|
#25511 |
SM - fler bilder 17 år, 5 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Hejsan!
Jag var en av fotograferna som stod på stranden och plåtade när ni surfade. Riktigt roligt att se! Resultatet av mina ansträngningar finns här:
egnell.eu/SurfToro/Extended/Wavesurf/
egnell.eu/SurfToro/Best/Wavesurf/
Den övre länken innehåller en hel del bilder, har man ont om tid så välj den undre. Där ligger de jag tyckte blev bäst.
Simma lugnt,
//Pär
|
|
|
|
|
#25512 |
Svar: SM - fler bilder 17 år, 5 månader sen |
Stoke: 2 |
Rig
|
My god!
GRYMMA BILDER!
Nu blev jag hyfsat avis. Grymt för alla dom som vågade sig ut i kylan och bjöd på en strålande uppvisning. Dina bilder lär vara bra lön för mödan!
|
|
|
|
|
#25513 |
Stoke: 68 |
|
Fi fan hipshot vilka jävelskt fiiiina bilder du fick..mycket imponerad är jag..grattisB)
|
|
|
|
|
#25514 |
Stoke: 68 |
|
Man ser också standarden på surfing igår från dina bilder..det fanns en jävligt massa riktigt fina radikala mannövrar som gick ner över dagen..riktigt bra standard var det ...
|
|
|
|
|
#25515 |
|
sjukt snyggt, bra jobbat!!
bild 4 och 23 är grymma, bra fotat och bra surfat!
|
|
|
|
|
#25517 |
Stoke: 12 |
Per
|
Riktigt fina bilder och fantastiskt bra surfat vad det ser ut.
|
|
|
|
|
#25519 |
Stoke: 11 |
Willy
|
Bäst är väl ändå Jakobs tub med wallbuster exit! Fett! 
|
|
|
|
|
#25520 |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Dra på trissor !! Vilka bilder, du måste vara en duktig fotograf med ett duktigt objektiv. Tackar.
|
|
|
|
|
#25522 |
Max
|
Jätte fina bilder! Tack så mkt för att du lägger upp de. Håller med Rat, riktigt bra standard av surf överlag och en väldigt lyckad dag och kväll! Tack alla som var med!
|
|
|
|
|
#25531 |
Stoke: 4 |
|
WOW!! Applåder!
Bildkvaliteten är SJUK! Vågar man fråga vad du använder (nerd-fråga, jag vet...)?
Trots ovanligt bra svenska, shortboard-bilder kan jag inte hjälpa att bli speciellt förtjust i den första bilden på Jeppe. Tillsammans med en bild på Gurra från Lejjet, den bästa SUP-bild jag sett från svenska vatten.
Bra jobbat, Jeppe och Photog! Och alla andra!! Mycket imponerande med en genomförd Tour och SM! Stort grattis, och hoppas Varberg får vara med nästa år också.

|
|
|
|
|
#25533 |
Jake
|
Grymt fina bilder!! Och fin surf oxa. Bra jobbat!
|
|
|
|
|
#25534 |
|
Tajta, skarpa bilder, tagna i rätt ögonblick! Vilken fröjd för ögat!!
Tack Pär!
|
|
|
|
|
#25537 |
Stoke: 9 |
Jakob
|
nekons skrev:
WOW!! Applåder!
Bildkvaliteten är SJUK! Vågar man fråga vad du använder (nerd-fråga, jag vet...)?
Om du clickar på den lilla iconen längst ner till vänster under de stora bilderna i galleriet så får du all information om hur och vad som använts
|
|
|
|
|
#25564 |
Stoke: 15 |
|
Duktigt fina foton, krispiga och så, är allt zoomat så tight, eller har du beskurit dem så? Hade vart gött att få se lite mer av vågen dock...tack så mycket för länken!
Esta, satte du vågen på bild 14, eller stöp du?
|
|
|
|
|
#25572 |
|
Kul att ni gillar bilderna. Var själv nöjd med dem. Vågsurfning är ju en spektakulär sport, med mycket kraft i vattnet. Bildmässigt helt enkelt.
Det var första gången jag och min fotopolare tog oss ut till Torö, så vi visste inte riktigt vad vi skulle stöta på. Vi var bägge förvånade över storleken på vågorna, och vilket grymt drag det var på åkningen! Sådan kvalité bara en bit från Stockholm!
[Disclaimer: Resten av inlägget är riktat mer till fotonördar än surfare, men kan kanske vara kul att läsa ändå.]
