Jag har fått mkt hjälp av er tidigare angående surf i barcelona, men min bodyboard kom inte hit förrän helgen och jag har fortfarande lite svårt att tolka prognoserna annat än kartan med pilarna (som suger i jämförelse med den svenska). Jag undrar bara om det är möjligt för mig att hitta surf imorgon eftermiddag (runt 15-16 kan jag vara vid vilket bryt som helst inom RENFE-nätet) efter skolan? Jag behöver hjälp med att tolka prognoserna två gånger, sen klarar jag mig nog själv. verkar vara sydligt swell och då skulle Castellfeldts kunna funka? Om någon av er har msn vore det väldigt schysst om ni kunde adda mig på
mikael_sylverberg@hotmail.com
Fick iaf med lite tur vågor både i lördags och söndags. I montgat nord i lördags var det smått, men brytet som ligger på den jättelilla stranden mellan två klippor verkar ha en bra bottenstruktur (långa vågor), medan stranden som går mot Masnou hade kortare vågor som bröt närmre land men som var brantare vilket är rätt kul för mig med bodyboard. Tyvärr var det väldigt litet, en meter bara.
Smakade på ett stort Castellfeldts i söndags (runt 2 meter) och fruktansvärd strömt. Kom senare på att man kunde surfa på andra sidan marinan och slippa att drifta 500 meter åt sidan och ha stora problem att ta ut sig till line-upen, men då var sizen där extremt liten. Är det normalt att surfa framför hamnen? Hoppade in där och där var det inte lika strömt och vågorna bröt cleanare och jag trivdes rätt bra där, men jag är ju rädd för att kastas in i stenarna (peaken ligger nästan vid stenarna där man kliver ut) och var dessutom helt ensam där vilket gör att jag inte vet om det finns några "dolda" faror?
Såg även bryten i Sitges, i Garraf och mellan Sitges och Garraf. Verkade mindre strömt där och bra mkt större, men morsan och farsan ville ligga på en fin strand och jag hade bara vart vid Castellfeldts tidigare så vi kunde inte kliva av där utan fick vända :/
Ett annat problem som är addreserat till er alla:
Jag hade tur i helgen under pendeltågskaoset att träffa på en annan surfare på tågstationen. Vi pratade, vi male-bondade och jag fick hans nummer, men jag vågar inte ringa honom än eftersom han är tysk och jag vill inte verka så needig som jag egentligen är efter en surfingkompis. Visserligen har spanjorerna jag träffat på i vattnet varit väldigt vänliga, men jag vill gärna feeda min relation med tysken, men vet inte om det är okej att ringa än. Hur många dagar till måste jag vänta innan jag ringer? (jag fick nummret i lördags). Vad är praxis? Vad ska jag säga? Jag kan tycka att det är svårt att tala i telefon med en person jag bara träffat flyktigt på en tågstation, särskilt med tanke på att jag ändå är fem år yngre än mig. Han kanske vill utnyttja mig på något sätt? Och hur mkt är det lämpligt att jag låter honom utnyttja mig? Var går den rimliga gränsen? Hur mkt är en surfingkompis värd egentligen?