|
#22962 |
Skäret eller Dalen? 17 år, 6 månader sen |
|
Ted
|
Funkar Skäret eller Dalen i morgon fredag eftermiddag? Någon som vet?
|
|
|
|
|
#22963 |
Svar: Skäret eller Dalen? 17 år, 6 månader sen |
Stoke: -1 |
ådén
|
stan pärkele! om inte jag nämner spots gör nån annan det!
|
|
|
|
|
#22966 |
Stoke: 9 |
Jakob
|
Åk dit och kika vetja.... 
|
|
|
|
|
#22975 |
Stoke: 11 |
Willy
|
SLUTA OUTA SPOTS!!
(märker att denna roll jag nu tagit på mig verkligen behövs)
|
|
|
|
|
#22983 |
Stoke: 4 |
Hasse
|
Men inget av dessa spots är väl hemliga eller? Finns ju massa bilder publicerad på bägge spoten. Varför var så hemligtsfull för? Jag kommer avslöja alla spots jag vet på en sajt nära dig snart 
|
|
|
|
|
#22984 |
Stoke: 30 |
|
Hasse skrev:
Men inget av dessa spots är väl hemliga eller? Finns ju massa bilder publicerad på bägge spoten. Varför var så hemligtsfull för? Jag kommer avslöja alla spots jag vet på en sajt nära dig snart
fan vad jag blir trött på sånt här resonemang, bara för att det är inte en 'secret' betyder det inte det att det är allmänt känt.
Jag har aldrig sett publicerade bilder av dem vågorna där det stå deras namn bredvid heller...
Varför kommer du att avslöja spots? Vad vinner du på det? Du kommer att bli hemsk opopulär
|
|
|
|
|
#22985 |
Hasse
|
Varför skall vågsurfare vara så hemliga för? Dalen är ju allmänt känt. Finns bilder på det från när det var tävling i Kåsa tex. Skäret är väl oxå känt? Jag vet om det och jag har sett det och listat ut det på internet. Kommer säkert att bli impopulär. Vad bryr jag mig om det? Så många surfare finns det inte i Sverige i alla fall eller hur? kommer ju inte bli crowd som i tex Australien eller? Hur många vågsurfare finns det i Sverige? 300?
|
|
|
|
|
#22987 |
Hasse
|
Insåg att jag kommer bli allmänt hatad nu men men vad gör det om hundra år?
|
|
|
|
|
#22989 |
|
1420 registrerade medlemmer står det till höger.
Vi har redan ett problem med crowds, ett stort problem, dåliga vibs mellan kompisar tom och dessutom nya ansikten i line-upen vartenda gång man paddlar ut.
Döm inte resten av sverige för att där du är ifrån har inte många hittat sig till surfställen.
Dessutom, ett stort HÅL i din teori, är att vi har få spots som funkar på FÅ dagar! Även om bara 20 surfar i sverige, om all dem dyker upp till ett bryt som har ett take-off som bara tar max 5 personer, så har vi redan ett crowd.
En av dem två nämnda ställen också har redan ett problem med crowds, dem som skriver bara inlägg för att se om det funkar eller inte har jag svårt att räkna som allvarliga surfare och inte den typen jag skulle vilja dela line-upen med.
|
|
|
|
|
#22992 |
Stoke: 0 |
Yann
|
Lägg ner Hasse, tro mig, vi har haft den här diskussionen 1000ggr förr på diverse sajter. Det är bara att respektera den allmänna uppfattningen i surf-communityn så är det upp till var och en att tycka vad man vill om det sen. Finns liksom ingen anledning till något annat.
Du som startade den här tråden är antagligen grön och vet inte bättre.
|
|
|
|
|
#22995 |
Dola
|
Va fan är ditt problem Hasse! Disskutionen ang om man ska prata om spots eller ej har tagits upp 1000 ggr. Verkar som att alla fattar vad man ska göra och inte göra. Det finns X antal kända vågor i Sverige som vi idag utnyttjar för bl a tävlingar. Det är helt ok tycker jag. Men låt det så vara! Alla andra ställen kan du hålla för dig själv, lägg iallafall inte ut dem här!
|
|
|
|
|
#22997 |
Dola
|
Hahahaha Yann. Såg inte att du lagt upp i princip samma inlägg. Men då är vi väl iallafall 2 som har samma uppfattning. 
|
|
|
|
|
#22999 |
Hasse
|
sharkboy: surfar på samma kust som dig. varit i line up med dig.  Tycker bara alla är så sjukt seriösa med sina hemligheter  Sen så ska jag inte lägga upp mina spots de finns redan ute på flera ställen så. Men tror du att det kommer åka folk från sthlm ner hit bara för att det bryter bra en dag just i Dalen? Eller åker du till torö bara för att det är bra där just imorgon tex.
yann: Ja jag vet att det har varit upp flera gånger.
