Facebook data

1
miljömedveten! är du verkligen?
#26051 miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

JohanBTZ
graphgraph

Vinter tider, kylig svensk vinter surf. Vi surfare har ju haft en eller två snack om miljön på forumet. vi kör bil till surfet,sammåker eller skaffar etanol bil (Daniel iaf).bla bla bla
Vem bryr sig, vinter e ju vinter och alla vill ta på sig boardshorts, dra på tropical på brädan. sticka till syd & mellan Amerika, Asien,Maldiverna och Afrika.

Alla pratar ju om det, resa alltså!

men vem bryr sig om då om utsläppen?

Och till det viktigaste, vem köper utsläppsrätt när ni flyger?
Jag visste inte ens att de fanns, och jag vet fan inte vad det är trots att min sambo är flygvärdinna men, köpte det när jag bokade min vinter resa 800kr gick de på. helt ok tyckte jag.

Logga in för att svara
#26052 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

Kat
graphgraph

vad ÄR utsläppsrätt??

Logga in för att svara
#26053 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Nej man kommer alltid till frågan om mitt eget egoistiska behov av att åka på en bräda mot land iklädd badbyxor i december är värt att isbjörnarna dör ut som art, att öknarna sprids exposionsartat och att länder hamnar under vattenytan, för att bara nämna några saker.
En annas sak vi disskuterade idag var om det är etiskt försvarbart att flyga till andra sidan jorden (läs Thailand) för att bada en vecka eller två. Är inte det höjden av ignorans av klimathotet.

Själv har jag rest min beskärda del och kommer säker att fortsätta med detta men jag tycker man mer och mer börjar fundera på om dett är rätt sätt att leva sina dar på denna planet. "Delta i förstörelsen"

Logga in för att svara
#26054 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

vi som enskilda personer kan tyvar inte paverka sa mycket. hoj priserna pa flyget. det ar for billigt att flyga nu.. det ar problemet.

Logga in för att svara
#26055 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

JohanBTZ
graphgraph

plåtslagarn skrev:
vi som enskilda personer kan tyvar inte paverka sa mycket. hoj priserna pa flyget. det ar for billigt att flyga nu.. det ar problemet.

om de e så billigt att flyga! borde man då inte köpa utsläppsrätt, om man nu bryr sig!

Logga in för att svara
#26058 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

JohanBTZ skrev:
Vinter tider, kylig svensk vinter surf. Vi surfare har ju haft en eller två snack om miljön på forumet. vi kör bil till surfet,sammåker eller skaffar etanol bil (Daniel iaf).bla bla bla
Vem bryr sig, vinter e ju vinter och alla vill ta på sig boardshorts, dra på tropical på brädan. sticka till syd & mellan Amerika, Asien,Maldiverna och Afrika.

Alla pratar ju om det, resa alltså!

men vem bryr sig om då om utsläppen?

Och till det viktigaste, vem köper utsläppsrätt när ni flyger?
Jag visste inte ens att de fanns, och jag vet fan inte vad det är trots att min sambo är flygvärdinna men, köpte det när jag bokade min vinter resa 800kr gick de på. helt ok tyckte jag.

Hur funkar en utsläppsrätt?

Är det som nåt slags avlatsbrev?

Släpper flygplanet ut mindre CO2 om man köper en dito?

Straffar man helt enkelt bara ut nån annan sate med mindre pengar genom att köpa en utsläppsrätt.

Jag fattar inte grejen..?

Logga in för att svara
#26059 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 11

Miche
graphgraph

plåtslagarn skrev:

Tycker det är helt fel, då blir det tillslut dom som har det gott ställt som bara kommer att ha råd att flyga.

Turism är ju bland världens största industrier så slutar vi flyga drabbas det på annat håll, kolla in Bali och Thailand efter bombdåd/Tsunami. Deras ekonomi rasade enormt och det är många länder som har turism som sin största inkomstkälla och kommer därför drabbas av mera fattigdom än vad dom redan har.

