda möjligheten är att köpa ny bräda eller hyra. Fittish Airways.
jag flyger den 5 med redan inköpta biljetter , det måste funka!?
annars står hela nordrese-gänget utan brädor.... 
|
|
|
|
|
#23457 |
Svar: Brittish Airways tar inte längre surfbrädor 17 år, 6 månader sen |
Stoke: 16 |
|
Det spelar ingen roll när du köpt biljetten. Dom kommer vara stenhårda - inga surfbrädor är det enda jag hört. Blir att köpa ny bräda när man kommer ner till Oz!
|
|
|
|
|
#23479 |
|
worldsurfradio
|
British Airways Petition - Keep Travelling
BA want to ban surfboards - It alienates surfers, and it makes no sense. It is a false economy.
BA have been a progressive airline when dealing with boards - but if this goes ahead - they will actually be worse than RyanAir.
Please sign the petition - it is in all our interests
www.gopetition.com/online/14891.html
www.worldsurfradio.com
Independent Surfers Podcast
|
|
|
|
|
#23772 |
Svar: Brittish Airways tar inte längre surfbr 17 år, 6 månader sen |
Stoke: 1 |
|
När jag argt letade runt på nätet idag efter klarhet gällande om jag får ta med mig brädan ner till Sydney i slutet av november hittade jag följande info på ett flertal siter:
British Airways Will Continue to Carry Surfboards as Checked Baggage !!
www.surfline.com/surfnews/surfwire.cfm?id=11886
Någon som fått ett liknande svar då de varit i kontakt med BA's kundservice?
|
|
|
|
|
#23785 |
Nicko
|
Jag fick ungefär det svaret, skulle vara lungt att ta med sig brädorna bara dom inte översteg maximala vikten.
|
|
|
|
|
#23806 |
|
jag flyger till sydafrika den 10e, har också försökt få klarhet i vad som gäller men utan framgång. det suger fett! ska inte vara borta mer än 21dagar med familjen och hade tänkt få in lite surf. kan inte ta med brädan ner och köper man en bräda där nere så får man inte med den hem. kanske går att hyra en bräda där nere för ett par veckor men det suger. min biljett blev bokad i mars...
hur som helt inget ont som inte har något gott med sig. har fått reda på att det går att skicka paket från sydafrika till sverige för ca 360:- om de inte väger mer än 10 kg... alltså får man skicka hem brädan med posten! sen får man så klart se hur den ser ut när den kommer hem och hur lång tid det tar. ska undersöka den möjligheten mera.
|
|
|
|
|
#23811 |
|
undrar om de i okunnigheten har blandat ihop vind- och vågsurfing brädorna? Tycker vi kan ALLA ringer tiil diverse BA kontor i Sverige och utomlands och ställa relevanta frågor och framföra relevanta synpunkter - typ - "synd att man inte kan flyga med BA längre - ni som varit så himla bra tidigare" ....
|
|
|
|
|
#23822 |
Stoke: 4 |
|
|
|
|
|
#24206 |
flip
|
freddandson: Skicka med post brukar ta 2-3 manader, ibland mer.
Far verkligen hoppas att man kan fa med sig bradan hem fran Indo, vad ska man annars ta sig till med en ny customtillverkad Diverse =O Det maste ga!
Hmm, om man drar pa en vatdrakt och satter den i rullstol? Kommer dom da krava att jag betalar en till flygstol kanske? "It's ok, just throw him in the back." Kan funka!
|
|
|
|
|
#24219 |
|
Har varit i kontakt med BA's kundtjänst ett par gånger nu. Det verkar som att de kommer vara stenhårda på att följa sin nya "anti-surfboard bagage policy". Blir till att köpa ny bräda nere i Sydney och ALDRIG mer flyga med BA! Man kan ju hoppas att deras idiotiska påhitt innebär att de faller ännu längre ner på listan över världens bästa flygbolag:
Världens bästa flygbolag 2007 (2006 inom parantes)
1. Singapore Airlines (7)
2. Thai Airways (4)
3. Cathay Pacific (3)
4. Qatar Airways (6)
5. Qantas (2)
6. Malaysia Airlines (9)
7. Air New Zealand (18)
8. China Airlines (10)
9. Emirates (5)
10. British Airways (1)
Källa: Skytrax ( di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3FO%3DRSS%26ArticleId%3D2007%255c08%255c13%255c243640)
|
|
|
|
|
#24220 |
Stoke: 2 |
Rig
|
Har du redan köpt biljetter, dexterjock?
Quantas är väl ett av dom få bolag som fortfarande accepterar surfbrädor (gratis då), så dom är nog ett bra alternativ om du ska ta dig ner till Aussie.
Ofta så "delar" Quantas och BA samma flyg (två flightnummer, samma plan), till och från Sydney så det känns ju ganska speciellt om BA kommer totalvägra och Quantas tar dom gratis på samma fysiska flygplan. 
|
|
|
|
|
#24234 |
|
hehehee ja jag vet att det kan ta flera månader att får paket från afrika. men jag behöver inte brädan i vinter så då kan den lika bra få åka båt... tänkte inte skicka dit brädan med båt, utan hem. har beställt en tills jag kommer dit och efter som BA inte längre tar brädor så får jag inte hem den.