Jag har inga direkta superprylar, kör amatörprylar Canon 40D, hade en 70-200/4.0 med en 1.4x extender.
Man ser på en del bilder som är tagna framifrån att ansiktet knappt går att urskilja, särskilt de i början när solen lyste ganska lågt bakifrån. Jag provade att Photoshoppa fram ngt, men det gick inte... Era kolsvarta våtdräkter hjälper ju inte heller direkt, det blir bara en svart massa. Fram för färgglada våtdräkter! Tur att ni hade t-tröjor när ni tävlade, det hjälpte rejält!
Sedan skärpan. Hur svårt kan det vara med dagens autofokus tänkte vi? Riktigt, riktigt svårt visade det sig.
I början körde jag skärpan på mitt punkten, men nästan alltid när surfaren var uppe på vågen, så hamnar mittpunkten lite bredvid surfaren, och autofokusen låser på ngt bakom honom. När man hittat tillbaka till fokus är fotoögonblicket oftast redan förbi. Dessutom rör sig surfaren i alla tre dimensioner, åt sidorna, framåt in mot stranden, och upp och ned på vågen. Så det är svårt att följa, och man måste fokusera om kontinuerligt. Som skidåkning, fast skidåkning är mer förutsägbart.
Jag provade att ändra fokuspunkt till den undre fokuspunkten, och försökte ha den på fötterna. Då blev felet oftast mindre. Men kort skärpedjup gjorde ändå att massa bilder gick åt skogen. Givetvis var ett par av de mest spektakulära bilderna oskarpa. Jakobs "Wallbuster Exit" hade till exempel varit mycket, mycket bättre om den varit skarp. Hans inandningen ser ut att vara efterlängtad!
För att få mer skärpedjup skulle man behövt skruva upp känsligheten på sensorn så man kunde bländat ned mer, men då blir bilderna lätt brusiga, vilket upplevs som störande.
Jag tog sammanlagt drygt 1100 bilder. Kanske 20% av dem var skarpa.
Vi provade att använda blixt lite på slutet när det mörknade, skulle nog kunna gå att göra ngt av det med lite träning. Rörelse fryses av blixten på ett kul sätt. Tyvärr var det lite för mörkt när tjejerna körde, och longboarden vara bara att glömma!
De tajta utsnitten. Det är något jag gillar, det skall vara in-your-face. Det är fräckt när man ser varenda vattendroppe fryst i luften. Men som Daniel påpekade, man kanske skall se mer av vågen? Igen, eftersom jag inte kan ngt om surfing så har man liksom ingen känsla för hur en bra våg ser ut.
Ha en bra jul, skulle inte förvåna mig om vi ses på Torö igen någon gång! Jag vet inte vad en surfare önskar sig i julklapp, men fick jag bestämma så skulle ni allihop få varsin färgglad våtdräkt av Tomten.
//Pär
Domarna måste få vara med på bild också. Och de såg ut att frysa en hel del...

|
|
|
|
|
#25574 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Daniel skrev:
Duktigt fina foton, krispiga och så, är allt zoomat så tight, eller har du beskurit dem så? Hade vart gött att få se lite mer av vågen dock...tack så mycket för länken!
Esta, satte du vågen på bild 14, eller stöp du?
Som sagt: fina foton!
Daniel, minns jag rätt så satte jag den utan att stupa... tror jag. äsch, bara en vanlig backside-sväng.
|
|
|
|
|
#25581 |
|
Uppenbarligen vet du vad du snackar om Hipshot! Fick tips av Yann hur man blir av med de svarta våtdräkterna där detaljerna försvinner, på bekostnad av lite annan kvalle då, Shadow/Highlight i PS, men det visste du säkert redan. Dessvärre har jag snöat in på denna och börjar dra i reglagen och blir fartblind och ökar på kontrasten åt h-e och pajar fotot.
Hoppas på lite bättre ljus nu över jul/nyår och att jag kan lära mig lite mer.
Har själv fotat rätt nyligen i Skåne med solen i ryggen, min Nikon D80 och billiga Sigma 70/300 APo, över exp.korten med för mycket ljus, lyckades fanken inte rätt till det heller, detta hände inte på alla foton, men precis de som var de bästa motiven, så typiskt.
70/200 4,0, Canons, Sigma, Tamron? Har du anti-skak i objektivet? Körde du stativ? Oavsett, fotona blev krispiga ändå. Mitt enda tips, om det nu är så, zooma ut lite, schysst med närbilder, men de flesta surfare vill se hela vågen också, om det är möjligt.
