Flertalet gånger har jag sett folk försöka sälja sina guns med argumentet att de är bra för nybörjare tack vare den väl tilltagna volymen. Nu senast hävdar Anders att hans 7-fots Nev "Passar bra för den som vill mjuk landa fån longboard till short i framtiden." som jag tror ska betyda att den kan fungera som ett mellanting och inte göra övergången till shortboard lika chockartad. Anders säger visserligen inget om nybörjare men det faktum att den ska fungera som övergång från longboard till shortboard tyder ändå på att den anses ha egenskaper som lättsurfad, lättpaddlad och lätt att fånga vågor med.
Ligger det något i vad Anders och andra gunförsäljare säger, eller har jag rätt när jag tycker att nybörjare och gun är en jävligt dålig kombination för att formen gör den svårsurfad och svår att fånga vågor med trots volymen? Vill man gå från long till short bör man väl snarare satsa på något som mera påminner om en funshape, fish eller något annat lite bredare, om man inte är redo att ta hela klivet på en gång.
Försäljning av guns med argumenten att de är lättsurfade och lämpliga för nybörjare borde betraktas som bedrägeri! Även om man själv en gång i tiden med de argumenten lurats att köpa brädan så får man inse sitt misstag och inte fördärva någon annan nykomlings första erfarenheter av surf genom att pracka på dem en oduglig bräda.
/Björn
PS. Jag vill understryka att Anders just i sin annons aldrig hävdar att hans gun skulle vara bra för nybörjare, utan för dem som vill gå från longboard till shortboard.
|