|
#2458 |
Brädval? 18 år, 6 månader sen |
Stoke: 0 |
Jake
|
Tänkte köpa en mindre bräda och vill gärna ha lite tips. Började surfa med en långboard, sedan en 7,5 och nu en 7,2 ett tag men nu är jag sugen på något mindre. Hade något shortboardliknande i tanke men vet inte hur stort steg man ska ta och dessutom vill man ju att den ska funka i svenska förhållanden oxå. Är det någon som har något tips på vad man ska satsa på för bräda om man vill gå ner ett snäpp i storlek för att kunna svänga lite snävare?
|
|
|
|
|
#2462 |
Svar: Brädval? 18 år, 6 månader sen |
Stoke: 30 |
|
get it a little wider than normal with a fuller rail and it will be perfect for sweden, low nose rocker is good but you want outline curve and an accelerated tail rocker in order to fit the arcs of smaller waves.
How tall are you and how much do you weigh?
|
|
|
|
|
#2464 |
Stoke: 2 |
|
Antagligen vet du det, men poängterar det ändå...
Både bredd och tjocklek påverkar minst lika mycket. Min 6a har tex ungefär lika mycket volym som min 6'8". För själva surfandet så har shapen ännu större betydelse. Ställ dig frågan om varför du verkligen vill byta bräda... Är det för sakens skull? Ett inre mål? Är det verkligen så att du vill ha något som är mer manövrerbart i sväng? Eller när du gör en duckdive? eller tar brädan för stor plats i bilen? Vad vet jag, kan finnas tusen andra anledningar till det. Har du sett en duktig grabb på longboard och hur han vänder runt 10' toksnabbt?
Jag kan inte de dig något gyllene svar i stil med att köpa en 6'8". Det absolut bästa svaret är det du ger dig själv genom att låna en bräda av dina polare och prova dig fram till vilken volym och shape som passar dig bäst.
Vad ska du gå efter när du bestämmer dig för vilken volym du ska sikta på? Känsla. Olika surfare använder helt olika brädor för samma förhållande och för att göra samma manövrar. Slater åker tex toksmala brädor medans "Poto" åker både brett och tjockt. En sak är däremot säkert: det är rätt korkat att välja en bräda som har så lite volym att du missar att paddla in i våg efter våg bara pga att du inte paddlar tillräckligt bra på den.
Shapen då? Känner du dig bekvän med bottom turn, top turn, cutback och att surfa backhand på en bräda som är "snäll " i formerna kanske du kan börja med välja en med annan tail, istället för att enbart gå ner i volym, för att få till snävare svängar med samma teknik.
På shortboarden har du i princip två kategorier av tails; Square tail och Pintail. En ren square tail som inte är rundad kommer att ge dig en bräda som är väldigt kvick i svängarna, medan en pintail kommer att ge dig en väldigt snabb bräda mer lämpad för lite större och snabba vågor typ Mundakka (finns en länk till ett klipp på den vågen i någon annan tråd jag varit och klottrat i). De här två typerna är i det snaraste varandras motsatser och mellanting är rounded square tail eller en swallowtail.
Hoppas att det hjälpte dig lite iaf.
|
|
|
|
|
#2481 |
|
Jake
|
Tack för tipsen. Jag är 185cm och väger 83kg.
Alltså anledningen till att jag vill ha en mindre bräda är flera. Duckdive, svängar mm men framförallt för att det vore kul att utvecklas ytterligare som surfare. Jag fattar att det inte är brädan det hänger på för att man ska kunna ta snäva svängar men det borde ju underlätta något om man slipper häva runt 7,5fot .
Ska försöka övertala någon polare att låna ut en mindre bräda så kanske man får lite mer klarhet.
|
|
|
|
|
#2487 |
|
I recommend for you 6'5" 19.5" x 2.5" with a 80's outline and rail (bump squash with full boxy rails and a flat deck) modern bottom rocker, single double concave with vee out the back.
there is alot of volume in a board like that for paddling and planing at low speed but the curves will let you turn it and it is small enough to duckdive easily and progress pretty well. It will also fit in your car.