Miljötillägg för flyg låter som en bra ide men sen är det ju att sätta press på våra politiker. Maila dom, det gör jag ofta när jag känner mej missnöjd och jag får alltid svar.

Logga in för att svara
#26061 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

Logga in för att svara
#26062 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 1

Jesper
graphgraph

plåtslagarn skrev:

Skrämmande kommentar, hoppas du skojar... Detta är en sjukt viktig fråga och om vi skall vara så själviska att vi flyger iväg för att få känna livsandarna under våra fötter borde det vara en självklarhet att köpa utsläppsrätter. Självklart gör det ingen större skillnad om en av oss köper utsläppsrätter men om alla börjar göra det, ja då jävlar kanske våra barn faktiskt har ett hav att surfa i...

Logga in för att svara
#26065 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 42

nordost
graphgraph

Jag (tillsammans med familjen) har i dagarna tagit beslutet att inte flyga mer till värmen tills det bättre alternativ till flygfotogen finns, köpte en ny exxel dräkt istället och vips är Östersjön som ett varmt bad.

Droppen till att jag tog beslutet var när jag häromdan hörde att ca 400 gottställtare/år skall åka rymdraket från Kiruna för att de tycker det är spännande. En gubbe tyckte att han blivit gammal och att han var tvungen att hinna med en rymdtur innan han dog...

Välkommnar alla som att åka till Gotland istället (även om färjan är skit miljömässigt)

Daniel

Logga in för att svara
#26066 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

Jesper skrev:
plåtslagarn skrev:

Skrämmande kommentar, hoppas du skojar... Detta är en sjukt viktig fråga och om vi skall vara så själviska att vi flyger iväg för att få känna livsandarna under våra fötter borde det vara en självklarhet att köpa utsläppsrätter. Självklart gör det ingen större skillnad om en av oss köper utsläppsrätter men om alla börjar göra det, ja då jävlar kanske våra barn faktiskt har ett hav att surfa i...

Så läskig komentar är det inte. som enskilda personer kan vi tyvär inte påverka så mycket.lite kan vi, men inte så mycket.

Logga in för att svara
#26068 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

plåtslagarn skrev:

Jag håller med dig Plåtis! Utsläppsrätter verkar bra, men de ska inte vara frivilliga, då är det inte så många som köper de. Men en grundförutsättning ska väl ändå vara att man betalar för sig. Polluter Pays Principle.

Sen argumentet att kommer bara bli de rika som får åka på resor är fjantig. Då kan jag hävda att det är orättvist att vissa har råd att bo i lyxiga hus. Har du inte råd för en flygbiljett då får du antingen spara längre, prioritera din hushållsekonomi på ett annat sätt eller åka till ett mindre exotiskt ställe.

Sk8:en skrev:

Turism är ju bland världens största industrier så slutar vi flyga drabbas det på annat håll, kolla in Bali och Thailand efter bombdåd/Tsunami. Deras ekonomi rasade enormt och det är många länder som har turism som sin största inkomstkälla och kommer därför drabbas av mera fattigdom än vad dom redan har.

Nobel tanke! Visst turismen drabbas hårt i dessa länder men om det är därför du åker dit så kanske du istället kan skänka dina pengar hemifrån istället för att ta flyget dit och skänka pengar...

Men var hamnar pengarna som går till utsläppsrätterna?

Logga in för att svara
#26071 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

En Svensk tjej på Chalmers jobbar med en flygbränsel som har inte ens koldioxid som rest - utan endast distallerad vatten ....

Logga in för att svara
#26074 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det går väl att flyga jetplan på vätgas? samma med bilar, blir bara vatten som kommer ur avgasröret.

Det är bara att inse, det finns lösningar som kanske är svåra att genomföra men omöjliga med dagens maktstrukturer?

Logga in för att svara
#26079 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 11

Miche
graphgraph

Nobel tanke! Visst turismen drabbas hårt i dessa länder men om det är därför du åker dit så kanske du istället kan skänka dina pengar hemifrån istället för att ta flyget dit och skänka pengar...

Men var hamnar pengarna som går till utsläppsrätterna?