Oki jag lägger ner...
|
|
|
|
|
#23000 |
Stoke: 9 |
Jakob
|
Saken är inte att dessa spots är secret men ett inlägg som det första i denna tråd kan göra att N-antal stycken som inte hade tänkt åka gör så ändå. typ så här; - Trodde inte det skulle funka men det verkar så eftersom alla pratr om det på forumet"
Låt alla de som vill surfa titta på sina prognoser och åka om de tror det blir surf, ingen ide att outa det här. FATAR NI ER JÄVLA IDIOTER (de sista fem orden ska inte tas på allvar,. men resten är blodigallvar..
Avslutar med att säga, jag håller med alla inlägg som Mr Sharboy skrev (Får man lite cred och beskydd från BOS nu kanske)
|
|
|
|
|
#23001 |
Stoke: 1 |
Johan
|
Cred och skydd från B O S. Alla locals vänner.
|
|
|
|
|
#23003 |
Stoke: 5 |
|
|
|
|
|
#23005 |
Stoke: 20 |
|
Hehe... lugna ner er nu killar. Att använda ord som "jävla idioter" är väldigt magstarkt enligt mig. Själv har jag just varit på terapi (som surfsverige sponsrat) för att bearbeta min ilska. Hela denna tråd blir för mig svår att hantera då jag känner hatets makter formatera sig ur era inlägg.
Snälla söta Hasse, ibland måste man acceptera majoritetens normer, eller i alla fall acceptera de normer som uttalas av de mest talförda i en grupp. Du har rätt att ifrågasätta, men inte bryta mot majoritetens normer. Du kan tex få tycka att tidelag (sex med djur) borde vara lagligt, men du får inte "ha tidelag".
På surfsverige gäller i nuläget att man inte outar spots. Man kan tycka att det är fel men man måste ändå följa normen/lagen.  LOVE AND PEACE!
BOS was here 07
|
|
|
|
|
#23010 |
Stoke: 1 |
|
Dalen? Fan vad bra - hittade det på kartan...Får väl dra ner ett gäng nästa gång det blåser.. yes nytt secret! 
|
|
|
|
|
#23016 |
Stoke: 6 |
|
jag tycker folk ar javla idioter som namner spots.
|
|
|
|
|
#23019 |
|
plåtslagarn skrev:
jag tycker folk ar javla idioter som namner spots.
Ajajaj. Så var det det där med att säga sådana hemska ord som "jävla idioter". Det är en träffande beskrivning men tänk på att du kan såra nån. Säg istället " jag tycker folk är osmidiga som nämner spots".
MVH Världens Samvete
|
|
|
|
|
#23020 |
Ants
|
Fuck you all, alla har fel! Om jag bli omvald i SSA styrelse så kommer jag arrangera tävlingar på alla kända och okända spots så att surfbranshen växer sig så jävla stor så den där jävla överreklamerade soulsurfingen dör sin död.
DÖD ÅT ALLA SOULSURFARE, JAG SKA SPRÄNGA ER JÄVLAR I BITAR!
Muha aha ha ahahahahahaaahhahahaaaaaa
|
|
|
|
|
#23021 |
|
Ants skrev:
Fuck you all, alla har fel! Om jag bli omvald i SSA styrelse så kommer jag arrangera tävlingar på alla kända och okända spots så att surfbranshen växer sig så jävla stor så den där jävla överreklamerade soulsurfingen dör sin död.
DÖD ÅT ALLA SOULSURFARE, JAG SKA SPRÄNGA ER JÄVLAR I BITAR!
Muha aha ha ahahahahahaaahhahahaaaaaa
NEEEEEEJ!!!!!!!!! Inte mer dödshot nu också. Har du samröre med Al Quaida? Nu är jag riktigt nervös... 
|
|
|
|
|
#23025 |
Ants
|
Ja ta dig i Dalen eller så Skäret jag upp dig!
|
|
|
|
|
#23026 |
|
|
|
|
|
#23028 |
hman
|
Det finns ingen anledning att hålla på att nämna en massa spots på nätet. Om ni inte kan hålla käft på internet kan ni väl åtminstone plocka bort en eller par bokstäver och/eller byta ut dom mot *** så att inte varenda surfaspirerande fjortis kan googla på namnet. Så gör tydligen mina gamla bruddaz i Cali och det funkar skapligt.
