Facebook data

1
varmaste våtdräckten?
#25486 varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

ankan
graphgraph

Tjena,

Dags att köpa ny vinterdräckt men har inte stenkoll på vad jag skall köpa. Funderar på att ripcurls f-bomb 6/5/4:a, någon som testat den och har någon åsikt? Det är ju värme och flexabilititet man vill åt...

Om det finns någon som testat olika dräckter och gjort en jämförelse vore de supernice; finns säkert i nån surftidning någonstans men kanske är svårt att hitta på nätet, eller?

Och skor och handskar - finns det vettiga saker att få tag på i stockholmskrokarna? De hanskar jag har idag är så hala och ena dojjan tappade polarn bort när han lånade dom, hehe. .

Logga in för att svara
#25487 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 9

Jakob
graphgraph

ankan skrev:
Tjena,

Dags att köpa ny vinterdräckt men har inte stenkoll på vad jag skall köpa. Funderar på att ripcurls f-bomb 6/5/4:a, någon som testat den och har någon åsikt? Det är ju värme och flexabilititet man vill åt...

Om det finns någon som testat olika dräckter och gjort en jämförelse vore de supernice; finns säkert i nån surftidning någonstans men kanske är svårt att hitta på nätet, eller?

Och skor och handskar - finns det vettiga saker att få tag på i stockholmskrokarna? De hanskar jag har idag är så hala och ena dojjan tappade polarn bort när han lånade dom, hehe. .

Har kört Rip Curl men gått över till Qucksilver och är riktigt nöjd. Har en quicksilver Ignite 6/5 och jag vågar nog påstå att det är den varmaste dräkten på marknaden. Varm och riktigt smidig, I like. SUrfade senast igår på torö och var tvungen att konstat ta in kall vatten i dräkten för att inte svettas ihjäl, ganska bra betyg med tanke på att detta är Sverige i December....

Logga in för att svara
#25489 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Din är varm men min är varmare. Du har ju utan hollowfibre...

Logga in för att svara
#25493 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 9

Jakob
graphgraph

Jo eftersom jag inte e lika mesig som dig så tar jag hellre den som är sjukt varm men väger mycket mindre och är smidigare än den som e sjuktäckligtsnuskvarm men tung och osmidig.

Logga in för att svara
#25495 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Åsså kissar du som en industriell vattenspridare så fort du doppar din tå i kallt vatten

Logga in för att svara
#25510 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Tore
graphgraph

Jakob: Om jag förstår dig rätt menar du alltså att varianten med hollow fiber, som är den senaste om jag inte har fel, är tyngre och mindre smidig än den utan?

Willy: Tycker du att den med hollowfiber är otymplig?

Logga in för att svara
#25518 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 9

Jakob
graphgraph

Tore skrev:
Jakob: Om jag förstår dig rätt menar du alltså att varianten med hollow fiber, som är den senaste om jag inte har fel, är tyngre och mindre smidig än den utan?

Med eller utan hollow fiber har inget att göra med att den e nyare eller äldre. Det finns två modeller av dräkten, en med och en utan. Den som har hollow fiber blir tyngre och osmidigare. Vill inte säga att den är tung och o smidig, den är bara tynger och osmidigare än den utan.
Jag är som sagt sjukt varm i min utan HF. Om jag någon gång skulle frysa, vilket jag starkt tvivalr på så är det bara att använda ett underställ av hollowfiber, finns att köpa på nordsurf.com.
giddy up.

Logga in för att svara
#25523 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Tore
graphgraph

Ok. Kollade på Cleanlinesurf och de hade bara en 6/5 i hollowfiber så jag utgick ifrån att det var den senaste modellen men då förstår jag. Tax

Logga in för att svara
#25524 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Varma dräkter i all ära, men vilken dräkt är snabbast?

Logga in för att svara
#25525 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jag blev nyfiken nu som våtdräkts-nörd. Har Quiksilver fått ner vikten i sina vinterdräkter, "många" har klagat på att de är tyngre och otympligare än t ex Rip Curl? Sist nämda märke har ett enkelt system, E-bomb är utan hålfiber eller fireskin och F-bomb är den med.