SharkFeeder, you aren't entirely correct about the tail shapes, squash tails have an abrupt release and therefore less resistance making them faster, a pintail has a holding property which actually slows you down but gives you back control in bigger or more powerful surf where getting speed isn't as much as an issue (since there is more of it in the wave)
regardless, tail shapes aren't as important as rocker, outline and rail shape.
|
|
|
|
|
#2492 |
Jake
|
Tack igen för tipsen sharkboy. Vet du vart man kan få tag i en sådan bräda oxå eller måste man få den specialtillverkad?
|
|
|
|
|
#2493 |
|
Backdoor has some Pipedreams and DHD's around that size, otherwise you can get a ...lost (Tataki or Shark model) custom made through Hollywood GBG
|
|
|
|
|
#2495 |
Stoke: 3 |
MesS
|
Shark boy!!
Can I order a custom made Speed demon 2 thru you?? If so what size would you recomend for me. I`m 178 cm tall and my weight is 73 kg, intermidiate level...
Would be cool if you could hook me up!!!
|
|
|
|
|
#2497 |
Jake
|
Ok, låter bra. Vad kostar det att få en bräda custom made via er på Hollywood och ungefär hur lång tid tar det?
|
|
|
|
|
#2498 |
|
4-6 weeks jake
MesS, what size board do you normally ride?
|
|
|
|
|
#2504 |
Stoke: 15 |
|
Jag själv har kört en mini-mal 7'6" och bytte nyligen till en "shortboard" som är 6'8"x19,5"x2,5" omkring där iaf. Mina observationer är att shapen är grym och ger mer fart. Men efter 2hrs surf är man bra mycket tröttare, och är swellet lite slött, så får man kämpa dubbelt för att få vågorna.
Nu när jag kört brädan med vinterdräkten, så inser jag att min ork inte är tillräcklig för att få så många vågor som jag vill. Visst är jag talanglös och inte supertränad, men för Sverige så tar jag ändå fram den större brädan nu när vinterdräkten behövs.
Precis som sagts, har allt att göra med volymen, köp en fish om du vill ha en kortare bräda som svarar bra, ngt som är +20" i bredd och 2½" i tjocklek. Självklart, är du fit, bra på att paddla har en fin teknik att fånga vågor, kör på något smalare, men för egen del, så in "hindsight" så passar det inte mig för Sverige, om det inte smäller på då. Helt annan sak när man är nere i Europa och kör, men här hemma med vinterdräkt å allt....
Sen håller jag med Shark_feeder, hittar du rätt performance bräda, så har inte längden så mycket att säga, mer än att du får det enklare att ta vågor, själv har jag beställt mig en perfomance longboard, men det betyder inte att jag lägger min "shortboard" på hyllan, men för de vanliga dagarna här hemma, så får den nog vila.
Jag är 177cm och väger omkring 72kg, om du undrade.
|
|
|
|
|
#2510 |
|
MesS skrev:
Shark boy!!
Can I order a custom made Speed demon 2 thru you?? If so what size would you recomend for me. I`m 178 cm tall and my weight is 73 kg, intermidiate level...
Would be cool if you could hook me up!!!
there is alot more I need to know to guess something like that, like what size board you normally ride, what you liked and didn't like about it, where you plan on surfing or at least what type of waves you want to use it for.
A Speed Demon 2 is an excellent shape for small waves if you can generate your own speed and don't mind puttin in the work to become better. That means that you have to paddle, be smarter about positioning both in the line-up and once on the wave, but the more work you put in, the more your surfing will advance.
I'm 173 and weigh 73k's right now, my 'normal shortboard' is 6'0" x 18 3/8" x 2 1/4" . I think the speed demon I get will be 5'10" x 18 3/4" x 2 3/16" basic formula is 1-2" shorter 1/8" - 3/8" wider.
|
|
|
|
|
#2514 |
|
robban
|
|
|
|
|
#2522 |
Stoke: 18 |
erc
|
Daniel skrev:
Precis som sagts, har allt att göra med volymen, köp en fish om du vill ha en kortare bräda som svarar bra, ngt som är +20" i bredd och 2½" i tjocklek. Självklart, är du fit, bra på att paddla har en fin teknik att fånga vågor, kör på något smalare, men för egen del, så in "hindsight" så passar det inte mig för Sverige, om det inte smäller på då. Helt annan sak när man är nere i Europa och kör, men här hemma med vinterdräkt å allt....
