Facebook data

1
Kalla fötter
#23149 Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Behöver ett par ordentligt varma våtskor till norrlänsk vintersurf. Har hört mycke bra om Atan skorna, men trivs väldigt bra i min exel dräckt, så jag tänkte höra om nån har testat exels 7mm skor? eller har andra erfarenheter som kan var av nytta?

Logga in för att svara
#23151 Svar: Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

rune
graphgraph

jag kör med excel 7mm skor plus 1.5 mm våtsockor under de riktigt kalla tiderna och de funkar bra (håller värmen alltså) men man får ju ett par riktiga clown fötter att jobba med. har taskig blod cirkulation i fötterna så detta funkar för mig..

/rune

Logga in för att svara
#23153 Svar: Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 1

Johan
graphgraph

Kan varmt rekommendera Excels 7mm skor, nog för att du bor ännu mer norrut än mig, men jag har aldrig frusit i de skorna. Surfade 2 gradigt vatten mitt bland isen och var hur varm som helst.

Logga in för att svara
#23154 Svar: Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

if you are cold on your feet it could be two things besides the actual warmth of your booties:

1- the booties are too tight, so the blood isn't getting to your toes
2- you aren't as warm as you should be in your core, so the blood is leaving the feet and going to warm up your core, making your feet cold, warmer booties isn't the answer, a warmer suit is.

Logga in för att svara
#23156 Svar: Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

lite surt att behöva ett par extrasockar. Har redan ett par tunnare skor som funkar riktigt bra tills ca 8 gradigt vatten. Så jag behöver ett par för de riktigt kalla dagarna när de närmar sej fryspunkten.

Logga in för att svara
#23160 Svar: Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Sorry, I misunderstood your question, if you need good boots, Excel makes great ones, I have hotline and have no plan on buying anything else for a while. Fit is important!

Logga in för att svara
#23163 Svar: Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 9

Jakob
graphgraph

Jag använder excel 7 m skor och de e riktigt varma. Är dock jävligt besviken på kvallite'n. Har haft mina två vintara och de är redo att slängas. spännet som man drar över foten gick av andra gången jag använde dem, spelar ingeroll för de sitter bra som fan ändå men dock. Sen har den lilla öglan som sitter i hälen för att man ska få på dem lätt gått av, läcker in vatten där som attan nu. Det är nästan hål i sulan och nu har neoprenen börjat smulas sönder som en gammal uttorkad våtdräckt. Dåligt tycker jag...

Logga in för att svara
#23173 Svar: Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jag kör också Xcel 7/6 skorna. Visst mitt första par där gick faktiskt remmarna rätt fort av, å andra sidan så har man gått ut i reservatet ett par ggr för mycket, tänk dig 25-30min gång på vassa stenar vid varje surftillfälle, rena döden för skorna. (har inte så mycket med remmarna att göra dock)

Den lilla öglan drog jag av häromdagen på ena skon, då har haft dem i två år!!

Nu kör jag på mina nya, fortfarande lika nöjd, har väl använt dem 15-20ggr sen i påskas, inga remmar som är av än.

Nyckeln till varma fötter är också att stoppa ner en varm fot i varm sko, att stå på kall mark, byta om barfota medans skorna ligger ute å blir kalla, är inte så bra när det är kallt. Kört ner till -0,5 i vattnet, men då började det bli kallt efter 45min, å andra sidan extremt frusen om fossingarna.

Logga in för att svara
#23174 Svar: Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

en annan kommentar:

jag har lagt mina på elemenetet, handdukstorken etc. det sista (de gamla), vilket har gjort neoprenet lite smuligare kanske, men har inte alls de problemen som Jakob har, men jag kissar inte i min dräkt, och gissa vart kisset tar vägen...

Logga in för att svara
#23175 Svar: Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

Järleklint
graphgraph

Om man skulle jämföra Ecels 7mm med Atans 7mm. Är dom lika varma båda två?

Logga in för att svara
#23176 Svar: Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

magge
graphgraph

kör också Xcel skor, haft mina som jakob i två säsonger och är väldigt nöjd. Det enda är remmen på ovansidan som lätt nöts av men den känns ändå överflödig. Har också börjat smula lite i gummit under hälen men det ser jag mer som naturlig slitning efter allt trampande på alla stenstränder överallt.

Dock så fanns en tråd förut av någon som skulle göra en eluppvärmd iläggssula typ. Såg aldrig någon rapport efter test. Nån som känner igen det?

Logga in för att svara
#23178 Svar: Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Molin skrev:
Om man skulle jämföra Ecels 7mm med Atans 7mm. Är dom lika varma båda två?

Jag har hört mycke gott om Atanskorna här uppe i umetrakten, de som använder dem verkar aldrig ha problem med kalla fötter så vitt jag vet. Skulle vara intresant om nån hade åsikter om Atrans kvalitet också. Och en värme jämförelse hade ju varit guld värd.

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

Logga in för att svara
#23179 Svar: Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

rune
graphgraph

atan satan. kör med atan 3mm tills det blir för kallt. men de jag kan säga om atan är att de e riktigt varma, tighta med bra straps, och bra grepp..en bra sko helt enkelt. har dock inte provat deras tjockare modell...

Logga in för att svara
#23220 Svar: Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

magge skrev:
kör också Xcel skor, haft mina som jakob i två säsonger och är väldigt nöjd. Det enda är remmen på ovansidan som lätt nöts av men den känns ändå överflödig. Har också börjat smula lite i gummit under hälen men det ser jag mer som naturlig slitning efter allt trampande på alla stenstränder överallt.

Dock så fanns en tråd förut av någon som skulle göra en eluppvärmd iläggssula typ. Såg aldrig någon rapport efter test. Nån som känner igen det?

Det var jag som gjorde ett par sådana sulor, hann bara testa i 8-gradigt vatten förra året och då var det fint som snus i alla fall, får se vad som händer i vinter. Hur som, det funkar i alla fall.

Logga in för att svara
#23236 Svar: Kalla fötter 17 år, 7 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

jag har kört m ett par 7mm Atan två vintrar och de håller fint (kanske beroende på att jag använder de för sällan...). Till saken hör att jag köpte de beggade (bytte mina 5mm Quiksilver dojor m Kimpan för att va exakt) så det verkar vara schysst kvalité

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!