Jag hade lätt valt en dräkt med, själv kör Xcel Infiniti 6/5/4, den är varm och go och framförallt extremt lätt och smidig, inte lika mycket hålfiber som F-bomb dock. Annars tror jag extremt mycket på O'Neill Psycho II, utan att ha provat den.

Lycka till med dina inköp och akta dig för att få kontot länsat, även om banken oftast betalar tillbaka.

Logga in för att svara
#25526 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Jag haller med Daniel, tror mkt pa psycho II, kor en psycho II 3/2 och den hade jag langt in i oktober. Kan tanka mig att deras tjocka drakter ar grymma.

Sedan fattar jag inte riktigt grejen med att ha en drakt som man svettas i i december. Man vill val vara lagom varm? En drakt som ar sa varm att man svettas i december i sverige borde ha fa tillfallen da den funkar... bara min asikt.

Logga in för att svara
#25527 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Kan forresten rekommendera excels 5 finger vantar oxa, hur bra som helst.

Logga in för att svara
#25529 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

Daniel skrev:

Jag hade lätt valt en dräkt med, själv kör Xcel Infiniti 6/5/4, den är varm och go och framförallt extremt lätt och smidig, inte lika mycket hålfiber som F-bomb dock. Annars tror jag extremt mycket på O'Neill Psycho II, utan att ha provat den.

Tyvärr måste jag säga att O'neill Psycho II inte riktigt håller måttet. Huvlösningen är inte riktigt bra & när man blir spolad så trycker det in _mycket_ vatten. Dessutom så sluter den inte riktigt tätt kring benen/ovanför fötterna. Det börjar sippra in direkt när man kliver i...inte alls bra. Annars är det en väldigt smidig & varm dräkt...ska försöka börja tejpa vid benslutet & se om det blir bättre.

Logga in för att svara
#25530 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

Jake skrev:

Sedan fattar jag inte riktigt grejen med att ha en drakt som man svettas i i december. Man vill val vara lagom varm? En drakt som ar sa varm att man svettas i december i sverige borde ha fa tillfallen da den funkar... bara min asikt.

Måste svara på det här också! ;P Det var i helgen nästan 10 grader varmare i luften & 4-5 grader varmare i vattnet än det brukar vara här på östkusten i december. Så det finns gott om tillfällen (här på östkusten iaf) där man behöver en mkt varmare dräkt. Särskilt på nordvindar...

Logga in för att svara
#25536 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 9

Jakob
graphgraph

nic skrev:
Jake skrev:

Måste svara på det här också! ;P Det var i helgen nästan 10 grader varmare i luften & 4-5 grader varmare i vattnet än det brukar vara här på östkusten i december. Så det finns gott om tillfällen (här på östkusten iaf) där man behöver en mkt varmare dräkt. Särskilt på nordvindar...

Instämmer. Helgens väder var så gott som sommar jämfört med vad det kan bli.

Logga in för att svara
#25538 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

nic skrev:
Daniel skrev:

Tyvärr måste jag säga att O'neill Psycho II inte riktigt håller måttet. Huvlösningen är inte riktigt bra & när man blir spolad så trycker det in _mycket_ vatten. Dessutom så sluter den inte riktigt tätt kring benen/ovanför fötterna. Det börjar sippra in direkt när man kliver i...inte alls bra. Annars är det en väldigt smidig & varm dräkt...ska försöka börja tejpa vid benslutet & se om det blir bättre.

Jag har hört precis samma sak från ett flertal norska surfare som jag snackat våtdräkter med.

Ibland undrar man hur de som designar våtdräkter tänker, det finns så jävla mycket rena plojgrejer och direkt dåliga lösningar på våtisarna.
Förmodligen sitter det ett gäng designers i nån varm klimatzon och garvar rxven av sig åt oss som surfar kallvatten..

Logga in för att svara
#25539 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

alalin
graphgraph

håller med nic om att huvsystemet inte direkt är superdunder på oneill psycho II, kommer in betydligt mer vatten än med dräkter med tex ripcurls lösning. Däremot tycker jag muddarna är sjukt bra och tajta till skillnad från nic. Smidig är den också men om man vill ha värme, satsa på något annat märke..

