|
#23289 |
välja mellan två vinterdräkter? 17 år, 6 månader sen |
Stoke: 11 |
|
|
|
|
|
#23291 |
Svar: välja mellan två vinterdräkter? 17 år, 6 månader sen |
Stoke: 1 |
Keno
|
|
|
|
|
#23292 |
Stoke: 9 |
Jakob
|
|
|
|
|
#23293 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Jag har en quik, den aer bra passformen aer kanske aningen saemre med saa faa paneler som den har, men den aer oslagbart varm.
Jag kopte ocksa min av Ebaysnubben betalade 2200kr for den inklusive frakt och tull!
|
|
|
|
|
#23294 |
ErikG
|
Glomde saga en sak, kvalitetsmassigt ar Quiken den basta drakt jag haft, min forra holl i fyra ar nastintill utan ett endaste hal i sommarna.
Bong drakterna verkar ha lite halvdassig kvalite..
|
|
|
|
|
#23296 |
ErikG
|
Storleken ocksa..jag har en M jag ar 178 lang och vager runt 70+kg
|
|
|
|
|
#23300 |
Willy
|
Som Jakob sa så har jag nyligen investerat i en ny vinterdräkt. Efter lite val och kval blev det en Quik Ignite 6/5 chestzip med huva. Jag har bara använt den två gånger hittills och senast var det kanske nio grader i vattnet.
Dräkten är så varm att jag tror jag fått feber. Det är sant. Jag har paddlat ut och tagit ett par vågor och sen kännt mig febrig för jag blivit så varm. Jag har kylt av mig genom att dra in vatten via ärmarna och sedan gå upp på stranden och sätta mig i vinden. Mina handskar har hål och det är jag glad över för annars tror jag att jag hade smält. Det är tom så att jag kört utan huva nån kvart båda gånger. Helt sjuuuukt varm. Hollowfiber från axlarna ner till knäna både fram och bak. Den tar inte in något vatten via sömmarna, det kommer bara in vatten via skarvarna vid händer och fötter. Byggmässigt känns den iaf tryggare och bättre än min gamla Rip Curl. Bra sömmar och stabila förstärkningar där det behövs. Helt klart den varmaste vinterdräkt jag haft på mig! KÖPKÖPKÖP!
|
|
|
|
|
#23310 |
|
|
|
|
|
#23315 |
|
Har oxå en Solution gold, varm som satan men huvan sitter löst....
180 cm - 78kg...
|
|
|
|
|
#23316 |
Stoke: 0 |
Jake
|
Jag har en Psycho II fast 3/2. Den är grymt smidig och varm för att vara så tunn. Kunde iaf köra 3 timmar i Hoddevik nu i helgen utan att behöva värma mig men snart är det nog dags för vinterdräkt. Tycker personligen inte att en dräkt som gör att man känner sig febrig är något att sträva efter. Tycker man ska ha så tunn man kan utan att för den sakens skull behöva frysa. Råder säkert delade meningar om detta men Psycho II är en grym dräkt. Tyvärr sägs det att Cleanline inte skickar O'neill till Europa.
|
|
|
|
|
#23323 |
Stoke: -6 |
|
Kör med Psycho II och den är helt okej. Är den enda våtdräkten jag ägt så har väl inte så mycket att jämföra med men man håller ju sig varm hur kallt de än är och så är den grymt smidig. Kvaliteten är bra den å.
|
|
|
|
|
#23325 |
Stoke: -18 |
|
Jag har Billabong gold solution 654 den är hyffsat varm men huvan är helt värdelös!!! den måste vara gjord för riktiga vattenskallar med typ basketbolls size på huvudet. men den är ganska varm och smidig men kvallen känns sådär ibland också. Men jag tror dom har ändrat på dräkten till den här säsongen för huvan ser annorlunda ut.
|
|
|
|
|
#23326 |
Remo
|
Nästa gång jag köper vinterdräkt blir det inte en 6/5/4 just för att dom e för varma och tunga och osmidiga. Om du e frusen av dej så kanske det behövs men oftast e dom för varma som sagt, enl mig.
|
|
|
|
|
#23328 |
|
Hur är Hurleys 6/4 med huva?
|
|
|
|
|
#23330 |
Stoke: 3 |
|
nylander skrev:
Hur är Hurleys 6/4 med huva?
