|
#23497 |
Pyro Surf - torrdräkt för surf 17 år, 6 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Har kört med en 6/5/4 Rip Curl Ultimate Fireskin i flera år nu, funkat ok även i snö och minusgrader men till slut börjar man ändå frysa.. Hatar att byta om och bli kall innan man hoppar i vattnet.
Såg Pyro Surf på Nordsurf forumet för ett tag sedan men tänkt att det inte kan funka, men sen föreställde jag mig njutningen av att bara åka till surfet i fleecepyjamas, dra på sig dräkten utanpå och vara TORRB)
Så länge man inte pissar i drakten då som Jakob påpekade..
Så nu har jag en torrdräkt, fortfarande inte helt övertygad. Men OM det funkar, fan va gött.
Riktigt sugen på att testa, kan lägga ut nån rad när jag kört om nån är intresserad.
Om du inte har läst om den så kolla här:
www.oceanrodeo.com/
www.coastalbc.com/surf/st702pyrodrysuit.htm
David W
|
|
|
|
|
#23501 |
Svar: Pyro Surf - torrdräkt för surf 17 år, 6 månader sen |
Stoke: 11 |
Willy
|
Det ska bli jävligt kul att få höra hur den känns och funkar. Men du vet att vi kommer köra peka-och-skratta-dansen första gången du använder den. Men å andra sidan kan ju du köra samma dans sen när vi börjar frysa med våra grejer (vilket jag iofs inte kommer göra för min dräkt är helt sjuuuuukt varm och gosig).
|
|
|
|
|
#23504 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Vad kostade hela paketet? Fick du med fleeceunderställ också?
|
|
|
|
|
#23505 |
Stoke: 2 |
nic
|
Är det bara jag som tycker det verkar läskigt med torrdräkter? Jag har skurit upp rejäla jack (från fenan) på låret på våtdräkten två gånger nu under hösten & med en torrdräkt & vinterförhållanden skulle ju det bli riktigt obehagligt...
Fast jag vill ändå höra hur dräkten är! =)
|
|
|
|
|
#23507 |
Stoke: 4 |
Hasse
|
Älskar min torrdräkt. Iofs så är den inte varm om man inte klär på sig rejält under.
//H
|
|
|
|
|
#23513 |
Yann
|
Ska bli intressant att höra hur den funkar även om jag nog aldrig kommer att köpa en sån oavsett hur bra den är. Själv fryser jag aldrig i min dräkt och jag tycker att det hör till att bli lite blöt. Fast å andra sidan är väl hälften svett i en 6/4a ungefär och det lär ju bli ännu svettigare i en torrdräkt eller? Den andas ju inte direkt.
|
|
|
|
|
#23519 |
|
Hej !
Kul att info om vår Surf Torris har nått fram till detta forum.
Vi som importerar/säljer denna dräkt heter Kitesweden och som namnet låter, så Kitesurfar vi och då gärna i surfvågor...
Tänkte bara ge er lite fakta:
Dräkten är en sk 2 lagersdräkt med en torrdräkt och ett yttertyg.
Detta för att den ska sitta slimmad runt kroppen och inte vara i vägen när man surfar/ligger på brädan.
Ordinarie pris är 5900:-
Vi kommer att ta hem ett mindre antal för test bland er "våg-människor" för att se hur ni upplever dräkten.
Om ni vill vara försökskanin så hör av er till info@kitesweden.se snarast möjligt!
Om allt verkar OK så kommer vi att köra en kampanj, där man får möjlighet att förboka en dräkt till ett bra pris.
Läs mer på : www.oceanrodeo.com/surfing/index.php
/Mvh Lars
Kitesweden 
|
|
|
|
|
#23535 |
Stoke: -2 |
|
Grymt, verkar vara en variant på framtiden för vinterdräkter. Den är grymt ful (tyvärr) men den verkar vara bra värmemässigt. Jag vågar dock inte köpa en sådan dräkt, allt jag har går sönder.... Min dräkt är ett år gammal och har 5-6 hål redan från fenor och stenar. Vill gärna höra Pyron håller, ni som provar den maila mig gärna. Håller den så är jag intresserad...
|
|
|
|
|
#23568 |
|
Surfar ostkust och då händer det att man kör i nordliga vindar. Nordlig onshore och runt noll i luft OCH vatten är en jäkla skillnad mot västkustförhållandena, största fördelen tror jag faktiskt är att den är vindtät. Dessutom är ju rörelseförmågan bra mycket bättre.