Har för övrigt också vart i kontakt med kund info och de hade lite blandade uppgifter, först fick jag inte ta med brädan sen fick jag och när jag bad om att få det skriftligt så gick det inte längre att ta med den.
helt sjukt efter som det nu är ok att ta med cyklar, skulle kunna checka in en tandemcykel utan att de kan klaga men inte en 6´8 short board... efter som min biljett bokades redan i april suger det ännu mera. har också poängterat detta för BA men utan framgång... har gett upp. det värsta var att de inte heller ville betala tillbaka pengarna på biljetten, fast dom ändrat sina rutiner och inte informerat om det. fall för Sverker kanske...
BA sjönk just under alla bolag som finns. blir så jävla less....
hur som helst så ser jag fram emot sydafrika! så BA kan ta sig i röven, jag ska ha det super fett fast de försöker förstöra min semester!
|
|
|
|
|
#24352 |
flip
|
Hehe, way to go fred!
Hmm, flyger med Cathay (som ar trevliga och kostnadsfria nar det galler brador) fran bali - hong kong - london.. London - Schweden ar dock BA, nagon som har kollat upp hur det skulle funka? Vore ju skumt om jag fick checka in bradan hela vagen med Cathay fran Hong Kong och finner pa Arlanda att den ligger kvar hos drottning Elisabeth?
Ska forsoka kolla upp det har ifran i alla fall, fyller i hur det gar ifall nagon mer skulle behova veta.
|
|
|
|
|
#24365 |
|
Iberia suger pung dom med.. dom ville ha 240 euro för att ta min bräda från sthlm till san jose. fy faan
|
|
|
|
|
#24404 |
Nicko
|
kom just hem ifrån marocko och har flugit med BA både dit och tillbaka, inga problem. behövde inte betala och jag har ändå en rätt stor bräda. så BA står rätt högt på min lista.
|
|
|
|
|
#24466 |
|
Vill passa på att VARNA FÖR FINN AIR(!!!!) som tydligen har ett samarbete med British Airways, vilket innebär att när du bokar en biljett med Finn Air så kommer du i själva verket flyga med Brittish Airways....
Har nyligen köpt en resa och fick igår hem biljetterna, på resplanen står det precis som när jag bokade - att jag ska flyga med Finn Air. På biljetterna däremot, står det att jag ska flyga med Brittish Airways. Kontaktade såklart supporten idag och som skulle ringa några samtal och sedan ringa tillbaka. Fick några timmar senare svar via mejl att Finn Air hänvisar till Brittish Airways regler som i sin tur inte kan accpetera någon som hellst surfutrustning(i mitt fall kitegrejor). Men att vi kan avboka/ändra vår resa för 2400kr om vi vill.
Hur i helvette kan detta va lagligt?
|
|
|
|
|
#24467 |
|
Men dom har väl dragit tillbaka det där tjaffset..
"British Airways Will Continue to Carry Surfboards as Checked Baggage, For Now October 28, 2007 PRESS RELEASE "
Finns en toklång tråd om det hela på steffo.nu
www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53774&page=5
|
|
|
|
|
#24541 |
Stoke: 5 |
hman
|
|
|
|
|
#24747 |
Svar: Brittish Airways tar inte längre surfbrädor 17 år, 5 månader sen |
|
har just kommit hem från sydafrika. hade ingen bräda med mig ner men köpte en och tog med hem. frågade när jag åkte ner och då sa dom igen att har man bokat biljtetten innan dom ändrade sina regler så fick man ta med brädan. när jag flög hem så var det inga problem alls, betalade inte en krona och inget strul alls. så när jag hade checkat in och allt var klart frågade jag killen som satt vid incheckningen och då sa han att det var inga problem med brädor alls. bara att ta med sig! det verkar som om BA ger olika info beroende på vem man frågar.
hur som helst, brädor och våtrdäkter är sjukt billigt i SA. köpte mig en spider bräda,4.3 reef ignition(south africa) våtrdäkt,bootis, boardbag, leach, pad och två set fenor för den otroliga summan av 5100rand vilket är ca 4750:- svenska. massa bra vågor och inte alls många i vattnet. jag ska tillbaka!
hade dessutom turen att se Dungens leverera! de killarna som leker där är sjuka!
|
|
|
|
|
#32678 |
Svar: Brittish Airways tar inte längre surfbrädor 17 år, 1 månad sen |
|
Tjena.
Ar det nan som vet om jag klarar bradan med tanke pa att jag bokade biljetten innan de andrade reglerna? Det ar dessutom bara sista biten (pa vagen hem fran Bali) London - Kopenhamn som ar med BA.
Undrar om de kan fa for sig att bara dumpa grejerna i London om jag checkar in dem Dempasar - Kopenhamn?
Jag ar ingen affarsjurist, men det verkar lite skadat om de sa att saga kan andra tjansten som jag kopt. Har forsokt fa kontakt med dem, men de hanvisar liksom till andra hela tiden.
Calle
|
|
|
|
|
#32684 |
Svar: Brittish Airways tar inte längre surfbrädor 17 år, 1 månad sen |
Stoke: 10 |
|
Jag skulle undvika att passera heathrow överhuvudtaget om du vill att resväskorna + brädan ska anlända samtidigt med dig.
Själv har jag via arbetet när jag flugit till staterna aldrig fått mitt bagage förrens några veckor senare..... vid surfresa till Maldiverna mellanlandade jag på heathrow och när jag landade i Male var det utan brädor.
Ersättning var bara att glömma!
Nu är det totalvägran på resor som använder london som mellanlandning.
|
|
|
|
|