Hurleys 5/3a med huva är iaf grym! Fick en idag o den sitter heeeeelt perfekt. Är nån intresserad av att köpa en sprillans ny Rip Curl F-bomb (årsmodell 2008) 5/3a så kolla surfmarknaden
|
|
|
|
|
#23331 |
Willy
|
Eftersom de flesta bra surfdagarna på östkusten är på vintern när vattnet ofta ligger runt nollsträcket bådar denna dräkt jävligt bra inför vintern. Jag vet inte hur kallt ni har det där ni surfar men på denna sida Sverige fryser alla som inte kör riktiga vintergrejer. Västkusten har jag förstått inte blir riktigt lika kallt och då kanske man kan tänka sig nåt mindre varmt. Norge är rena rama tropikerna. Men om det är värme ni är ute efter är Ignite det varmaste jag stött på.
|
|
|
|
|
#23335 |
Stoke: -1 |
ådén
|
pfft, jag ska bannimej köra 5/4/3 hela vintern! vinterdräkterna e ju ändå vattentäta!?
|
|
|
|
|
#23336 |
Remo
|
enl mig så är det alltid hand-kylan som sätter gränsen, och inte kropps-kylan. Klart att en bra dräkt hjälper mot kalla händer och fötter men som sagt så hade jag hellre haft en tunnare vinterdräkt, men jag har ju inte kört ostkusten men januari på västkusten e rätt kallt oxå...
|
|
|
|
|
#23337 |
Stoke: -1 |
ådén
|
blir min först vinter i sverige så jag kan inte uttala mig, men det lär vara händer o fötter som fryser sen bör man väl vara varm när man drar på sig eländet också!
|
|
|
|
|
#23346 |
Stoke: 68 |
|
Check out the xcel 6/5/4...there ain't no-one here that can say they have a better wetsuit..oneill can maybe match the quality but the excels are fucken unreal and the fit is exceptional for the mainstrem bodyshape and head,perfect huva ,take it from an experienced surfer and a newly annointed 'norrlänning...hope that helpsB)
|
|
|
|
|
#23355 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Håller med Willy om QS-dräkten. Man blir bra varm i den. Tjockleken känns en aning i arm- o knäveck men hellre det än frysa.
|
|
|
|
|
#23358 |
|
erik g köpte du från samma snubbe lr? har sökt men hittar bara fel size då jag behöver en medium...tack för alla andra svar.
|
|
|
|
|
#23382 |
|
har en oneill psycho 2 (6/5/4) och en billabong platinum (3/2 iofs)
även om en 3/2 inte är aktuell tycker de problem jag haft kanske skvallrar lite om Billabongs kvalitet. De limade sömmarna i grenen började spricka efter ca en vecka. Lämnade in den och fick en ny men precis samma problem med den nya efter ytterliggare en vecka. tycker kvaliten är under all kritik för att vara deras "bästa" modell och hoppas inte det är likadant i de tjockare modellerna..
oneillen är superdundersmidig men diggar inte deras luvsystem, släpper in mycket vatten och tycker lösningen på tex ripcurldräkterna är mycket bättre. Om du vill ha värme, kör nåt annat märke.. kvalitetsmässigt är den dock hur bra som helst allt från sömmar, limningar, muddar och annat hightec-tjafs..
|
|
|
|
|
#23383 |
Stoke: 30 |
|
RATMAN skrev:
Check out the xcel 6/5/4...there ain't no-one here that can say they have a better wetsuit..oneill can maybe match the quality but the excels are fucken unreal and the fit is exceptional for the mainstrem bodyshape and head,perfect huva ,take it from an experienced surfer and a newly annointed 'norrlänning...hope that helpsB)
those are prolly the warmest ones I have seen but they are pretty heavy and bulky. The RipCurl F-bomb this year is pretty sick, it's got these hollow cords going through it to keep e'em light and keep the heat in, really flexy too.
|
|
|
|
|
#23398 |
Stoke: 68 |
|
SharkBoy skrev:
RATMAN skrev:
those are prolly the warmest ones I have seen but they are pretty heavy and bulky. The RipCurl F-bomb this year is pretty sick, it's got these hollow cords going through it to keep e'em light and keep the heat in, really flexy too.
they're not heavy and bulky if you've got muscles on your body sharky..hahahaha:P 
|
|
|
|
|
#23547 |
Stoke: 15 |
|
hmm, västkusten blir kallare än östkusten, salt i vattnet sänker fryspunkten Willy, när ni har is, så har vi öppet hav och kan surfa, go figure. Jag surfade med Sharkie, Erc, Patrick och några till den 28:efeb i snöstorm med minusgrader i vattnet och luften.
Körde min Xcel 6/5/4, frös bara om fötter och ansikte. Tror nog som Jake och Remo att man kan gå ner i tjocklek, fast får man en dräkt som börjar läcka, då är det kört, men klart köper man ny dräkt varje år så...Får väl se hur min klarar en tredje vintersäsong.