Grymt impad av alla foton som dyker upp här, de flesta från Torö, är väl ingen annan så vågar posta för andra spots, däck är dyra och rutor är jobbiga att vaxa av. 
|
|
|
|
|
#25585 |
Stoke: 21 |
JFL
|
Hipshot, coola bilder och jag kan försäkra dig om att jag hade tyckt att det var kul att se NÅNTING från longboard även om det inte håller samma kvalitet som dom du lagt ut hittills.
|
|
|
|
|
#25588 |
|
Hmm, ja, saken är den att vi gick hem efter tjejerna var klara, när longboardsen gled ut i vågorna. Vi frös ganska bra bägge två då, och jag var dessutom ganska bakis efter fredagens firmafest och kände att det var dax att gå hem. Mina minneskort var dessutom fulla. Hade det funnits solnedgångsljus hade saken varit helt annorlunda, men nu blev det bara för mörkt.
Jag har Canons 70-200 med antiskak. Jag är grymt nöjd med det objektivet. Hade samma objelktiv men utan antiskak innan, också det grymt bra. Jag körde handhållet, mest för att jag glömde ta med stativet. Men det kändes lite enklare att följa surfaren med handhållet.
Skall prova Photoshop-tipset, tack för det, kan för lite Photoshop!
//P
|
|
|
|
|
#25590 |
Stoke: 20 |
|
Fastän du är en fena på att fota Daniel (och surfa och bli arg över petitesser), måste du sluta måla graffitti över hela göteborg. Det börjar bli gammalt...
|
|
|
|
|
#25595 |
|
Det vore kul att veta vilka det ar på bilderna. Vem ligger tex bakom den mkt snygga släshen på fjärde bilden i stora galleriet? Och vem är det som försöker sig på en ollie?
|
|
|
|
|
#25597 |
Stoke: 11 |
Willy
|
Staffan skrev:
Det vore kul att veta vilka det ar på bilderna. Vem ligger tex bakom den mkt snygga släshen på fjärde bilden i stora galleriet? Och vem är det som försöker sig på en ollie?
Slasharn är Arvid.
|
|
|
|
|
#25598 |
|
adamski skrev:
Fastän du är en fena på att fota Daniel (och surfa och bli arg över petitesser), måste du sluta måla graffitti över hela göteborg. Det börjar bli gammalt... Haha, jag är knappast en fena på att surfa, och arg, njaee blev bara irriterad över att man kör ner till hamnen, det får ni tåla, jag som fortfarande var sjuk gick ner i ösregnet!
Jo, haha, den stöveln förtjänade, ang. grafittin, touché.
|
|
|
|
|
#25602 |
Stoke: 5 |
hman
|
Hipshot skrev:
...
Man ser på en del bilder som är tagna framifrån att ansiktet knappt går att urskilja, särskilt de i början när solen lyste ganska lågt bakifrån. Jag provade att Photoshoppa fram ngt, men det gick inte... Era kolsvarta våtdräkter hjälper ju inte heller direkt, det blir bara en svart massa. Fram för färgglada våtdräkter! Tur att ni hade t-tröjor när ni tävlade, det hjälpte rejält!
Sedan skärpan. Hur svårt kan det vara med dagens autofokus tänkte vi? Riktigt, riktigt svårt visade det sig.
I början körde jag skärpan på mitt punkten, men nästan alltid när surfaren var uppe på vågen, så hamnar mittpunkten lite bredvid surfaren, och autofokusen låser på ngt bakom honom. När man hittat tillbaka till fokus är fotoögonblicket oftast redan förbi. Dessutom rör sig surfaren i alla tre dimensioner, åt sidorna, framåt in mot stranden, och upp och ned på vågen. Så det är svårt att följa, och man måste fokusera om kontinuerligt. Som skidåkning, fast skidåkning är mer förutsägbart.
Jag provade att ändra fokuspunkt till den undre fokuspunkten, och försökte ha den på fötterna. Då blev felet oftast mindre. Men kort skärpedjup gjorde ändå att massa bilder gick åt skogen. Givetvis var ett par av de mest spektakulära bilderna oskarpa. Jakobs "Wallbuster Exit" hade till exempel varit mycket, mycket bättre om den varit skarp. Hans inandningen ser ut att vara efterlängtad!
För att få mer skärpedjup skulle man behövt skruva upp känsligheten på sensorn så man kunde bländat ned mer, men då blir bilderna lätt brusiga, vilket upplevs som störande.