Det man inte får glömma om man köper en Fish är att den skall vara bra mycket kortare än en shortboard. Jag kör på en 6'3'' ,18 3/8'', 2 3/8'', skulle jag köpa mig en Fish så skulle jag gå ner till 5'8'' i längd.
Jag skulle rekomendera att skaffa dig en shortboard med samma mått som Sharkboy gav dig, när jag tog steget från funboard till shortboard sa var det till en bräda med just dom måtten. Den funkar för övrigt underbart med allt vintergummi.
Visst du kommer nog få slita en hel del i början innan du kommer ikapp med paddlingen, det är bara att bita ihop och paddla lite till
|
|
|
|
|
#2542 |
Jake
|
Låter som att en fish är det man borde satsa på, sedan får man kanske träna upp axlarna lite...
Sharkboy, ungefär vad kostar en bräda liknande den du rekomenderade mig?
|
|
|
|
|
#2545 |
Jake
|
Att få custom made alltså...
|
|
|
|
|
#2552 |
|
|
|
|
|
#2578 |
Stoke: 3 |
MesS
|
shark boy!!
What i Want is a good shortboard for waist to head+ conditions...Right now Im riding a 6`4, dont now the thicknes or the width but its pretty much of both I would say...
I think the board is to stiff and not the most manuverable one in smaller conditions.
Hope i?ts a bit clearer now...
How much does A SD2 cost and is it possible to get it before christmas
|
|
|
|
|
#2581 |
Stoke: 1 |
|
Funderar också starkt på en sd2. Har kollat runt en hel del på nätet bland annat på surfermags forum. Verkar som de flesta tycker att sd2 är den perfekta allroundbrädan för midje-högt upp till ca 2' över huvet. I princip alla ger tipset att beställa den 1'-2' längre än sin egen längd för att shapen ska funka ordentligt. Om du är 178cm(5'10") så borde du ha en 5'11" eller en 6'0". Det är iallfall vad de flesta rekomenderar, har själv inte testat en sd2 än men det låter rimligt.
|
|
|
|
|
#2584 |
|
Freddas you are exactly right. The shortboard is the 'do everything board' a fish does a few things well and alot of things not so well, a Speed demon does everything well in small/medium everyday surf if you are already good, fit and/or want to get good and fit, it is the perfect board for those conditions.
normal sd2 formula is to take off 1-2" in length and add 1/8" -3/8" in width, keep the board the same thick or even thinner because the rails have a bit more volume.
This will gÃve you a responsive board. Fish are not very responsive, they are drivey and fast down the line, but don't hang in the pocket nor do they carve very well.
Don't get me wrong, a fish (both performance fish and retro) are good for the right type of waves (lined up, mushy or where you need to generate down the line speed) but because of their width and lack of rocker, they shoot too much down the line and don't let you use the wave to generate speed for your turns, meaning that you rely too much on the board and you end up not utilizing the wave like you are supposed to. That and, that with that little rocker curve, the boards turns don't always fit smaller slow peeling or pocket oriented waves.
I like my fish, and surf it on the appropriate days now (took some figuring out first) but if I only had one board for sweden it would be an allround shortboard tweaked for choppier conditions.
|
|
|
|
|
#2593 |
Jake
|
Bara en fråga till då sharkboy. Var anledningen att du rekomendera mig att köpa en fish att det blir en lite lättare övergång? Tror du att det blir ett lite väl stort steg att gå från en 7,2 till en allround shortboard?
|
|
|
|
|
#2595 |
Stoke: 15 |
|
Jake, he didn't.  Han sa 6'5":an, den är inte en fish. Det var jag som sa fish.
|
|
|
|
|
#2613 |
Stoke: 18 |
erc
|
Om din avsikt till att byta bräda är att du vill utvecklas som surfare så är en shortboard den brädtyp som är mest allround. Det kommer oavsett om du väljer en fish eller en shortboard bli en omställning, skillnaden kanske e lite mindre på fishen men inte så otroligt mycket att det borde påverka ditt beslut.
|
|
|
|
|
#2676 |
Jake
|
Ok, sorry, rörde ihop det.
Jo anledningen till att jag vill ha en mindre bräda är ju just att jag vill utvecklas så om en shortboard är mer allround så är det nog det jag ska satsa på känns det som.
|
|
|
|
|