Jag visste att det finns ett ställe i de krokarna som heter D**len. Tack vare den här tråden har jag en rätt bra idé om vilken vindriktning som krävs så det kommer nog inte dröja länge innan ni hittar mig i lineupen.
Jag är kooken som snejkar och ligger och fittar i impact zonen. Om du upptäcker att din bräda är dingad eller fin våtdräkt sönderskuren så kan det komma från min bräda (det är ju mkt lättare att dyka under vågorna om man inte håller i brädan). När det är mkt folk ute kan väl folk inte klaga på att jag droppar in ibland- de där killarna som ligger djupt brukar ju ändå så sällan klara första sektionen.
Jaså markägaren gillade inte hur jag parkerade? Oj, hur skulle jag kunna veta att han är trött på att varende helg förklara för mina surfbröder att han behöver kunna komma fram m sina jordburksredskap. Undrar vad han säger när mina danska polare kommer med sin RV och stannar över helgen? 
|
|
|
|
|
#23032 |
Stoke: 33 |
|
Fukk Ants det kan ente bli sa manga spots du kan arra tavling pa...
(Tipsade ANts om hur man hittar till KAsa o nar det funkar)
HAll Kaft om spots o nar de kommer funka... en gyllene regel...
Surfing ar inte snowboard, skateboard, windsurfing eller nagaon annan homosport som tillater miljontals utovare.. Fan man kan skejta hemma i morsans garage hela jalvla vintern men hur ofta ar det surf...
Lat oss rakna lite pa ett irlandsk exempel..
Spot X
Funkar: 4-6 timmar vid lagvatten
Swell: 4 vagor per set var 6:e minute
Surfare: 30 pers
Surf tid: 2 timmar
Ridtid:10-14 sek
Antal vagor du kan fanga under 2 timmar med 30 pers crowd = 120min/6*4/30= 1 och en halv vag..i.e. 20 sek rid tid...

|
|
|
|
|
#23033 |
Ants
|
Alla som får SMS av mig, ca 2500 st just nu kommer from årskiftet få SMS när varje spot runt hela Sverige kommer fungera. Vägbeskrivning och allt ingår. Det finansieras av reklam som går till att göra surfingen större än alla andra sporter i hela Sverige.
|
|
|
|
|
#23036 |
|
Vilka ar dess 2500?
1500 Nollattor med hockeyfrilla o plastboppar? Surf - ja kanske pa bali 2001
500 Utomsocknes (as above) Surf?
500 Som kanner Ants av varierade anledningar.... 
|
|
|
|
|
#23037 |
Ants
|
Kommer bli skitbra med alla nya surfare på ALLA breaks och pengarna bara rullar in till mig!
|
|
|
|
|
#23039 |
|
Precis det ar darfor Ants kor en sprillans Lexus LS 600h....
|
|
|
|
|
#23040 |
|
Ants= Dart Vader
Andiss= Snickarsmurfen
|
|
|
|
|
#23041 |
|
Adamski>> var ente du bannad?  Erkannaer att jag druckit en flarra vin !!
|
|
|
|
|
#23042 |
|
<< VAntar pa att Ants har googlat LExus modellen och svaret som skall komma >>
|
|
|
|
|
#23043 |
|
Andiss skrev:
Adamski>> var ente du bannad? Erkannaer att jag druckit en flarra vin !!
Gött att höra! Jag fick be om förlåtelse till en fiktiv sjöjungfru och sen komma tillbaka. Men egentligen är jag fortfarande svinförbannad för att hon kallade mig saker som var helt grundlösa.
|
|
|
|
|
#23047 |
Stoke: -7 |
|
Nu får du hålla käften stängd Adam du börjar o irritera mej på nätet i vattnet och på tel. Fan jag hoppades nästan på att du inte fick komma tillbaka. Gav dom dej Time Out eller ??? he he!!!! Men seriöst vad är det folk lipar om nu spots, sarkastiska skämt nazister o vem ska döda vem, vad är det som sker med denna lila surfvärld????
OBS!!!!