Men jag är också lite orolig för det där med om den går sönder. Har hört att det är lugnt iom att vattnet trycker utövar tryck utifrån på dräkten så att vattnet inte forsar in.Testa att lägga nåt i en påse, sug ur luften och sänk ner den i vattnet. Om man sen gör ett litet hål i påsen så händer det inte jätttemycket. Men tänkte kanske ändå köra med tunn våtdräkt under för säkerhets skull, plus att det kanske ger lite värme.
Ska prova dräkten och återkomma med svar på alla era frågor! Om jag inte är nöjd så kan man ju sälja den till nån kitare, dom verkar gilla den stilen. Såg en kille som körde kite med surfshorts och lycra t-shirt utanpå våtdräkten. Dessutom hade han solglasögon på sig..
Visste inte att man kunde köpa den i Sverige, köpte den i USA för 500 dollar. Inget fleeceunderställ till, har eget men vet inte om deras är bättre. Kanske är värt att köpa det om det är mindre sömmar under armar och så.
Willy, Kommer definitivt skratta när ni drar på er en blöt våtdräkt i snöstorm för en andra session. Jag står myspyjamas, helt torr och fin!
David
|
|
|
|
|
#23571 |
Stoke: 15 |
|
det var väldans vad alla tror att det är milt på västkusten, jag känner norrlänningar som kommer hit från -25 när vi har runt noll grader och fryser arslet av sig. Om det är något västkusten är känd för är när det är "rått" och alla nordliga vindar går genom märg och ben. Minns när jag var nere i Varberg strax efter jul med en kompis, det funkade på ett ställe att surfa, men vi struntade i det, för vinden gick genom allt!
Nåja, det är väl ingen tävling om vem som har det kallast, men igen, när ni har is på ostkusten, så har vi öppet vatten. Surfs up!
|
|
|
|
|
#23572 |
Stoke: 4 |
Ants
|
David W skrev:
Såg en kille som körde kite med surfshorts och lycra t-shirt utanpå våtdräkten
David
Ha ha, det är precis min bild jag har av det släkten..
Men dräkten verkar vara intressant att kika mer på om den håller vad den lovar.. Är framtiden här snart, jag menar 2008 snart ju..
|
|
|
|
|
#25675 |
Svar: Pyro Surf - torrdräkt för surf 17 år, 4 månader sen |
ErikG
|
Hallå hur går det med torrdräktstestandet? Jag är grymt nyfiken!
|
|
|
|
|
#25683 |
Stoke: -18 |
|
har heller aldrig hajat dealen med våtdräkt sen boardies o en rash på det ??
|
|
|
|
|
#25686 |
Stoke: 12 |
Per
|
Tyreso_soulsurfer skrev:
har heller aldrig hajat dealen med våtdräkt sen boardies o en rash på det ??
Är det någon surfare som har gjort det? Jag trodde att det bara var de kitearna som trodde de var snygga/coola i detta. Det ser ju BEDRÖVLIGT ut.
|
|
|
|
|
#25688 |
Stoke: 15 |
|
okej, tråden blev lite rippad, men jag nappar på ot
Rashguard utanpå är väl om man skäms för märket på våtdräkten, shortsen för att ha grejer i. Faktiskt har jag surfat i min shortie med boardies utanpå, för att kunna lägga bilnyckeln, hade ingen "key-loop" i just den dräkten.
Fan va gött att ngn delvis gjort att det ni klagar över, men skit i det.
Är det ngn som testat Pyro surf dräkten, vill också veta!
|
|
|
|
|
#25731 |
|
Fick understället igår så nu är jag redo! Verkar som om det eventuellt kan bli nordliga vindar nästa vecka, hoppas kunna testa i riktiga vinterförhållanden..
Jag lägger upp en recension när jag testat!
David
|
|
|
|
|
#61536 |
Svar: Pyro Surf - torrdräkt för surf 15 år, 11 månader sen |
ErikG
|
Hur gick det med torrdräktstestandet? Eller var det så kass att du inte vill skriva om det???
|
|
|
|
|
#61551 |
Stoke: -234 |
|
Daniel skrev:
okej,
. Faktiskt har jag surfat i min shortie med boardies utanpå, för att kunna lägga bilnyckeln, hade ingen "key-loop" i just den dräkten.
