Facebook data

1
nic och alex el gordo (reg barca)
#23387 nic och alex el gordo (reg barca) 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Sylver
graphgraph

Jag har fått mkt hjälp av er tidigare angående surf i barcelona, men min bodyboard kom inte hit förrän helgen och jag har fortfarande lite svårt att tolka prognoserna annat än kartan med pilarna (som suger i jämförelse med den svenska). Jag undrar bara om det är möjligt för mig att hitta surf imorgon eftermiddag (runt 15-16 kan jag vara vid vilket bryt som helst inom RENFE-nätet) efter skolan? Jag behöver hjälp med att tolka prognoserna två gånger, sen klarar jag mig nog själv. verkar vara sydligt swell och då skulle Castellfeldts kunna funka? Om någon av er har msn vore det väldigt schysst om ni kunde adda mig på mikael_sylverberg@hotmail.com

Fick iaf med lite tur vågor både i lördags och söndags. I montgat nord i lördags var det smått, men brytet som ligger på den jättelilla stranden mellan två klippor verkar ha en bra bottenstruktur (långa vågor), medan stranden som går mot Masnou hade kortare vågor som bröt närmre land men som var brantare vilket är rätt kul för mig med bodyboard. Tyvärr var det väldigt litet, en meter bara.

Smakade på ett stort Castellfeldts i söndags (runt 2 meter) och fruktansvärd strömt. Kom senare på att man kunde surfa på andra sidan marinan och slippa att drifta 500 meter åt sidan och ha stora problem att ta ut sig till line-upen, men då var sizen där extremt liten. Är det normalt att surfa framför hamnen? Hoppade in där och där var det inte lika strömt och vågorna bröt cleanare och jag trivdes rätt bra där, men jag är ju rädd för att kastas in i stenarna (peaken ligger nästan vid stenarna där man kliver ut) och var dessutom helt ensam där vilket gör att jag inte vet om det finns några "dolda" faror?

Såg även bryten i Sitges, i Garraf och mellan Sitges och Garraf. Verkade mindre strömt där och bra mkt större, men morsan och farsan ville ligga på en fin strand och jag hade bara vart vid Castellfeldts tidigare så vi kunde inte kliva av där utan fick vända :/

Ett annat problem som är addreserat till er alla:
Jag hade tur i helgen under pendeltågskaoset att träffa på en annan surfare på tågstationen. Vi pratade, vi male-bondade och jag fick hans nummer, men jag vågar inte ringa honom än eftersom han är tysk och jag vill inte verka så needig som jag egentligen är efter en surfingkompis. Visserligen har spanjorerna jag träffat på i vattnet varit väldigt vänliga, men jag vill gärna feeda min relation med tysken, men vet inte om det är okej att ringa än. Hur många dagar till måste jag vänta innan jag ringer? (jag fick nummret i lördags). Vad är praxis? Vad ska jag säga? Jag kan tycka att det är svårt att tala i telefon med en person jag bara träffat flyktigt på en tågstation, särskilt med tanke på att jag ändå är fem år yngre än mig. Han kanske vill utnyttja mig på något sätt? Och hur mkt är det lämpligt att jag låter honom utnyttja mig? Var går den rimliga gränsen? Hur mkt är en surfingkompis värd egentligen?

Logga in för att svara
#23388 Svar: nic och alex el gordo (reg barca) 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Sylver
graphgraph

fem år yngre än honom, ska det förstås vara.

Logga in för att svara
#23407 Svar: nic och alex el gordo (reg barca) 17 år, 6 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Sylver skrev:
...Ett annat problem som är addreserat till er alla:
Jag hade tur i helgen under pendeltågskaoset att träffa på en annan surfare på tågstationen. Vi pratade, vi male-bondade och jag fick hans nummer, men jag vågar inte ringa honom än eftersom han är tysk och jag vill inte verka så needig som jag egentligen är efter en surfingkompis. Visserligen har spanjorerna jag träffat på i vattnet varit väldigt vänliga, men jag vill gärna feeda min relation med tysken, men vet inte om det är okej att ringa än. Hur många dagar till måste jag vänta innan jag ringer? (jag fick nummret i lördags). Vad är praxis? Vad ska jag säga? Jag kan tycka att det är svårt att tala i telefon med en person jag bara träffat flyktigt på en tågstation, särskilt med tanke på att jag ändå är fem år yngre än mig. Han kanske vill utnyttja mig på något sätt? Och hur mkt är det lämpligt att jag låter honom utnyttja mig? Var går den rimliga gränsen? Hur mkt är en surfingkompis värd egentligen?