Själv är jag sugen på en 4/3 Psycho II eller Xcel Infinity eller Rip Curl F-bomb, då tror jag man kan klara sig en bra bit in i december, möjligt att man får köra ett tunnt underställ under dock...
|
|
|
|
|
#23588 |
|
Daniel skrev:
hmm, västkusten blir kallare än östkusten, salt i vattnet sänker fryspunkten Willy, när ni har is, så har vi öppet hav och kan surfa, go figure.
..
fryspunkten mellan östkusten å västkusten skiljer på ca 1-1,5 grader beroende på var du befinner dig. men faktum är ju att atlanten skickar in " varmt vatten" som håller temperaturen uppe hos er medans östersjön blir "nedkyld " betydligt fortare....så det handlar nog betydligt mer om att ni har varmare vatten än om salthalten.....go figure
|
|
|
|
|
#23590 |
|
erhm, va? Surfar ni i vattentemp. på ostkusten som är under 0? Vad menar du, om det är 0 i vattnet på västkusten så är det ändå kaller på ostkusten? Är du dum eller, gick du inte ut skolan? Vi har varmare längre in på vintern och tinar nog fortare här på västkusten, men vi har det lika jävla kallt och kallare än ostkusten. Vad är det du inte förstår?
Om det är +1 i vattnet på ostkusten och samma tem. på västkusten, då är det lika jävla kallt? Eller får du 085-tillägg för ni är lite mesiga?
Fan va kul det är att var dryg! 
|
|
|
|
|
#23591 |
Johan
|
Daniel skrev:
erhm, va? Surfar ni i vattentemp. på ostkusten som är under 0? Vad menar du, om det är 0 i vattnet på västkusten så är det ändå kaller på ostkusten? Är du dum eller, gick du inte ut skolan? Vi har varmare längre in på vintern och tinar nog fortare här på västkusten, men vi har det lika jävla kallt och kallare än ostkusten. Vad är det du inte förstår?
Om det är +1 i vattnet på ostkusten och samma tem. på västkusten, då är det lika jävla kallt? Eller får du 085-tillägg för ni är lite mesiga?
Daniel, trodde inte att du var den som ville "tävla" om dylikt.. Ja, du har rätt att fryspunkten ligger lägre i mer salthaltigt vatten. Dock så kan du ju börja räkna på total chillfaktor när det är mer än -10 i luften, blåser kuling och är 2 grader i vattnet.
Och ja, du är dryg. Kul.
|
|
|
|
|
#23592 |
Stoke: 2 |
|
Oldschool skrev:
Daniel skrev:
hmm, västkusten blir kallare än östkusten, salt i vattnet sänker fryspunkten Willy, när ni har is, så har vi öppet hav och kan surfa, go figure.
..
fryspunkten mellan östkusten å västkusten skiljer på ca 1-1,5 grader beroende på var du befinner dig. men faktum är ju att atlanten skickar in " varmt vatten" som håller temperaturen uppe hos er medans östersjön blir "nedkyld " betydligt fortare....så det handlar nog betydligt mer om att ni har varmare vatten än om salthalten.....go figure
Utbytet av vatten mellan den Egentliga Östersjön och Nordsjön sker förenklat sett genom att vattnet från Nordsjön tränger in under vattnet från Östersjön. Pyknoklinerna (skiktningarna) vilka består i såväl termo- som halo-kliner, men med betoning på den senare, uppkommer företrädelsevis redan i Skagerrak. Det man också bör ha klart för sig är att strömmen av Nordsjövatten endast undantagsvis når den Egentliga Östersjön. Huvuddelen av tiden stoppas "Nordsjövattnet" att nå den Egentliga Östersjön delvis i Kattegatt, men framför allt i Bälthavet och Öresund av den utåtgående ytvattenströmmen från den Egentliga Östersjön. Den Jutska strömmen (Nordsjön-->Östersjön) är dessutom beroende av den Baltiska strömmen (Östersjön-->Nordsjön) för dess existens.
Länken nedan är till en bild som förklarar det här ännu lite mer förenklat:
www.smhi.se/oceanografi/oce_info_data/general_oce/currents/Havets4.jpg
Ytvattnet i Kattegatt, i synnerhet på den svenska sidan, kan ses som ytvatten från den Egentliga Östersjön mer eller mindre blandat med vatten från Kattegatt. Om ytvattnet längst västkusten eller rättare sagt Kattegatt, då Skagerrak dessutom har ett eget cirkulationssystem att ta hänsyn till, är varmare eller kallare beror till största del på graden av uppblandning med vatten från Nordsjön. Teoretiskt sätt kan ytvattnet i Kattegatt vara kallare än det i den Egentliga östersjön. Likväl är kallt, kallt och inte kompatibelt med boardies, vilket är det som egentligen spelar någon roll.
|
|
|
|
|
#23593 |
|
Oldschool skrev:
Daniel skrev:
..