!

|
|
|
|
|
#61552 |
Stoke: 1 |
|
Köpt en begagnad Pyro för några år sen, för att ha vid kite surfing.
Jag fick köpa denna dräkten mkt billigt för dragkedjan var sönder.(Om man drar sönder den kostar det runt 2k att fixa) Men iallafall så fixade jag kedjan själv fick därmed en torrdräkt för typ 500 kr.
Tyvärr va det för mkt problem med den för det skulle vara värt att inte bli våt.
Först och främst blir det kondens, kan väl motverkad till viss grad med goretex etc men denna hade inte det och jag vet inte om de nya har det heller. blir fortfarande mkt svårt att få en dräkt att andas undervattnet dvs ben kommer troligen få kondens hur man än gör. Eller lösa det med ngt super underställ, dvs fleace funkar inte eftersom det inte leder bort fukt.
Ett annat problem var att det var svårt att få rätt temperatur i dräkten, antingen för varmt eller för kallt, detta va under våren..dvs mkt kallt vatten och 15-20 grader i luften. Jag körde kite med den och när jag låg i vattnet va de svinkallt, medan jag svettades när jag va uppe och körde.
Sen va det en del vatten som kom i i dräkten genom muddarna och gjorde delar av byxor och armar blöta vilket inte va så trevligt. Och det lär komma in mer vatten vid vågsurfing om det är lite duckdivande etc inblandat.
Min personliga uppfattning är att denna typen av dräkter passar bäst till segling där man får lite stänk på sig men det inte är menat att man ska vara i vattnet. Sen när jag surfar vintern så är det oftast fötter/händer som tar mest stryk av kylan.
Men detta va en tidigare modell, om de nyare har bättre gortex material,bättre muddar etc så kan det kanske funka bra!? Men troligen får man gå upp varje 30-60 minuter för att lufta bort kondensen ändå.
|
|
|
|
|
#61560 |
Stoke: -234 |
|
men funkade det att ha boardshortsen utanpå då? 
|
|
|
|
|
#62133 |
|
Tjena, fick väl blandade intryck av dräkten..
Positivt. Frös inte ett dugg under vintersurf med snöblandat regn och ett par grader i vattnet, och behövde inte stå naken i snöstorm heller! Jag hade en lite svart sparkdräkt på mig istället.. Klart bekvämare än våtdräkt när det är riktigt kallt alltså. Jag tyckte att muddarna funkade klockrent, inga läckor alls. Bra konstruktiuon med dubbelmuddar för att sluta tätt kring handskar och skor. Kundensen upplevde jag inte alls som något stort problem, jag körde craft-underställ underst kombinerat med tajt fleeceoverall utanpå. På så sätt transporteras fukten bort från kropppen och man är torr, därmot blir det såklart lite fukt mellan fleecelagret och det vattentäta materialet men det är inget som stör. Jag tror att valet av underställ och mellanlager är jäkligt viktigt för funktionen. Kan varmt rekommendera Ocean Rodeos egna fleeceunderställ som är gjord som en våtdräkt med blixtrlås i ryggen! Har kiteat med en och tyckt att det gått superbra, där är inte rörelseförmågan och vattenmotståndet lika viktigt.
Negativt: Jag hade problem med rörelseförmågan i benen. När man skulle poppa upp på brädan var det svårt att få upp knät tillräckligt långt då det stramade åt runt knät. Resulterade i dåliga take-offs. Blir bättre om man är noggrann när man tar på sig dräkten och drar upp anklarna tillräckligt högt. Kan bero på att jag hade en för lite dräkt också. Ärmarna kändes bylsiga trots lycralagret utanpå. Det kändes som om vattenmotståndet blev större och att det därför blev tyngre och gick långsammare att paddla. Man hade också en tendens att glida omkring på bröstet i dräkten, friktionen mellan yttersta lycralagret och det vattentäta materialet borde ökas.
Sammanfattning: Varmt och gott men sämre surf. Bra som kombinationsdräkt för kite och vågsurf och för dom allra kallaste surfdagarna norr om stockholm. En bra 6/5:a är bättre på allt utom värmen och bekvämligheten att slippa ta av sig alla kläder vid ombyte.
David
|
|
|
|
|