För det första skänker jag inte pengar när jag är på semester. Jag köper mej en upplevelse och när jag gör det är jag väldigt noga att mina pengar hamnar i rätt ficka. Bor och äter hos dom lokala invånarna och skulle aldrig, aldrig gå på Mc Donalds el liknande skit. Där har du miljöbov, sluta käka där så har du gått ett steg åt rätt riktning. Kolla in Byron (om det fortfarande är så), inte en fastfood (förutom Subway då som legat där forever) för dom vill inte ha in skiten. Det triggar ner priserna och gör det omöjligt att konkurera imot. Pluggade lite Eco i Australien för ca7 år sen och tycker det är världens grymaste sätt att resa på.

Visst, sen så kan man ju såklart skänka pengar ändå.

Logga in för att svara
#26080 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 11

Miche
graphgraph

ErikG skrev:
Det går väl att flyga jetplan på vätgas? samma med bilar, blir bara vatten som kommer ur avgasröret.

Kan väl t.o.m köra bil på olivolja?? Va ju ett program om en Amerikanare som körde med det på sin diselmotor! Va billigt också

Det är bara att inse, det finns lösningar som kanske är svåra att genomföra men omöjliga med dagens maktstrukturer?

Exakt!!

Logga in för att svara
#26081 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

låter bra.. men jag vill inte sänka min levnadstandard med att sluta äta på mcdonalds.

Logga in för att svara
#26083 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 11

Miche
graphgraph

plåtslagarn skrev:
låter bra.. men jag vill inte sänka min levnadstandard med att sluta äta på mcdonalds.

Ser iof att man höjer sin levnadstandard och hälsa genom att sluta käka där men vi är ju alla olika. Det finns ju trots allt en anledning till varför Mc donalds är så poppis som det är.

Logga in för att svara
#26086 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jag ser inte hur utsläppsrätter löser miljöproblemet? Går det hela ut på att köpa ut de rätter som industrin har, så de inte kan köpa dessa och släppa ut mer farliga saker? Känns lite som att skjuta sig själv i foten, industrin går omkull, folk blir arbetslösa, har inte råd med nya mer miljövänliga bilar, iofs. inte att flyga heller...har inte satt mig in det i hela, kanske märks?!

Nåväl, jag ger hellre 800:- till forskningen för miljövänliga motorer och bränsle. Tekniken finns, förutom makthavarnas broms, vet jag inte vad problemet är.

Att köra Etanol problem är väl bara en tillfällig lösning, och ärligt talat, vete fan om jag är så mer miljövänlig med det, tycker den drar mycket, dvs. släpper ut mer, fast det känns rätt bra, och gratis parkering är gott. Tycker EU's förslag om att sänka medelvärdet per tillverkad bil, om värdet överstiger så får industrin böta...hoppas det går igenom. Jo jag vet att jag säger emot mig själv lite vad jag sa i första stycket.

Jag är kluven, jag vill resa, men vill också värna om miljön. Frågan hur stor del av problemet med utsläpp flyget står för?!

En sak kan jag säga, på kort sikt (5-50år) så var det oherhört dumt att stänga Barsebäck, så länge som vi måste importera kolkraft etc. Hade det inte vart bättre att trimma alla reaktorer, som de håller på med och exportera till kolkraft länderna? Visst, om 500år kanske det är jobbigt, men fokusera på att lösa problemen idag, eller iaf. inte byta ut saker som försämrar.

Oj långt.

Logga in för att svara
#26087 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 5 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Ok, I know I might be opening a can of philosophical worms with this one BUT!

Maybe it's natural for us to heat up the planet. A bee might not know it's pollinating a flower, it just goes and does what it does. Maybe, when we go and do what we do, polluting, etc. that's what we are supposed to be doing, it's our nature. Since we are from nature, isn't everything we do, therefore...natural?

The planet has gone through alot of changes and hasn't always been the way it's been. The climate shifts and shifts, and has done so without us. Maybe we are the natural catalysts for the next climate shift?

