Facebook data

1
Forum angest?
#23234 Forum angest? 17 år, 7 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Har surfsveriges forum degenererat?

Mest BOS skit o pseudo diskussioner..aka scientologi osv var ar teknik mangel och utrustning tjat!!!

Ar turbofena en gimmic, hur forbattar jag min cutback?

Kom igen nu lat oss definera skillnader pa en hack, snap o rio, o andra skona prylar som fen diskussioner angende bas kurva vs flex...

Logga in för att svara
#23245 Svar: Forum angest? 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

Staffan
graphgraph

Någon som har åsikter om platt insida vs. profil (ang. fenor)?

Logga in för att svara
#23250 Svar: Forum angest? 17 år, 6 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

För mig har det alltid varit konstigt a se en platt sida på en fena - fast jag inte är en fena på fenor men väl båtbyggare. En platt sida bör i min tanken alltid reseltera i undertyck och därmed störande virvlar, inflektion, tror jag visst att det heter? Jag kan tänka mig en viss asymetriskt utformning med är som som sagt mycket trveksam till helt platta sidor. Har nån provat sätta symetriska fenor på alla tre ställena?

Logga in för att svara
#23254 Svar: Forum angest? 17 år, 6 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Staffan skrev:

jag har nu provat allat tre av dem nya fiblerglass fenor ifrån FCS:

PC, PG och FG serier (ikke M serien ännu)

PC är performance core: glass fiber fenor some har ett honeycomb core som gör att dem är dem lättast av alla 3, dem har också ett 80/20 inside foil.
Dem känns bra, största fördelen ligger i sitt lätta vikt så om du vill hålla ner vikten på en bräda så recommendera jag dessa-
Nackdelen, dem känns nästan lika styva som dem gamla carbon series, fast en aning mjuckare. Detta kan i och för sig var en fördel också. Kanske lämper sig mest till pytti små brädor i små vågor

PG performance glass: detta är FCS's fiberglass fena, och den som jag använder mest just nu, det har ett platt sida, allså, ingen inside foil, och ett bra flex eftersom dem har mindre lager längst upp än vid basen.
Fördelen: Det känns som glass-ons, ett känsla jag har saknat i alla år med avtagbar fenor. Det bästa settet att förklara det är att dem känns 'direkt'
Nackdelen: Tyngste av alla, jag tror detta är varför man ser inte alla proffs på dessa (förutom Kelly) förän det är lite större.-
Kanske rätt och slätt bättre till större vågor eller större brädor där volym trumpar vikt.

FG serien: Detta är FCS epoxy serie med 70/30 inside foil på sitt leading edge. lättare än PG tyngre än PC. Den har ett ' hand sanded' finish som känns gott i handen, men jag märker ingen performance skillnad. Flexen är också mitt imellan PG och PC. Kanske lämper sig som den bästa allround fenan.
Även om det är tyngre än PC fenan så är det fortfarande sjukt lätt med lite mer naturligt flex.
Det inside foil gör att man har en aning mer lyft tidigare, och dessutom lite mer drive. Man märkte den mer än på PC fenor som är så lätta att ibland märker man dem knappast.
Fördelen; bästa komprimiss av dem olika 'flagship' fenor.
Nackdeler; inte så många, men jag gillar inte färgerna!

M serien som sagt har jag ännu inte testat men det verkar vara ett stort skillnad ifrån dem gamla svarta plast fenor som släppte alltid när man minst anade det. ('Washy' would be how I would describe it in English") .

M serien låter som glasfiber fenor om man slår lite på dem, dessutom känner man att dem har ett bättre flex än dem gamle plast fenorna. Många proffs använder just dem här, Andiss skrev ett bra recens på surfsverige's framsida om dem här och jag har hört ifrån många att dem är så sjukt mycket bättre.
Nackdelar: vet inte ännu, dem verkar också vara lättare än för + dessutom med et 80/20 leading edge.
Fördeler: kostar bara 50SEK mer än dem gamla, för under 500SEK här i sverige.

BOS 4 LIFe

Logga in för att svara
#23349 Svar: Forum angest? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Staffan
graphgraph

Wow! En hel uppsats till svar. Får nog ta och investera i en uppsättning FG fenor.

