Facebook data

1
laga skada!?
#23557 laga skada!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

capten skägglös
graphgraph

Halloj! beställde en bräda förra veckan som skulle skickas med bussgods. Brädan kom och först såg det riktigt lovande ut, ingen skade eller ett märke syntes först. Sedan såg jag att i bakkant på brädan (6,8 amundson) var det en tryck skada i glasfibern. det är ca 3 cm långt och lika bred som kanten på brädan är. Det ser inte så farligt ut men jag har ingen erfarenhet med att laga så undrar nu hur man gör. samt var man kan få tag på ding fixare. Man ser frigoliten så det behövs fyllas igen med något. Är det samma princip som när man spacklar en bil ungefär eller?
ska försöka få in en bild senare idag. tacksam för alla svar jag kan få på området.

Logga in för att svara
#23559 Svar: laga skada!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

berraberra
graphgraph

definitivt ingen expert, men jag brukar slipa lite, spackla upp, sen lägga på 2-3 lager små glasfiber bitar i epoxy, slipa, pensla på lite epoxy/polyester för fin finish. Brukar bli som ny!

När du söker spackel tror jag att du ska akta dig för polyester-spackel (och polyesterplast) om du har en frigolitkärna, för de smälter!

Vit lättvikts-epoxyspackel brukar jag använda, finns att köpa i dem flesta båtaffärerna.

Logga in för att svara
#23560 Svar: laga skada!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

capten skägglös
graphgraph

var in på www.vindsurfing.se och de hadde lite olika ding fixare. de hadde något med glasfiber och 2komponents lim. Är det något eller? man vill ju inte gärna att det ska börja smälta i brädan. Vad kan en bräda vara gjord av för matrial. Så man inte smetar på fel grejer. Jag tror det bara är frigolit i min amundson, någon som vet?

Logga in för att svara
#23561 Svar: laga skada!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Frigolit är uppbyggt av små kulor, kan nästan garantera att din bräda har PU-skum som kärna.

Laga med polyester och glasfiberväv

Logga in för att svara
#23563 Svar: laga skada!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 9

Jakob
graphgraph

Amundson är som Erik G säger tillverkade i PU-skun och sen polyester och glasfiberväv.
Polyester finns att köpa på biltema. Bara att slipa ner, blanda upp polyester med lite härdare,lägga på och täcka med till klippt glasfiber bit. Låte det torka och slipa tilld et så det blir snuggt..

Logga in för att svara
#23565 Svar: laga skada!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

capten skägglös
graphgraph

finns det väv på biltema tro eller ska man beställa det någon annanstans. ska det sedadan våtslipas eller spelar det ingen roll hur vad man slipar. Är det olika modeler av polyester eller finns det bara en sort.
tack för svaren Adam

Logga in för att svara
#23566 Svar: laga skada!? 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

capten skägglös
graphgraph

läste lite i de gamla trådarna i ämnet och fann att biltemas polyester ändrar färg samt väven är för grov. Men watski i malmö hadde bättre grejer. ska nog kolla upp det först man vill ju inte ha en biltemablå bäda. ingen som vet en hemsida där man kan beställa glasklarpolyester som kan skicka varorna. är 10mil till malmö.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!