Jag tog sammanlagt drygt 1100 bilder. Kanske 20% av dem var skarpa.
Vi provade att använda blixt lite på slutet när det mörknade, skulle nog kunna gå att göra ngt av det med lite träning. Rörelse fryses av blixten på ett kul sätt. Tyvärr var det lite för mörkt när tjejerna körde, och longboarden vara bara att glömma!
De tajta utsnitten. Det är något jag gillar, det skall vara in-your-face. Det är fräckt när man ser varenda vattendroppe fryst i luften. Men som Daniel påpekade, man kanske skall se mer av vågen? Igen, eftersom jag inte kan ngt om surfing så har man liksom ingen känsla för hur en bra våg ser ut.
...
Skärpan- manuell fokus är underskattat i dagens digitalsamhälle...
Blixt- du får skaffa en assistent som gillar att simma med vattentät slavblixt! Skulle kunna bli hur coolt som helst
Håller inte med om att du generellt ska satsa på att få med så mkt av vågen som möjligt. Det är oftast -mer eller mindre- crapvågor* i Sv. Precis som när man plåter tex skidor i skräpsnö så tycker jag oftast att det blir schysstare m tajtare bilder så man inte ser hur kasst det egentligen är.
*Beauty is in the eye of the beholder. Bara för att en våghungrig svenne tycker det är paradis att få surfa midjehög mush så blir det sällan så spännande bilder av det. Å andra sidan så kan det bli riktigt najs i såna förhållanden också men då krävs det exceptionellt ljus el likn IMHO. Själv har jag inte en enda vettig bild på mig själv när jag surfar så jag skulle gärna lägga en liten slant om nån -mot all förmodan- lyckas fånga mig på bild nån gång.
|
|
|
|
|
#25632 |
|
Personlig assistent hade varit coolt - jag hade faktiskt torrdräkten i bilen, tänkte kanske hoppa i för att komma närmare för de där riktiga in-your-face bilderna.
Fast jag var lite tveksam till vad surfarna skulle tycka om en fotograf som simmade runt bland deras vågor för att få bästa vinkel. Kanske när det inte är tävling...
Manuell fokusering? Ja det kanske man skulle provat? Det var länge sedan. Faktiskt!
|
|
|
|
|
#25634 |
|
Kul med bra bilder emellanåt.
En lagom blandning av closeups och lite vidare vyer är lagom. Här var det 99% closeups. Men som du sa. Du surfar inte själv. Inte så lätt att veta vad alla vill se.
När jag fotade snowboard i början, ville jag oxå zooma in så in i helvete. Då visste man inte fall åkaren flög 1 eller 30m.
Samma sak med surfing. man vill få en känsla av hur stor/snabb vågen är.
Ser fram emot nästa bildvisning
|
|
|
|
|
#25642 |
Stoke: 2 |
|
Väldigt fina bilder... gillar framförallt att det är tajt... se mer av vågen vill jag absolut inte när det är litet och stökigt och vågor med ganska "platta" färger... det är ju inte nån webcam jag kollar för att se om det är värt att åka ner... frysta vattendroppar och närhet är det som höjer detta galleri över det vanliga från Torö
NU BLIRE LITE FOTONÖRDERI
Som tidigare kommentör sagt bör man inte underskatta att dra skärpan manuellt (jag upplever "action-foto" som omöjligt att plåta med autofokus! Dels hinner den oftast inte med i serietagningar, och just i surf-fallet fokuserar den ofta på stänk i förgrunden etc. samt gör det omöjligt att komponera utsnittet eftersom man måste hålla surfarn på punkten). Kontinuelig fokusdragning för surf är rätt förutsägbart och hyfsat lätt att få in efter några försök... Lite tejp vid fokusringen för att markera olika "takeoffs" kan vara bra...
Ljuset är ju svagt i Sverige i december och med Extender på optiken blir det ju så att ISO:n måste upp... men med lite större bländare hade man sluppit det enda jag tycker är synd med bilderna; brusnivån är lite väl hög, särskilt om man drar upp lågdagrar i PhotoShop!
Appropå täckning i svarta dräkter osv... kontrastrika silhuetter med snyggt motljus i sprayet osv kan också vara fantastiskt... och med decembersveriges platta svaga ljus kan det också va kul med lite långa slutartider...
Så, det säger jag som inte ens har nån kamera!
|
|
|
|
|
#25765 |
Stoke: 28 |
|
|
|
|