|
#23506 |
Tips på bräda 17 år, 6 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Har surfat i ett par år nu och funderar än en gång på en ny bräda. Just nu kör jag på en 6.2 fish av nåt billigt obskyrt märke. Tycker att det blivit dags för nåt nytt (och förmodligen dyrare) som jag kan utvecklas på. Större vågor, mer fart och svängar helt enkelt. Tycker dock att det är väldigt svårt att fatta vilken bräda man borde satsa på...
Har nån några tips? (Och ge gärna en förklaring till varför)
/Sven
|
|
|
|
|
#23516 |
Svar: Tips på bräda 17 år, 6 månader sen |
Stoke: 10 |
|
Hmm ingen lätt fråga det där har stötts och blötts många ggr på forumet.
Mitt förslag är att du pratar med Göran på Backdoor eller med Chris på Hollywood om de olika brädorna som finns! Bägge 2 är mycket kunniga och har en otrolig passion för surfing.
|
|
|
|
|
#23517 |
Stoke: 10 |
|
Mitt förslag är att du pratar med Göran på Backdoor eller med Chris på Hollywood om de olika brädorna som finns! Bägge 2 är mycket kunniga och har en otrolig passion för surfing.
|
|
|
|
|
#23521 |
Stoke: 6 |
Nicko
|
jag skulle föreslå att du provar olika brädor, låna en polarns eller hyr en om du åker utomlands. Det är väldigt svårt att välja bräda om man inte har testat den. Sen kan du komma fram till nåt som passar dig. prata med erfarna surfare som kan sin sak
|
|
|
|
|
#23715 |
Stoke: 30 |
|
snowdriver skrev:
Har surfat i ett par år nu och funderar än en gång på en ny bräda. Just nu kör jag på en 6.2 fish av nåt billigt obskyrt märke. Tycker att det blivit dags för nåt nytt (och förmodligen dyrare) som jag kan utvecklas på. Större vågor, mer fart och svängar helt enkelt. Tycker dock att det är väldigt svårt att fatta vilken bräda man borde satsa på...
/Sven
större vågor, mer fart och svänger: hhhmmmm
större vågor är ett relativt begrepp, om du vill utveckla din technique i surfing så finns inget annat en än performance shortboard. Dem är gjort för alla svängtyper, i dem flesta förhållande.
Om du är rädd att det kommer att bli för svårsurfad eller svårpaddlade, så går det alltide att modifiera den för att anpassa till dina behov med t.ex, vänligare rails, en mindre nose rocker, osv.
|
|
|
|
|
#23879 |
Stoke: 2 |
Rig
|
Surfer skrev:
Är ovan nämnda internetbutiker eller finns dom att besöka? Isf vart?
|
|
|
|
|
#23894 |
Stoke: -2 |
|
|
|
|
|
#23896 |
Stoke: 68 |
|
snowdriver skrev:
/Sven
Tja SnowdriverB) Bara för att du vill köpa nåt nytt betyder inte direkt att det ska kosta mycket gubben..Som sakt, pengar är bara relativt egentligen..det finns jätte mycket val med fina brädor till ett rymligt pris..
Om man pratar svenska vågor måste man tänka på vågens kraft helt enkelt..det är varför många surfa fish.
Det kan räcka att du byter dimensioner och köpa en ny bräda som passar mer till din krav..ändå måste du tänka på flyt osv. i svensk förhållanden..brädorna vi surfar på här är väldigt annorlunda till brädorna man surfa på i hawaii eller australien osv..för en bra anledning!!!
Som dem andra har sakt..snacka med nån som vet som Göran på Backdoor eller Sharkboy på Hollywood och berätta din vikt och längd och då få du många val helt enkelt..det är inte dumt att (som nån sa) prova dina kompisars brädor lite också..lycka till;)
|
|
|
|
|
#23897 |
Stoke: 1 |
|
Din vikt och längd?
Vilken nivå är du på?
Var tänkte du använda brädan mest, i sverige eller i mer vågsäkra länder?
|
|
|
|
|
#24256 |
Stoke: 0 |
|
Jag är 1.80 lång och väger runt 80 kg.
Surfar mest i Frankrike och Portugal...sällan i Sverige.
Nivå är ju svårare att bedöma...jag har surfat i 6 år...två eller tre veckor per år brukar det bli. Kan väl åka på dom flesta vågor men har inte fått till svängande riktigt än kanske...
|
|
|
|
|
#24260 |
Stoke: 30 |
|
buy a board in Portugal, there is a shaper there called MIca in Ericiera, best boards you can get for that price in Europe.
If you want to turn, you need rocker and outline curve + lower rails.
It doesn't mean it has to be harder to catch waves, you can have more volume. I'd say something like 6'2" x 18 3/4"-19" x 2 1/4", you could go alot smaller with your size and where you surf, but you still want to catch waves.
|
|
|
|
|