Facebook data

1
Dilemma, att svälja kameler
#25257 Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 2

pikles
graphgraph

Kände mig duktig då jag nyss köpte utsläppssänkor på LFV för att kompensera förestående surfresan. Nämnde det för forskarkollegan som driver Sveriges bästa miljöblogg, han skrattade

-Köp inte det, köp utsläppsrätter istället. Utsläppssänkor som ska "neutralisera" utsläppen som du orsakar genom flyg genom att till exempel odla regnskog leder egentligen till att legitimera utsläpp och begränsar inte användningen av fossilt bränsle i sig. Gör sen DN-testet och se hur duktig du känner dig efter det

www.dn.se/pollutioncalc/start.jsp

oj

Förstår först nu den oerhörda effekt flygresor har, visste innan att det gör skillnad, men inte så stor skillnad. Jag som anser mig vara hyfsat medveten låg på mer än dubbelt så mycket som genomsnittssvensken, reser en del med jobbet, men minst lika mycket pga. surf. I relation till att skippa några timmar på flyg så gör inte bilkörning, matval, bostadsuppvärmning och energilampor ett skit. Jag är en sån hycklare!

Motsägelsefullt att ett intresse som kan kräva mkt resor, iaf om man bor i Sverige, samtidigt går ut på att njuta av naturen.

Så, är vi beredda att dra ner på surfresor med flyg tills det finns energieffektivare tekniker?
Kan vi tänka oss tågresor ner till Europa i vinter istället för smörsurf i 27 gradigt vatten?
och med en ångestfylld känsla har miljösystemanalysforskaren fullbordat dagens kvot av "tredje uppgiften"

Logga in för att svara
#25262 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

ser ut som om man inte klarar sig om man skall flyga... =(
j*vla skit oxå! slopa inrikesflygen??

Logga in för att svara
#25272 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Faan, jag läste rubriken - svälja karameller. Vad besviken jag blev... Trodde någon ville bli av med en massa julgodis. Men visst, miljön är också viktig.

Logga in för att svara
#25275 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 1

Johan
graphgraph

alex el gordo skrev:
Faan, jag läste rubriken - svälja karameller. Vad besviken jag blev... Trodde någon ville bli av med en massa julgodis. Men visst, miljön är också viktig.

hahahahahahaha

Logga in för att svara
#25276 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 2

pikles
graphgraph

Johan skrev:
alex el gordo skrev:

hahahahahahaha

hahahaha... ha ha... ha

Just det, glömde att ta hänsyn den utbredda IDGAS (I don't Give A Shit)- mentaliteten inom gruppen "surfare", samt att inlägg som inte direkt adresserar surf straffas av den stora O-seriositetens blöta handduk

my bad

Logga in för att svara
#25282 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Nej då Pickels
Jag ville bara vara lite rolig, och sen läste jag faktiskt fel. Det är grymt vikigt att vi surfare tänker på miljön. Oftast är det bara snack. Typ SAS. OK inte alla i den organisationen är väl "dubbeltungade", men när man flyger runt hela jorden, oftast har en gammal törstig amerikansk pickup och dessutom köper ett gäng surfbrädor varje år (surfbrädor är ju värsta kemibomben om man ser hela tillverkningsprocessen).
Så en stor ryggdunk för att du gör något åt saken.

Logga in för att svara
#25286 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Göteborg hade väl ett nytt mål, just nu är utsläppen 5000ton Co2 per invånare och målet är 2000Co2 eller så, målet är uppätet av EN enda resa utanför Europa i stort sett, ex. var Thailand. Vet att GP förra året tog ex. Amsterdam- Miami (typ två veckor innan jag reste) och då har jag för mig vi hade en debatt ang. det också.

Om vi inte hittar ett flygbränsle/flygmotor som släpper ut mindre Co2, så kommer flygresor att straffbeskattas och ingen kommer att ha råd att flyga, sen om det är om 5år eller 15år, är väl frågan.

Det gör ont, men att sitta här i Mars och fundera på att sälja allt och emigrera till Australien kl. 3 på natten vill inte jag vara med om igen. Jag måste få sol och värme en gång mellan nov-mars. Kanske är en bränslesnål dieselbuss till Marocko alternativet, en jävla lång resa dock.

Ngn på jobbet idag sa att bensinen i Colombia kostar runt 30öre, en glass på stranden är dyrare än en full tank, sant eller inte....kan vart Venzuela också, berättaren var osäker.

Logga in för att svara
#25289 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

oops:

Ditt resultat: 10.9 ton växthusgaser / år

7,6ton av ovan är flyg

Logga in för att svara
#25290 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

spammar lite, om ingen fattade det så skrev jag fel ovan, det kan juh inte vart 5000ton såklart per invånare, måste ju vart 5ton, eller?

Logga in för att svara
#25291 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

Kat
graphgraph

Om vi inte hittar ett flygbränsle/flygmotor som släpper ut mindre Co2, så kommer flygresor att straffbeskattas och ingen kommer att ha råd att flyga, sen om det är om 5år eller 15år, är väl frågan.

Logga in för att svara
#25295 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Någon här inne som någonsin har tagit sina brädor och åkt båt till nån destination långt bort? Trots att jag flyger relativt mycket är jag sjukt flygrädd, vilket resulterar i brakfyllor på alla plan (vilket gör det väldigt svårt att checka in). Denna tråd har dock fått mig att förstå att min flygrädsla inte handlar om att jag är egenkär (rädd för att dö) eller att jag är en fjolla, jag är bara omedvetet bekymmrad för miljön! Så måste det vara!