Logga in för att svara
#26088 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 4 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Ja, och egentligen är det ju så att vi bara släpper ut den koldioxid som en gång fanns i vår atmosfär men som blivit "innestängd" i vår berggrund. Problemet är att jordens djurliv och fauna har förändrats en hel del på 70 milkoner år. Men visst har du rätt Sharkie, jorden är under ständig förändring. Eller som kära buddha sa: "Förgänglighetens förjänglighet, inget kommer att bestå". Från början fanns ju inte ens vatten på vår planet. Tänk om denna situation aldrig förändrat:woohoo:

Logga in för att svara
#26094 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 4 månader sen Stoke: 11

Miche
graphgraph

Visst ändrar sig våran planet, har alltid gjort det men det är ju takten den ändrar sig på som är så skrämmande, (enligt våra forskare då). Låter väldigt blåögt att sitta här och säga att det tillhör den mänskliga utveckling. Här i Lima (är förresten sjuk om ni undrar varför jag sitter vid datorn hela tiden) ser man ibland knappt kullen jämte pga all utsläpp, havet är grumligt och det är ett stort jävla hål i ozonlagret. Ska dra vidare imon och är väldigt glad för det, och skulle INTE vilja att våran planet blir ett Lima.

Logga in för att svara
#26095 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 4 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Pga av "surfproblemet" så har jag skapat en lösning. Tror att många av er har svårt att flytta pga av att man ändå gillar den svenska kulturen (den är inte statisk jag vet, en del är cp, andra inte). Jag vill skapa ett litet utopia någonstans där man kan surfa och hänga som vanligt, få det bästa av två världar så att säga. Ego och lagmedveten som jag är så vet jag att vi kan skapa en koloni utan att ha ett sjukförsäkringssystem, ifall vi är svenska medborgare. Vi bygger en by vid ett bryt där vi skapar en normativ lag av kärlek, respekt och oseriositet, hehe. Vilka är på?

PS: Så slipper vi förpesta moder jord med avgaser...

Logga in för att svara
#26096 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 4 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Ge gärna exempel på vart vi ska bygga byn... (honor som hanar)

Logga in för att svara
#26106 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 4 månader sen Stoke: 11

Miche
graphgraph

Haha du är sjuk du Adam

Logga in för att svara
#26112 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 4 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

adamski skrev:
Pga av "surfproblemet" så har jag skapat en lösning. Tror att många av er har svårt att flytta pga av att man ändå gillar den svenska kulturen (den är inte statisk jag vet, en del är cp, andra inte). Jag vill skapa ett litet utopia någonstans där man kan surfa och hänga som vanligt, få det bästa av två världar så att säga. Ego och lagmedveten som jag är så vet jag att vi kan skapa en koloni utan att ha ett sjukförsäkringssystem, ifall vi är svenska medborgare. Vi bygger en by vid ett bryt där vi skapar en normativ lag av kärlek, respekt och oseriositet, hehe. Vilka är på?

PS: Så slipper vi förpesta moder jord med avgaser...

Jag är med. Har länge funderat på att starta en flipflopsekt, men detta känns som man lättare kan få folk intresserade av... Ordet "sekt" känns dessutom lite jobbigare än "utopia".

Den geografiska placeringen blir intressant att lösa. Det måste ju vara i ett land som är korrupt nog att låta oss köpa (hyra?) en ö och sen styra den med enga regler och lagar utan störande tillslag från regeringstrupper och annat. Får återkomma om det.

Logga in för att svara
#26134 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 4 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Jag hade på känn att Annika skulle nappa på idén. Hon är cool som få men vi behöver ändå fler människor att medverka i vår plan. Självklart är människor av alla nationaliteter välkommna, vi ska blott förenas i vår tro på kärlek och surf. I och med att Annika var först kommer hon att bli URMODERN till nästkommande generation (du behöver inte para dig med mig). Kom igen nu, vart ska vårt samfund skapas?!

Logga in för att svara
#26138 Svar: miljömedveten! är du verkligen? 17 år, 4 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

adamski skrev:
(du behöver inte para dig med mig)

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!