Sverige var inte byggd för att man skall kunna surfa som i Portugal eller Oz, så man får tacka Gud, Allah eller Buddha, att möjlighet till surfa existerar i Sverige !?!? Så oroa er inte för att det finns för mycket folk i vattnet. Ni bör istället oroa er för att det inte finns för få möjligheter till surf i huvudtaget. Mycket på grund av att det är omöjligt att sticka o surfa på grund av jobbet, plugget eller allt annat SKIT som stör surf möjligheterna vid fel tillfälle ELLER!!!
Och så får man inte glömma att vädret spelar en Jävla roll om det går att surfa och det kan betyda vad som helst . Bara för att det blåser betyder inte att det kommer vara bra vågor, se bara vad vi fick i Kåsa under tävlingen.
OK Peace out ! and smoke some wacko tobacco ok !!!!
PS!!! Hälsning från SVERRE och han är mycket besviken på er alla att denna diskussion pågår IGEN !!! 
|
|
|
|
|
#23048 |
|
|
|
|
|
#23052 |
|
kan de ingå surfskola då Ants och vett å etikett ?
Mölle har tyvärr blivit ett fall där folk inte vet hur man ska bete sig
|
|
|
|
|
#23053 |
Ants
|
Ha ha, skoja bara, det blir varken SMS eller Lexus för mig..
|
|
|
|
|
#23061 |
Stoke: 15 |
|
Andiss skrev:
Kovändning?
|
|
|
|
|
#23064 |
|
Andiss skrev:
Ingen riktig kovandning bara nar det galler saga nar spots ska funka...
The peak Bundoran kommer funka imorgon... vilka kommer? ANTS? KOm igen nu.
Nar det galler irland har jag blivigt utskalld for att ha online diskuterat mojligheten att surfa vissa stallen som inte ens ar definerade som spots..  Med forevandingen att jag kommer dra ut folk till plaster over deras formaga.... Ska forsoka ta lite bilder ihelgen.
|
|
|
|
|
#23065 |
|
Ted
|
Jag ber om ursäkt för min förfrågan...hade ingen aning om att jag skulle locka fram så heta känslor...har precis börjat surfa i sverige...kram på er allihop!
|
|
|
|
|
#23066 |
Yann
|
Kan inte Redax klistar en tråd om hur man bör förhålla sig till saker och ting så slipper vi sånt här i fortsättningen?
|
|
|
|
|
#23072 |
|
Hmm...kan bara konstatera att benägenheten att namnge spots ökar med det geografiska avståndet till dem. Hur långt bort skall localsen, markägarna e t c befinna sig på världskartan för att namngivning av spots plötsligt blir OK?

|
|
|
|
|
#23076 |
Stoke: 6 |
Nicko
|
Yann skrev:
Kan inte Redax klistar en tråd om hur man bör förhålla sig till saker och ting så slipper vi sånt här i fortsättningen?
Jag håller med Yann, eftersom jag är en kook och inte har en anning på hur man ska agera på denna site eller ute i vattnet, så skulle det underlätta för alla om kooksen kunde få läsa ett litet kort stycke om hur man ska förhålla sig på denna site och ute i vattnet. Det kan vara ett krav innan man blir medlem. Vi har alla varit nybörjare och känt hur arga blickar slängs på en när man paddlar fram i lineuppen. Men man gör sitt bästa, det är svårt att följa reglerna om man inte vet dom?
Jag tror alla skulle tjäna på de. Då slipper vi denna hätska stämning, vi är alla bröder som ska hålla ihop, sen att man ska hålla spotsen för sig själv är en annan sak.
Make love not war
|
|
|
|
|
#23083 |
stig
|
"Men man gör sitt bästa, det är svårt att följa reglerna om man inte vet dom?"
Vilka regler som egentligen gäller har avhandlats ett antal gånger utan att någon större framgång, det verkar finnas lika många tolkningar av de "oskrivna reglerna" som surfare.
|
|
|
|
|
#23084 |
|
Don't drop in, the surfer positioned deepest has the right of way.
-Don't snake, snaking is when you paddle deeper than someone who was deeper to start with just to get priority, he/she is going...leave them alone.
-Longboarders, just because you can catch a wave from further out does not give you right of way, it is still the surfer who is lined up deepest who has the right to it. Why? because you are using board volume and not skill to catch the waves in that scenario, you wouldn't want guys on jetski's towing in to ruin your session either would you?
-BUT! if someone has already been up and riding for a while, don't drop in behind him (that's again snaking)
-Do not lie or get in the way of the people surfing, if you are paddling out, avoid the track where people are riding. Don't race them for the shoulder to avoid a duckdive, you paddle to the soup and take it.