Utbytet av vatten mellan den Egentliga Östersjön och Nordsjön sker förenklat sett genom att vattnet från Nordsjön tränger in under vattnet från Östersjön. Pyknoklinerna (skiktningarna) vilka består i såväl termo- som halo-kliner, men med betoning på den senare, uppkommer företrädelsevis redan i Skagerrak. Det man också bör ha klart för sig är att strömmen av Nordsjövatten endast undantagsvis når den Egentliga Östersjön. Huvuddelen av tiden stoppas "Nordsjövattnet" att nå den Egentliga Östersjön delvis i Kattegatt, men framför allt i Bälthavet och Öresund av den utåtgående ytvattenströmmen från den Egentliga Östersjön. Den Jutska strömmen (Nordsjön-->Östersjön) är dessutom beroende av den Baltiska strömmen (Östersjön-->Nordsjön) för dess existens.
Länken nedan är till en bild som förklarar det här ännu lite mer förenklat:
www.smhi.se/oceanografi/oce_info_data/general_oce/currents/Havets4.jpg
Ytvattnet i Kattegatt, i synnerhet på den svenska sidan, kan ses som ytvatten från den Egentliga Östersjön mer eller mindre blandat med vatten från Kattegatt. Om ytvattnet längst västkusten eller rättare sagt Kattegatt, då Skagerrak dessutom har ett eget cirkulationssystem att ta hänsyn till, är varmare eller kallare beror till största del på graden av uppblandning med vatten från Nordsjön. Teoretiskt sätt kan ytvattnet i Kattegatt vara kallare än det i den Egentliga östersjön. Likväl är kallt, kallt och inte kompatibelt med boardies, vilket är det som egentligen spelar någon roll.
|
|
|
|
|
#23594 |
ErikG
|
Lufttempen är väl som regel kallare på östkusten än västkusten.
Västkusten får ju inget surf på de kallaste vindarna som ju kommer från riktning N-O.
Daniel vet inte vad han snackar om. Eller har du surfat både öst och västkust under vinterhalvåret Daniel?
|
|
|
|
|
#23596 |
|
Erik jag har bara sent oktobersurf från ostkusten, annars är det mest sommarsurf och höstsurf, och då var det kallare än västkusten. Jag vet ingenting som vanligt, snart är jag nere i Skåne igen med min longboard och får skäll! 
|
|
|
|
|
#23602 |
|
ErikG skrev:
Lufttempen är väl som regel kallare på östkusten än västkusten.
Västkusten får ju inget surf på de kallaste vindarna som ju kommer från riktning N-O
....
För det första måste man skilja på lufttemperatur och vindens kyleffekt. Tror eg. att du är helt med på noterna här ErikG, även om det man kan tolka ditt inlägg tvärt emot det...
Om vi ser till väderläget som generellt ger kallast lufttemp är de det som inträffar då polarfronten, inklusive dess närmaste nordliga vågtopp, har förskjutits söder om Sverige en längre tid. Det ger kallt väder över hela Sverige. Skåne kommer inte kunna mäta sig med Norrlands inland, men skillnaderna kring kusten, borträknat norrlandskusten när isen lagt sig, är förhållandevis små, enb. ett par grader som mest i dagmedeltemp dec-feb, såväl i detta väderläget som vid de flesta andra. Det går heller inte att generellt säga att det då blåser varken mer eller avsevärt starkare NO än exempelvis NV, vid ett sådant här väderläge. Det man kan säga är dock att det är ytterst sällsynt att det blåser starkt med till huvuddel S komposant. Dock kommer O med stor sannolikhet vara den huvudsakliga komposanten i vinden över mellersta Sverige, i det första skedet när ett sådant här väderläge bryts av ett djupt lågtryck. Det man inte får förbise är dock att den ostliga vinden kommer att vrida över till i huvudsak V komposant via N, i takt med att lågtrycket rör sig österut. Även om ett lågtryck vanligtvis försvagas i takt med att det rör sig österut över norra Europa är min fulla övertygelse att detta inte spelar någon praktisk roll i det ovan nämnda fallet. I detta scenario är lufttempen över land vid både den O- och den V- vinden låg om f_n. Dock kommer pålandsvinden i de båda fallen att leda till att luften vid respektive kust kommer vilja anta en temp närmare det omgivande vattnets. Det är också här det betydande sambandet mellan vind och temp ligger - inte i att det generellt sätt är ett kallare väderläge då det blåser exempelvis NO.
|
|
|
|
|
#23603 |
|
Daniel skrev:
Dryg är väl bara förnamnet
Det jag ville få sagt är att motsvarande period vintertid så är vattnet troligen varmare på västkusten än på östkusten......vilket jag personligen tyckte framgick i den otroligt långa å komplicerade texten jag skrev. Sen så kan man ju undra vad du får det ifrån att det skulle vara kallare på västkusten än på östkusten...
