|
#24731 |
Kamera tråd igen.... 17 år, 5 månader sen |
Stoke: 14 |
|
Har funderat på en ny digital kamera. Jag vet ju att många på sidan här har koll på vad som är bra och slänger därför ut frågan. Vilken digital spegelreflex kamera är bra ? har kollat på en Nikon D80 och den verkar ju bra. Några komentarer? 
|
|
|
|
|
#24733 |
Svar: Kamera tråd igen.... 17 år, 5 månader sen |
Stoke: 28 |
|
Jag är i alla fall mycket nöjd med min D50 och min D70 - de hanterar man som en "riktigt" kamera om man har den läggning - och då menar jag egen styrning av själva exponeringsläge med +/- kompensering. Sedan är det väldigt viktigt att inte snålla på objektivet. Även Nikon har billigare alternativ - de känns mycket plastikare och ger sämre skärpa vad jag har märkt. Frågor du Esta så säger han Canon .........
|
|
|
|
|
#24734 |
Stoke: 4 |
|
Snålla? Du måste mena olla? Klart det blir dålig skärpa om man ollar objektivet. Dessutom ska man inte snåla på objektivet. Haha Hoho!
|
|
|
|
|
#24738 |
Stoke: 15 |
|
Jag har en D80 och är mycket nöjd, men hade gärna haft ett mer ljuskänsligt zoom-objektiv. Sen är det klart att D300 med anti-skak och vädertätning får en att dreggla lite. Polaren köpte Konicas nya och påstår den är bäst med andra påstår att Canon 40D är den bästa
Det som är klart är iaf. att utbudet på objektiv är bäst hos Nikon och Canon, vilket gör att man kan köpa fina beg. objektiv utan att behöva leta ihjäl sig. Här är en äldre test:
www.digitalreview.ca/cams/A100vsD80vsXTi.shtml
|
|
|
|
|
#24746 |
Stoke: 14 |
|
Tack ska ni ha. daniel, du skulle aldrig ha sagt något om D300....Nu e jag ju helt såld på den:laugh:
|
|
|
|
|
#25672 |
Stoke: 0 |
|
Bra val. Jag beställde faktiskt en D300 tidigare idag. Med batterigrepp blir den helt grym. Stabilare, längre batteritid och snabbare ( 8bps) . Fick dock ruska ett tag i plånboken...
De som hade D200 sa att dom kunde plåta i spö-regn på öppet hav, och D300 lär väl inte vara sämre.
|
|
|
|
|
#25685 |
Stoke: 12 |
Per
|
|
|
|
|
#25692 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Helt riktigt Gazz.
Men när jag marknadsför Canon, köper alltid den som frågade nåt helt annat pga att säljaren i butiken pushat för ett annat märke med bättre vinstmarginal. Jag har själv under ngr år jobbat i fotobutik så jag vet hur det ligger till.
Men men, ofta e det plånboken som styr.
|
|
|
|
|
#25697 |
Ants
|
Senast jag hade/köpte systemkamera så blev det en Canon T90 med objektiv 16, 17, 24, 50, 70, 115, 200 mm samt blixt som smattrade på flera gången i serie.. Men utan auto fokus..
Funderar på en Nikon D80 med 18-50 och 50-200 objektiv typ.. Binge säger att det är bäst och då är det det! Bild-chippset är så mycket bättre än de billigare Canon 400D och Nikon D40-D40x..
|
|
|
|
|
#25726 |
|
Det stämmer Ants, att "chippet" är bättre, samma som sitter i D200:an. Fast inbyggd anti-skak och vädertätning är inte fel. Har du lite flis över, satsa på ett zoom-objektiv som kommer ner under
F4-5.6 om du tänkt fota surf i Sverige, och anti-skak är inte helt fel heller, t ex Nikkor 70-300 VR, men det kostar nästan 6lök så....
