Facebook data

1
Framtiden på Torö
#24414 Framtiden på Torö 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

pipe69
graphgraph

Hej alla Toröfantaster!

Snart är det visning och möjligtvis även ett ägarbyte av den av oss så frekvent besökta tomten på Torö.

Visst skulle det vara katastrofalt om framtida ägare skulle göra Stenstranden, Örudden eller Kärringviken otillgängliga för oss surfare, vindsurfare, kitesurfare, fågelskådare eller allmänt natur- och strandälskare. Även om detta skulle vara det värsta scenario, så kan man väl konstatera att det har varit otrevliga möten och samtal med tidigare ägare som mest troligtvis även kommer att ske med framtida ägare, särskild om denna inte informeras om alla intressegrupper som vistas på tomten vid sidan om ägaren. Sådan information saknas nämligen i mäklarens annons, se www.skeppsholmen.se/showItem.php?url=http://w4.objektdata.se/pregen/873/OBJ11816_849309873/wp.htm?GID=OBJ11816_849309873 .

Detta är en av anledningar att jag undrar här publikt om det finns fler än mig som funderar seriöst på att hitta och realisera en lösning så att alla intressegrupper kan ha sina intressen tillgodsedda i en framtida nyttjandeplan och ägandestruktur?!

Har kanske nån/några bland er vindsurfare eller vågsurfare träffats och diskuterat? Kanske nån av er har även kontakt med eller är entusiastisk fågelskådare??

Vänligen kontakta mig då, för jag och några till (främst kitesurfare, men jag är före detta vindsurfare också) har avsikten att vara proaktiva på ett eller annat sätt i den nuvarande situationen.

Ingo Pfeiffer - flowsurf@gmail.com

Mob +46705945665

Logga in för att svara
#24417 Svar: Framtiden på Torö 17 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Hej!

Vilken tomt är det du pratar om? Vi första eller andra allmänningen? På vilket sätt skulle tomtägare kunna hindra alla sorter av "surfare" tillträde till stranden via allmänningarna?

Visst skulle det vara häftigt om tex en förening (varför inte Sthlm SubSurfers, se www.subsurfers.se) tillsammans med medlemmar köper tomten och gör om den till en klubbstuga och bygger en bastu sen.

Någon som har tid att räkna på säg 100 medlemmar och vad det skulle kosta per skalle?

Logga in för att svara
#24432 Svar: Framtiden på Torö 17 år, 6 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Ants! Har du missat helt eller? Detta är tredje tråden om tomtförsäljningen!! Pipe69 tom länkar till annonsen.

Udden är till salu för 30 miljoner. 30 miljoner delat på 100 medlemmar = 300 000 per skalle. Jag får bara hoppas att SSS har en bratmajoritet för annars har ni inte en chans att skaffa bastu därute!

Vad gäller tomten så visst finns det allemansrätten men jag är osäker på hur den påverkas av privatmark kontra naturskyddsområde. Känns som om att naturskyddsområdet väger över, men om markägaren känner att hans privatliv inskränks av 100 surfare av olika slag kanske det kan anses skäligt med stängsel. Har man 30 miljoner att lägga på en stuga så har man råd att gå till domstol över sånahär grejer.

Logga in för att svara
#24435 Svar: Framtiden på Torö 17 år, 6 månader sen Stoke: 9

perry
graphgraph

det här blir bra!

surfmusklerna sväller när man får paddla från stängslet.
och de större dagarna lär man sig bli snabb på att paddla ut igen när man riskerar ett hagelbrak i rövva.

Logga in för att svara
#24439 Svar: Framtiden på Torö 17 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

100 medlemmar á 300 000 kr
6% ränta = 1500 kr/mån per medlem
8% ränta = 2000 kr/mån per medlem
Amorteringar tillkommer..
Lite kostnader tillkommer
Bygga bastu
Skatt tillkommer

Hur mycket är surfare beredda att betala för en lyxig klubbhus/tomt?

Eller resa för pengarna istället..

Logga in för att svara
#24440 Svar: Framtiden på Torö 17 år, 6 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Glöm inte lagfart och eventuellt pantbrev. Brukar vara som en läpp i lyggen när man tror allt är klart.

Eller resa.

Logga in för att svara
#24441 Svar: Framtiden på Torö 17 år, 6 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

udden suger och kan va soft att slippa alla vindsurfare

Logga in för att svara
#24442 Svar: Framtiden på Torö 17 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Willy skrev:
Ants! Har du missat helt eller? Detta är tredje tråden om tomtförsäljningen!!

Ja jag har noll koll

Fattar inte ens vilken tomt det handlar om..

Skitsamma.

Logga in för att svara
#24444 Svar: Framtiden på Torö 17 år, 6 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Lugn, bara lugn. Jag har koll på Ören för jag sitter med i samrådsgruppen betr. naturreservatet. Breaket som ligger på fastigheten ( Udden)syns inte från boningshuset så vi surfare inkräktar aldrig på hemfridszonen. Däremot vindsurfarnas/kitarnas populära start plats ( Kärringviken, döpt av oss surfare) ligger risigt till om bastun blir till. Bastubygget gör det omöjligt att bla. promenera runt udden ( utan att inkräkta på den berömda hemfridszonen ) men vad jag känner till är inte bygglovet för bastu klart ? Hursomhelst är det Sveriges dyraste sommarstuga. Uppmanar till hänsyn & samförstånd. Tänk dig in i situationen då du finner en wannabee med en kasse bira & en bic på din egen uteplats, som gormar om allemansrätten. (Har faktiskt hänt just på den fastigheten) // Cagge

Logga in för att svara
#24448 Svar: Framtiden på Torö 17 år, 6 månader sen Stoke: 1

crazynick
graphgraph

jag har måånga gånger tänkt tanken att ett gäng surfare borde gå ihop och köpa ett hus på stenstrand....men jag hade inte ens i min fantasi tänkt att det skulle behöva kosta 30 millar.

får väl uppdatera mina bostadsmarknadskunskaper.

Logga in för att svara
#24450 Svar: Framtiden på Torö 17 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Bra Cagge

Låt oss räkna baklänges på "klubbstuga"

Hur mycket skulle vara värt att lägga per person och månad för en stuga delat med säg 100 andra surfare?

Hur skulle det fungera praktiskt? Kan tänka mig att det medför en del saker att tänka på för driften av stället..

Jag kan tänka mig några hundralappar per månad beroende på vad man skulle kunna få ut av det.. Om det kostar mer så är utomlandsresor mer värt antar jag..

Logga in för att svara
#24489 Svar: Framtiden på Torö 17 år, 6 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

vad är problemet? enligt svensk strandskyddslag så får man inte äga en bit av stranden förutom några undantag, då man kan äga en del ut i vattnet oxå!
en gammal hävd säger oxå att allmänningar skall kunna nås av allmänheten.
dessutom om man måste gena över någons tomt så gör man det .......

Logga in för att svara
#24490 Svar: Framtiden på Torö 17 år, 6 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

oj då! såg tomten nu.... mjo, det kan nog bli en saftig paddling om man föredrar udden...

Logga in för att svara
#24527 Svar: Framtiden på Torö 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

ice
graphgraph

Ser inga problem...
Kommer gå in och casha tomten:S

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!