Du kanske borde ta dig lite tid nästa gång å försöka läsa inläggen ordentligt innan du börjar gnälla som en sur gubbe...eller det kanske det är där skon kniper...du kan inte läsa!!!
Sen så kan man ju undra vad det här har med den ursprungliga tråden att göra...??? 
|
|
|
|
|
#23612 |
Stoke: 143 |
|
Fan va ni tjatar.Om det är minus 7grader i Bjuröklubb den 19/1-07. Så var det förmodligen varmare både på Ost och Västkust.Jag fick min Quiksilver Ignite hooded 6/5 i Torsdags och pröva den i slusand nu i Helgen.Och den va djävligt varm ,så djävla varm att jag måste nog köpa mig en Typ 5/3 hooded (som jag använt tidigare)då glappet ned till min 4/3 utan Hood eller med extra hood är för stort.Så här såg det ut i botten viken den 19/1-07 sista surfdagen förra säsongen.En vecka senare va havet fryset flera kilometer ut.(Till horisonten)
|
|
|
|
|
#23613 |
|
Kommer nog aldrig lära mig att förminska bilden vid första försöket.
|
|
|
|
|
#23615 |
|
|
|
|
|
#23616 |
|
|
|
|
|
#23617 |
|
Puh:blush: Det här va jobbigt.Så här såg det ut hemma på gården då jag stack iväg på sesongens sista surfdag. 
|
|
|
|
|
#23618 |
|
Franki va och klämde på min nya dräkt idag och undra om jag frös.-Nej för helvete.jag håller på att koka opp.När jag drog av huvan så sa dom att det ånga om mig.Och då man tappar ork om man är för varm så är ju inte dtta bra.Men:)  Den blir PERRFA resten av vintern.Den här bilden är från Bjuröklubb också.Samma ställe som första fast långre ut på udden. 
|
|
|
|
|
#23633 |
Stoke: 30 |
|
Daniel skrev:
whoa Daniel! that's not the way to get BOS protection when you talk to one of our brothers like that!!!!!!!!!!!!!
respect Mr. Oldschool!!!!!!!!
|
|
|
|
|
#23898 |
|
beställde två dräkter, en till polaren o en till mig för 365 $ styck, ser bara nån dag senare att de sänkt priserna med 100 $. tycker det känns rätt jävligt drygt av dem faktiskt, vet att de inte har nån skyldighet men det känns ändå som att det är nåt man kan kläcka ur sig när de vet att den ska skickas till sverige o att man e en regelbunden köpare. kanske bara jag som tänker så?
|
|
|
|
|
#23940 |
Willy
|
Frankie skrev:
beställde två dräkter, en till polaren o en till mig för 365 $ styck, ser bara nån dag senare att de sänkt priserna med 100 $. tycker det känns rätt jävligt drygt av dem faktiskt, vet att de inte har nån skyldighet men det känns ändå som att det är nåt man kan kläcka ur sig när de vet att den ska skickas till sverige o att man e en regelbunden köpare. kanske bara jag som tänker så?
mm, såg det jag också. Tråkigt att de gör sådär. Hade jag bara gått in och lagt en order via hemsidan hade jag tyckt det var ok, men när jag har haft en lång mailkorrespondens i över en vecka vore det schyst av de att säga till eller iaf ge tio % rabatt. Hoppas iaf att du fick många vaxkakor. Vilken dräkt blev det?
|
|
|
|
|
#23945 |
Stoke: 4 |
Ants
|
Frankie skrev:
Prova skriv till dem om detta, jag tror du har goda chanser att få något i ersättning, tex presentkort för nästa gång. Företag vill ha nöjda kunder, annars suger de. Om de inte ställer upp för dig så har de mer att förlora än att göra dig nöjd nu. Nöjda kunder är A och O i business för seriösa företag. Lycka till!
|
|
|
|
|
#23948 |
|
blev en quick ingite mailade så vi får väl se
|
|