Facebook data

1
Köpa eller hyra?
#24726 Köpa eller hyra? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

capten skägglös
graphgraph

HAloj! jag ska ut och resa i 3 månader nu till januari och ska surfa en hel del. Jag kommer resa till californien flyg därifrån till mexico city för att sedan ta mig ner till sydvästra sidan av mexico där det nog blir mycket surf hopas jag. Flyget går hem till sverige från cancun eller nåt sånt. Nu till frågan, Ska man hyra bräda på varje ställe ellr ska man köpa en bräda och försöka sälja den innan man drar från vaje ställe? Oller blir det billigare att köpa en när man kommer ner till california och släpa med på hela resan. tacksam för tips!

Logga in för att svara
#24729 Svar: Köpa eller hyra? 17 år, 6 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Svår fråga faktiskt! Bra brädor är relativft dyra att hyra om de överhuvudtaget finns till uthyrning. Oftast är det NSP/epoxi massproducerade brädor shopsen stasar på. Jag skulle riskera att ta med egen bräda även med tanken på skador och tilläggs kostnader på flyget - vilken är det enda reéla merkostnader man talar om i det här fallet. Å andra sidan du kanske hittar en bättre, billigare bräda i Mexico t.ex. Vad jag märkt så är inte brädorna speciellt billigt i USA - å andra sidan med dagens dollarkurs blir det billigt när jag tänker efter. Jag kommer att ta med min NORD 6'8" Fish till USA i vinter som en cool grej (förutom att jag gillar den och tror att det blir bättre än att hyra)

Jag röstar alltså FÖR att ta med egen bräda. Stay Stoked!!

//Gaz

Logga in för att svara
#24730 Svar: Köpa eller hyra? 17 år, 6 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Att fixa allt i USA låter som en bra idé. Bättre att betala för incheckad bräda/dingrisk/försenat bagage än att springa runt och inte hitta det man vill ha, eller inte hitta något alls förrutom en vattensjuk gammal stock med flagnande stickers när surfet är glassy och snyggt. Tiden från ankomst till vått hår ska ju inte vara längre än 25 minuter om stresshormonerna ska hållas på rimliga nivåer. Och dollarn ja. Billigare än så här är inte att vänta. Dessutom är utbudet av nytt och beg. betydligt mer storståtligt i californien. Glöm inte att smörja baksidan av benen innan du rusar ut till vågorna. Ha en skön tripp!

Logga in för att svara
#24740 Svar: Köpa eller hyra? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

capten skägglös
graphgraph

om flygbolagen dingar brädan lite fint under resan hur går då till. ska man ha kvitton och försäkringar på brädan då eller? får man pengar direkt eller är det en massa strul om man ska fixa sånt. Är ju inte roligt om man ska stå och tjafsa med massa oförstående spansktalande flygbolag efter varje flyg eller amerikaner för den delen. Om man ska köpa bräda där ska man ta med sej en dunk poliester kanske!

solkrämen är redan på.

Logga in för att svara
#24741 Svar: Köpa eller hyra? 17 år, 6 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Du har ju själv ansvaret att embolaga embolaget så att den inte blir skadat vid "normal" hantering. Som du förstår är de redo för en fight i frågan. Jag använder vanlig brun kartong - utskurit top and bottom i bagen sedan kastar jag den och använder bara stumpan i forsättningen - sedan på med kartong igen när jag ska flyga . Har inte haft en brada skadat ännu på drygt 30 tal resor ......... men den dagen kommer säkert ....

Logga in för att svara
#24742 Svar: Köpa eller hyra? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

capten skägglös
graphgraph

vad är topp and bottom skärning? Om jag köper bäda i usa köper jag oxå en boardbag fett med fyllning, det borde väll räcka eller!? eller ska man wellpapa in det oxå?
Tack för svaren!

Logga in för att svara
#24743 Svar: Köpa eller hyra? 17 år, 6 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Det var wellpapp utskurit efter brädan. TYcker att tjock board bags kan va nog så klumpiga .... Kommer säker mer och bättre synpunkter inom kort - BOS boys super väl för tillfälle som det verker ...... De är låga och viljelösa utan deras fearless leader kan tänkas ........

Logga in för att svara
#24744 Svar: Köpa eller hyra? 17 år, 6 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

Blev många öl till kalkonen häromdagen....buken är fortfarande svullen! Sen blev det ju en flaska rött igår.........hmmmm....gazzer har nog rätt. Man orkar ju inte ens paddla ut å ta ett par vågor

Bubbelplast är ju annars en galet bra klassiker!!!!!

....å köp en bräda i staterna....det är ju nästan gratis här nu om man kommer med svenska pengar!!!

Logga in för att svara
#24766 Svar: Köpa eller hyra? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

capten skägglös
graphgraph

Så kallade experter säger att dollarn ska ner till 5,90 runt nyår så det verkar ju rätt sweet.
Någon som har tipps på vilken tjoklek volym man bör köpa för att brädan ska funka hemma i sverige oxå. Nu kör jag på en amundson 7,6 vilket var min första bräda. Tänkte nog köpa nått runt 6,8 men hur fet bör den vara? är lite sugen på en fisk!

Logga in för att svara
#24767 Svar: Köpa eller hyra? 17 år, 6 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Kolla på NORDs 6'8" eller 7'2" Fishar - sweet!!

Logga in för att svara
#24773 Svar: Köpa eller hyra? 17 år, 6 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

WTF! 7.2 fish? finns de så stora?

Logga in för att svara
#24785 Svar: Köpa eller hyra? 17 år, 6 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

capten skägglös skrev:
vad är topp and bottom skärning? Om jag köper bäda i usa köper jag oxå en boardbag fett med fyllning, det borde väll räcka eller!? eller ska man wellpapa in det oxå?
Tack för svaren!

I hate to say it but Gazz is right about everything except for that boards are expensive in the states. boards are cheap in the states and now as he mentioned, cheap for us with SEK as well.

I pack my boards with bubble wrap, then do what Gazz said with the 'pappkartong'. I cut out two board templates for top and bottom, and extra ones for spacers between boards. Then cut two slices to protect rail.

If you don't pack your boards properly then i don't recommend you go for a claim if your board gets dinged when you travel.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!