|
#24644 |
Torrdräkt eller inte.. 17 år, 6 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Håller på o kollar efter vinterdräkt nu, men eftersom jag inte vågsurfat så mycket tänkte jag kolla vad ni rekomenderar? Funderar på den här, www.surfbutiken.se/products.php?cid=16&pid=263 som jag är rätt säker på bör funka fin fint för vindsurfing, men hur är det med våg? Vill ju använda den till både och.
Vad har ni på händerna när ni surfar? Är det svårt att paddla med handskar?
|
|
|
|
|
#24646 |
Svar: Torrdräkt eller inte.. 17 år, 6 månader sen |
Stoke: 68 |
|
DON'T BUY A DRYSUIT, köp en riktig surfings våtdräkt, det är inget problem att surfa med handskar och skor på.. 
|
|
|
|
|
#24649 |
|
Ok, hur tjock tycker du då? Om man ska palla hela vintern? Som sagt, mest vindsurfat innan, kräver ju lite olika.
|
|
|
|
|
#24650 |
Yann
|
6/4 med integrerad huva är det som gäller om du garanterat vill vara varm. Gärna hålfiber också. Ett par bra handskar och en par tumvantar i backup, alternativt en termos med hett vatten
Om du nödvändigtvis måste ha en torrdräkt så tror jag Ocean Rodeos Pyro Surf är bästa alternativet, och enda alternativet avsett för vågsurf i första hand. Har inte hört om någon som vågat testa ännu.
www.oceanrodeo.com/surfing/drysuits.php
Skulle tippa på att torrdräkten du förslog är oflexibel att paddla i och för känslig för revor eftersom det är enkelneopren. Sen är det nog ingen torrdräkt heller utan vad windsurfarana kallar semi-dry. Så gott som alla våtdräkter för vågsurfing är motsvarande semi-dry, dvs har täta sömmar.
|
|
|
|
|
#24651 |
|
Det är inte att jag absolut vill ha torrdräkt, har alltid kört våtis innan och vart nöjd, men den sprack efter ett rejält kasfall i sept/okt. Så nu läcker den in som ett såll..
ok, men då är det nått sånt här som gäller då butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=61_62&products_id=809 ? Dom är bara sinnes dyra tycker jag. Därför jag blev lite nyfiken på torrdräkten.
Någon som vet nån till ett bättre(läs lägre) pris?
|
|
|
|
|
#24652 |
Yann
|
Känner inte till den där dräkten men billigare än så kommer du inte undan om du ska handla i Sverige. Själv hade jag inte lagt 3000 på ett okänt märke utan istället lagt till 500-1000kr till och få något som jag vet folk är nöjda med. Då får du t.ex. en XCEL Infinity eller en Ripcurl F-bomb. Någon annan kan nog fylla i med de andra beprövade märkena och modellern och var du kan handla dom. På nätet kommer du billigare undan men då gäller det att veta vilken storlek du ska ha och det blir trassligare med garantier.
Jag kör själv Ripcurl F-Bomb 6/5/4, E-Bomb 4/3, och E-bomb 3/2 för både vågsurf och kite och är sjukt nöjd.
|
|
|
|
|
#24653 |
|
Ok tack för tippsen!
Haha, Yann du är överallt och fyller i heta svar på mina inlägg, och så bor dutyp 10 minuter bort. Härligt med internet  Tack för all hjälp, det kommer helt säkert fler dumma frågor snart.
|
|
|
|
|
#24654 |
Yann
|
Vad är ett kastfall? Har hört det där några gånger innan i windsurfsammanhang men inte fattat vad det är.
|
|
|
|
|
#24655 |
Yann
|
Tja sedär, där kom en dum fråga från mitt håll  Är inne i en insomnia-period nu så det blir mycket forum  Nä dags för bingen...
|
|
|
|
|
#24656 |
|
Hehe, ett kastfall är helt enkelt när vinden sliter dig över brädan..
Som när min dräkt pajja, satt ikrokad, galet överriggad. Kom med galet fet planing och råkade gå ner lite i vind, inte bra när man redan kämpar allt man har för att hålla emot, så vinden sög tag mer i seglet, jag hinner inte kroka ur utan flyger istället med riggen ner i vattnet på andra sidan. Det var en stund där jag hängde helt rakt upp och ned med fötterna uppe vid masttoppen typ. Slogs ned med en jävla kraft, med ryggen först på andra sidan brädan.
Det händer oftast när man har krokat i, men det kan komma även utan, en rejäl vindby som man inte hinner parrera kan skicka ivägen en bra bit. Jag har flugit upp till några meter ett par gånger, sen studsar man soma en macka. Svin skoj, oerhört läskigt.
|
|
|
|
|
#24657 |
|
Im right there with you, har inte sovit bra på sistone. Tror det e surfabstinens.
Men man får väl gå och göra ett försök igen, peace out!
|
|
|
|
|
#24662 |
|
Yann skrev:
... Om du nödvändigtvis måste ha en torrdräkt så tror jag Ocean Rodeos Pyro Surf är bästa alternativet, och enda alternativet avsett för vågsurf i första hand. Har inte hört om någon som vågat testa ännu.