Som vanligt är det inte killen som skrivit brevet som är med i filmen...

Om du inte ringer kommer du krossas mot piren i din ensamhet. Efter att fiskmåsarna käkat upp dina kvarlevor kommer ingen veta vad som hände med dig pga din blyg/feghet och dina fördomar. En surfkompis är ovärderlig.

Logga in för att svara
#23411 Svar: nic och alex el gordo (reg barca) 17 år, 6 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Passa dig för Sitges...!!!

Logga in för att svara
#23418 Svar: nic och alex el gordo (reg barca) 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Sylver
graphgraph

hman: jag funderade på att skicka ett sms som en trevare - "do you remember me from the train station?". Kanske inte är lika aggresivt som ett direkt telefonsamtal?

danne: Involverar den historien nåt skräckinjagande gällande surf eller är det bara en hemsk helg där för mkt sangria varit inblandat?

Logga in för att svara
#23422 Svar: nic och alex el gordo (reg barca) 17 år, 6 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Haha, tack for en skon story Sylver!

Logga in för att svara
#23430 Svar: nic och alex el gordo (reg barca) 17 år, 6 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Ang praxis gällande male-dating (som inte är homorelaterat) kan jag varm rekommendera samtliga avsnitt av Seinfeld... Ovärderligt, eller kanske inte...

Ang Sitges. Nu skackar jag om den bortre hamnen inte den som ligger precis vid sitges. Fortsätt gå norrut från kyrkan i södra delen av Sitges så kommer du snart ytterligare en kyrka och hamn. Där är det. Grymt bra, stort och rent kan det bli söder om hamnen när det är lite nord i swellet. De grymmare (än mig) surfarna brukade ligga precis vid kanten av vågbrytaren längst ut och sedan surfa hela vägen in, alltså rakt under kyrkan. Försök dock att inte komma för långt bort mot nästa hamn, där är det sjukt strömt.

I Castel.l de fels, eller hur man nu stavade det på Catalanska. Där kan det bli helt ok precis norr om hamnen som ligger längst längst söder ut i Castel de fels... MEN!! På andra sidan hamnen, om du går igenom hamnområdet. Så får du en våg som kanske inte är lika lång som i Sitges men är riktigt sanbb och brant. Mysig mindre strand också.

Lycka till där nere. Bästa surfen fick jag i Januari - mars så du har ju lite tid på dig att hitta rätt.
Jag lyckades inte heller lära mig läsa swellforecasten bra. Snacka med Nic, han har örnkoll.

Logga in för att svara
#23432 Svar: nic och alex el gordo (reg barca) 17 år, 6 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

Hallå! Jag har tyvärr inte msn & dessutom betydligt mindre datasurftid nuförtiden pga att jag blev farsanbaloo för en månad sedan...så det här svaret kommer kanske för sent?

I.a.f. ser det väldigt stökigt ut på prognoserna tycker jag - de visar ju lite olika. Men riktningen på swellet verkar ju vara ONO så jag skulle satsa på Mongat Nord/la rotonda om jag var du. Verkar ju som att det kanske blåser lite mycket & då är det ju bara att knalla bort till El Masnou-piren. Dessutom måste det nog ha något att vrida runt iom att swellet nästan är sidleds...

Fast med Bodyboard kanske Badalona är ännu hetare? Jag har aldrig surfat där, bara sett det från tåget. En hårig tubig rackare till våg som verkar riktigt poppis bland bodyboardare. (Såg aldrig någonsin någon surfare där).

Hursomhelst, med den här riktningen skulle jag satsa på något av ställena norr om stan. Vid Montgat Nord kommer det vara surf, frågan är bara hur bra det kommer vara för bodyboard.

Tricket med prognoserna är att lära sig kombinera INMs & GENCATs olika prognoser. Den här är tex. jäkligt bra att hålla koll på:
www.inm.es/wwb/puert/PUERTBAR.html

du får stilpoäng för pendeltågsstoryn! =)

Logga in för att svara
#23434 Svar: nic och alex el gordo (reg barca) 17 år, 6 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

glömde svara på din fråga om Castas! Jag surfade aldrig där eftersom jag gillade bryten i Sitges så mkt...alltid färre människor i vattnet & lättare att ta sig dit/kortare promenad. & jäkligt bra matställen =).