Logga in för att svara
#23369 Svar: Forum angest? 17 år, 6 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Kor M5:or tycker de funkar bra. Def battre en de gamla plast fenor utan inside foil.

Nan som kort h serien?

Logga in för att svara
#23385 Svar: Forum angest? 17 år, 6 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I like the H2' series, they are sort of hard to describe though, they make your board feel more like a twin/quad down the line, but they also go vert like a thruster.

the best thing about them is their grip on carves, it's ridiculous, I even tried the smalls and they held better during roundhouses than a m5 sized fin.

the only thing that I didn't like was that they felt stiff like carbon fins and sometimes they catch a little when you want to switch rails. Also, since they are canted out so much, the can cavitiate a little until the rail is set, but you get used to that within your first 2 rides

Logga in för att svara
#23386 Svar: Forum angest? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

adam gbg
graphgraph

I am a fan of the FGs. Tried the PCs in reaallly small surf and thought they were too stiff. Great drive and easy to generate speed, but on the tighter turns it felt like I had to wrestle the tail around. I think they would suit me in suckier waves. A bigger guy will no doubt have a completely different experience...

Logga in för att svara
#23401 Svar: Forum angest? 17 år, 6 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Jeeeesus... do you guys use fins......amateurs..hhahahahaha:P

Logga in för att svara
#23421 Svar: Forum angest? 17 år, 6 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Då jag kör bort fenor på löpande band skulle jag vilja ha tips på nån "internetbutik" där man enkelt och billigt kan få fenjävlarna skickade till sig. Kanske hade jag kunnat fråga nån "in person" men då jag vill ge sken av att jag bryr mig om Andiss "liperier" så är jag tacksam för svar här på tråden. Hoppas på bra förslag...

BOS Hitman

Logga in för att svara
#23425 Svar: Forum angest? 17 år, 6 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

adamski skrev:
Då jag kör bort fenor på löpande i badkaret skulle jag vilja ha tips på nån "internetbutik" där man enkelt och billigt kan få fenjävlarna skickade till sig.Att stödje svenska eller lokala butiker är inte min melodi direkt - de skiter jag i. Kanske hade jag kunnat fråga nån "in person" men är folkskraj och har torgskräck samt gillar inte personliga kontakter överhuvudtaget. Vill ge sken av att jag bryr mig om Andiss "liperier" så är jag tacksam för svar här på tråden. Hoppas på bra förslag... not.

BOS SHitman

Logga in för att svara
#23426 Svar: Forum angest? 17 år, 6 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Gazzer skrev:
adamski skrev:
Då jag kör bort fenor på löpande i badkaret skulle jag vilja ha tips på nån "internetbutik" där man enkelt och billigt kan få fenjävlarna skickade till sig.Att stödje svenska eller lokala butiker är inte min melodi direkt - de skiter jag i. Kanske hade jag kunnat fråga nån "in person" men är folkskraj och har torgskräck samt gillar inte personliga kontakter överhuvudtaget. Vill ge sken av att jag bryr mig om Andiss "liperier" så är jag tacksam för svar här på tråden. Hoppas på bra förslag... not.

BOS SHitman

HAHAHAHAA!!!

Logga in för att svara
#23427 Svar: Forum angest? 17 år, 6 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

SharkBoy skrev:
Staffan skrev:

M serien som sagt har jag ännu inte testat men det verkar vara ett stort skillnad ifrån dem gamla svarta plast fenor som släppte alltid när man minst anade det. ('Washy' would be how I would describe it in English") .

Shit is that why I'm sliding all over the wave when I drop in on Limpan!! Damn shitty plastic black fins.

Logga in för att svara
#23429 Svar: Forum angest? 17 år, 6 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Willy skrev:
SharkBoy skrev:
Staffan skrev:

Shit is that why I'm sliding all over the wave when I drop in on Limpan!! Damn shitty plastic black fins.

Wait just a micro second Willy. WHEN was the last time you actually CAUGHT a wave?

Logga in för att svara
#23433 Svar: Forum angest? 17 år, 6 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Gazzer skrev:
adamski skrev:

BOS SHitman

Jag vill ju inte uppmuntra Gazzer men det där var ganska roligt, hehe.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!