Nikon D40(x) har svårt att driva vissa objektiv, kolla med en kunnig säljare, den är inte prisvärd enl. min mening. En kollega påstår att Pentax K10-D är det bästa som gjorts, bra pris på huset, men tveksam till objektivutbudet, därför tycker jag det är bra att välja Canon eller Nikon.
Helt ny på kameror och knappt lärt mig hantera min, men det är kul som attans, synd att man inte har ekonomin för att finare objektiv bara...
Nå Cederholm, vad har du inhandlat? 
|
|
|
|
|
#38589 |
Svar: Kamera tråd igen.... 16 år, 9 månader sen |
Ants
|
Nu har jag äntligen beställt en Nikon D80. Får huset för 5000 kr oanvänt i originalförpackning med originalkvitto. Tackade nej till 18-135 mm kit-objektivet som kunde följa med för en tusing typ..
Minne ca 500 kr
Börjar med 50mm/1.8D nytt för ca 1300 kr. Letar efter begagnat 18-55 VR kit. Men behöver jag verkligen VR (= antiskak) på så korta avstånd för familjefotografi?
Blixt, några tips? ca 2000 kr
Kikar nog på ett Sigma 70-300mm och stativ för att fota surf och snowboard framöver. Ca 1200 kr..
Sist på listan blir ett fisheye som säkert är svindyrt, men så jag kan fotografera vert och pool-skateboarding. Ca 5000 kr begagnat?
Kostnad totalt ca 15.000 kr med tiden..
|
|
|
|
|
#38592 |
|
Ang. VR/IS eller inte. Det är ett sätt att undvika skakoskärpa (inte rörelseoskärpa på motivet alltså) och ger generellt 2-3 steg längre slutartid utan skakoskärpa problem.
Testkör lite med 50at, vill du sedan kunna plåta i dåligt ljus fast vidvinkligare så kan VR gluggen vara intressant.
På frågan om du behöver det eller inte, med ett så ljussvagt objektiv (3,5-5,6). Ja, i vart fall om du skall fotografera utan blixt i lite sämre ljus. Själv hade jag dock prioriterat ljusstyrkan och slagit till på typ Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II.
Tycker dock balansen mellan hus och optikkvalitet ligger lite konstigt. Jag tycker man bör budgetera minst lika mycket för telet som för huset, om man planerar att i första hand plåta surf.
Fisheye: ta en kik på Peleng 8mm och Zenitar 16mm/2.8... Helmanuella gluggar, men i de brännvidderna så är det bara att blända ner lite och ställa skärpan för hela sessionen..
|
|
|
|
|
#38593 |
|
En polare kör Sigmas 70-200 glugg 2,8 i sin D80 och måste säga att resultatet blir riktigt fint. Men visst sätter huset käppar i hjulet på t ex bildserier eller om man vill ta i RAW format i bildserier.
|
|
|
|
|
#38595 |
Ants
|
Tack för svar och tips, det uppskattas 
Jäkla kompromissande mellan ekonomi, kvalitet, användning, intresse, mål, lull-lull mm..
Vet att den inte har snabbaste motorn på marknaden (3,5 b/s), men tanken är att satsa på bra objektiv istället för bästa huset och sedan lära och se. Tycker priset för huset jag ger är ganska bra då det är nytt också. Om jag sedan har ekonomi och intresse så kränger jag huset och köper bättre hus, men kan köra vidare med favorit objektiven jag samlat på mig.
Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II verkar intressant. Läste på nätet. Har nu bokat ett begagnat i bra skick för 2500 kr inkl UV filter och motjusskydd (nytt kostar 3895 kr utan tillbehören..) . Tack för tipset där!
Ska verkligen kolla på bra bländartal på teleobjektiv för surf-foto.
Grymma Fish eye tips också, kollar på det sen, tack!!!
|
|
|
|
|
#38597 |
Stoke: 11 |
|
har nyss köpt en vattenprooof kamera som tål vatten till 1,5 meter utan extra hus, det är en smidig sanyo videokamera med megapixlar!
fungerar utmärkt om man inte vill ha värstingbilder! 
|
|
|
|
|
#38604 |
|
|
|
|