Facebook data

1
Gun inget för nybörjare
#26221 Gun inget för nybörjare 17 år, 4 månader sen Stoke: 0

Seglarn
graphgraph

Flertalet gånger har jag sett folk försöka sälja sina guns med argumentet att de är bra för nybörjare tack vare den väl tilltagna volymen. Nu senast hävdar Anders att hans 7-fots Nev "Passar bra för den som vill mjuk landa fån longboard till short i framtiden." som jag tror ska betyda att den kan fungera som ett mellanting och inte göra övergången till shortboard lika chockartad. Anders säger visserligen inget om nybörjare men det faktum att den ska fungera som övergång från longboard till shortboard tyder ändå på att den anses ha egenskaper som lättsurfad, lättpaddlad och lätt att fånga vågor med.

Ligger det något i vad Anders och andra gunförsäljare säger, eller har jag rätt när jag tycker att nybörjare och gun är en jävligt dålig kombination för att formen gör den svårsurfad och svår att fånga vågor med trots volymen? Vill man gå från long till short bör man väl snarare satsa på något som mera påminner om en funshape, fish eller något annat lite bredare, om man inte är redo att ta hela klivet på en gång.

Försäljning av guns med argumenten att de är lättsurfade och lämpliga för nybörjare borde betraktas som bedrägeri! Även om man själv en gång i tiden med de argumenten lurats att köpa brädan så får man inse sitt misstag och inte fördärva någon annan nykomlings första erfarenheter av surf genom att pracka på dem en oduglig bräda.

/Björn

PS. Jag vill understryka att Anders just i sin annons aldrig hävdar att hans gun skulle vara bra för nybörjare, utan för dem som vill gå från longboard till shortboard.

Logga in för att svara
#26222 Svar: Gun inget för nybörjare 17 år, 4 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Kan ju räkna ut vart denna tråd kommer sluta!

Tycker inte det ser ut som en gun på bilden i annonsen dock. Men annars så är guns rätt så vingliga när det går för långsamnt. Finns ju en andledning att de heter "gun" menar jag! Inget för svenska vatten iaf. Inte heller för vågor under 1 1/2 gubbe höjd skulle jag säja!

Logga in för att svara
#26280 Svar: Gun inget för nybörjare 17 år, 4 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Jag har alltid hävdat att gun är bra för nybörjare. Jag lärde mig själv på en 7'2" gun och har man lärt sig svänga en sån så svänger man ännu bättre med en shortboard sen. Jag håller med om att en gun är rank att både paddla på och köra i låga hastigheter men ska man lära sig surfa i lite mer krävande vågor så håller jag fast vid att det är bättre än en fish eller shortboard. En gun har mycket noserocker som tillåter droppar rakt ner för facet. Det kan man inte göra med en fish, longboard eller minimal. En gun duckdivar lättare än minimal och longboard och nog de flesta fishar också. Skulle jag välja igen så kanske jag ändå inte valt en gun utan en riktigt fet shortboard, typ nån gubb-shortboard, 6'8"x19" nånting men så fel är inte gun tycker jag om vi inte snackar elephant guns.

I svenska förhållanden så är det en annan femma.

Logga in för att svara
#26281 Svar: Gun inget för nybörjare 17 år, 4 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I agree with Yann.

Riding a tighter board will force you to position yourself better, smooth out your style and eventually help you gain more power in your turns.

Everyone is in to fishes these days but they are boards that prefer the high line (top third of the wave). Pretty good for most conditions here but if you are a DEVELOPING (meaning not fully developed) they can hurt your development because you are using the free speed from the board and not utilizing the wave 100%
If you are a good surfer already, a fish is a great addition to specific wave types.

Good surfing is surfing the whole wave, not just the top 3rd.

Logga in för att svara
#26282 Svar: Gun inget för nybörjare 17 år, 4 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

BUT! there is no point in riding a gunnier board unless it's over chest high.

Logga in för att svara
#26283 Svar: Gun inget för nybörjare 17 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Mitt ex hade problem med longboards o lärde sig surfa med en 6´10 gun.... Skumt det där men det verkar som det fungerar!

Logga in för att svara
#26323 Svar: Gun inget för nybörjare 17 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Har en polare som ar nyborjare och sa fort det ar storre en midjehogt tar han ut gunen - for det ar sa enkelt att ta sig ut till line up...

Men det kommer nog ta langre att lara sig...

Logga in för att svara
#26338 Svar: Gun inget för nybörjare 17 år, 4 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

SharkBoy skrev:
I agree with Yann.

Riding a tighter board will force you to position yourself better, smooth out your style and eventually help you gain more power in your turns.

Everyone is in to fishes these days but they are boards that prefer the high line (top third of the wave). Pretty good for most conditions here but if you are a DEVELOPING (meaning not fully developed) they can hurt your development because you are using the free speed from the board and not utilizing the wave 100%
If you are a good surfer already, a fish is a great addition to specific wave types.

Du skulle inte vilja utveckla vad du menar med ditt resonomang om den översta 3:e delen av vågen, som nybörjare blir man ju lite nyfiken.

Logga in för att svara
#26343 Svar: Gun inget för nybörjare 17 år, 4 månader sen Stoke: 0

Kat
graphgraph

Papasharq skrev:
SharkBoy skrev:
I agree with Yann.

Du skulle inte vilja utveckla vad du menar med ditt resonomang om den översta 3:e delen av vågen, som nybörjare blir man ju lite nyfiken.

Yeap, jag är också nyfiken är det fel att lära sig surfa på en fish?? (i sverige..)

Logga in för att svara
#26361 Svar: Gun inget för nybörjare 17 år, 4 månader sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

jag reagerade också på det konstiga i att klassa den brädan som en gun (ens semi)?? 6'8, 21 och 2 3/4, borde enligt mig vara ett inte alls så dumt steg ned från longboard. orka gå från longboard till minimalibu till fat fish till shortboard .

är man dedikerad nog (och inte helt osportslig) går det att lära sig minst lika snabbt på "fel" bräda än "rätt" tycker jag.

Logga in för att svara
#26376 Svar: Gun inget för nybörjare 17 år, 4 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

rackarn skrev:
jag reagerade också på det konstiga i att klassa den brädan som en gun (ens semi)?? 6'8, 21 och 2 3/4, borde enligt mig vara ett inte alls så dumt steg ned från longboard. orka gå från longboard till minimalibu till fat fish till shortboard .

är man dedikerad nog (och inte helt osportslig) går det att lära sig minst lika snabbt på "fel" bräda än "rätt" tycker jag.

titta på annonsen under

Logga in för att svara
#26465 Svar: Gun inget för nybörjare 17 år, 4 månader sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

doh!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!