-Never let go of your board when paddling out!
-Don't paddle for a wave (pressa) if someone is paddling for it, leave them alone, you may force them to adjust their line on the wave and that ain't cool, especially at breaks with tight take-off zones.-
-You will lose priority for the wave IF!:
:you sit on top of everyone (deeper/further out) and then miss the first wave you paddle for. the other's might not have taken it because they didn't want to 'pressa' The next wave is no longer yours. In this wave starved country, we can't have people wasting more then one wave of a set.
: You will also lose priority if you sit on top of everyone and repeatedly fall! Had some guy doing this not too long ago at a recent pointbreak, He'd sit on everyone, paddle for the first wave and fall, and when you'd turn and go he'd be lying with his board spread out and in the way (waisting two waves of every set) and then go and paddle deeper than everyone all over again. Not cool!
-At point breaks it is considered rude to paddle over people for priority, if you got a good set from the deepest position, it is considered good manners to wait out a set (from a lesser prioritized position)before paddling deepest. Not everyone wants to sit deepest at points because sometimes the better take off zone is not always deepest. (Some waves hug a reef better when they wrap that's why)
-even if you don't think a spot is secret, doesn't mean that you need to shout it out on the internet. It might not be a secret that you did something embarrassing while drunk last weekend, but that is pretty different than watching it on Youtube under "10 most popular"
-please respect it if some people want to keep a spot a secret, this is no different than having a little spot where you pick Kantereller, you don't feel bad about not putting that out on the net do you?
-Surfing is a sport and catching waves is the goal. Finding them using maps, studying the weather and getting out there and catching, it's all part of the sport. Asking for spots and conditions on the net is like fishing with dynamite. not cool.
-Not sure but I think the general consensus here thinks that posting pics is fine as long as name of spots and date are left out.
|
|
|
|
|
#23089 |
Stoke: 49 |
|
Sharkboy
Härligt med ett lite mer konstruktivt och vettigt inlägg. Jag håller verkligen med dig om att det kan vara rätt att hemlighålla sina inte 100% kända spots. Alla policys måste hanteras med sunt förnuft, men att göra en lista med regler som t ex sharboys är helt rätt väg att gå.
Det vore skittrist om detta forum helt uteslöt att man delar med sig av fantastiska sessions, visade bilder mm. Detta borde gå att kombinera med en ettiket om att inte namnge eller exakt lokalisera känsliga spots. Sedan kommer det väl alltid vara lite diskussioner om vilka spot som är superkända, halvhemliga mm, men jag tror ändå att en lista som den ovan i kombination med en levande KONSTRUKTIV dialog är rätt väg att gå!
Jesper B
|
|
|
|
|
#23091 |
Stoke: 15 |
|
Kanon, men risken att den som postar fotona inte har kontroll över andra och om de känner för att tala om var de tror det är, så är det fritt fram, bevisligen. Det finns några tekniska sätt att stoppa detta, man skulle kunna låsa tråden så man bara kan läsa men inte skriva, å andra sidan är det bara att skapa en ny tråd.
Ett annat sätt är att mata in nyckelord som censureras, mata in alla känsliga spots (shit vad Redax skulle få veta mycket) och om de skrivs så blir det bara ***, fast kanske lite jobbigt om man skriver "och så tog jag det där skäret in i vågen och...." hehe...
Nä, skit i censur och låsta trådar, ville bara säga att det gick, vet inte varför. Ville nog mest poängtera att det _inte_ är riskfritt med fotona, jag tycker det är skitkul att se foton på surf, speciellt svensk epic surf, dessvärre vågar jag inte bidra till det längre av "personliga skäl".
Well trevlig platt-helg till Er mitt i högtrycket och misären med sol och plattvatten! 
|
|
|
|
|
#23093 |
|
Håller givetvis med om att man inte ska outa spots, men vill komma med en liten notis. Det var ju inte mer en ett par år sedan ni samma personer som nästintill mordhotar nu berättade hejvilt om alla spots i sverige och t o m hade en spotguide uppe på internet med var ända liten krök längs hela Sveriges kust. Visst är det fler surfare nu och situationen är annorlunda, men det ni gjorde då hjälpte ju garanterat till och det borde finnas en större förståelse bland er.
|
|
|
|
|
#23095 |
Stoke: 8 |
Craig
|
??????????????????????????????????????
|