Logga in för att svara
#25540 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

peter!!
graphgraph

Precis inførskaffat en Quiksilver Ignite 6/5 HFT. Har inget att jæmføra med førutom en reef 3/2 och vist fan var den varmare æn den
Skaffat ett par Quiksilver 5mm gloves samt ett par 7mm Hotline boots. Tyværr har jag inte haft varken handskar eller boots innan så har inget att jæmfør med.. Men det funkade fin fint ifal.
Kørde med allt flø førsta gången på søndagen i Stavanger. Var 8 grader i vattnet och 3 i luften enligt någon sida..

En sak bara... Visst jag ær ganska otrænad efter en slapp sommar och degig høst utan surf eller någon fysisk aktivitet øver huvud taget. Och visst jag var lite småkrasslig men jøsses! Aldrig blivit så trøtt så fort någonsin ! Orkade knappt ta mig ut. Långa mellanrunm mellan vågorna och inte speciellt stort men jag var slut efter 35min... Nu vet jag ifal vad nyårsløftet ska bli. Stenhårt på gymmet. Træningsværken idag ær inte att leka med.. Jag antar att det ær min otrænade kropp som ær felet och inte att det faktiskt ær så tungt i en 6/5 drækt???

Logga in för att svara
#25541 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

peter!!
graphgraph

Precis inførskaffat en Quiksilver Ignite 6/5 HFT. Har inget att jæmføra med førutom en reef 3/2 och vist fan var den varmare æn den
Skaffat ett par Quiksilver 5mm gloves samt ett par 7mm Hotline boots. Tyværr har jag inte haft varken handskar eller boots innan så har inget att jæmfør med.. Men det funkade fin fint ifal.
Kørde med allt flø førsta gången på søndagen i Stavanger. Var 8 grader i vattnet och 3 i luften enligt någon sida..

En sak bara... Visst jag ær ganska otrænad efter en slapp sommar och degig høst utan surf eller någon fysisk aktivitet øver huvud taget. Och visst jag var lite småkrasslig men jøsses! Aldrig blivit så trøtt så fort någonsin ! Orkade knappt ta mig ut. Långa mellanrunm mellan vågorna och inte speciellt stort men jag var slut efter 35min... Nu vet jag ifal vad nyårsløftet ska bli. Stenhårt på gymmet. Træningsværken idag ær inte att leka med.. Jag antar att det ær min otrænade kropp som ær felet och inte att det faktiskt ær så tungt i en 6/5 drækt???

Logga in för att svara
#25542 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

ErikG skrev:
nic skrev:
Daniel skrev:

Jag har hört precis samma sak från ett flertal norska surfare som jag snackat våtdräkter med.

Ibland undrar man hur de som designar våtdräkter tänker, det finns så jävla mycket rena plojgrejer och direkt dåliga lösningar på våtisarna.
Förmodligen sitter det ett gäng designers i nån varm klimatzon och garvar rxven av sig åt oss som surfar kallvatten..

Tror det var mer sånt tidigare men dom verkar bli bättre och bättre. Kunde aldrig riktigt fatta varför det tillverkades tjocka dräkter som inte hade täta sömmar tex.

Logga in för att svara
#25544 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Redax skrev:

Logga in för att svara
#25545 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Redax skrev:

Logga in för att svara
#25546 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Tore skrev:

Jag tycker inte det, men kan bara jämföra mot min gamla RC 6/5/4. De emellan är det ingen större skillnad i otymplighet. Däremot är Quiken tätare. Det tar längre tid att få in vatten i dräkten vilket är bra. Då håller du dig varmare längre eftersom kroppen inte behöver värma upp nytt inläckande vatten.

För övrigt så är dräkten lite väl varm till en början, men efter 3 timmar i vattnet är man jävligt nöjd över att man fortfarande ligger i och kompisarna dragit upp för att det är för kallt. Då slipper man en snejkande Jakob och en droppande Larsa och får välja vilka vågor som ska surfas och inte helt själv!

Logga in för att svara
#25548 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

alalin skrev:
håller med nic om att huvsystemet inte direkt är superdunder på oneill psycho II, kommer in betydligt mer vatten än med dräkter med tex ripcurls lösning. Däremot tycker jag muddarna är sjukt bra och tajta till skillnad från nic. Smidig är den också men om man vill ha värme, satsa på något annat märke..

Kanske är det bara jag som har spinkiga vader? Jag får nämligen inte in vatten vid arm-muddarna...hursomhelst, jag rekommenderar helt klart RC istället för O'neill.

