Facebook data

1
Vad händer med alla surf spots när..
#24221 Vad händer med alla surf spots när.. 17 år, 7 månader sen Stoke: -1

kax
graphgraph

Har ganska nyligen blivit mer intresserad av vår tids miljöhot, global uppvärmning.

Efter att ha sett documentären "An inconvenient truth" där Al Gore visar hur mycket vattnet stiger om isarna fortsätter att smälta, så slog det mig att flera surf spots runt om vår jord antagligen oxå kommer att försvinna.
Då dom i filmen menar att vi kommer få rita om hela världs kartan pga av att vatten nivån stiger och oxå visade på hur bla halva Florida kommer att ligga under vatten så blir man ju så klart bekymmrad.

Är det nån annan som har liknande tankar ang detta viktiga ämne? Vi kanske står inför vår tids största globala evakuering av folk som bor vid kust områden i hela världen? Rädda Mölle i all ära, men om vatten nivån stiger för mycket så kommer det väl iallafall inte bli nå surf där? Eller?
/KAX

Logga in för att svara
#24222 Svar: Vad händer med alla surf spots när.. 17 år, 7 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Danmark försvinner!!!!!!!

Logga in för att svara
#24223 Svar: Vad händer med alla surf spots när.. 17 år, 7 månader sen Stoke: 2

Rig
graphgraph

Lär ju iofs komma nya spots när / om gamla försvinner.

Och dessutom kommer vi förmodligen få mer vågor att surfa på oxå med allt skitväder som härjar mer och mer, tropiska stormar, orkaner osv.

Dock är jag benägen om att hålla med dig, det finns många som kommer lida ordentligt om vattennivån stiger så som prognostiseras, och många fantastiska miljöer som går om intet, och det är ju inte lika kul.

Logga in för att svara
#24224 Svar: Vad händer med alla surf spots när.. 17 år, 7 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Hmm, jag har inte tänkt på det där mer än att komma fram till samma argument som Rig har. Men nu tänkte jag lite längre. Många spots här vid ostkusten ligger väldigt nära skog. Om vattnet skulle stiga en meter skulle många träd dö och falla ner i vattnet. Vem fan vill surfa när det rullar stora stockar i vattenbrynet och man dunkar pannan i en gren så fort man kookar bort sig på en våg? Stiger vattnet i måttlig takt är det lugnt för träden hinner ruttna bort eller helt enkelt släpas bort av havet, men om det går snabbt vad händer då? Och hur snabbt är snabbt? Hmmm... inte bra.

Logga in för att svara
#24225 Svar: Vad händer med alla surf spots när.. 17 år, 7 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

more water less land, less land fewer spots. simple as that.

there will be more swell though

Logga in för att svara
#24226 Svar: Vad händer med alla surf spots när.. 17 år, 7 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Willy skrev:
Många spots här vid ostkusten ligger väldigt nära skog. Om vattnet skulle stiga en meter skulle många träd dö och falla ner i vattnet...
Haru aldrig varit flottare? Jag minns dom dära fina svängarna på Ljusnans stående vågor, både på långstockar & kortstockar, utan fenor, lite SUP-känsla... bla bla bla. *utarbetad*

Logga in för att svara
#24238 Svar: Vad händer med alla surf spots när.. 17 år, 7 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

kax skrev:
Har ganska nyligen blivit mer intresserad av vår tids miljöhot, global uppvärmning.

Efter att ha sett documentären "An inconvenient truth" där Al Gore visar hur mycket vattnet stiger om isarna fortsätter att smälta, så slog det mig att flera surf spots runt om vår jord antagligen oxå kommer att försvinna.
Då dom i filmen menar att vi kommer få rita om hela världs kartan pga av att vatten nivån stiger och oxå visade på hur bla halva Florida kommer att ligga under vatten så blir man ju så klart bekymmrad.

Är det nån annan som har liknande tankar ang detta viktiga ämne? Vi kanske står inför vår tids största globala evakuering av folk som bor vid kust områden i hela världen? Rädda Mölle i all ära, men om vatten nivån stiger för mycket så kommer det väl iallafall inte bli nå surf där? Eller?
/KAX

Some spots will completely disappear, some will get worse, some will get much better and new ones will appear that never worked before..Yes trees will fall in sweden and then they will be taken away or get washed away and then the new spots will appear..some spotswill we say goodbye to..some will we say hello to.....such is the nature of...well...nature..

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!