Men med bodyboard är nog Garraf eller någon av vikarna mellan Garraf & Sitges de bästa bryten söder om stan. Snabba rackare!

hoppas du får lite ondas i e.m.!

Logga in för att svara
#23541 Svar: nic och alex el gordo (reg barca) 17 år, 6 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

Nå, fick du något? såg ändå ut att vara swell fram till lunch idag & sen droppa rätt fort. Inte bästa riktningen men...

Snart borde Levanten börja blåsa & då rekommenderar jag verkligen piren i El Masnou. Den är riktigt bra så fort det blir aningen större & O-ONO. Jag var där & kikade under/efter vinterstormen 2001 (var det väl?) & vågade inte hoppa i. Skitstort & strömt och riktigt läskigt att hoppa i från änden av piren... Minns att lyxbåtarna i Port Olimpic spolades upp på bryggorna/stranden & krossades. Det finns bilder från den dagen på någonstans surfbcn.com...

Ah, hittade den här t.ex : www.surfbcn.com/Galerias%20de%20fotos/fotosjavi/10.jpg

argh, jag längtar tillbaks...

Logga in för att svara
#23576 Svar: nic och alex el gordo (reg barca) 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Sylver
graphgraph

nic: Jag är ledsen att jag inte svarat än, men jag låg i vattnet totalt tio timmar i torsdags och fredags
Blev den lilla stranden mellan Montgat och Montgat Nord. Var väldigt bra i början av dan (runt två meter högt på facet, mer på dom större seten) och det var cleant som satan i torsdags. Mot kvällen blev det mindre och mindre och samma sak hände igår, men då var det betydligt stökigare, vilket iofs jag gillade eftersom jag lättare kunde plocka fler vågor... den stranden är dock rätt crowdad, MEN alla är jäkligt schyssta i vattnet och chatty, iaf om man (försöker) snackar spanska. Tränat mer spanska i vattnet och på stranden än i vardagslivet liksom.

Efter surfet pratade jag igår med en uruguyan som lovat att visa spots som ligger ännu mer norrut (med bil då). Najs.

Apropå ingenting, har nån av testat L'Estarit? Det ligger sjukt långt norrut, men alla gånger jag flygt över spanien har jag sett vågor där, även om havet är stilla över resten av kusten...

alex: Det är ju seinfeld och curb your enthusiasm som fuckat upp min hjärna...

"På andra sidan hamnen, om du går igenom hamnområdet. Så får du en våg som kanske inte är lika lång som i Sitges men är riktigt sanbb och brant. Mysig mindre strand också."

Ja, jo det var där jag var, men det var inga större vågor på den swellriktningen jag hade i lördags när jag väl var där. Farsan hade sett folk ligga i tidigare så jag ska kolla det stället nästa gång jag får smaka på sydswell! Om jag inte tjuvåker en extra station och tar mig en titt på sitges först...

Logga in för att svara
#23605 Svar: nic och alex el gordo (reg barca) 17 år, 6 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

sweeeeet!! Kul att stranden mellan Montgat & Montgat Nord funkar igen - både de sandbankarna & Montgat-sandbankarna var kassa när jag bodde där. Men localsen sade att de var riktigt bra tidigare.

Jag har aldrig testat L'Estartit, däremot La Fosca & Pineda de Mar. Båda var för små när jag var där men la Fosca såg helt grymt fint ut. Otroligt mysigt där off-season! Åk till Palamos (som är vidrigt) & sen knallar man bara norrut. Bild från La fosca: www.surfbcn.com/Spots/spotsbody/lafosca.jpg

& idag blir det äääääntligen surf för mig också!

..n

Logga in för att svara
#23606 Svar: nic och alex el gordo (reg barca) 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Sylver
graphgraph

Ja, sandbankarna på den lilla stranden är fantastiska. Cp-enkelt att ta sig ut och man kan få en vägg i princip hela vägen in till stranden. Dessutom finns två points och med bodyboard kan man få en brant höger
Hoppas det blir vågor i slutet av nästa vecka, då blir det en utflykt norrut om swellet är det rätta.

Är riktigt avundsjuk på ni som är i sverige nu. Havet här är så stilla, så stilla i helgen.

Logga in för att svara
#23648 Svar: nic och alex el gordo (reg barca) 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Sylver
graphgraph

... men å andra sidan får jag smaka imorgon

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!