Logga in för att svara
#25296 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

Det känns som att man scorat den bästa tiden att vara ung i...!?

Logga in för att svara
#25304 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

Kände att jag också ville kolla. 14,1 ton växthusgaser totalt. 12 av dem resultatet av surfresor! hade verkligen inte en aning om att det var SÅ hemskt för moder natur med flyg.

Lite bitter eftersmak efter man bokat flyg till Costa... Man får väl flytta till surf o värme istället för att fara fram och tillbaka som en skållad råtta. Kanske den motivation man behöver för att välja ett ställe och banka ner sina bopålar?

Logga in för att svara
#25308 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 1

Janosch
graphgraph

bostad 0.5 ton växthusgaser / år
flyg 5 ton växthusgaser / år
mat 0.6 ton växthusgaser / år

Det är ju helt klart flyget som ställer till det...

Logga in för att svara
#25311 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

Kat
graphgraph

9 ton växthusgaser / år

Bostad 3.2 ton växthusgaser / år
Resor 5.3 ton växthusgaser / år
Mat 0.5 ton växthusgaser / år

hemsk man känner sig... janosch- well done, inte såå många ton ändå..

Logga in för att svara
#25313 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 5

Pelle Blanco
graphgraph

kameler....?

Logga in för att svara
#25315 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Gudfadern:

Bostad 0.1 ton
Resor 0.05 ton
Mat 1.3 ton
Indrivningsverksamhet: 8 ton

En spekulativ uppskattning...

Är forfarande nyfiken på de där svalda kamelerna? Vad hände? Men det är bra att du lyfter upp relevanta frågor, vi måste tänka mer på vad vi egentligen har för oss. tackar...

Logga in för att svara
#25334 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 8

kapten
graphgraph

Inte bra.

Bostad: 0.6 ton/ar
Resor: 11.5 ton/ar
Mat: 0.6 ton/ar

Bor i Australien och har bara nagra minuter till surfen. Men ända blir det ett jäkla körande för att hitta den bästa surfen och da erbjuder ända den 5 mils strecka som jag oftast surfar mer än 30 bra bryt. Sen sa blir det ju även en lang surfresa per ar. Det är nog dags att tänka om nu. Kanske man ska börja hoppa i pa första bästa ställe och snala in pa gasern samt göra road trips med 5 pers i bilen istället för att flyga langresor.

Kapten

Logga in för att svara
#25335 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

Peter
graphgraph

Mitt resultat: 19.3 ton växthusgaser / år
17.3 ton av dessa är flygresor (önskar att det vore surfresor,..).
Ok, det är en tankeställare - men är flygutsläppen räknat per skalle i planet eller får jag totalsumman utsläppen som flyget gett per timme?

Logga in för att svara
#25337 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Peter skrev:
Mitt resultat: 19.3 ton växthusgaser / år
17.3 ton av dessa är flygresor (önskar att det vore surfresor,..).
Ok, det är en tankeställare - men är flygutsläppen räknat per skalle i planet eller får jag totalsumman utsläppen som flyget gett per timme?

per skalle

Logga in för att svara
#25344 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

Pelle Blanco skrev:
kameler....?

"Att sila mygg och svälja kameler är ett uttryck som handlar om inkonsekvens där mindre detaljer får mer uppmärksamhet än saker som är betydligt viktigare."

"Ursprung - Ni blinda ledare, som silar mygg men sväljer kameler! -- Matt. 23:24"

Känns som man fått sig en rejäl kamel på halsen...

I den svenska mörka vintertiden kanske det här är intressant också:

I Sverige tänder vi 300 milj. värmeljus/år. Om vi återvinner alla små värmeljushållare sparar vi 1000 ton koldioxid!!

Logga in för att svara
#25349 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 2

pikles
graphgraph

Annika skrev:
Pelle Blanco skrev:
kameler....?

"Att sila mygg och svälja kameler är ett uttryck som handlar om inkonsekvens där mindre detaljer får mer uppmärksamhet än saker som är betydligt viktigare."

"Ursprung - Ni blinda ledare, som silar mygg men sväljer kameler! -- Matt. 23:24"

Känns som man fått sig en rejäl kamel på halsen...

I den svenska mörka vintertiden kanske det här är intressant också:

I Sverige tänder vi 300 milj. värmeljus/år. Om vi återvinner alla små värmeljushållare sparar vi 1000 ton koldioxid!!

Exakt Annika, uttrycket var en reflektion över mitt eget handlande, med cykel och promenad till jobb, ingen TV sen snart 3 år, ingen större stereo, inte slänga mat och köpa ekomjölk och i princip vegetarisk kost, inköp av nån jävla babutröja som ska spara tvättmedel och kräva mindre energi att producera (hade nog sparat mer energi på att inte köpa tröjan och använda min gamla, för den var nog inte riktigt förbrukad fullt ut) det är mina myggor, som jag silar.

Mina kameler är de flygtimmar som jag spenderar
amen

Logga in för att svara
#25350 Svar: Dilemma, att svälja kameler 17 år, 5 månader sen Stoke: 2

pikles
graphgraph

OCH!!!!
Till er som fick ångest!
KÖP UTSLÄPPSRÄTTER (inte sänkor, ger upphov till rebound-effekter=ökad förbrukning genom legitimering)!! Inte alls så dyrt som man tror!
skarv.snf.se/snf/co2/index.asp

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!