Köpte en sådan för ett par veckor sedan efter att ha kört vådräkt i många år, ska bli jäkligt intressant att prova. Har inte funnits tillfälle att prova den ännu men jag återkommer efter premiären med en recension.
David
|
|
|
|
|
#24663 |
Stoke: 30 |
|
Yann skrev:
Känner inte till den där dräkten men billigare än så kommer du inte undan om du ska handla i Sverige. Själv hade jag inte lagt 3000 på ett okänt märke utan istället lagt till 500-1000kr till och få något som jag vet folk är nöjda med. Då får du t.ex. en XCEL Infinity eller en Ripcurl F-bomb. Någon annan kan nog fylla i med de andra beprövade märkena och modellern och var du kan handla dom. På nätet kommer du billigare undan men då gäller det att veta vilken storlek du ska ha och det blir trassligare med garantier.
Jag kör själv Ripcurl F-Bomb 6/5/4, E-Bomb 4/3, och E-bomb 3/2 för både vågsurf och kite och är sjukt nöjd.
håller med Yann där, har också samma drakter, också sjukt nöjd
|
|
|
|
|
#24664 |
|
Vad tror ni om att köpa en 5/4 utan huva och sen en sån under grej på nån mm med huva? Har en lös huva sen tidigare också. Blir det för kallt?
|
|
|
|
|
#24665 |
Yann
|
Kan funka med då vill du definitivt ha mycket hålfiber på insidan. Olika märken har olika namn för detta men det är samma sak alltihop, Ripcurl kallar det Fireskin t.ex. Finns risk att det läcker lite i huvan men du överlever nog. Har du fireskin på en 5/4 klarar du dig nog utan underställ om det inte är minusgrader i luften. Jag har aldrig provat med underställ själv men har hört att det funkar bra.
|
|
|
|
|
#24666 |
Stoke: 9 |
Jakob
|
Hellgren kolla surfmarknaden. Jag säljer en heltny aldrig använd quicksilver ignite 6/5 för ett sjukt bra pris. nästa års model!!!
|
|
|
|
|
#24668 |
|
Fan, grymt bra pris, men jag är rädd att den är för liten. På quiksilvers hemsida står det upp till 87 kg, jag väger straxt över 90. Hur stor är du?
|
|
|
|
|
#24670 |
|
|
|
|
|
#24671 |
|
|
|
|
|
#24672 |
Stoke: 9 |
Jakob
|
hellgren skrev:
Fan, grymt bra pris, men jag är rädd att den är för liten. På quiksilvers hemsida står det upp till 87 kg, jag väger straxt över 90. Hur stor är du?
Jag är 185 och väger runt 80KG. vet inte om den räcker till dig men du kan alltid prova den. Redan ett par intresserade så först till kvarn...
|
|
|
|
|
#24673 |
|
Jag bor ju i gbg, så det e typ 100 mil ToR, kan jag lika gärna köpa en ny. Men tack ändå. Är det mäckigt att beställa en från cleanline?
|
|
|
|
|
#24674 |
Stoke: 30 |
|
marre_k skrev:
Någon som har rip curls f bomb?
www.cleanlinesurf.com/product.php?productid=27433&cat=1548&page=1
Det jag undrar är om en 5/4/3 med huva räcker även under en kall vinterdag. Eller ska man ha en 6/5/4.
Har ju en vanlig elasto 6/5/4 och tycker den räcker gott och väl. Men har hört att fbomb ska vara bättre. Någon som vet?
Fbomb is warmer, if that is better or not depends on how actively you surf and how warm of a suit you need. I reckon that 3/2-4/3 Ebomb and a 6/5 Fbomb is the perfect suit combo for where we surf
|
|
|
|
|
#24714 |
Stoke: -1 |
kax
|
hellgren skrev:
Jag bor ju i gbg, så det e typ 100 mil ToR, kan jag lika gärna köpa en ny. Men tack ändå. Är det mäckigt att beställa en från cleanline?
Köpte en 3/2 från Cleanline för 1år sedan och åkte på fet tull avgift så de blev samma pris som att köpa i sverige. Men du kan ju chansa, ibland så klarar man sig undan tullen./KAX
|
|
|
|
|
#24716 |
|
Körde feg/viking varianten och gav mig på en 5/4 från sueco istället. Hoppas att kodden sitter kvar när man kommer upp..
|
|
|
|
|
#24717 |
Stoke: 11 |
|
nej det är inte svårt alls att köpa en dräkt från cleanline, tar ca 2 veckor och är sällan några som helst problem. köpte precis en quicksilver ignite 6/5/4 och den e stört varm.
och tull som nån annan sa, ibland åker man på det och ibland inte, men den e ju aldrig på mer än 25% (som är den svenska momsen) av vad du betalat för dräkten. jag fick betala tull men det blir ändå minst 1500 billigare än att köpa samma dräkt här i sverige.
|
|
|
|
|