Logga in för att svara
#25549 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

ööööööh, vrist heter det ju, inte vad...

Logga in för att svara
#25560 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

peter!! skrev:
Precis inførskaffat en Quiksilver Ignite 6/5 HFT...
... Visst jag ær ganska otrænad efter en slapp sommar och degig høst utan surf eller någon fysisk aktivitet øver huvud taget. Och visst jag var lite småkrasslig men jøsses! Aldrig blivit så trøtt så fort någonsin ! Orkade knappt ta mig ut. Långa mellanrunm mellan vågorna och inte speciellt stort men jag var slut efter 35min... Nu vet jag ifal vad nyårsløftet ska bli. Stenhårt på gymmet. Træningsværken idag ær inte att leka med.. Jag antar att det ær min otrænade kropp som ær felet och inte att det faktiskt ær så tungt i en 6/5 drækt???

Samma här! Iofs har jag nog fel storlek, M isf MT, så både paddlingen o takeoffen känns osmidigt o stelt iom att dräkten e för kort. En veckas paddling i Marocko hjälpte inte nåt på Torö i lördags. Jag blev trött i armar, axlar o nacke direkt! Det blir till att skaffa ny storlek. MT eller L, det e frågan...
Så (innan jag sätter in en annons) jag har en 07-08 Quiksilver Ignite Hooded HFT 6/5mm storlek M till salu. Använd 5 ggr o ej inpinkad! Otroligt varm!

Logga in för att svara
#25562 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Daniel skrev:
Sist nämda märke har ett enkelt system, E-bomb är utan hålfiber eller fireskin och F-bomb är den med.
Tror inte det finns någon E-bomb i 6/5/4, isf hade jag velat ha den. Tycker F-Bomben är för varm här på västkusten då det nästan alltid håller sig över nollan när det blåser.

Logga in för att svara
#25563 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Yup det stämmer Yann, 5/3 utan huva är det tjockaste jag sett. Sen när det gäller just integrerad huva, så är det många som ogillar det får ont i nacken, speciellet i början på säsongen när man kört nedcabbat eller inte inte sen förra säsongen.

Såg nu att RC lanserat E-bomb med chest-zip i europa, trevligt. Undra varför de strukit alla F-bomb från sin sortiment i europa. Den mest märkliga hemsida jag sett, dessutom stämmer den aldrig med vad som finns i europa.

Nä, skit i våtdräkten nu, boardies och tee, woohoo!

Logga in för att svara
#25566 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Kör med en 5,4,3 excel uppe i umetrakten, var ute i lördag ca 1 grad i vatten och luft. Funkar skitbra, speciellt sen jag investerade i en ½mm short john med nå titan foder att ha under. Perfekt om man vill ha en dräkt som inte är onödigt varm å styv på hösten men fortfarande vara varm nog hela vintern.
Här uppe tror jag alla tejpar händer och fötter när de blir tillräckligt kallt. De kommer alltid in lite vatten, och de gör stor skillnad. Har man varma händer och fötter så håller man mycke längre. Gjorde hjättestor skillnad på hela kroppen när jag investerade i ett par ordentliga Atandojjor.

Logga in för att svara
#25570 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 0

Kat
graphgraph

bästa skorna är lätt Xcel Infiniti Tek Round Toe Boot 7/6!
fötterna är fan varma i dom! helt underbara!!

Logga in för att svara
#25576 Svar: varmaste våtdräckten? 17 år, 6 månader sen Stoke: 2

Nanuq
graphgraph

I have an O'Niell Mutant 5/4/3 with matching 6mm gloves and boots. It's such a great suit and comes with a hood that you can remove and replace it with just a neck for those warmer days in the air. It fits very nice especially in the crotch.

Went surfing recently and the water temp was 5 and I got cold after about 4 hours of surfing. I doubt a 6mm would keep me any warmer. I highly recommend anything O'niell because the quality of an O'neal is far better than any other wetsuit I've ever had and I've had many different wetsuits over my lifetime. They have a "lifetime garantee of the wetsuit" which is about 10 years if you take care of it. The seams will never blow out on you and they know you won't need to return it.

Good luck in your search. I'm sure whatever you buy you'll be satisfied after the first few surfs anyway.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!